Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hubnutí se steaky frčí. Odborníci však varují

  4:00aktualizováno  4:00
Milovníci masa jásají. Světem hýbou bílkovinové diety. Tedy takové, při kterých dostává na talíři nejvíce prostoru maso ve všech různých podobách. Dlouhodobé držení těchto diet však může podle odborníků poškodit ledviny a neprospívá ani cévám.

Kvůli dietám, kde převažují živočišné bílkoviny, se zvyšuje příjem tuků, tím pádem i riziko vzniku nemocí srdce a cév (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Nemusíte jíst pouze kuřecí maso, mnohé tyto diety vám dovolují i propečené vepřové či hovězí steaky. A že je maso trochu prorostlé? To přece vůbec nevadí, hlavně si nedat pečivo nebo těstoviny čili sacharidy.

Jako příloha podle zastánců tohoto způsobu stravování postačí trocha zeleniny, dovoleno je také ovoce, ořechy a samozřejmě vajíčka.

Odborníci varují: bílkoviny zatěžují ledviny

Představa, že budete pojídat řízek, k tomu pít pivo a kila půjdou dolů, je však trošku mimo realitu.

Při bílkovinových dietách musíte zapomenout nejen na křupavé pečivo, jakékoliv obiloviny, alkohol, sladkosti, ale třeba i na brambory. Omezíte tak přísun sacharidů na minimum a postupně se dostanete na svou vysněnou postavu. To alespoň průkopníci diet tvrdí.

Jenže odborníci na výživu mají jiný názor a nad novými trendy v dietách mnohdy nevěřícně kroutí hlavou.

Maso jako takové sice je pro tělo prospěšné, ale záleží na množství, druhu i tučnosti. Zvýšená konzumace červeného tučného masa se totiž spojuje s rizikem zvýšené hladiny cholesterolu, a tedy i srdečního infarktu a mozkové příhody. Způsobuje také zvýšené riziko cukrovky druhého typu.

"Problém je v tom, že při těchto dietách celkový podíl bílkovin na celkovém příjmu energie přesahuje 35 procent, což je dvakrát více, než se uvádí v doporučeních zaměřených na prevenci civilizačních chorob," míní přední český dietolog RNDr. Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. To vede také k přetěžování ledvin.

Množství bílkovin, jež se běžně při této dietě doporučuje, by bylo bezpečné jen pro zcela zdravého jedince, který velmi intenzivně sportuje, a to minimálně 1,5 hodiny denně. V české populaci však takových lidí příliš mnoho nenajdeme.

V krátkodobém horizontu se lidské tělo dokáže se zvýšeným množstvím bílkovin vyrovnat bez problémů. Jestliže je však nebude dlouhodobě odbourávat třeba právě cvičením, pak to již tělo zatíží, protože je bude muset složitě zpracovávat v ledvinách.

Kvůli dietám, kde převažují živočišné bílkoviny, se u lidí také zvyšuje příjem nasycených mastných kyselin, které se vyskytují v živočišných tucích. A právě to zvyšuje již zmíněný cholesterol a riziko srdečněcévních onemocnění.

Pokud ano, držte dietu jedině krátkodobě

Bílkovinové diety se světem začaly šířit v 70. letech. Velký úspěch zaznamenala zejména Atkinsonova dieta, která jako jedna z prvních představila stravování založené na nízkém příjmu sacharidů.

Podle pravidel tohoto speciálního stravování by žena měla sníst 1,2 gramu bílkovin na kilogram hmotnosti a muž zhruba 1,5 gramu. Pokud tedy žena váží 100 kilo, měla by denně sníst 120 gramů bílkovin, muž by si měl dopřát 150 gramů. Ve sto gramech hovězího masa najdete přitom 23 gramů bílkovin, ve 120 gramovém jogurtu kolem 6 gramů.

Na počátku nízkosacharidové diety se hubne velice rychle, spálí se uložené sacharidy a člověk uvolní vodu. Podle zastánců diety také nízká hladina cukru v těle snižuje celkovou chuť k jídlu. Jenže nedostatek cukrů může také zapříčinit únavu, nevýkonnost i trávicí potíže.

Během dne byste podle proteinové diety měli sníst maximálně 50 gramů sacharidů, které jsou nutné pro správnou činnost těla. Takovou porci do těla dostanete, když sníte sto gramů vařených těstovin a jeden celozrnný rohlík.

Některé upravené bílkovinové diety dovolují pouze 20 gramů a to je již podle odborníků nebezpečný hazard se zdravím. Takové diety by se rozhodně neměly držet dlouhodobě.

Červené maso zvyšuje riziko rakoviny slinivky

Vedle varovných signálů od tuzemských dietologů se nedávno objevila také studie švédských vědců, podle které každodenní konzumace 50 gramů červeného masa nebo stejného množství uzenin zvyšuje riziko rakoviny slinivky o 19 procent. Studie byla zveřejněna v časopise British J. of Cancer.







Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.