Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Po čtyřicítce jezte méně, ale dopřejte si kvalitní potraviny

aktualizováno 
Pro mnohé ženy je čtyřicítka zlomový věk. Často bývají unavené, přibírají na váze a začínají se pomalu ozývat zdravotní potíže. Jak tento věk překonat a cítit se pořád dobře? Začněte s úpravou jídelníčku.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

S přibývajícím věkem se snižuje podíl aktivní svalové hmoty ve prospěch tukové tkáně, zpomaluje se metabolismus, čímž pomalu přibíráme na váze. Hubnutí je pak mnohem těžší.

„Tuk se navíc ukládá hlavně v oblasti břicha, což následně zvyšuje riziko metabolických komplikací,“ řekla iDNES.cz dietoložka Karolína Hlavatá.

Proto je důležitá vyvážená, pestrá a pravidelná strava. Ta pomáhá jako prevence mnoha onemocnění včetně hypertenze, cukrovky, osteoporózy, některých nádorů, ale také přispívá k psychické pohodě.

Jezte kvalitní sacharidy a mléčné výroky

Zaměřte se tedy na úpravu jídelníčku, snižte energetický příjem a jezte především kvalitní potraviny.

Vyvážená strava ženy po čtyřicítce by se měla skládat z 50 procent ze sacharidů. 

„Většinu by měly tvořit polysacharidy (označované také jako složené, nebo komplexní sacharidy) z různých druhů zeleniny, obilovin a luštěnin,“ radí dietoložka. 

Typ a forma přijímaných sacharidů totiž do značné míry ovlivňuje pocit sytosti, a tedy i celkový příjem energie. Navíc potraviny bohaté na komplexní sacharidy mívají zároveň i hodně vlákniny, která je pro tělo velmi důležitá.

Ukázkový jídelníček

Snídaně: 150 g polotučného jogurtu, 80 g malin, 60 g müsli bez cukru

Svačina: 200 g ovoce, 25 g mandlí, zelený čaj

Oběd: 120 g přírodního filé, 100 g brambor, 200 g zeleninového salátu

Svačina: 250 ml kefíru, 40 g celozrnného pečiva

Večeře: 100 g kuřecího masa, 70 g kuskusu, 200 g zeleninového salátu

Bílkoviny by měly tvořit asi 15 procent z celkového příjmu. Z masa upřednostňujte hlavně libové - vepřovou panenku, telecí, krůtí, kuřecí, králičí a co nejvíce zařazujte ryby. Pomůžete tak nejen svým cévám, ale také mozku a imunitnímu systému.

„Zaměřte se i na zvýšení příjmu mléčných výrobků, protože osteoporóza se začíná kolem čtyřicítky často ozývat. Vhodné je polotučné mléko a mléčné výrobky, sýry nejlépe přírodní, typu cottage a tvrdé sýry do 30 % tuku v sušině, velmi vhodný je tvaroh,“ popisuje doktorka Karolína Hlavatá.

Mléčné výrobky jsou i výborným zdrojem bílkovin, které jsou potřeba nejen jako „potrava“ pro svaly, ale zajistí i výkonnost a odolnost proti infekcím.

Snižte příjem tuků a dostatečně pijte

Dalším důležitým doporučením je snížení příjmu tuků, zejména živočišného původu, a jejich nahrazení rostlinnými tuky. Ale pozor, z hlediska obsahu energie mezi rostlinným a živočišným tukem není rozdíl. 

Čtěte v pondělí

Ajurvédská masáž

Další rady pro ženy čtyřicátnice čtěte v příloze MF DNES OnaDnes

Tuky by měly ve vašem jídelníčku zabírat asi 30 procent z celkového energetického příjmu. Pozor si dávejte hlavně na tuk skrytý v uzeninách a také sušenkách. Olej používejte hlavně olivový či kvalitní řepkový.

Mlsat můžete ořechy a různá semena, která jsou vynikajícím zdrojem nenasycených mastných kyselin, kyseliny listové a také bílkovin.

V neposlední řadě je důležitý dostatečný pitný režim, který prospívá nejen trávení, ale také vaší pleti. Přijmout byste měla okolo dvou litrů tekutin, a to hlavně vody. Dopřát si můžete i kvalitní čaj a také minerálku.

Posledním pravidlem pro udržení ideální váhy a zdravotní kondice je pravidelný pohyb. Vhodná je pravidelná chůze (jak správně chodit, čtěte zde) a posilování jednotlivých partií těla (rady na cvičení najdete zde).

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.