Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Osm způsobů, jak se bránit nadýmání

aktualizováno 
Plynatost a nadýmání patří mezi společenská tabu, která mohou nepříjemně ovlivňovat osobní i pracovní život. Poradíme vám, co dělat, abyste se nadmutému břichu vyhnuli.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Nafouknuté břicho potrápí čas od času každého z nás, ať už je příčinou zadržování tekutin před menstruací, konzumace potravin, které nadýmají, nedostatečný pitný režim, psychický stres, nebo zácpa. 

"Nadýmání je běžný, ale obtěžující příznak s mnoha příčinami," říká gastroenteroložka Patricia Raymondová z Chesapeake ve Virginii v USA. 

Naštěstí existuje dost způsobů, jak nadýmání zabránit. Pokud se chcete vejít do své oblíbené těsné sukně a nevypadat přitom jak v pátém měsíci těhotenství, vyzkoušejte triky proti nadýmání.

...anebo pilulky

Nic nezabírá? Uleví vám volně prodejné léky proti nadýmání.

Vybírejte si potraviny bohaté na draslík

Tento minerál pomáhá regulovat rovnováhu tekutin v těle a udržuje nadýmání na uzdě. Mezi potraviny s vysokým obsahem draslíku patří banány, mango, špenát, rajčata, ořechy a chřest. Posledně jmenovaný navíc obsahuje aminokyselinu zvanou asparagin, která jako bonus působí močopudně a pomáhá vyplavovat nadměrné tekutiny z organismu. 

Držte pusu zavřenou

Nebojte se, mluvit samozřejmě můžete, důležité je nepolykat nadměrné množství vzduchu. To se děje zejména při žvýkání žvýkaček, pití nápojů brčkem, při kouření, ale také při mluvení při jídle. Rčení "když se jí, tak se nemluví", má tak nejenom společenské, ale i zdravotní opodstatnění. 

Snižte příjem sacharidů v odpoledních hodinách

Sacharidy jako pečivo a těstoviny mohou způsobovat nadměrné zadržování vody v těle, které se projeví nadmutým břichem. Vyhněte se jim především v pozdějších odpoledních a večerních hodinách, jinak hrozí, že se ráno probudíte s nehezky vyklenutým bříškem. Pokud se chystáte na romantickou večeři, dejte si pozor na pizzu a těstoviny, které se za pár hodin projeví nepříjemným nadýmáním. 

Pozor na sycené nápoje

Máte rádi limonády nebo jen perlivou vodu? "Pak se připravte na zvětšené břicho. Perlivé nápoje mohou podráždit žaludek, způsobit bolesti břicha a také nadýmání," píše server redbookmag.com.  

Potraviny, které obvykle způsobují nadýmání

- luštěniny (fazole, čočka, hrách)

- Zelenina a ovoce (zelí, cibule, květák, brokolice, švestky, hrušky)

- čerstvé bílé pečivo a kynuté potraviny

- uzeniny

- houby

- smažené a tučné potraviny

- zrající sýry

- kyselé a sycené nápoje

- alkohol

Navíc nadmíra oxidu uhličitého zvyšuje krevní tlak a srdeční rytmus a při pravidelné konzumaci nápojů s bublinkami dokonce hrozí řídnutí kostí neboli osteoporóza. Raději se držte čisté vody, nebo nápojů bez bublinek.

Vyhněte se náhražkám cukru

Doktorka Raymondová upozorňuje, že někteří jedinci mají problém strávit umělá sladidla. Zvláště sorbitol, který se nachází v mnoha sladkostech bez cukru a ve žvýkačkách (což z něj dělá dvojitého nepřítele plochého břicha) může způsobit plynatost a také průjem. 

Vyzkoušejte sílu bylinek

Jestliže vás často trápí nadýmání, nebo se chystáte pochutnat si na jídlech, které k nadýmání přispívají, ochuťte je čerstvými bylinkami.

Tereza Semrádová, lektorka a majitelka pohybového studia Fascinace, doporučuje při nadýmání zázvor, který můžete přijímat v jakékoliv formě, velmi chutný je v teplém nápoji. Zázvor nastrouháte, smícháte s citronovou šťávou, podle chuti osladíte medem a zalijete horkou vodou.

Dalším pomocníkem z řady bylinek je fenykl, který můžete využít v kuchyni ve formě semínek jako koření do různých jídel nebo jako čaje. Směs zakoupíte v lékárně.

"Jako prevenci v kuchyni do jídel dále přidávejte bylinky jako majoránka, kmín, tymián, šalvěj, kopr nebo bazalka," dodala Semrádová. 

Tyto přátelské bakterie, které se přirozeně vyskytují ve střevní mikroflóře, mohou pomáhat proti nadýmání. 

Vědci

 zjistili, že ženy se syndromem podrážděného střeva, který se projevuje právě nadýmáním, plynatostí, křečemi v břiše a průjmem, po čtyřtýdenním užívání probiotického kmenu B.infantis zaznamenaly méně nadýmání než ty, co užívaly placebo. 

Zkuste probiotika

Více se hýbejte

Se zácpou a nadýmáním můžete bojovat i pohybem. Podle Raymondové stačí k rozpohybování zažívacího traktu nejméně 15-20 minut svižné chůze denně. Cvičení, při kterém se zapotíte, navíc uvolňuje nahromaděné tekutiny v těle. 

Trenérka Tereza Semrádová na nadmuté břicho obecně doporučuje veškeré aktivity související s jakýmkoliv pohybem. Je důležité, aby střevo správně pracovalo a nebylo líné. K tomu může postačit procházka nebo jízda na kole. Pokud se nám nechce ven, můžeme využít například cviky z jógy, kdy máme zadeček výše než hlavu. K těmto pozicím patří například klasická svíčka. 

"Pokud bych měla doporučit konkrétní cvičení, zvolila by například dýchání do břicha, kdy se položíme na záda, pokrčíme si nohy s položenými chodidly na podlahu. Ruce položíme vedle těla, s nádechem bříško nafukujeme, jako bychom v něm měli balón, a s výdechem naopak vyfukujeme. Je důležité, aby dýchání a nafukování bříška nebylo pomocí prohnutí se v zádech a odlepení zad od země," vysvětlila Tereza Semrádová. 

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.