Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se připravit na první běžecký závod, abyste si ho užila

aktualizováno 
Je to několik týdnů, co jste poprvé nazula tenisky a začala běhat. Teď vás za pět dnů čeká první závod na 5 kilometrů. Poradíme, co nejlépe dělat poslední dny před startem, abyste si svou běžeckou metu užila.

Závod si může užít celá rodina (ilustrační snímek) | foto: Archiv T-Mobile Olympijský běh

Poctivě jste běhala a dodržovala naše rady a už ve středu si můžete na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je proběhnout cílem. Ať je čas jakýkoliv, pocit, že jste něco dokázala a doběhla, je neskutečný. Abyste si svůj první závod užila, přinášíme doporučení, která vám mohou pomoci.

Od teď už se nepřepínejte

„Protože zbývá do závodu už jen pět dnů, je potřeba, abyste zvolnila v tréninku,“ říká trenér Vladimír Korbel. Rozhodně už nezařazujte žádný extrémní běh. Poslední trénink je dobré absolvovat v sobotu, v neděli si udělat odpočinek a v pondělí jen lehký výklus.

„Při posledním tréninku je dobré si na kratším úseku asi 500 metrů vyzkoušet závodní tempo, které jste si stanovila. Pak už se jen zklidnit pomalým regeneračním během,“ radí trenér.

Poslední dny před startem se snažte najít místo pro odpočinek. Zajistěte si dostatek spánku, aby bylo tělo zregenerované a psychicky připravené na závod. Nemějte strach z případných nervů a horšího spánku noc před závodem, zásadní je, abyste se blížila 8 hodinám spánku v pěti dnech předcházejících závodu.

Zapomeňte na alkohol, zvyšte příjem sacharidů

Nyní už nepijte alkohol, kávu ani silný černý čaj a naopak se zaměřte na dostatečnou hydrataci těla. Měla byste denně vypít minimálně dva, ale raději až 3 litry tekutin, ideálně čisté vody a minerálky. Uvědomte si, že vzhledem k vyšším nárokům na fyzickou aktivitu by se měla navyšovat i celková hydratace organismu.

Vyzkoušejte si první závod

Začali jste běhat a chcete zkusit svůj první závod? Máte ideální příležitost zúčastnit se T-Mobile Olympijského běhu. Letošní závody s podtitulem „různí běžci, různá místa, jedna myšlenka“ se budou konat 24. června od 18 hodin v minimálně patnácti městech. Registrovat na závod se můžete zde, startovné se pohybuje v cenách 50 až 200 korun.

Zapojit se ovšem můžete třeba i úplně sami na trase kolem všeho domova pomocí speciální výzvy v aplikaci Endomondo.

Nevyjde vám to ve středu, nevadí. Další závody najdete na RUNGO.cz.

„Dodržujte vyvážený jídelníček s mírným navýšením dávky sacharidů oproti předešlým dnům,“ doporučuje trenér Vladimír Korbel.

Vybírejte dobře stravitelné sacharidy s nízkým obsahem tuků, bílkovin i vlákniny, které by mohly celý proces hrazení energie zbytečně prodlužovat a nadmíru zatěžovat trávicí systém.

Vhodnou volbou jsou například těstoviny nebo rýže, a to i z toho důvodu, že v nich obsažené sacharidy na sebe dobře vážou vodu a tudíž podporují celkovou hydrataci. 

Rozhodně ale nejezte nic, co nemáte vyzkoušeno v normálním režimu před tréninkem. Velké jídlo snězte nejpozději 3 až 4 hodiny před závodem. Těsně před závodem můžete přijmout ještě rychlý sacharid, třeba energetickou tyčinku, nápoj nebo sušené ovoce.

Na startu

Den před závodem si vyberte oblečení a obuv. Nezkoušejte žádné novinky a vezměte si své osvědčené kousky, ve kterých jste již dříve běhala. Na start se dostavte v předstihu, alespoň hodinu před, abyste měla čas se protáhnout a rozklusat. Ale také napít a ještě si dojít na toaletu.

Když se postavíte na start, určitě ucítíte drobnou nervozitu, ale nebojte, až se rozběhnete, všechno z vás opadne. Myslete na to, že máte natrénováno a trať dlouhou pět kilometrů určitě zvládnete.

Zdravý pohyb

Pořádný pohyb je potřeba pro zdravý životní styl. Raketa.cz nabízí výrazné slevy na vstupy do fitness center, cvičební pomůcky a na různá cvičení pod dohledem trenéra.

Pokud jste zvyklá, poslouchejte hudbu a běh si prostě užívejte. Ale pozor, hlavně nepřepalte začátek. Nikdy se nenechte strhnout ostatními běžci, myslete jen na sebe a své tempo.

„Celý závod se snažte běžet co nejrovnoměrněji. Pokud vám pak v poslední třetině zbudou síly, tak samozřejmě postupně zrychlovat můžete, ale ne dříve,“ dodává zkušený trenér Vladimír Korbel.

Tak hodně štěstí a třeba se ve středu potkáme na startu!

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nádorových onemocnění krve přibývá, řekl v on-line rozhovoru lékař

Krev je zázračná kapalina, která udržuje lidské tělo naživu. I ona ale může našemu organismu způsobit problém a to v případě, že se v ní něco pokazí....  celý článek

Ilustrační fotografie
Zácpu nepodceňujte, může být příznakem vážné nemoci

Lidé se většinou stydí a o potížích s vyprazdňováním nechtějí mluvit ani s lékařem. Pokud máte tyto problémy jen občas, stačí upravit jídelníček a přidat...  celý článek

Michaela Horáčková, scénografka
Nad „dobovkou“ neváhám, říká kostýmní výtvarnice První republiky

V jedenácti letech se rozhodla, že z ní bude umělkyně. Rodiče se jí to snažili rozmluvit, ale neuspěli. Dnes patří Michaela Horáčková Hořejší ke špičce mezi...  celý článek

Vévodkyně Kate podpořila kampaň o duševním zdraví
VIDEO: Vévodkyně Kate nabádá rodiče i děti, aby mluvili o svých pocitech

Britská vévodkyně Kate Middletonová se v posledních dnech potýká s těžkými těhotenskými nevolnostmi během svého třetího těhotenství. Přesto myslí na charitu a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě
Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě

Každá druhá žena si přeje mít vlasy jako vodopád. A tak následuje hodinová foukaná, nespočet pěn a sprejů na objem, drah... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.