Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete se dožít stovky? Zjistěte si své šance

  3:09aktualizováno  3:09
Zdánlivě nevýznamné maličkosti vám mohou přidávat, nebo také naopak ubírat drahocenné roky vašeho života. Cesta k dlouhověkosti však nemusí být skrytá ani trnitá a možná už po ní dokonce kráčíte.
Zdravý životní styl je základem dlouhověkosti (ilustrační snímek)

Zdravý životní styl je základem dlouhověkosti (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Žijeme v době, kdy století lidé nejsou až takovou raritou. Vždyť jen v období mezi roky 1990 a 2000 vzrostl počet jedinců, kteří dosáhli hranice magické stovky, o 51 procent. Ani průměrná délka života v Česku není nijak nízká, podle statistických údajů z roku 2009 je to 77,1 let.

Za prodloužení života vděčíme samozřejmě především pokrokům v medicíně, vzdělání a prevenci, ale délku a kvalitu života ovlivňují i zdánlivě nedůležité každodenní zvyky a další okolnosti.

I po menopauze máte relativně malé bříško

Výsledky studie z National Institute on Aging v USA ukázaly, že u žen zakulacených v oblasti pasu je o 20 procent vyšší riziko předčasného úmrtí. Ve věku kolem padesátky je obtížnější udržet si štíhlý pas, protože hormonální změny způsobují ukládání tuku právě uprostřed těla. Pokud měříte kolem pasu 89 cm a více (muži 101 cm a více), zaměřte se na následující kroky:

1. Zahrňte do svého cvičebního programu dvě až tři dvacetiminutové posilovací lekce týdně, díky kterým si udržíte svalovou hmotu a zrychlíte metabolismus.
2. Dopřejte si každý den porci omega-3 mastných kyselin (losos, vlašské ořechy nebo lněná semínka) a sedm porcí ovoce a zeleniny denně.
3. Snažte se, aby 25 procent vašeho denního příjmu kalorií pocházelo ze zdravých tuků, jako jsou mononenasycené mastné kyseliny, které chrání srdce a pomáhají uskladňovat méně tuku v okolí vašeho bříška.

V dospívání jste měli zdravou váhu

Studie, zveřejněná v Journal of Pediatrics, sledovala 137 afroameričanů od narození až do věku 28 let a zjistila, že obezita nebo nadváha ve 14 letech zvyšuje riziko rozvinutí cukrovky druhého typu v dospělosti.

Dospělí jedinci, kteří trpí cukrovkou, mají podle odborníků z American Heart Association dvakrát až čtyřikrát vyšší pravděpodobnost rozvinutí srdečních onemocnění než lidé, kteří touto nemocí netrpí.

Nepohrdáte vlákninou

Jen 25 g vlákniny denně stačí podle nizozemských vědců k tomu, abyste snížili riziko úmrtí na srdeční onemocnění o 17 procent. Vláknina pomáhá snižovat celkový a LDL (špatný) cholesterol, zvyšuje citlivost na inzulín a podporuje hubnutí.

Zkuste svůj den začít zdravou snídaní jako je například ovesná kaše s čerstvými malinami (půl šálku sušených ovesných vloček má asi 4 g vlákniny a jeden šálek malin asi 8 g).  Dalšími zdroji vlákniny jsou například vařená čočka (půl šálku 7,8 g), fazole (půl šálku 7,5 g) nebo jedna malá hruška (4,3 g).

Nepřejídáte se

Při vědecké studii odborníci ze St. Louis zjistili, že ženy a muži, kteří omezili denní příjem kalorií na 1 400 až 2 000 (asi o 25 procent méně než má běžná západní strava), doslova omládli. Jejich srdeční funkce byly stejné jako u lidí mladších o 15 let.

Vědci z výše zmíněné studie doporučují konzumovat především zeleninu, celozrnné potraviny, nízkotučné mléko a libové maso a vyhnout se bílému pečivu, limonádám a sladkostem.

"Pokud snížíte příjem prázdných kalorií a budete jíst více potravin bohatých na živiny, vaše zdraví se zlepší," tvrdí autor studie doktor Luigi Fontana z Washingtonské lékařské univerzity.

