Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak lépe snášet práci na směny

  9:02aktualizováno  9:02
Desynchronóza. Že jste o takové nemoci nikdy neslyšeli? O rozladěném rytmu biologických hodin třeba u lidí pracujících na směny ale určitě ano. A právě tento stav je dlouhodobě velmi nepříjemný a navíc neprospívá našemu zdraví. Přinášíme vám tipy, jak změny snášet.

Převrácené biorytmy mohou ohrožovat lidské zdraví. | foto: Profimedia.cz

Lidskou přirozeností je ve dne pracovat a v noci odpočívat. Člověk se v běžném životě řídí 24hodinovým rytmem, který je mu vrozený a je řízen tzv. biologickými hodinami. Proto není vůbec snadné přizpůsobit se práci na směny.

Je-li adaptace obtížná, mohou vznikat poruchy soustředění a může potom snáze dojít při práci k úrazu, uvádí server www.dobry-spanek.cz. Při dlouhodobějších problémech s přizpůsobením se mohou dostavit třeba žaludeční problémy nebo nemoci oběhové soustavy.

Odborně se onemocnění, které vzniká jako důsledek dlouhodobé nezvládnuté práce na směny, jmenuje desynchronóza.

Je to projev rozladění vrozených biorytmů a vyznačuje se zejména nervovou labilitou, zažívacími potížemi, poruchami spánku.

Směnný provoz každý prostě nesnese. Určité skupiny lidí, zejména s vážnými onemocněními, by měly volit jednosměnnou pracovní dobu zcela automaticky. Práce na směny je zcela nevhodná například pro diabetiky, osoby s poruchami spánku, lidi s trávicími potížemi. Aby se člověk dokázal převrácení biorytmu při práci na směny lépe přizpůsobit, měl by dodržovat několik zásad:

Jídlo
Jednou z hlavních podmínek je pravidelnost jídla. Žaludek pracuje ale nejvíc ve dne, takže člověk pracující přes noc by měl jíst spíše lehce, třeba různé saláty, netučná masa, mléčné výrobky, jogurty. Naposledy se najíst kolem čtvrté hodiny ranní, protože vydatná "snídaně" by mu mohla narušit kvalitu spánku.

Společenský a rodinný život a relaxace
Směnný provoz má kromě zdravotního stavu vliv i na život společenský. Mladí lidé mohou mít kvůli nočnímu zaměstnání problémy navázat trvalejší vztah. Lidé pracující ve směnném provozu se se svými blízkými vidí často jen o víkendech a na dovolené. Řešením je co nejčastější relaxace při oblíbené činnosti, kulturní život, sport, odreagování se v přírodě, pěstování koníčků a samozřejmostí je zapojit do aktivit rodinu a její příslušníky. Cílem je co nejlépe odstranit stres po vyčerpávající noční práci.

Harmonogram času – spánková hygiena a relaxace
Člověk pracující v noci by si měl vytvořit individuální harmonogram pro využití svého volného času hlavně s ohledem na spánek. Narušení rytmů - a tím pádem spánku - střídáním směn hodně poznamenává celkový spánkový rytmus. Problematická je možnost spánku ve dne, protože je nedostatek tmy a usnutí je velmi obtížné. Proto je vhodné rozdělit si spánek například na jednu část po směně a na druhou před ní.

Střídání a rotace směn
Vládnou velké rozpory v tom, jak často se směny mají střídat. V praxi nejběžnější a zavedené je střídání týdenní, někteří autoři doporučují jako vhodnější střídání obden nebo po 2–3 dnech. Existují i studie o vhodné rotaci směn: optimální se jeví sekvence noční – ranní – odpolední. Uvádí se, že tento způsob rotování směn zvyšuje produktivitu práce a snižuje i fluktuaci pracovníků.

Lékařská péče
Významnou roli hraje při střídavém provozu zdravotní stav. Pracovníci ve směnném provozu potřebují velmi kvalitní zdravotní péči závodního lékaře, kterou by jim zaměstnavatel měl poskytnout bez ohledu na denní dobu.

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdeční selhání: pět příznaků, které byste neměli ignorovat

Infarkt zná téměř každý, ale o srdečním selhání ví málokdo. I proto nemocní přichází k lékaři často pozdě. Příznaky totiž nemusí na první pohled se srdcem...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama
5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama

Stále se vám na obličeji objevují nové a nové pupínky? Produkty, které vám doporučila kamarádka, nefungují a zdá se, že ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.