Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si při dietě (ne)přivodit zácpu a rakovinu tlustého střeva

  9:20aktualizováno  9:20
Pro mnohé ženy je už skoro pravidlem dát si na Nový rok předsevzetí zhubnout nějaké to nadbytečné kilo. Pokud si ovšem naordinujete redukční dietu podle vlastního receptu, někdy vás mohou potkat nepříjemné zdravotní potíže, které v krajním případě skončí až rakovinou tlustého střeva.
Akutní zácpa vás nemusí postihnout jen při dietě, ale třeba i při nadměrném stresu. (Ilustrační snímek)

Akutní zácpa vás nemusí postihnout jen při dietě, ale třeba i při nadměrném stresu. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Doktor Pavel Kohout, gastroenterolog z Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze upozorňuje, že lidé mnohdy při hubnutí omezí nejen přísun potravy, ale rovněž tekutin.

"Tělo na snížený přísun živin a vody reaguje zpomalením střevní pasáže, která může vyústit až v zácpu. Prodloužená doba kontaktu některých látek ve stolici se střevní stěnou může být příčinou vzniku rakoviny tlustého střeva, která je u nás jedním z nejčastějších důvodů úmrtí na zhoubné onemocnění," varuje doktor Kohout.

Akutní zácpa vás nemusí postihnout jen při novoroční dietě, ale třeba i na dovolené v zahraničí nebo při nadměrném stresu. Snadno se jí však můžete zbavit změnou životního stylu.

Přinášíme vám několik šikovných rad, jak dodržovat zdravý životní styl a zároveň se zbavit přebytečných "zimních" kilogramů.

1. Jezte vlákninu

Vláknina urychluje peristaltiku (pohyb) střev, což usnadňuje vyprazdňování. Zároveň na sebe váže tuky obsažené v potravě a částečně tak zamezí jejich ukládání. Vyvolává pocit plnosti a díky tomu nemáte pocit hladu a nesníte toho tolik.

Jak na správné vyprazdňování

  • Co nejdříve po probuzení vypijte sklenici vody nebo minerálky, která má mírně projímavé účinky.
  • Věnujte se pravidelné ranní hygieně a jiným činnostem, na které jste po probuzení zvyklí.
  • Přibližně 20 minut až půl hodiny po probuzení si běžte sednout na toaletu. I když se vám ze začátku nebude chtít, nevadí. Při pravidelném opakování se výsledek určitě dostaví.

Vláknina je přirozeně obsažena například v zelenině, ovoci nebo v celozrnném pečivu. Existuje i sušená vláknina, takzvané psyllium.

2. Pijte

Pokud zvýšíte příjem vlákniny, ale nebudete dostatečně pít, zácpa se ještě zhorší. Přísun vhodných tekutin je základem každé úspěšné diety. Nejlepší je samozřejmě čistá voda.

Při zácpě je dobré pitný režim obohatit o mírně projímavé minerálky, například šaratici. Výhodou je, že nejsou návykové a pomohou vám k pravidelnému a bezbolestnému vyprazdňování.

3. Hýbejte se

Pravidelný pohyb také urychluje peristaltiku střev. Třeba procházka je velmi dobrá na trávení po jídle. Pokud tedy můžete, vyražte po obědě nebo po večeři alespoň na krátkou procházku.

Náročnějším pohybem, například během či jízdou na kole nejen podpoříte střeva, ale hlavně spálíte spoustu tuků a zpevníte postavu. A o to přece jde.

4. Pozor na rituály

Také si hned po probuzení nebo po příchodu do práce musíte uvařit kávu? Tento ranní rituál nejen rozproudí energii, ze které potom čerpáte celý den, ale také vám pomáhá k pravidelnému vyprazdňování. Neděláte ale dobře.

"Je pravda, že horké nápoje užívané ráno mohou vyvolat reflex, který usnadňuje odchod stolice. Šálek kávy je ale málo, spíše než defekaci navozuje přípravu ke stravě, zvýší sekreci kyseliny solné a zvýší okamžitou produkci moči," říká gastroenterolog Pavel Kohout.

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Šest příznaků nezdravého srdce. Varovat může chrápání i krvácení dásní

Srdeční onemocnění jsou nejčastější příčinou úmrtí. Mohou postihnout kteroukoli část srdce, nejčastěji však věnčité tepny a srdeční chlopně. Onemocnění srdce...  celý článek

Nicola Formichetti kdysi oblékal Lady Gagu, teď vládne několika módním značkám.
Nicola Formichetti: Muž, který oblékl Lady Gaga do masa a masy do denimu

Vytvořil pro Lady Gaga šaty z masa i image, co změnila tvář popové hudby, vedl několik velkých světových značek a dostal se do vedení předních módních...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Další z rubriky

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.