Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se zbavit trémy? Myslete na svůj dech i úspěchy

  9:12aktualizováno  9:12
Čeká vás důležité vystoupení na veřejnosti a už doma se klepete hrůzou? Nemůžete spát nervozitou, že nezvládnete udělat řidičák? Bojíte se už teď návratu do školy, protože na vás jdou z ústního zkoušení mdloby? Pak zřejmě trpíte těžko zvladatelnou trémou. Poradíme vám, jak na ni vyzrát.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Termín tréma je odvozený od latinského slova tremere, což v překladu znamená třást se. Zažili jsme ji asi úplně všichni, a tak bychom ani nemuseli připomínat, že jde o stav emočního napětí, který přichází před veřejným vystoupením, pohovorem nebo jinou událostí, která je pro nás důležitá.

„Tréma je stres z projevení se před druhými lidmi. Jednoduše se bojíme, že se ztrapníme,“ konstatuje Jan Kulhánek z Psychoterapie Anděl.

I když platí, že tréma je zároveň také pozitivní, protože dokáže zaměřit pozornost k danému výkonu, málokdo z nás o toto rozpoložení, kdy je člověku jednoduše úzko a svírá se mu žaludek, stojí. S trémou úzce souvisí také nervozita (z latinského nervus, tedy sval, šlacha, struna, nerv) – stav napětí a neklidu, který je přirozenou reakcí na stres a napětí a projevuje se v jednání i v pohybu.

Domácí lékař

„Tréma a nervozita souvisí se stresem, napětím, úzkostí, určitou nejistotou a zároveň nabuzením. Nervozitu cítíme, když nás něco hodně znejistí. Když máme strach z toho, co nás čeká, bojíme se, že jsme něco pokazili, nebo nevíme, co máme právě teď říci nebo udělat,“ vysvětluje zkušený psycholog.

Roli hraje i výchova

Co rozhoduje o tom, jak trému a nervozitu zvládáme a jak jsme schopni se s nimi vyrovnávat?

„S určitými dispozicemi se už rodíme. Někdo je odmalička klidnější, stabilnější a má lepší schopnost snášet stresové situace. Zato jiní lidé jsou odmala úzkostnější, nejistější a stres snášejí hůře,“ říká Jan Kulhánek a připomíná, že vliv tu má i výchova, která může mít v tomto ohledu jak pozitivní, tak negativní vliv.

„Buď děti spíše posiluje v jejich sebedůvěře, anebo je naopak znejisťuje a ještě více zúzkostňuje. Velký dopad mají v dětství a dospívání také patologické zážitky, jako je například šikana a další nežádoucí jevy, které velmi ohrožují náš pocit bezpečí a integrity,“ dodává Jan Kulhánek.

Udržujte balanc

A jak tedy s trémou, potažmo nervozitou zacházet, aby nás nesvazovala příliš? Dobré je bojovat s nimi průběžně, tedy i ve chvílích, kdy nás přímo netrápí.

„Naučíme se díky tomu zvládat akutní projevy stresu. Vlastně jde o získávání lepších dovedností v udržování rovnováhy. Správný balanc nám pomáhá znovu najít schopnost udělat si od dané situace odstup stejně tak jako budovat zdravé sebevědomí,“ upozorňuje Jan Kulhánek.

Skvělé jsou podle něj techniky a aktivity, které nám pomáhají zrelaxovat – od nejrůznějších relaxačních cvičení, jógy a běhání přes plavání až třeba k setí ředkviček na zahradě.

„Velmi účinným pomocníkem jsou také dechová cvičení. Koncentrace na dech totiž odvede na chvíli pozornost od stresujících myšlenek a emocí. Díky dechovým cvičením si navíc prokysličíme mozek, což je vždy pozitivní,“ podotýká odborník.

Postupné otužování je účinné

Právě s výše uvedenými relaxačními technikami by měli pracovat například lidé, kteří zastávají v práci pozici, při níž mluví před větším počtem lidí a při tom jejich řeč i tělo svazuje nežádoucí tréma. Jsou-li před podobnými vystoupeními nervózní, měli by postupně trénovat, jaksi se otužovat.

„Jde o to opakovaně zažít situaci, ve které svému strachu nepodlehnou, naopak ho překonají a danou situaci tak úspěšně zvládnou. Někdy je to ale nad jejich síly, a pak je určitě dobré vyhledat odbornou pomoc psychoterapeuta,“ radí Jan Kulhánek.

