Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak hubnout a nehladovět? Vše o jídle během diety

  13:36aktualizováno  13:36
Zeleninu? Jedině přepasírovanou přes maso. Jistě znáte průpovídku, která chce vtipně naznačit, že i ve vepřovém bůčku je zelenina, protože ji přece pašík musel někdy sníst. Pokud budete s takovým odporem přistupovat k jídlu, které je zdravé a bez kterého se každý, kdo chce zhubnout, neobejde, pak se raději smiřte s obezitou.
Pokud chcete hubnout, musíte mít jídlo předem rozmyšlené a připravené.

Pokud chcete hubnout, musíte mít jídlo předem rozmyšlené a připravené. | foto: Profimedia.cz

A také s tím, že zvyšujete šanci na nějakou z nemocí srdce a cév, vysoký krevní tlak nebo v krajním případě i infarkt či mozkovou mrtvici.

Bez zeleniny prostě pravděpodobně budete mít nadváhu a budete žít o několik let méně. Pokud lékaři upozorňují, že je třeba jí denně sníst 400 gramů (a 200 gramů ovoce), mají k tomu mnoho důkazů v podobě studií.

Stejné důkazy potvrzují i škodlivost tučného a sladkého jídla. Proto je lepší si je dopřát výjimečně a raději si neznechucovat zdravé potraviny. Je samozřejmě těžké začít se zdravou výživou v padesáti letech poté, co jste snídali bílý chléb s paštikou, sádlem nebo škvarky.

Se správnou motivací však změna životosprávy půjde snáz. Řekněte si: opravdu chci posledních deset let života strávit po nemocnicích? Chci se bát operace srdce? Chci mít cukrovku a být odkázán na inzulin? Nebo budu lépe jíst a občas se hýbat?

Jestliže si to srovnáte v hlavě, pak bude možná snazší vyměnit sádlo za olivový olej, rohlíky za celozrnný chléb a koblihy za bílý jogurt.

Nejezte, co vám nechutná

Ano, je dost možné, že to nebudete možná ze začátku jíst s velkou chutí. Proto je dobré se netrestat tím, co ze zdravého jídla nesnášíte, a spíš si vybírat suroviny, které vám chutnají.

Nemáte rádi rajčata - zvláště ta zimní, co nemají mnoho chuti? Sáhněte raději po ledovém salátu a udělejte si na něj jogurtovou zálivku s česnekem. Nechcete chroupat ke svačině mrkev? Nastrouhejte si ji s jablkem a ochuťte citronem nebo i cukrem. Pořád bude zdravější než koláč.

Zvykejte si na zdravé a nízkokalorické potraviny postupně. Nevzpomínejte na chléb se škvarky jako na nejlepší pochoutku, ale jako na to, co vám zkracuje život. Půjde to lépe.

Eva Čerešňáková předvádí, že dietami se rozhodně netrápí

Plánujte si jídlo na celý den

Chcete zhubnout a už nikdy nepřibrat? Pak musíte začít jíst! A opravdu pravidelně. To je základní pravidlo, bez kterého se snižování váhy neobejde.

Proč? Jestliže budete mít prázdný žaludek a velký pocit hladu, tak u diety dlouho nevydržíte. Navíc pokud si vaše tělo zvykne, že se střídají období dostatku jídla s obdobími hladu, začne si víc nebezpečných tuků ukládat.

Je to logické, tělo si prostě myslí, že už nikdy najíst nedostane, a tak si dělá zásoby. Zpomalíte si svůj metabolismus a každé hubnutí bude složitější.

Proto je tak důležité jíst pětkrát denně. Základem správné výživy je kromě pravidelnosti snídaně. Nevynechávejte ji! Dodá vám energii na první část dne a vyhnete se takzvanému vlčímu hladu. Jde o stav, kdy je hladina krevního cukru nízká a vy byste snědli cokoli.

Je výhodné mít hladinu krevního cukru vyrovnanou po celý den. Toho docílíte konzumací správných potravin, zejména zeleniny a ovoce.

Denně byste měli sníst 400 gramů zeleniny a 200 gramů ovoce. Vybírejte si druhy, které vám budou chutnat. Někdo dává přednost okusování mrkve, jiný jí během dne ledový salát, někteří si připraví v práci zeleninový salát s olivovým olejem. To je ta nejlepší varianta. Kvalitní tuky pomáhají při vstřebávání vitaminů ze zeleniny.

Kromě pojídání zeleniny si naplánujte i další jídla. Doma se nasnídejte, a pokud nechodíte na obědy, vezměte si s sebou jídlo do krabičky, rychlé občerstvení ani housku s majonézovým salátem během hubnutí vážně jíst nemůžete.

Chodíte-li do restaurace, tak si k obědu vybírejte zeleninu s masem nebo velký salát například s tuňákem. V poledne si můžete dát třeba i těstoviny, ale rozhodně ne porci, kterou vám běžně přinesou v pizzerii nebo naloží v čínském bistru. Musíte se rozdělit s kolegou nebo si dát polovinu jídla do ledničky.

Ale večer ji nedojídejte. Sáhněte opět po zelenině a kvalitní bílkovině - sýru, libovém masu či šunce.


Tip pro úspěch v hubnutí

Na internetové stránce www.istob.cz najdete informace společnosti STOB čili Stop obezitě. Založila ji Iva Málková, naše přední odbornice na hubnutí. Její metody schvalují i lékaři, protože jsou nejúspěšnější. Na stránkách najdete kalorické hodnoty jídel, ale také kontakt na jednotlivé kluby STOB po celé republice.

Co vás na kurzech čeká? Sejdete se s lidmi, kteří mají stejné problémy, a naučíte se správně jíst, zjistíte, jak důležitá je psychická podpora a cvičení. Pokud nemáte čas chodit na pravidelná setkání, můžete si na www.istob.cz najít třeba letní pobyt s podobným programem. Jsou zde i kurzy určené pro muže.

Autoři:






Nejčtenější

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Pleťový krém nebo sérum?
Pleťový krém nebo sérum?

Začátky v péči o pleť mohou být složité. O to více, nemáte-li v nabídce spousty kosmetických značek přehled a nevíte, ja... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.