Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sedm tipů, jak si ulevit od stresu po vysazení cigaret

aktualizováno 
Každý bojuje se stresem po svém. Kuřáci obvykle spoléhají na cigarety. Existují však mnohem zdravější způsoby, jak si se stresem a úzkostmi poradit.

kouření | foto: Profimedia.cz

Někteří kuřáci se nechtějí vzdát cigaret právě kvůli pocitu uvolnění, který jim inhalace tabáku přináší.

„I když ve vás cigareta vyvolá pocit krátkodobého uvolnění, extrémně zvyšuje hladinu oxidačního stresu v našem těle. Kouření je prostě zlozvyk, který v určitou chvíli ́něco zalepí ́ (samotu, přebytek stresu, problémy v různých oblastech života), ale z dlouhodobého hlediska nic neřeší,“ vysvětluje terapeutka Lucie Mucalová.

Vysazení kouření však doprovázejí nepříjemné abstinenční příznaky, které mohou pokus o úplné odstranění cigaret ze života významně ztěžovat. Podle Mucalové mohou pomoci náhradní nikotinové terapie, které pomohou zbavit se závislosti na tabáku tím, že zmírní touhu těla po nikotinu a zároveň sníží abstinenční příznaky (např.: nikotinové náplasti, nikotinové žvýkačky, pastilky).

Domácí lékař

I když se vám podaří zbavit se závislosti na nikotinu, stále tu vyvstává otázka, jakým způsobem zvládat stres, od kterého jste si pomáhali právě kouřením cigaret.

Snižte přísun kofeinu

Konzumace kofeinu může u některých lidí zvyšovat úzkostné pocity, starosti a stres. A pokud se snažíte přestat kouřit, určitě nepotřebujete přidávat další stres navíc.

Namísto tradiční kávy můžete vyzkoušet její bezkofeinovou variantu nebo třeba bylinkový čaj. Pokud svou dávku kofeinu získáváte z limonád kolového typu, rovněž zkuste přejít na verzi bez kofeinu. Úplně nejlepší je však pak podle odborníků čistá voda ochucená čerstvě vymačkanou citronovou nebo pomerančovou šťávou.

Naučte se správně dýchat

Na snížení stresu a pocitů úzkosti jsou také velmi účinné jednoduché dechové techniky. Terapeutka Mucalová doporučuje vyzkoušet dvě snadné metody, jak správně používat dech ke snížení hladin stresu.

„Naučte se vědomě využívat svůj dech. Položte si ruku na hrudník, vnímejte svůj dech, jak proudí dovnitř do těla a zase ven. Vnímejte jeho přirozený rytmus. Jako další můžete využít metodu počítání pozpátku. Zhluboka se nadechněte, když vydechujete, počítejte zpátky od devíti (devět, osm, sedm atd.). V dalším dechovém cyklu počítejte od osmičky dolů atd. Vždy přizpůsobte délku nádechu a výdechu číslu, od kterého počítáte.“

Dělejte něco pro zábavu

Zabavte svou mysl něčím, co vás baví a pocit uvolnění se dostaví prakticky okamžitě. Ať už je vaším koníčkem pletení, malování, zahradničení nebo třeba jen shlédnutí zajímavého filmu či relaxace u knížky, najděte si nějakou činnost, která vás těší a pokuste se jí zabavit alespoň několik minut denně.

Koníčky a záliby jsou zvláště důležité právě při snaze přestat kouřit.

Žijte přítomností

Mnoho lidí zažívá stresující pocity a úzkostné stavy při pomyšlení na budoucnost. Ovšem zabývat se a stresovat se něčím, co vlastně ještě ani neexistuje, nedává smysl a jen zvyšuje hladiny stresu. Než se nervovat věcmi, které se ještě ani nestaly, soustřeďte se na přítomný okamžik.

Tento postoj vám také pomůže odnaučit se stresovat záležitostmi, které nemůžete ovlivnit. Pokud se například ocitnete v dopravní zácpě, využijte tento čas třeba k poslechu hudby než zbytečným rozčilováním se.

Začněte se hýbat

Mezi nejlepší zabijáky stresu vůbec patří pohyb. Tělesná aktivita navíc účinně pomáhá při stresu z vysazení cigaret.

