Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak hubnout na lyžařský maraton? Častěji, správně a zdravě jíst

aktualizováno 
Sedmdesátikilometrový lyžařský maraton Marcialonga v italském Trentinu, na který se chystám koncem ledna s kamarádem, architektem a hercem Davidem Vávrou, je pořádná porce i pro trénované borce. My zdaleka tak trénovaní nejsme a já bych měl navíc zhubnout nejméně šest kilo. Dělám možné i nemožné, abych to za tři měsíce zvládl.

Testy odhalily, že novinář iDNES.cz Petr Pravda musí do závodu zhubnout 6 kilo | foto: Dalibor Puchtapro iDNES.cz

Po funkčních testech ze začátku listopadu mi sportovní biochemik Jiří Novotný oznámil, že jako sportovec mám nadváhu. Zde je pár rad jak zhubnout. Mohou se hodit i těm, kteří se na žádný maraton nechystají.

Co jíst:

Ano

+ celozrnné pečivo

+ ryby a bílé maso

+ sezamová semínka (jsou bohatá na vápník, zinek a magnézium)

+ zelenina

+ rýže,soja a ovesné mléko

+ oříšky

+ ovoce a bobule, zejména čerstvé lesní plody

+ za studena lisované zeleninové oleje

+ vejce, lépe jen bílek

+ kysané zelí

+ produkty z kyselého mléka

Ne

- cukr

- limonády

- bílá mouka

- mléko

- živočišný tuk ve větších množstvích

- umělá sladidla a barviva

- sladké obědy

Podle Novotného musím nejen správně trénovat, ale hlavně správně a dostatečně zhubnout, abych neměl při závodě problémy (šílené krize, křeče a tak dále) a mohl si aspoň trochu zazávodit.

Chci si závod užít

Což přesně chci. Nehodlám jet Marcialongu jako turista celý den. Marcialonga je závod a já, jako bývalý závodník na běžkách, chci závodit a maraton si po všech stránkách užít.

Příroda je ale trochu proti. Měřím 175 cm a při funkčních testech tři měsíce před maratonem jsem vážil 86 kg. Měl jsem tedy záporný klíčový Brocův index, který je hlavním ukazatelem výškových a váhových poměrů. Až dosud mi to moc nevadilo. Pro dlouhý, těžký vytrvalostní výkon to však vadí hodně.

Ortel, který vyslovil biochemik Novotný, je drsný. Chceš jet závod v pohodě? Zhubni aspoň šest kilo. Jinak budeš při dlouhém a těžkém závodě vláčet zbytečná kila navíc. To mne prý ovlivní negativně ve všech směrech. Pojedu pomaleji, upachtěně a méně komfortně, nevyhnu se krizi ve druhé části a dokonce prý riskuji i svalové nebo úponové zranění.

Snažím se, ale...

A tak se už víc než měsíc docela snažím, trénuji a hubnu. Jsem však pořád skoro na začátku. Navíc týdenní viróza zarazila hřebík ještě hlouběji do rakve. Váha stále kolísá mezi 84 až 85 kg a ne a ne se hnout výrazněji dolů.

Přitom návod je jasný: správný pohyb ve správných tepových frekvencích - čtěte více, denně méně kalorií a celkově zdravější dietetický režim.

David Vávra a Petr Pravda

Podle odborníků bych především neměl nikdy přes den dostat hlad. To si pak tělo začne dělat tukové zásoby. Proto místo 3x denně bych měl jíst nejméně 5x až 6x denně, ale v menších dávkách.

Zkuste to ovšem přes den, když jste často zavaleni prací.

Jídlo večer je zakázáno

Až na úplné výjimky bych neměl jíst pozdě večer, už vůbec ne těžší jídla. To i proto, že s přibývajícím věkem se zpomaluje metabolismus.

Mám omezit živočišné tuky a jednoduché cukry. Tedy méně sladit a mastit, omezit červené maso, knedlíky a částečně i brambory.

Místo toho jíst hodně zeleniny (ovoce jen na lačno a v omezeném množství, protože má hodně cukrů), více těstovin, rýže, raději jen ryby nebo aspoň bílé maso a pouze tmavé pečivo. Nepřehánět to s alkoholem, pozdě odpoledne a večer si už zakázat i sladkosti.

Říkejte to ale někomu, kdo jako hlavní jídlo má po italsku večeři, začíná ji kolem osmé, rád si při ní otevře láhev vína a zakončí ji dezertem. Takže uvidíme, jak to zvládnu.

rady finského trenéra

Veikko Sinisalo vede u české reprezentace elitní párové veslaře a je velkým odborníkem i na zdravou výživu.

Efektivní výživa je podle něj cestou, jak zlepšit nejen výkon, ale i své zdraví. Na začátek jeden příklad: Když tým F1 vybírá palivo pro své vozy, nikdy se nerozhodne pro benzín s 56 oktany. Vždy chce benzin kvalitní. Neexistuje žádný rozdíl mezi F1 a sportem. Atleti potřebují prémiové palivo k tomu, aby mohli odvádět špičkové výkony.

56 oktanový benzin je srovnatelný se špatnou a nedostatečnou výživou, která je přitom však mnohdy označována za dostatečnou i pro atlety.

Správná a zdravá výživa, to je především náš výběr. S lepší výživou můžeme podávat lepší výkony, rychle regenerovat po tréninku a konec konců žít celkově zdravěji, je přesvědčen Sinisalo.

Jedním z příkladů správného stravování je například jíst co nejvíc ovoce utrženého rovnou ze stromu. Jíst hodně lesní plody. V nich je nejvíc antioxidantů.

Kdo našim borcům ještě radí

Stanislav ŘezáčRádcem při tréninku se stal jeden z nejlepších světových maratonců na lyžích, český reprezentant Stanislav Řezáč, který se chystá i na zimní olympiádu ve Vancouveru (vítěz Marcialongy v roce 2005).

Jiří NovotnýZátěžové testy provedl a odborný dozor nad fyzičkou a tréninkem si vzal na starost sportovní biochemik a specialista na běh na lyžích Jiří Novotný, také výborný maratonský lyžař.

Jan JakubíčekDohled nad kondičním cvičením bude mít trenér Jan Jakubíček, který se od roku 1998 věnuje závodně modernímu pětiboji a od roku 2000 je členem státní reprezentace. Působil i jako osobní trenér.

Jan PirkOdborné a hlavně praktické rady ohledně zdraví a správného oblečení poskytl profesor Jan Pirk z pražského IKEMu, sám náruživý dálkový běžec.

O závodu

Marcialonga

Marcialonga se koná v neděli 31. 1. 2010. Závod se jede na 70 km klasickou technikou údolím Val di Fassa a Val di Fiemme v Dolomitech italského Trentina. Start je v Moeně v nadmořské výšce 1 184m. Cíl v Cavalese – 1 000 m.n.m. Závod je specifický tím, že se ze 70 až 80 % jede pomocí soupažů. Trénink musí být proto hodně zaměřen na posilování horní poloviny těla, hlavně paží.

Oficiální stránky závodu - ZDE

Turistické stránky Trentina - ZDE

Všechny informace o přípravě na lyžařský maraton najdete ZDE.

Autor:






Nejčtenější

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Další z rubriky

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.