Ona

Holandské děti už dárky mají

Holandské děti už vánoční dárky vybalily. Ježíšek se jmenoval Sinterklaas a dárky roznášel v úterý 5. prosince. Takže to byl zároveň i Mikuláš. "Sinterklaasi, viděl jsem tě minulý týden u nás v Goudě. Ještě na tebe věřím," napsal mu sedmiletý Stefan, jeden z tisíců malých Holanďanů, kteří mu poslali svá přání. Vzápětí však zapochyboval. "Maminka ale říká, že nejsi opravdový, je to možné?" Jeho dopis nezůstal bez odpovědi. Podobně jako tisíce dalších, které vyřídili dobrovolníci jménem Sinterklaase. Annemarie Ploegsmaová, jedna z odepisovatelů, už píše odpověď: 'To jsme zvědavi, co bude říkat tvoje maminka, až uvidí tento dopis."

Dotazy ovšem nebyly jen o populárním Sinterklaasovi. Jiné děti se zajímaly třeba o seznamy dárků, které poslaly. Z mučivého čekání je osvobodil až včerejší nejštědřejší a největší svátek, který v Nizozemsku tradičně zcela zastiňuje Vánoce.
Zdejší Mikuláš měl opravdu hodně práce. V posledních týdnech dostával tři tisíce dopisů denně.

Svátek znamená pro děti i dospělé spoustu dárků, sladkostí, zpívání písniček a pro děti atmosféru napětí, zda jim starý pán nadělí, oč si napsaly.

Sinterklaas se velmi podobá českému Mikuláši, jen ho místo anděla a čerta doprovázela horda Černých Petrů, jeho sluhů, kteří pomáhají rozdávat dárky. Na svém bílém koni objížděl celou zemi - každé město či větší vesnice pořádají vlastní vítání Sinterklaase - a rozdává dárky, které jeho sluhové házejí komínem do domů. Holandské děti proto v předvečer svátku stavějí své boty ke kamnům.

Zatímco za starých časů Sinterklaas rozdával především sladkosti a maličkosti, za poslední desetiletí se jeho jmeniny změnily v orgi i konzumní společnosti. Holandské děti dostanou letos dárky za miliardu guldenů.

Profesorka Patti Valkenburgová, jejíž specializací je vztah dítěte a sdělovacích prostředků, považuje za znepokojující, že přání dětí se především řídí televizními reklamami. "Dětská televizní stanice Telekids vysílá dva týdny před svátkem za sobotní ráno 113 reklam na hračky. Není divu, že dvě třetiny dětí si napíšou o jednu z nabízených značek," uvedla.