Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hubnutí: spinning vyhrává

  6:00aktualizováno  6:00
Spinning je oproti klasické cyklistice fyzicky náročnější. Dvě hodiny na kole v tělocvičně týdně jsou tak pro hubnutí efektivnější než stejná doba jízdy třeba podél Labe.

Za hodinu jízdy můžete „shodit“ asi 700 kilojoulů. | foto: Profimedia.cz

Dřevní cyklisté se na vyznavače spinningu občas dívají s lehkým opovržením: proč tráví čas na cyklotrenažéru v zapocených tělocvičnách, když daleko lepší je vyrazit na opravdickém kole do přírody? Tahle lehká nevraživost je úplně zbytečná. Cyklistika a spinning jsou totiž z několika úhlů pohledu jen málo srovnatelné sporty. Oblékáním počínaje - do tělocvičny nepotřebujete ani přilbu, ani speciální cyklokalhoty, přes druh pohybu až po energetický výdej.

Kolo? Jestli jedu jednou za rok, je to hodně
„Já na kole nejezdím vůbec,“ směje se Jitka, instruktorka indoor cyclingu neboli jízdy na cyklostrojích v tělocvičně ve fitness centru na pražské Slavii. „Jako malá jsem samozřejmě na něm jezdila, takže vím, v čem pohyb na kole spočívá. Ale teď, když vyjedu jednou za rok, je to hodně.“

Spinningu se věnuje už několik let, instruktorský kurz si udělala na žádost bývalého majitele fitka, v němž teď hodiny spinningu vede. Na otázku, proč se klasické cyklistice vyhýbá, odpovídá: „Mám dýchací problémy. Na jaře, když všechno kvete, na kole venku jezdit nemůžu. Na podzim je zase v Praze inverze, v zimě mi přijde cyklistika venku smrtelná a v létě si chci trochu odpočinout.“

Na její hodiny chodí především ženy. Jak ty, které se chtějí odreagovat od rodiny nebo práce, tak mladé studentky, jež stojí o zformování postavy. S vyloženými cyklistkami se na hodinách příliš nesetkává. Na rozdíl od mužů. Ti do tělocvičny chodí v rámci zimní přípravy.

V tělocvičně se hubne více
Jelikož se na spinningových strojích pracuje pouze s odporem brzdy a nikoliv se setrvačností a hmotností těla, šlape se na nich trochu jinak než na klasickém kole.

Během jízdy nad sedlem by se hýždě neměly vychýlit z jeho prodloužené osy a se zátěží se vyrovnávají hlavně nohy. Fyzická kondice pak ukáže, jak rychle jste schopni do imaginárního kopce šlapat.

I to je rozdíl mezi jízdou na kole v tělocvičně a mezi rekreačním ježděním v terénu. „Venku na kole si totiž podle mého názoru člověk nejvíce ze všeho protáhne hlavu,“ usmívá se aktivní cyklista a lékař Ondřej Vojtěchovský. I na kole je samozřejmě možné zhubnout, ale chce to velmi systematický přístup, dostatek hodin strávených v sedle, a navíc určitá minimální kondice, s níž na kole několik hodin týdně vydržíte.

Rekreační jízdu na kole, třeba do práce a z práce, za metodu hubnutí a tvorbu fyzičky nepovažuje. „Shazování kil je otázka energetické bilance, musíte vydat více energie než přijmout. To závisí na setrvačnosti úsilí, s nímž sportujete. Málokdo je schopen a ochoten jet do práce tak dlouho a tak intenzivně, aby se vydaná energie rovnala té, kterou vydá na spinningu,“ míní Vojtěchovský. „A když půjdete na kolo sama, jen tak se projet, do kopců pravděpodobně naplno šlapat nebudete. Výhodou je i to, že do tělocvičny se často chodí ve dvojici s kamarádkou či kamarádem nebo v partě. Když se vám zrovna nechce, ostatní vás vyhecují,“ dodává.

Zaberte, ale ne na krev
Jestliže při spinningu opravdu zaberete a udržíte svůj tep v aerobním režimu, tedy zhruba na 65 až 85 procentech vaší maximální tepové frekvence, začne váš organismus spalovat tuky. Maximální tepovou frekvenci spočítáte velmi zhruba tak, že od čísla 220 odečtete váš věk. Úsilí, s nímž šlapete, a to, jestli se nevychylujete z aerobního pásma, vám může kromě speciálních přístrojů na měření tepové frekvence - sporttesterů - naznačit také instruktorka.
 
Pomocí takzvaného talk testu, tedy testu mluvením, zjistí, zda jste při jízdě schopni jednoduše komunikovat. Je to důležitý poznatek. Jestliže jí odpovíte bez problémů na dotaz, znamená to, že v sobě máte dostatek kyslíku, který je potřebný k pálení tuků. Za hodinu takové jízdy můžete „shodit“ asi 700 kilojoulů, což je při pětitisícovém denním doporučeném příjmu pro hubnoucí poměrně dost.

Při spinningu nezapomeňte pít. Zavodnění organismu je během hodinového tréninku důležité, připravte si proto alespoň litr vody. Vhodná je čistá voda, míra sycenosti záleží na vás. Iontové nápoje nejsou třeba, minerály a vitaminy se doplňují většinou až po dvou až třech hodinách náročného sportování.

Autoři:






Nejčtenější

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.