Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

  • 50
Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si objednáte v e-shopu elegantní šaty, ale přijde vám o tři velikosti větší pytel od brambor?

Podobný šok zažije čas od času každý, kdo se nechá unést zdánlivě lákavou nabídkou.

A mnozí se o tyto zážitky podělí na sociálních sítích, některé se dostanou i na weby některých deníků. Jedné ženě se například stalo, že si objednala bílé svatební šaty a přišly zelené, další si zase špatně přečetla popis výrobku a byla překvapená, když ji dorazil batoh pro plyšového medvídka.

03.března 2016 v 23:24, příspěvek archivován: 18.října 2017 v 15:09

Moral of the story: don't buy $20 dollar prom dresses online from China https://t.co/UDCPnze98V

„V dnešní době je opravdu důležité nakupovat prostřednictvím prověřených e-shopů a značek, u kterých se můžeme spolehnout jak na kvalitu zpracování zboží, tak na ostatní služby spojné s nákupem. Čtěte recenze, hledejte reálné fotky zboží a nenechte se vždy přesvědčit pouze nízkou cenou, která především u asijských e-shopů bývá vykoupena velmi špatným zpracováním zboží a nevýhodnými podmínkami doručení,“ radí stylistka Alžběta Pěkná z online platformy Zoot.cz.

Nebezpečná dálka

Velmi riskantní jsou především méně známé zahraniční e-shopy. Pokud nemají stránky v angličtině, nemáte 100% jistotu, že jste se pečlivě seznámili se smluvními podmínkami. Navíc se mohou podstatně lišit od těch, na které jsme v tuzemských končinách zvyklí.

22.ledna 2016 v 11:59, příspěvek archivován: 18.října 2017 v 14:59

Online shopping probs #fail #EpicFail #Funnies #memes https://t.co/LIGTlu4EWH

„Jako vyloženě rizikové z pohledu práv kupujících považujeme realizovat nákup na zahraničních webech mimo EU. Právní vztah s takovým prodejcem se sice v souladu s evropským nařízením může řídit právem země spotřebitele, nicméně praktická vymahatelnost spotřebitelských práv např. vůči asijským e-shopům je i z důvodu geografické nedosažitelnosti velmi nízká až nulová,“ varuje Tomáš Pála z asociace Sdružení obrany spotřebitelů.

Fotogalerie a sociální sítě

O věrohodnosti virtuálního obchodu hodně napoví i kvalita fotografií nabízených výrobků. „Doporučuji si na e-shopu prohlédnout více fotografií daného kousku. Můžete si zkusit najít na internetu více fotografií produktu, ze kterých poznáte, o jakou barvu se přesně jedná,“ radí Barbora Opletalová z módního e-shopu vemzu.cz.

14.srpna 2017 v 18:19, příspěvek archivován: 19.října 2017 v 15:17

Never thought I'd fall for a knock off nightmare...but here I am posting....

Podle ní se kvalitní e-shop pozná na první pohled. Měl by být nejen technicky funkční, ale i vizuálně atraktivně zpracovaný. „Když zákazník narazí na technicky dobře vybavený e-shop, tak to znamená, že to obchod myslí vážně a seriózně,“ vysvětluje Barbora Opletalová.

08.června 2015 v 18:25, příspěvek archivován: 18.října 2017 v 15:05

Never order your prom dress online guys for future reference http://t.co/O3xeMrT1Yq

Dobře dnes fungují také sociální sítě, které mohou posloužit jako ukazatel kvality. Pokud má daný obchod hodně fanoušků a obsahu, tak to znamená, že se tomu musí věnovat a tím pádem to myslí vážně a dlouhodobě.

Záruka osvědčené značky

„Když objednávám, tak kontroluji několikrát zvolenou velikost a přeměřuji se. Využívám velikostní tabulky,“ prozrazuje stylistka Petra Šestákové své triky, jak nakupovat on-line.

Sama preferuje české e-shopy a osvědčené značky. U některých (např. Zoot, Answear) si můžete výrobek předem vyzkoušet. Ze zahraničí je to podle ní risk, který se ale může vyplatit.

„Batůžky a kabelky zcela běžně objednávám. Z Aliexpresu (Číny) jsem objednávala jen jednou mikinu s výšivkou. Byl to docela adrenalin, čekat jaké zboží přijde. Měla jsem štěstí a padlo mi skvěle a je to můj velmi oblíbený kousek,“ popisuje své zážitky Petra Šestáková.

29.března 2015 v 21:31, příspěvek archivován: 19.října 2017 v 15:29

Incase you're having a bad day...my prom dress came in http://t.co/lM2r3NV3to

U zahraničních zavedených e-shopů většinou máte šanci nevyhovující zboží vrátit (př. asos.com, cosstore.com). Akorát se musíte obrnit trpělivostí, protože vyřízení reklamace může trvat i několik týdnů. Především pokud jste si objednali zásilku, která putuje přes oceán.

Zákon na straně spotřebitele

Mnohem spolehlivější jsou nákupy od tuzemských obchodníků. Zákon bere v potaz, že si zboží z virtuálních košíků nemůžeme pořádně prohlédnout, natož si ho vyzkoušet. Proto existuje zákonná lhůta 14 dní, do které si nákup lze rozmyslet a zboží vrátit.

11.dubna 2016 v 15:46, příspěvek archivován: 19.října 2017 v 15:33

When you think your getting a prom dress but... https://t.co/PXsN6iARBZ

„Pokud dorazí spotřebiteli něco, co se mu z jakéhokoliv důvodu nelíbí, o čem měl jinou představu apod., je možné od smlouvy odstoupit, zboží vrátit a obdržet zpět peníze včetně nákladů na přepravu zboží směrem od prodejce ke spotřebiteli (náklady na zaslání zboží spotřebitelem zpět prodejci platí již spotřebitel ze svého),“cituje české zákony Tomáš Pála.

Dodává, že tato právní úprava vychází z evropské směrnice o právech spotřebitelů, takže stejná práva má spotřebitel, ať nakupuje u jakéhokoliv e-shopu v EU. „Stejně tak v případě zákonné dvouleté záruky na zboží je právní úprava v EU harmonizována, a to směrnicí o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží,“ podotýká Tomáš Pála.

Lákavé a pohodlné nakupování

Zdá se tedy, že brouzdání po obchodech z pohodlí domova je vlastně vcelku bezpečné. A čím dál lákavější. České e-shopy mohou nabídkou směle konkurovat těm zahraničním. Tuzemské značky postupně objevují kouzlo virtuálních košíků a nabízejí své kvalitně řemeslně zpracované originály on-line. Odpadá tak obíhání jednotlivých butiků, když si chcete pořídit slušivý designový kousek. Anebo třeba rovnou půlku podzimního šatníku. Skvělé kousky on-line a se slevou pořídíte i v rámci akce Nákupy OnaDnes.

„Rozhodně i u virtuálních nákupů platí, že je potřeba si předem říct, co vlastně chci, respektive potřebuji, a tím eliminovat nepotřebné nákupy. Jen tak, že se podívám, co a kde mají, svádí k nesmyslným nákupům a k hromadění zbytečností,“ uzavírá Petra Šestáková s tím, že jinak utratíte mnohem více, než máte v plánu.