Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bojíte se přestat kouřit, abyste nepřibrali? Poradíme, jak na to

  0:35aktualizováno  0:35
Většina kuřáků se obává, že pokud odloží navždy svou cigaretu, přibere. V průměru se totiž podle odbornice na hubnutí Ivy Málkové nabere okolo pěti kil do roka. I přesto však zanechání kouření přináší velké zdravotní výhody. Navíc se hmotnost ani zvýšit nemusí, chce to ale dodržovat pravidla.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Člověku se kvůli tomu, že přestane kouřit, zpomalí metabolismus. A to je hlavní problém, proč většině lidí začne ručička váhy ukazovat za pár měsíců o několik kilogramů více.

"Akutní účinky nikotinu totiž zvyšují cestou stimulace sympatického nervového systému u většiny kuřáků výdej energie o 5 až 10 procent, což činí přibližně 800 kilojoulů denně. Když pak přestanou kouřit, kila tak u nich nejdou nahoru jen kvůli tomu, že mnozí si místo cigarety dopřávají dobroty, ale protože bez ní je energetický výdej prostě nižší," vysvětluje doktorka Iva Málková ze sdružení Stop obezitě (STOB).

Kouření navíc významně zpomaluje vyprazdňování žaludku. Delší doba, po kterou je naplněn žaludek, nepochybně přispívá k prodlouženému pocitu nasycení. Je tedy vhodné po zanechání kouření jíst hlavně potraviny, které vás zasytí - s dostatkem bílkovin a vlákniny.

"Nikotin také zvyšuje tvorbu serotoninu v mozku, což má za následek libé pocity, pro které kuřáci kouří. Proto je ideální mít dopředu připravené jiné životní radosti," radí odbornice na hubnutí.

U některých bývalých kuřáků se také mohou objevit problémy se zácpou, protože nikotin urychluje průchod potravy tlustým střevem. Tomu lze ale podle Ivy Málkové zabránit vhodnou stravou a také pohybem.

I s menší nadváhou je na tom lépe nekuřák

I kdyby se váha po zanechání kouření zvýšila až o šest kilogramů, stále na tom nekuřák bude podle lékařů z metabolického hlediska lépe, než kdyby kouřit nepřestal. A navíc tlouštíci se z vás stát rozhodně nemusí.

"Stačí, pokud omezíte svůj denní příjem energie o cca 800 kilojoulů. Pro představu to jsou energeticky například  4 dcl sladké limonády, krajíc chleba, dva plátky tučnějšího sýra nebo uzeniny nebo větší sušenka. Nebo můžete zvýšit svoji fyzickou aktivitu, třeba pravidelnou procházkou," uvádí Málková.

Pokud jste se rozhodli, že s kouřením chcete opravdu přestat, je důležité být dostatečně motivován.

"Důvodem by nemělo být například jen to, že je Nový rok, nebo že vás k tomu tlačí okolí. Měli byste zvážit zisky a ztráty ze změny jakéhokoliv návyku, tedy i zanechání kouření. Když v bilanci převáží pozitiva, pusťte se do toho. Nedávejte si nereálná předsevzetí, že přestanete kouřit a zhubnete a ještě bude chodit denně cvičit apod. Je výborné, když se vám podaří nekouřit a nepřibrat při tom," říká doktorka Málková.

Odvykejte v kurzu

Jak tedy jednou provždy odložit cigaretu a přitom nepřibrat? Mohou vám pomoci odvykací kurzy, které začínají 23. září. 

Občanské sdružení Hravě žij zdravě připravilo ve spolupráci s lékařkami Evou Králíkovou a Alexandrou Kmeťovou z 1. Lékařské fakulty UK kurz STOBaKO - Stop Obezitě a Kouření.

Více informací zde.

Odbourání této závislosti je z hlediska zdraví to nejdůležitější. Cigarety vám život zkracují, pár kil navíc vám jen snižuje kvalitu života.

Nebuďte na to sami

Do změny návyku se pouštějte, když jste v relativní pohodě a ne když řešíte nějaké závažné životní problémy. Pokuste se najít spojence, i to vám může pomoci. 

Jestliže kouříte delší dobu hodně cigaret, je pravděpodobné, že budete mít abstinenční příznaky. Poraďte se před zanecháním kouření s odborníkem, jaké prostředky k snížené těchto příznaků zvolit.

"Pokud se stane, že si zase zapálíte nebo půjdou kila nahoru, nezoufejte. Při změně návyků existuje takzvané kolo změny – kdy po úspěchu přichází zase návrat k závislosti. Říká se, že při kouření ho člověk roztočí až 5krát, než se z něj stane nekuřák. Musí se ale hlídat celý život. Zrovna tak zhublý obézní se nemůže už nikdy chovat jako člověk, který problémy s kily navíc nemá," dodává Iva Málková ze STOB.

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.