Máte rádi čaj

Zelený i černý čaj obsahuje koncentrované dávky katechinu, látky, která pomáhá krevním cévám a chrání srdce. Vědci ve své studii sledovali více než 40 tisíc japonských mužů a žen.

Výsledky jejich výzkumu ukázaly snížení rizika úmrtí na srdeční onemocnění a mrtvici u všech lidí, kteří pili 5 a více šálků zeleného čaje každý den. Další studie, která se týkala černého čaje, přinesla podobné výsledky. Podle odborníků stačí dokonce jen jeden nebo dva šálky čaje denně, abyste prospěli svému srdci.

Nepijete Coca-Colu, a to ani dietní

Vědci z Bostonu zjistili, že pití jedné normální nebo dietní coly každý den zdvojnásobuje riziko metabolického syndromu. Tato závažná choroba zahrnuje hned několik zdravotních stavů, jako je vysoký krevní tlak, zvýšení hladin inzulinu a nadbytek tuku okolo pasu. To jsou faktory, které přispívají k srdečním onemocněním a cukrovce.

Jedním viníkem by mohl být přídavek, který dodává limonádě Coca-Cola karamelovou barvu a který zvýšil riziko metabolickému syndromu při studiích se zvířaty. Podle doktora Vasana S. Ramachandrana, profesora lékařství z Bostonské lékařské univerzity a hlavního autora studie, milovníci limonád a kolových nápojů pravidelně vystavují své chuťové pohárky přírodním nebo umělým sladidlům, čím si pěstují závislost na sladkém a to může vést k nárůstu hmotnosti.

Lákají vás fialové potraviny

Hroznové víno, borůvky a červené víno získávají svou sytou barvu z polyfenolů, což jsou látky, které snižují riziko srdečních onemocnění a podle nejnovějších výzkumů mohou také chránit proti Alzheimerově nemoci. Polyfenoly také pomáhají udržovat krevní cévy a tepny pružné a zdravé.

"Co je dobré pro koronární tepny, je dobré i pro krevní cévy v mozku," říká Robert Krikorian, ředitel Cognitive Disorders Center z university v Cincinnati.

Předběžné studie na zvířatech ukazují, že přidání fialových potravin, jako jsou hrozny a borůvky, do vaší stravy zlepší funkce mozku. Navíc v nedávné studii vědci zjistili, že konzumace jednoho nebo více šálků borůvek každý den může zlepšit komunikaci mezi krevními buňkami a podporovat paměť.

Nemáte rádi burgery

Podle zprávy z American Institute for Cancer Research půl kila a více červeného masa týdně zvyšuje riziko rakoviny tlustého střeva, tedy třetího nejobvyklejšího typu rakoviny.

Riziko kolorektální rakoviny se také zvyšuje s každou porcí (100g) zpracovaného masa (párky, slanina, paštika apod.) denně, konkrétně o 42 procent. 

Každý den běháte

Vědci z Kalifornie ve své studii sledovali běžce i neběžce po dobu 21 let. Lidé ve středním věku, kteří každý den 40 minut běhali, žili déle a fungovali lépe fyzicky i psychicky.

"Překvapuje nás, že běžci neměli jen méně srdečních onemocnění, ale také se u nich objevilo méně případů rakoviny, neurologických onemocnění a infekcí," říká autorka studie doktorka Eliza Chakravartyová, z lékařské univerzity ve Stanfordu.

"Aerobní cvičení prostě udržuje imunitní systém mladý."

Pokud neradi běháte, má pro vás doktorka Chakravartyová dobrou zprávu: vaše zdraví může podpořit i jakákoliv jiná tělesná aktivita, při které popadáte dech a provádíte ji pravidelně každý den.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Další z rubriky

Břichomluvkyně Darci Lynne Farmerová v show Amerika má talent (Los Angeles, 20....
Břichomluvci nemluví břichem. Tajemství úspěchu je v mozku diváků

Dvanáctiletá vítězka soutěže Amerika má talent znova nadchla svět pro břichomluvectví – prastarou techniku, která ve skutečnosti s břichem nemá nic moc...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.