Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I v zimě můžete běhat, ale zvolněte tempo a pijte

  11:00aktualizováno  11:00
Tma už je brzy odpoledne, chladno, občas déšť nebo sníh a my bychom se měly obléknout do sportovního a vyrazit ven běhat? Většinou zvítězí lenost a raději zůstaneme doma v teple. Pokud se ale chcete udržet ve formě, měly byste se pokusit alespoň dvakrát v týdnu pohodlnost překonat. Klidně zmírněte své tempo, ale v běhání vytrvejte.

Oblečení na běh v zimě rozhodně nepodceňujte, ale zbytečně se nenabalujte (ilustrační snímek) | foto: Nike

Na jaře a v létě vidíte všude v parcích samé běžce, teď na podzim a hlavně v zimě jich je poskrovnu. Většinou vydrží jen ti opravdoví srdcaři.

Ani vy ostatní ovšem nemusíte čekat na jaro, až znovu vyběhnete na svou trasu. Dodržujte základní rady a poučky a jistě s běháním neskončíte ani přes zimu.

Chce to motivaci

Zkuste si dát i v zimě nějaký cíl. Přihlaste se třeba na nějaký jarní závod, což vás může motivovat k pravidelnému tréninku. Na jaře pak ostatním ukážete, že máte natrénováno.

Nebo se domluvte s kamarádkou a běhejte společně, je to nejen bezpečné, ale také si můžete společně popovídat a ještě udělat něco pro svoji postavu. Tempo klidně může být pomalejší, ale hlavně nepřestávejte s tréninkem úplně.

Kamarádka vám navíc pomůže, když se vám po náročném dni opravdu nebude chtít převlékat do sportovního vybavení. A když se nebude chtít jí, zase podáte pomocnou ruku vy. "Přece mě nenecháš běžet samotnou!"

Správné oblečení je základ

Oblečení v zimě rozhodně nepodceňujte, ale zase to s ním nepřehánějte, abyste se pod vrstvami oblečení neuvařila. Myslete na to, že se při běhu zahřejete.

Zcela postačí dlouhé elasťáky, podkolenky, triko, mikina a lehká šusťáková bunda. V chladném počasí nezapomeňte také na čepici a rukavice.

Myslete i na to, že v zimě běháte většinou ve tmě, tak je dobré použít reflexní prvky na bundě i na kalhotách, zvláště když běžíte v místech, kde jezdí automobily.

Pokud je ale více než deset stupňů pod nulou nebo lije už několikátý den, vyražte na trénink do posilovny a běhejte na páse.

Pozor na úraz

Správné oblečení je důležité i k tomu, abyste si při běhání v chladnějším počasí nepřivodila nepříjemný úraz či zranění. Nejde jen o to, že to víc klouže, takže běh z prudšího kopce - v létě bezproblémový - se v zimě může proměnit v krajně nebezpečnou záležitost.

I jindy měkká lesní pěšinka se v zimě může proměnit v betonový chodník. V takových podmínkách se vyplatí nešetřit na kvalitních botách. "Pozornost bychom skutečně měli věnovat především dobrému obutí," potvrzuje Vladimír Korbel, který trénoval i přední české atlety.

Nezapomínejte ani na běžecké ponožky či podkolenky. "Zvláště v zimě je totiž důležité mít v teple achilovky, i kvůli zranění," dodává trenér.

Běh na tvrdém povrchu je pro tělesnou schránku i tak rizikovější, ani kvalitní maratonky nemusí dokonale ztlumit nárazy. Běžkyně, které jsou náchylnější třeba k zánětům nebo potížím s klouby, by tedy měly třeba zkrátit svou oblíbenou trasu, nebo aspoň zvolnit tempo.

V krajním případě se můžete přes zimu přemístit na běžící pás a pokud jste raději venku, zvolte nějaký doplňkový sport - třeba běžky nebo horskou turistiku.

Nezapomínejte na pití

Co se v létě zdá jako samozřejmost, tedy dodávat tělu dostatek tekutin, v zimě mnohé běžkyně na správný pitný režim zapomínají.

Dehydratace přitom může vašemu tělu hrozit stejně jako v létě. Uvědomte si, jak jste na běh v zimě "nabalená", kolik máte vrstev, abyste neprochladla. V takovém úboru se ovšem zapotíte skoro stejně jako v létě.

Běhání v zimě je zrádné i z jiného pohledu. Například síly vám mohou ubývat mnohem rychleji než za příjemného jarního nebo podzimního počasí. Proto byste se v chladném počasí neměla vydávat na dlouhé trasy, spíše zvolit okruh v blízkosti domova, abyste se mohla vrátit, pokud by se objevil nějaký problém.

Při běhání v zimě byste se měla pořádně protáhnout. Pokud v teplém počasí tuto předstartovní činnost spíše zanedbáváte, tak v chladu by to měla být naprostá nutnost. "Správné protažení výrazně snižuje riziko zdravotních potíží," říká Korbel.

A než vyrazíte, myslete na hlavní pravidlo zimního běhání: Buďte opatrná!

Autor:






Nejčtenější

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.