Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak, kolik a kdy? Pijte správně.

  6:00aktualizováno  6:00
S blížícími se letními tropickými teplotami je stále důležitější dbát na dostatečný přísun tekutin. Nedodržování pitného režimu může mít hrozivé následky.

Jednorázová přehnaná konzumace vody vám může způsobit velké zdravotní problémy. | foto: Profimedia.cz

Nejde jen o neblahé kosmetické důsledky, jako jsou vrásky a povadlá pleť, ale i zdravotní, jako je únava, vyčerpání, úžeh a dlouhodobá dehydratace, která může vést i k celkovému kolapsu organismu.

U pitného režimu je důležitá především pravidelnost. Kromě nedostatku tekutin může být život ohrožující i nárazová konzumace. Ta může způsobit převodnění – stav, kdy jsou nadměrně zatíženy ledviny a také další orgány. V extrémních případech může dojít dokonce k jejich selhání. Příkladem je nedávný tragický případ převodnění z USA. Osmadvacetiletá matka nepřežila jednorázovou konzumaci sedmi litrů vody, kterou vypila v rámci rozhlasové soutěže.

Dostatek tekutin záleží i na stravě
V názoru na to, kolik tekutin bychom měli vypít denně, se odborníci stále různí. Vždy ovšem platí to, že od rána do večera bychom měli vypít minimálně jeden a půl litru vody s vyváženým obsahem minerálů. Záleží také na složení stravy. Přibližně 900 ml vody získáváme jako součást konzumovaných potravin.

Pokud jíme polévky a zeleninu, můžeme vypít méně tekutin. Nejvíce tekutin by měli vypít lidé, kteří konzumují hodně masa. Záleží také na tom, jaké minerály a v jakém množství jsou v konzumované vodě obsaženy. Voda by měla dodávat organizmu látky, které mu prospívají, a odvést ty, které se v něm usazují.

Člověk denně vyloučí v průměru asi dva a půl litru vody močí a potem. Je třeba pamatovat na to, že některé nápoje naopak tělu škodí, protože působí močopudně a vodu z těla odvádějí dřív, než ji stačí zužitkovat. Je to například káva a jiné nápoje s obsahem kofeinu, pivo a tvrdý alkohol.

Co pít?
Nejzdravějším nápojem je čistá, pramenitá voda. Vyhovujícím zdrojem může být i voda z vodovodu. Její kvalitu však může negativně ovlivnit její pach a chuť. Další možností jsou vody balené.

„Konzumenti by měli zvážit, která voda se stane základem jejich pitného režimu. Pro tyto účely nejsou vhodné silně mineralizované vody nebo vody sycené oxidem uhličitým. Ty by měly pouze doplňovat základ pitného režimu v závislosti na individuálních potřebách konzumenta,“ říká odbornice na problematiku pitného režimu MUDr. Jarmila Rážová.

A dodává: „Mezi nejvhodnější základ pitného režimu patří nesycené vody z kvalitních přírodních pramenů. Určitý nadstandard pak představují vody kojenecké.“

Omezujte přímou konzumaci většího množství silně perlivých vod. Volný oxid uhličitý může mechanicky narušit proces zažívání a vyvolávat tlakové potíže. Omezte také konzumaci slazených limonád a kolových nápojů. Jsou bohatým zdrojem cukru a jejich konzumace může citelně ovlivnit denní příjem energie. Se zvýšením zátěže byste měli zvýšit i spotřebu tekutin. Nikdy však nárazově.

„Nejvhodnějšími tekutinami pro horké počasí jsou čistá voda nebo nakyslé či nahořklé nápoje. Sladká chuť pocit žízně zvyšuje,“ doplňuje MUDr. Jarmila Rážová.

Pokud budete dostatečně pít, vyhnete se mnoha nemocem. S vodou souvisí šest procent všech chorob lidstva. Světová Zdravotnická Organizace (WHO) odhaduje, že nedostatek vody je důvodem číslo jedna v příčinách chorob. Důvodem přitom není pouze špatná kvalita vody, ale i její nedostatečný přísun.

Autoři:






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.