„Cvičení v těle rozbouří doslova chemický koktejl zlepšující naši náladu. V mozku se začnou vyplavovat chemické látky serotonin a dopamin, které jsou zodpovědné za radostnou náladu. A s tím souvisí i zvýšení hladiny látek, které způsobují štěstí a dobrou náladu, endorfinů. Jejich hladina roste už zhruba 10 minut po zahájení cvičení a zvýšená zůstává zhruba půl hodiny po skončení fyzické zátěže. Jde o jakési vnitřní opiáty, jimiž si naše tělo tlumí bolest způsobenu fyzickou zátěží,“ vysvětluje Markéta Brožová, hlavní trenérka fitness center pro ženy Contours.

Díky rytmických pohybům – jako je například u plavání, cyklistiky nebo dalších podobných sportovních aktivit – se vyplavují antistresové hormony, které uvádějí do stavu odpočinku levou mozkovou hemisféru (ta má zodpovědnost za logiku a rozum). Při stresu se do těla vyplavují tzv. stresové hormony, nejznámější z nich je kortizol.

„Cvičení tak snižuje jeho hladinu a zároveň pomáhá tvořit nové nervové buňky v oblasti mozku, kde se tvoří nové vzpomínky. Odborníci tvrdí, že ve srovnání s morfiem je stejné množství endorfinu až tisícinásobně účinnější. Není tedy divu, že u některých může produkce endorfinů způsobit až ‚závislost na tréninku‘. V tom nejlepším případě vyměníte závislost na cigaretách za mnohem lepší a doživotní závislost na pohybu,“ uvedla trenérka Brožová.

Nalaďte se na svou duchovní stránku

Mnoho lidí se ve stresujících životních situací obrací ke své víře a duchovnu obecně, ať už se jedná o modlitby, náboženské praktiky, meditace nebo třeba jen poslech hudby či trávení času v přírodě.

Zaměření se na duchovno pomáhá zklidňovat mysl a pomůže vám vidět věci z větší perspektivy. Rovněž si lépe uvědomíte, proč jste skončili s kouřením a proč už se k tomuto zlozvyku nechcete vrátit.

Vytvořte si od problému odstup

Pokud máte pocit, že už vám vaše starosti přetékají přes hlavu, odejděte od nich. Vezměte si pár minut na vyčistění hlavy, kdy se vědomě rozhodnete, že se chvilku nebudete vašimi aktuálními problémy zabývat.

Může vám k tomu pomoci krátká procházka, poklábosení s přáteli o věcech, které nemají s vaším problémem nic společného, nebo si zajděte na něco dobrého k jídlu.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Miss Prima křivky 2017 Libuše Dvořáková (19. září 2017)
Baculky mají novou královnu. Miss Prima křivky je Libuše Dvořáková

Téměř čtyři hodiny trvala v úterý volba nové Miss Prima křivky v Branickém divadle. Podle porotců byla soutěž velice vyrovnaná a o pořadí rozhodovaly jen...  celý článek

Sue a Noel Radfordovi a jejich děti v roce 2015
Už jsme skončili, říkají po 20 dětech britští manželé Radfordovi

Sue Radfordová (42) a její manžel Noel (46) si opravdu nemůžou stěžovat, že by měli málo dětí v domě. Letos se jim narodil další syn. Doma tak mají už 19...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jídlo pro zdravé vlasy a nehty. Místo mléka zkuste steak i špenát

Pij hodně mléka, díky vápníku budeš mít pevné nehty. Stará poučka už u vědců neletí, ale v jednom je pravdivá: dostatek nebo naopak absence důležitých látek se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Ilustrační fotografie
Gynekolog: Když žena neotěhotní do roka, měla by to řešit s lékařem

Problémy s početím má v dnešní době stále více lidí. Jen v Česku trápí neplodnost každý čtvrtý pár. „Muži i ženy na tom mají stejný podíl. Je to zhruba půl na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Pandy nechceme: Tipy, jak správně odlíčit oči
Pandy nechceme: Tipy, jak správně odlíčit oči

Ani ty sebemenší zbytky řasenky nebudou mít šanci. A zarudlé oči? Těm dejte rovnou sbohem. Koukněte se na praktické tipy... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.