Psycholog pomůže s extrémní trémou

Za odborníkem by podle něj měl vyrazit i člověk, kterému tréma a nervozita výrazně zasahují do života.

„Návštěvu odborníka bych v tomto případě neodkládal, může jít o jednu konzultaci či pravidelné docházení. U nás zcela běžně řešíme třeba extrémní strach z ústního zkoušení u školáků, který někdy může odstartovat nějaká nepříjemná situace ve třídě, již dítě vnímalo jako velmi ztrapňující, a to jak ze strany spolužáků, tak učitele. U dospělých vysokoškoláků je situace podobná, pracující zase přicházejí například po vyhazovu z práce, který je velmi znejistil. Velkou kapitolou je tréma a nervozita při seznamování s opačným pohlavím, s těmito problémy k nám lidé chodí opravdu často a většinou jim dokážeme efektivně pomoci,“ uzavírá Jan Kulhánek.

Jak pracovat s trémou a nervozitou

Při trémě může člověk pociťovat bušení srdce, třes, více se potit, případně mít i zažívací potíže spojené i s nechutenstvím.

Extrémní trémisté mohou zkusit obtěžující projevy trémy zahnat tím, že si vzpomenou na předchozí úspěchy, soustředí se hlavně na svůj výkon, nevšímají si trémy ostatních lidí a pokusí se pravidelně a zhluboka dýchat.

Právě na dech se při nervozitě a stresu často zapomíná. Přitom správný jógový dech dokáže nervozitu i odbourat.

A jak na to? Posaďte se na židli a uvolněte se. Po dobu tří sekund vydechujte, břicho přitom musí být vtaženo dovnitř. Pak se zase zhluboka nadechujte, rovněž po dobu tří sekund. Opakujte toto lehké cvičení dvanáctkrát a sami pak uvidíte, kolik energie naberete. Díky tomuto cvičení se také odpoutáte od okolních vjemů a příjemně zrelaxujete.

Článek vyšel v srpnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:


Témata: stres, Psycholog


Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Miss Prima křivky 2017 Libuše Dvořáková (19. září 2017)
Baculky mají novou královnu. Miss Prima křivky je Libuše Dvořáková

Téměř čtyři hodiny trvala v úterý volba nové Miss Prima křivky v Branickém divadle. Podle porotců byla soutěž velice vyrovnaná a o pořadí rozhodovaly jen...  celý článek

Vévodkyně Kate podpořila kampaň o duševním zdraví
VIDEO: Vévodkyně Kate nabádá rodiče i děti, aby mluvili o svých pocitech

Britská vévodkyně Kate Middletonová se v posledních dnech potýká s těžkými těhotenskými nevolnostmi během svého třetího těhotenství. Přesto myslí na charitu a...  celý článek

Pro správné a šetrné odličování očí je důležitý nejen přípravek, který je...
Konec podrážděným očím. Pomůže kosmetika s chrpou či měsíčkem

Při každém odličování vás pekelně pálí oči? Vylepšete svou odličovací techniku a vyberte si přípravek, který vaše oči nebude dráždit – hypoalergenní, bez...  celý článek

Eva Mendesová (19. září 2013)
Kdykoli pracuji, mám výčitky jako matka, přiznala Eva Mendesová

Herečka Eva Mendesová (43) tvrdí, že ji jako pracující matku sžírají pocity viny. Hollywoodská hvězda s tím prý vůbec nepočítala, když poprvé otěhotněla....  celý článek

Další z rubriky

Tomáš musí být pod neustálým dohledem.
Boj těžkého autisty Tomáše. Matce došly síly a skončil v ústavu

Tomáš Sklenář trpí jednou z nejtěžších forem autismu. V záchvatech agrese ničí nábytek a bývá nebezpečný svému okolí. Svou maminku, která ho odmítala dát...  celý článek

Ilustrační fotografie
Gynekolog: Když žena neotěhotní do roka, měla by to řešit s lékařem

Problémy s početím má v dnešní době stále více lidí. Jen v Česku trápí neplodnost každý čtvrtý pár. „Muži i ženy na tom mají stejný podíl. Je to zhruba půl na...  celý článek

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy
Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy

Odhodláváte se k malé vlasové rebelii, ale nechcete si svou hřívu nenávratně poškodit? Pak sáhněte po křídě. Samozřejmě ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.