Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak poznáte kosmetiku netestovanou na zvířatech?

  12:31aktualizováno  12:31
Stejně jako biopotraviny je i čistě organická kosmetika stále populárnější. Je vždy tak kvalitní, jak si myslíme?

Přírodní krása - Chcete přírodní kosmetiku? Pak se připravte na náročné studování etiket jednotlivých výrobků. | foto: MF DNES

Jste-li konzumentem biopotravin, budete zřejmě používat i kosmetiku označenou jako přírodní nebo bio, kterou jste zakoupili v dobré víře, že stejně jako organická strava je pro vás tím nejlepším.

Problém ale je, že na rozdíl od biopotravin, které podléhají zákonům Evropské unie, neexistuje žádná právní norma, která by v kosmetice upravovala používání termínů bio a přírodní.

Běžný spotřebitel pak po takové kosmetice často sáhne v domnění, že používá čistě přírodní produkt. Realita je však jiná. Stejně jsou označovány přípravky, v nichž převažují syntetické ingredience a přírodní složky tvoří jen mizivé procento. A tady vzniká problém. Poptávka po přírodní kosmetice roste proto, že některé chemicky vyráběné složky v kosmetice jsou spojovány se zdravotním rizikem. Například parafíny používající se jako náhražky kvalitních rostlinných olejů se mohou usazovat v játrech, ledvinách a lymfatických uzlinách. Parabeny, konzervační látky, mohou způsobovat alergie. O spoustě syntetických látek se také často mluví ve spojitosti se vznikem rakoviny.

A ačkoli neexistují přesvědčivé důkazy pro toto tvrzení a někteří odborníci tvrdí, že množství chemických látek je příliš malé, aby mohlo představovat zdravotní riziko, zůstává otázkou nakolik mohou být pro naše zdraví nebezpečné. Proto mnoho z nás volí při výběru kosmetiky alternativy. Jak se vyznat v terénu, který nemá pravidla?

PŘÍRODNÍ VERSUS BIO

Přírodní se nemusí rovnat organické či bio. Obecně se rozdíly vysvětlují takto: přírodní kosmetika obsahuje výhradně přírodní ingredience pocházející z rostlinného nebo minerálního zdroje, zatímco organická či biokosmetika je zárukou toho, že tyto složky navíc pocházejí z kontrolovaného biologického pěstování a biologického sběru ve vybraných lokalitách.

Praxe se liší v každé zemi. Například Německo je klasicky přísnější. Německá organizace BDIH označuje výrobky jako přírodní, přestože kritéria, která musí výrobek splnit, aby získal její ochrannou značku Přírodní kontrolovaná kosmetika, odpovídají spíše organické či biokosmetice.

Tato značka je zárukou toho, že rostlinné suroviny pocházejí, pokud je to možné, z kontrolovaného ekologického zemědělství nebo z certifikovaného sběru ve volné přírodě, výrobky ani výchozí suroviny nejsou testovány na zvířatech, suroviny nepocházejí z mrtvých zvířat, výrobky neobsahují parafín, vazelínu ani jiné ropné produkty a žádné syntetické konzervační, vonné ani barvicí látky. Splnění přísných kritérií posuzuje u každého výrobku nezávislý mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode. Kosmetika, která nese tuto ochrannou známku, je například značka Dr. Hauschka, Lavera, Laveré, Logona, Sante, Urtekram a Weleda.

Anglická organizace Soil Association vydala v roce 2002 standardy, podle kterých rozděluje kosmetiku s organickými složkami do tří skupin. Za čistě organickou kosmetiku považuje jen produkty s obsahem 95 % a více organických ingrediencí, produkty, které obsahují 70-95 % mohou být označeny jako výrobky s příslušným procentem organických složek. Produkty s méně než 70 % organických složek nejsou oprávněny nosit jejich certifikát.

Mezi další ochranné známky patří Bio Eco Cosmesi od italské asociace ekologického zemědělství AIAB; má ho například kosmetická značka Extratissima BIO. Další ochranné známky jsou například certifikát Mezinárodní rady pro výzkum Aloe IASC (International Aloe Science Council), certiř kát akreditované neziskové organizace - Certiquality, ochranná známka Institutu pro výzkum přírodních látek - NRI (Natu-ral Research Institute) a certifikát Francouzské inspekční a certifikační společnosti Ecocert. Kromě ochranných známek mohou být výrobky označené také slovním popisem, jako například No Sulfates, No Parabens, No Animal By Products či Bio-Degredable.

Přírodní kosmetika nerovná se bio nebo organická!

I NECERTIFIKOVANÉ MŮŽE BÝT DOBRÉ

Nikde však není psáno, že produkty označené pouze výrobcem jako přírodní nejsou stejně kvalitní jako výrobky s certifikátem. Jejich složení je podobné, ale výrobce nezažádal o certifikaci, buď kvůli byrokracii, která je s tím spojená, nebo zkrátka nechce tvrdit, že je produkt organický, dokud není možné zajistit, aby byl stoprocentně přírodní.

Co z toho vyplývá? Chcete-li používat kosmetiku bez zbytečných syntetických látek, kontrolujte složení na zadní straně výrobku. Většinou platí, že čím víc složitých chemických názvů, tím méně je v přípravku skutečných přírodních složek.

Autoři:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Další z rubriky

Třpytivé líčení se dá nanést nejen na obličej, ale na celé tělo.
Třpytkové šílenství. Blogerky je dávají do vlasů, na jazyk i do vaginy

Lesk a třpytky na kůži mohou být příjemným zpestřením líčení. Nejnovějším trendem ze sociálních sítí je zdobení i dalších částí těla. A to i těch, na kterých...  celý článek

Rihanna vytvořila vlastní kosmetickou řadu. Podkladové báze, korektory,...
Od džín k make-upu. Rihanna uvedla na trh svoji první kolekci líčidel

Barbadoská kráska se už dávno nevěnuje pouze zpěvu. Patří mezi módní ikony, které udávají trendy, a spolupracuje s předními módními značkami a návrháři. Nyní...  celý článek

Za oslnivým pohledem nemusí být výrazné stíny, mohou to být pouze skleněné...
Přehlídkový trend je rozzářené líčení. Místo make-upu stačí ozdobné sklo

Už žádné složité líčení a několik vrstev šminek. Dokonalého vzhledu docílíte pouze pomocí lesklých kamenů či třpytek. Stačí zdůraznit jen jednu část obličeje a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.