Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Varovné faktory, které přispívají k řídnutí kostí

  2:13aktualizováno  2:13
Řídnutí kostí je ošemetná záležitost. Nic vás nebolí, nemáte zřetelné příznaky, takže si myslíte, že jste vlastně docela zdraví. Následek osteoporózy, zlomeninu, však poznáte a pocítíte okamžitě.

Osteoporóza se projevuje také zmenšením tělesné výšky (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Řídnutí kostí neboli osteoporóza je onemocnění kostní tkáně, které se projevuje zvýšenou křehkostí kostí, a tím pádem náchylností k četnějším zlomeninám. Tato nemoc patří mezi nejčastější nemoci seniorů a týká se více než poloviny lidí starších padesáti let.

Příznaky řídnutí

Jaké jsou příznaky osteoporózy, najdete na webu o zdraví Vitalion.cz

I přesto všichni doufáme, že zrovna nám se osteoporóza vyhne a bolestivé a často komplikované zlomeniny nás minou. Jak ovšem poznat, zda jsou vaše kosti dostatečně bytelné, nebo naopak patříte do rizikové skupiny? Server Caring.com dal dohromady deset faktorů, které zvyšují riziko řídnutí kostí.

Varovné zlomeniny

Za poslední dva roky jste měli více než jednu zlomeninu, nebo jste měli jen jednu zlomeninu, která však byla vzhledem k okolnostem nezvykle vážná. Pokud si zlomíte nohu nebo kotník i při špatném došlápnutí, může to být známka osteopenie nebo mírné osteoporózy.

Zdravé kosti jsou dostatečně silné na to, aby vydržely běžný náraz, a pokud tomu tak není, je načase zjistit, co za tím stojí. Lékař vám může předepsat denzitometrické vyšetření, které měří hustotu kostní tkáně, množství vápníku a dalších klíčových minerálů v kostech. Toto vyšetření je bezbolestné a funguje jako ukazatel rizika zlomeniny.

Štíhlá postava

Lidé s drobnou a štíhlou figurou mají menší a tenčí kosti a bohužel jim hrozí větší riziko osteoporózy v mladším věku než lidem s většími kostmi a mohutnější postavou. 

Domácí lékař

Kostní hmota dosáhne maximálních hodnot mezi 20. a 30. rokem, přičemž množství kostní hmoty závisí na genetických faktorech, na stravovacích návycích, zda kouříte či pijete alkohol a fyzické aktivitě. Úbytek kostní hmoty také urychluje snížená produkce estrogenů.

Lidem pod 40 let odborníci doporučují dělat vše proto, aby si vybudovali silné kosti. Zejména jíst potraviny bohaté na vápník a pravidelně cvičit. Jedinci po čtyřicítce by pak měli do výživy zařadit i doplňky stravy obsahující vápník, hořčík a vitamin D a cvičební režim obohatit o posilování.

Užíváte prednison nebo jiné kortikoidy 

Užívání kortikoidů po delší dobu zasahuje do hormonální hladiny, odvápňuje kosti, a může tak způsobit prořídnutí kostní tkáně. Lidé, kteří trpí autoimunitními chorobami, lupénkou nebo revmatoidní artritidou onemocní osteoporózou častěji než ostatní, právě proto, že užívají kortikoidy.

Se zvýšenou kostní ztrátou bylo spojeno také užívání léků na štítnou žlázu nebo antidepresiv typu SSRI, ačkoli si vědci nejsou stále jistí, proč k tomu dochází.

Kouříte cigarety

Ani zde odborníci přesně nevědí, jakým způsobem kouření škodí kostem, ale mnoho studií prokázalo, že tomu tak je. Statisticky má kouření vysokou spojitost s osteoporózou, takže pokud jste během dospělosti kouřili, šance, že jste si poškodili kosti, jsou dost vysoké.

