Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak jíst a tělu neubližovat? Pravidlo první: mikrovlnka jídlo zabíjí

  2:11aktualizováno  2:11
Před lety byl reprezentantem v lyžování, a když po úrazu se sportem skončil, nabral dvacet kilo. Od té doby se šéfkuchař Stefan Egger zase dostal do špičkové formy a podle zásad, které vyzkoušel na sobě, sestavil svá "dietní" pravidla. Například radí nakupovat na trzích a neohřívat jídlo v mikrovlnce.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Archiv

Hotel Theresa, který se jmenuje podle Stefanovy maminky, je v rakouském údolí Zillertal i leckde jinde stále známější pro svoji kuchyni. Vaří se tu z místních surovin, chemickou náhražku čehokoliv na stole nenajdete ani lupou a každé jídlo promyslel šéfkuchař, který je diplomovaný dietolog.

Stefan Egger (46)

Stefan Egger,

Diplomovaný šéfkuchař z hotelu pod Alpami, horský vůdce, lyžařský instruktor a účastník ultramaratonů (běhů delších než 100 km) se zdravou výživou zabývá profesionálně i soukromě. Podle svých zásad krmí sebe, rodinu i hosty ve svém hotelu.

Za hlavního nepřítele zdraví nepovažuje máslo, ale chemicky obohacené potraviny, které se v reklamě tváří jako dietní. Tvrdí, že trávení začíná v mozku a největší civilizační problém je, že jíme i tehdy, když nemáme hlad. Stačí vůně hranolek ze stánku nebo někdo, kdo jde proti nám a jí čokoládovou tyčinku.

"Lidské tělo je mistrovské dílo, umí se samo léčit i regenerovat," tvrdí Stefan Egger, "ale špatným jídlem mu zasazujeme rány, které se s časem pořád hůř a hůř hojí." Jak si tedy zbytečně neubližovat?

Devět zlatých pravidel

První pravidlo: Nakupujte u malých dodavatelů nebo na trhu. V regálech velkých marketů se nejčastěji skrývají superlevné potraviny, které obsahují látky, jež byste v původním stavu vysypali akorát do odpadků.

Druhé pravidlo: Omezte příjem sacharidů (uhlohydrátů). Vaše tělo si jich jen malou zásobu uloží do jater a svalů, ale přebytky ukládá do tukových zásob, které se jen těžko likvidují.

Třetí pravidlo: Neodbývejte proteiny (bílkoviny). Ty jsou pro správnou výživu nepostradatelné – jsou základními kameny organismu. Obsažené jsou v mase, rybách, mléce, tvarohu, sýrech, vejcích, luštěninách.

Čtvrté pravidlo: 85 % stravy by mělo být vařené a 15 % syrové. Možná vám to přijde samozřejmé, ale když budete nějaký čas hlídat, co jíte, zjistíte, že skutečně syrové potravy moc nesníte. (Studená neznamená syrová, takže nepočítejte chleba a spol.)

Páté pravidlo: Jezte každé čtyři hodiny a nikdy ne zcela do sytosti. Mozek má totiž svou setrvačnost a vysílá informaci o pocitu hladu ještě ve chvíli, kdy už jste žaludek naplnili.

Šesté pravidlo: Začněte den teplou snídaní. Po ránu je teplé jídlo k organismu šetrnější. Stefan Egger sestavil pro sebe i své strávníky zdravou a kupodivu i chutnou "kaši": směs nejrůznějšího zrní podle chuti (špalda, pohanka, jáhly a bezpluchý ječmen) dejte do hrnečku, zalijte horkou vodou (dvoj- až trojnásobné množství, než je zrní). Povařte asi pět minut, přiklopte a nechte stát do rána, aby se voda vstřebala a zrní změklo.

Ráno odeberte potřebné množství zrní, zbytek uložte do lednice (vydrží klidně 2–3 dny). Zrní v hrnečku opatrně ohřejte, přisypte rozinky (sušené brusinky, křížaly, krájené sušené meruňky, švestky...), nalámejte vlašské ořechy plus dýňová, slunečnicová, sezamová, lněná a jiná semínka, zamíchejte a mlsejte. Jestli chcete "kaši" sladkou, přidejte med nebo marmeládu.

Sedmé pravidlo: Teplé jídlo i pití je vždycky zdravější než studené. Proto šéfkuchař Egger doporučuje hlavně polévky, k pití teplou vodu (minimálně 2 litry denně) a dokonce radí si ohřívat i ovoce. To radí jíst jen takové, které zraje ve vašem pásmu. Tropické a exotické prý tělo spíš rozhodí.

Osmé pravidlo: Mikrovlnná trouba zabíjí v jídle vše dobré. Raději ohřívejte a připravujte jídla v troubě/na sporáku.

Deváté pravidlo: Hýbejte se kdykoliv máte šanci. Choďte, běhejte, lyžujte, plavte.

Staré zdravé časy

Bylo nebylo, kdysi dávno byl cukr drahý. Cukrová třtina nerostla jen tak, do Evropy se musela dovážet, a až když v Belgii přišli na to, jak cukr vyrábět z řepy, začali jsme se jím cpát jako nezavření. Dnes ho zkonzumujeme padesátkrát více než před sto lety. Masa sníme sedmkrát více. A přednost dáváme bílé mouce, která už v sobě nenese skoro žádnou výživovou hodnotu.

Důsledkem je nejen nadváha, ale i civilizační nemoci jako cukrovka, vysoký tlak, zubní kazy nebo zácpa. Alpský šéfkuchař obrazně řečeno radí: "Zpátky na stromy." A ono by nám tam bylo líp.







Nejčtenější

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.