Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hlad na ulici. Poradíme vám, jak ho řešit při dietě

  4:29aktualizováno  4:29
Bez svačin se odsuzujete k tomu, že vaše dieta bude utrpením, v němž se střídají záchvaty hladu s chutěmi na sladké a výkyvy nálad. Když se naučíte jíst pravidelně a zařadíte zdravé svačiny (což není hamburger ani sáček želatinových medvídků), bude vás nový styl života bavit.
Vyhněte se hamburgeru nebo párku v rohlíku, dietní sebevražda je smažený sýr v housce (ilustrační snímek)

Vyhněte se hamburgeru nebo párku v rohlíku, dietní sebevražda je smažený sýr v housce (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Nejprve se pokusíme umlčet ty z vás, kteří říkají, že na přípravu zdravých svačin nemají kdy. Víte, kolik času zabere umytí a rozkrájení salátové okurky, zelené papriky a deseti cherry rajčat? Přesně čtyři minuty dvacet tři vteřin. Za dalších pár sekund můžete do krabičky přihodit kousky balkánského sýra.

Pokud si začnete připravovat podobně jednoduché svačiny do práce, zabráníte tomu, abyste se po pěti hodinách od oběda probrali s tím, že hlady nevidíte ani na cestu k lednici. Z té pak bezmyšlenkovitě vytaháte cokoliv včetně škvarků z víkendu u prarodičů.

Menší jídla mezi těmi hlavními jsou důležitá, protože energii dopujete průběžně po celý den. Udržujete si tím stabilní hladinu krevního cukru, která zajišťuje výkonnost a trvalý pocit, že je vám dobře. Vaše tělo bude navíc lépe spalovat.

"Každé jídlo, které sníme, potřebuje určité množství energie na zpracování. Je prokázané, že pokud denní energetický příjem rozdělím do tří porcí, spálím méně energie, než když tentýž příjem rozdělím do pěti až šesti porcí denně," upozorňuje expert na zdravou výživu Petr Havlíček, který rady na snižování váhy sepsal do knížky Jak se hubne v Čechách.

Kolik toho sníst ke svačině

Celkový denní příjem by při dietě měl být 5 000 až 5 200 kJ (u mužů až 7 000 kJ). Na svačinu připadá 400 až 600 kJ (při mírnější dietě až 800 kJ). Dopoledne si můžete dopřát více sacharidů, k jogurtu si dejte celozrnný rohlík, odpoledne jezte spíše bílkoviny a zeleninu.

Buďte na sebe hodní

Možná máte tohle všechno v hlavě srovnané, jen nevíte, jak zařídit, abyste pokaždé měli co posvačit. Zkuste si každý večer promítnout program následujícího dne a udělat časový plán. Víte, že v poledne máte pracovní oběd, poté budete v kanceláři a kolem čtvrté - v čase svačiny - se musíte přemístit z jedné schůzky na druhou.

V tu chvíli je vám krabička se zeleninovým salátem k ničemu, protože ho nebudete mít kde sníst. V tom případě si do tašky přihoďte třeba banán. "Lidem, kteří pracují u pásu, u pokladny v supermarketu nebo mají podobnou práci jako třeba sestřičky v nemocnici, radíme, aby měli u sebe kefír, který mohou vypít kdykoliv, nebo třeba proteinovou tyčinku," říká Iva Málková, zakladatelka organizace STOB (STop OBezitě).

Infografika: Jaké jídlo si dát na ulici

Pozor na cukry v müsli tyčinkách

Od ostatních müsli tyčinek poznáte ty proteinové podle toho, že v sobě mají hodně bílkovin a méně cukru. Přesněji: nepoznáte to zřejmě na chuti, ale přečtete si to na obale. Názvem se nenechte zmást. To, že je tyčinka "fit", ještě neznamená, že se hodí pro hubnutí. Pro vás je směrodatný poměr bílkovin a sacharidů.

"V pořádku jsou takové výrobky, které mají maximálně dvakrát více sacharidů než bílkovin. Když se někdy začtete do složení, zjistíte, že mnohé tyčinky mají sacharidů i šestkrát více," upozorňuje Iva Málková.

Svačinový tahák

Přinášíme vám energetické hodnoty potravin, které nejčastěji svačíte. Kde není uvedeno množství, týká se uvedená hodnota jednoho kusu (ovoce a pečivo), 100 gramů (sýry a uzeniny), u mléčných výrobků vyjadřuje energetická hodnota jeden kelímek nebo balení.