I když to nechcete už posté slyšet, jediné co pro zdraví svých kostí můžete udělat, je přestat kouřit. A nezáleží na tom, jak jste staří. Když přestanete kouřit, stále se vaše tělo může zotavit.

Pijete více než dva alkoholické nápoje denně

Alkohol oslabuje kosti, doslova z nich vysává vápník, hořčík a další minerály. A čím více pijete, tím je to horší.

"Nadměrná konzumace alkoholu se projevuje v laboratorních hodnotách zvyšováním jaterních testů, poruchami srážlivosti krve a také zvýšením hodnot kyseliny močové. Při větším pití alkoholu dochází kvůli jeho dehydratačním účinkům k vyšším ztrátám vápníkových iontů, což se může negativně projevit na kvalitě kostí. Dalším faktorem je i porucha trávení a vstřebávání živin u alkoholiků, která opět může mít za následek těžké oslabení kostí," vysvětluje lékařka Lenka Luhanová, lektorka Yoda Institutu.

A dodává, že je velice častá i podvýživa alkoholiků kvůli nechuti k jídlu a poruše funkce jater. Alkohol negativně ovlivňuje i hormonální systém. Zmíněné zvýšení kyseliny močové dále u alkoholiků může mít za následek i záněty drobných i větších kloubů a postupně také rozvoj dny.

Nejíte mléčné výrobky

Jak výhodně nakoupit vitaminy?

Vyberte si z obchodů nákupní galerie VratnéPeníze.cz a nechte si vrátit až 5 % z nákupu zpět.   

Podle doktorky Luhanové jsou mléčné výrobky svým složením ideální k udržení zdravých kostí, protože obsahují dostatek vápníku, vitamin D a kvalitní bílkoviny. 

Lze je však nahradit. V některých případech je to i nutné, např. při laktózové intoleranci (enzymatická porucha - tělo netráví laktózu) nebo při alergii na mléčné výrobky (nejčastěji na mléčnou bílkovinu). Při laktózové intoleranci však lidé většinou snášejí alespoň zakysané mléčné výrobky nebo sýry.

Dalšími významnými zdroji vápníku jsou i mák, sezamová semínka, mandle, ořechy, mořské ryby (nejlépe ty, které jíme i s kostičkami např. sardinky v oleji), luštěniny, celozrnné obiloviny, kakao, brokolice, květák, celer, kapusta, kedluben, slunečnicová semínka, čokoláda, vejce, voda a minerálky. 

Denní potřeba vápníku se pohybuje mezi 800 - 1200 mg. Pro zdravé kosti je třeba i dostatek vitaminu D, který se vytváří v pokožce za přístupu slunečního záření a pomáhá správnému vstřebávání a využití vápníku.

"Pro zachování kvality kostí je třeba vyhledat zdravější životní styl se zařazením pravidelné stravy s dostatkem vápníku, správný pitný režim, pohyb na čerstvém vzduchu, pravidelná pohybová aktivita přiměřené intenzity, omezení kouření a alkoholu, soli a většího množství kávy," dodala doktorka Luhanová.

Trpěli jste poruchou příjmu potravy

"Pokud jste trpěli nebo trpíte anorexií, nejspíš se vám osteoporóza nevyhne. Je to proto, že uměle snížená tělesná hmotnost snižuje hladiny hormonů, což způsobuje vynechání periody," říká endokrinoložka Elizabeth Shaneová z Kolumbijské univerzity.

"Cokoli, co snižuje hladiny estrogenu, zasahuje do stavby kostí," vysvětlila doktorka Shaneová.

Pokud trpíte anorexií, nebo bulimií, netajte to a poraďte se s lékařem o vhodné léčbě. Existují  léčebné postupy, díky kterým dostanete tyto nemoci pod kontrolu, a tím také ochráníte své kosti do budoucna.

Vaše menstruace je nepravidelná

Pokud se vám čas od času nedostaví menstruace, jsou za to obvykle zodpovědné nízké hodnoty estrogenu. Bohužel nízké hladiny estrogenu také přímo přispívají ke kostní ztrátě a ženy, které nemají pravidelnou periodu, to mohou pocítit na kostech.