Houska 530 kJ
Kornspitz 480 kJ
Celozrnný chléb 600 - 700 kJ
Křehký chléb 100 kJ
Toustový chléb 270 kJ
Rohlík 420 kJ
Jablko 400 kJ
Meruňka 130 kJ
Okurka 200 kJ
Rajče 80 kJ
Mrkev 130 kJ
Máslo (lžíce) 360 kJ
Vajíčko 340 kJ
Polotučné mléko (250ml) 480 kJ
Jogurt Activa bílá 450 kJ
Smetanový jogurt ovocný 900 kJ
Tvaroh Ovofit 430 kJ
Lučina Linie 630 kJ
Eidam 20% 900 kJ
Eidam 30% 1 100 kJ
Eidam 40% 1 460 kJ
Gouda 30% 1 030 kJ
Gouda 40% 1 240 kJ
Balkán 980 kJ
Cottage 460 kJ
Feta 1 080 kJ
Hermelín 1 490 kJ
Niva 1 550 kJ
Olomoucké tvarůžky 570 kJ
Debrecínka 1 130 kJ
Vepřová šunka 660 kJ
Krůtí šunka 420 kJ
Kuřecí šunka 410 kJ
Drůbeží párek (nožička) 370 kJ
Sekaná 1 110 kJ
Fidorka 620 kJ
Tatranka mléčná 1 100 kJ
Sušenka Mila 1 180 kJ
Pomerančový džus 100% (100ml) 180 kJ

Jen se připravte na to, že ta zdravější se správným poměrem živin bude o něco dražší. Investujete však do svého zdraví a pro jistotu ji noste ve své krabičce poslední záchrany.

"U mě tahle rada trochu selhává, protože mi tyčinky chutnají tak, že bych ji musela zašít do podšívky kabelky, aby vydržela na zlé časy a abych ji nesnědla hned. Takže jsem to vyřešila oříšky, které tolik nemusím a které nosím pořád při sobě," říká třicetiletá Marie, která si dala před půl rokem závazek, že se naučí žít zdravě a do svého nového života přibrala i snídaně a svačiny. Výsledek: pět kilo dole.

Zmrzlina může být

Doma nebo v práci svačinu vyřešíte, horší to je, když vás přepadne hlad na ulici, vy u sebe nemáte ani jablko a žádný čas na nákup v supermarketu. Zbývá několik možností. Vběhněte do stánku se zeleninou a ovocem a kupte si takové, které není nutné omývat vodou nebo rozřezávat menší pilou.

Vhodná je mandarinka nebo banán, případně pár kousků sušeného ovoce. Svačinu seženete i v trafice, některé větší totiž mají chladicí boxy s mléčnými výrobky, k nimž nepotřebujete lžičku. Jako svačina může posloužit i zmrzlina, pokud si vyberete tvarohovou a ne přeslazenou ovocnou.

Konec sýru v housce

Něco malého dietního seženete i ve fast foodu. Řetězce rychlého občerstvení mívají v nabídce zeleninové saláty, které mohou posloužit jako svačina. Dávejte si je však bez zálivky, protože ta dokáže zvýšit energetickou hodnotu jídla o třetinu. Například salát Caesar v restauraci McDonald´s má sám o sobě 800 kilojoulů a se zálivkou už 1 330 kilojoulů.

Vyhněte se hamburgeru nebo párku v rohlíku, dietní sebevražda je smažený sýr v housce - má téměř tři tisíce kilojoulů, to je víc, než by měl obsahovat váš oběd s večeří dohromady.

Odvykejte sladkému

Pokud jste byli zvyklí dávat si něco sladkého mezi hlavními jídly, zkuste to jinak. Vyházejte ze šuplíků bonbony a sušenky, vyhýbejte se cukrárnám a příležitostně zhřešte něčím zdravějším - čokoládou s vysokým obsahem kakaa, kávou latté nebo sušeným ovocem. S tím však zacházejte opatrně, protože po usušení ztrácí vodu a zvyšuje se obsah cukru.

"Odvykejte si na chuti výrazně sladké, velmi intenzivní a vybírejte si výrobky s chutí jemnější, přirozenější, které vyjadřují chuť přirozených surovin a kde suroviny nejsou přebity aromaty," radí Petr Havlíček.

Dávejte si pozor také na to, co pijete. Věděli jste, že krabice stoprocentního džusu má tolik energie jako smažený řízek s bramborami? A že v lahvi coca-coly je téměř padesát kostek cukru?

Autor:






Nejčtenější

Nicola Formichetti kdysi oblékal Lady Gagu, teď vládne několika módním značkám.
Nicola Formichetti: Muž, který oblékl Lady Gaga do masa a masy do denimu

Vytvořil pro Lady Gaga šaty z masa i image, co změnila tvář popové hudby, vedl několik velkých světových značek a dostal se do vedení předních módních...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.