Lékárna on-line

Přípravky, které pomáhají preventivně proti řídnutí kostí, najdete na Lékárna.iDNES.cz.

Nízké hladiny estrogenu mohou být způsobeny poruchou příjmu potravy, nadměrným cvičením nebo syndromem polycystických vaječníků. Pokud je vaše menstruace nepravidelná, vždy se poraďte s gynekologem.

Rodinná zátěž

Rodinná anamnéza je hlavním ukazatelem řídnutí kostí. Jestliže pocházíte z rodiny, kde se u starších dospělých častěji vyskytují zlomeniny, špatný postoj těla nebo snížení tělesné výšky, je možné, že členové vaší rodiny trpí osteoporózou, ať už diagnostikovanou, či nikoli. A pokud ji mají oni, hrozí bohužel i vám. Jestliže někdo z vaší rodiny trpí osteoporózou, oznamte to svému lékaři.

Jste běloch, nebo Asiat, žena a máte přes padesát let

Každý z těchto rizikových faktorů zvyšuje pravděpodobnost, že se vaše kosti tenčí. Pokud vám je více než padesát let, dávejte si ještě větší pozor. Riziko řídnutí kostí se zvyšuje s věkem. Podle odborníků dokonce po 75 letech věku 90 procent žen utrpí zlomeninu.

I když nemůžete změnit svou rasu, pohlaví ani věk, měli byste brát v úvahu zvýšené riziko osteoporózy a požádat svého lékaře o test kostní denzity. Lékař vám může předepsat léčbu bisfosfonáty nebo estrogenovou terapii na posílení kostí.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Sýr pečený v troubě
Soumrak smažáku. Rychlé a skvělé večeře pro milovníky sýra

Zapomeňte na smažený sýr, stálici jídelních lístků českých pohostinství i rodinných jídelníčků od Aše až po Jablunkov. Tyhle báječné sýrové dobroty se nesmaží...  celý článek

Miss Prima křivky 2017 Libuše Dvořáková (19. září 2017)
Baculky mají novou královnu. Miss Prima křivky je Libuše Dvořáková

Téměř čtyři hodiny trvala v úterý volba nové Miss Prima křivky v Branickém divadle. Podle porotců byla soutěž velice vyrovnaná a o pořadí rozhodovaly jen...  celý článek

Vévodkyně Kate podpořila kampaň o duševním zdraví
VIDEO: Vévodkyně Kate nabádá rodiče i děti, aby mluvili o svých pocitech

Britská vévodkyně Kate Middletonová se v posledních dnech potýká s těžkými těhotenskými nevolnostmi během svého třetího těhotenství. Přesto myslí na charitu a...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět zvláštních následků nedostatku spánku. Hůře zvládáte emoce i práci

Málo hodin strávených klidným a posilňujícím spánkem se projeví nejen únavou, nadměrným hladem a podrážděností. Některé důsledky nevyspání vás možná překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Zácpu nepodceňujte, může být příznakem vážné nemoci

Lidé se většinou stydí a o potížích s vyprazdňováním nechtějí mluvit ani s lékařem. Pokud máte tyto problémy jen občas, stačí upravit jídelníček a přidat...  celý článek

Ilustrační fotografie
Gynekolog: Když žena neotěhotní do roka, měla by to řešit s lékařem

Problémy s početím má v dnešní době stále více lidí. Jen v Česku trápí neplodnost každý čtvrtý pár. „Muži i ženy na tom mají stejný podíl. Je to zhruba půl na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Pět osvědčených tipů, jak líčit malé oči a spadlé víčko
Pět osvědčených tipů, jak líčit malé oči a spadlé víčko

Možná jste již dávno objevily kouzlo dekorativní kosmetiky. Pokud však patříte mezi začátečnice nebo si říkáte, proč bys... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.