Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Urážel celebrity, dnes je z něj milionář. Gogoboi je hvězda čínské módy

  0:46aktualizováno  0:46
Sebevědomí mu nechybí, svou kariéru postavil na drzých módních kritikách a touží se stát jüanovým stamilionářem. Na sociálních médiích promlouvá k masám, o jakých se spoustě evropských blogerů ani nesní. Gogoboi je typický zástupce nové generace čínských influencerů. Možná i ten nejúspěšnější.

Gogoboi - v současnosti nejúspěšnější čínský módní bloger (10. března 2017) | foto: Profimedia.cz

Role influencerů – lidí, co na sociálních médiích hromadám fanoušků předvádějí nové trendy a produkty – je na Západě čím dál větší. Domů jim chodí balíky produktů od nejrůznějších značek, nejen těch módních. Jsou zvaní na všechny důležité akce, přehlídky i večírky. Některé firmy jim platí částky se spoustou nul na konci jen za to, že propagují právě jejich zboží.

Tenhle model začaly přebírat i asijské země. Včetně Číny, kde „lokální dosah“ znamená něco úplně jiného než u nás. Přístup k internetu tam má už víc než 700 milionů lidí; skoro 400 milionů z nich používá tamní Facebook, sociální síť Weibo. A zatímco zvlášť na venkově přetrvává extrémní chudoba, je v čínských městech čím dál víc boháčů, kteří si můžou dovolit utrácet pohádkové částky za luxusní produkty.

Rýže a řasy na červeném koberci

Gogoboi, tehdy ještě Ye Si, se narodil v roce 1983 v Šanghaji a měl odjakživa nakročeno spíš k té druhé skupině. Vystudoval univerzitu, pracoval jako učitel angličtiny a příležitostně psal pro módní a lifestylové časopisy. Jako spousta lidí z jeho prostředí a generace vzhlížel k Japonsku, Jižní Koreji a hlavně ke Spojeným státům.

V roce 2010 začaly v Evropě a USA frčet módní blogy a Si na to rychle zareagoval. Po jejich vzoru začal na Weibo publikovat krátké „blogové“ příspěvky. Označoval je #whowearwhat a hodnotil v nich modely čínských celebrit. Vtipně a dost nevybíravě. O jedné herečce třeba napsal, že na červeném koberci vypadá, jako by se tam dokutálela rýžová koule obalená v mořských řasách.

Fotogalerie

Tehdy už si říkal Gogoboi. Přezdívka mu zůstala dodnes, fanoušků přibylo. Z desítek lidí, kteří se bavili nad jeho údernými recenzemi, se staly stovky, tisíce, dnes jich má přes sedm milionů. Na Instagramu ho sleduje skoro 84 tisíc lidí – do stomilionové Kim Kardashianové má zatím daleko, ale i jeho „číslo“ roste doslova každý den. Právě tohle číslo se dnes vyvažuje zlatem.

Milionář ze sociálních sítí

Král čínské módní policie tak spolupracuje s evropskými módními domy, jako jsou Givenchy, Chanel nebo Louis Vuitton, které si dobře uvědomují, jak důležité je s asijskými blogery a blogerkami spolupracovat. Gogoboi ale není žádná naivní oběť jejich manipulace. Svou pozici dobře chápe a nebojí se o ní psát i s ironickým odstupem.

Navíc se z něj – samouka – za ty roky stal schopný byznysmen. Spolušéfuje agentuře Missionary, která se zabývá právě spoluprací módních značek a influencerů, a v mobilní aplikaci WeChat provozuje e-shop s luxusním zbožím, které sám vybírá. Spolupracuje s čínskými televizními stanicemi, má i vlastní pořad na Youko: tamní obdobě YouTube.

Přes to všechno má prý docela klidný život. S manželskou Jacqueline a osmiměsíční dcerou Fei, která už má mimochodem na Weibo vlastní úspěšný účet, tráví víc času doma než na červeném koberci. Večírky s davy celebrit a slávychtivých kolegů ho taky nelákají.

Se slavnými Číňany a Číňankami se podle vlastních slov moc přátelit nechce. „Základ mojí práce tkví pořád v tom, že kritizuju jejich styl. Kdybych se s nimi kamarádil, nemohl bych to dělat pořádně,“ řekl magazínu Business of Fashion, který ho zařadil mezi 500 nejdůležitějších módních influencerů současnosti.

Mix and mingle in a jinglin’ beat~ That’s the jingle bell rock~

Příspěvek sdílený Thomas Ye (@gogoboi),

Móda je vášeň, byznys je byznys

Psaní je odjakživa jeho vášeň, stejně jako móda. Potrpí si na sportovní kousky, které jsou na pohled obyčejné, ale ve skutečnosti velmi luxusní a ušité z těch nejlepších materiálů. I na dokonale střižené elegantní obleky. Nejnovější kolekci Givenchy pak klidně zkombinuje s něčím obskurním od neznámé značky. Hlavní je pořád překvapovat.

Co bylo zpočátku jen zábava, je dnes velmi dobrý byznys. „Chci ho hlavně rozšířit a vydělávat víc peněz,“ tvrdí. Jeho snem je prý vydělat sto milionů čínských jüanů, to je asi tři sta milionů našich korun. Říká to sice s mírným úsměvem na tváři, ale sám si uvědomuje, že to není nemožné. „Je to úplně nová oblast podnikání. Kdo říká, že v ní nejde dokázat zatím nevídané?“

Autor:



Nejčtenější

Vědci našli 100 nejzdravějších potravin. Sádlo je v první desítce

(Ilustrační snímek)

Zdravé jídlo může v různých kontextech znamenat různé věci. Ale dá se o některých potravinách říct, že jsou to ty zcela...

Zlatá kombinéza Ester Ledecké. I díky ní se stala superhrdinkou olympiády

Ester Ledecká

Ta mladá holka působí jak zjevení. Zvládá jezdit na snowboardu i na lyžích tak dobře, že patří ke světové elitě. Ale...



Lenka Vlasáková: Nechápala jsem, proč mě pořád někdo ponižuje

Herečka Lenka Vlasáková

Divadlo a film ji miluje. Nejspíš proto, že je v ní něco tajemného. Přesto se Lenka Vlasáková zabydluje v komických...

Baví mě nakupovat zlato, prohlásila vyměněná manželka v domácnosti

Lenka s manželem Pavlem (vpravo) a synem Edou.

Lenka má 15letého syna a je v domácnosti. Oba živí a brněnský podnájem za 20 tisíc platí její o šest let mladší manžel...

Sexy prádlo pro přítelkyni. Valentýnská proměna podle muže

Nákupy spodního prádla na Valentýna

Sen každého muže je, aby měl doma ženu skvělou a sexy. Svátek zamilovaných je pak ideální příležitostí partnerce sdělit...

Další z rubriky

Módní inspirace podle prvních dam. Barvy i minimalismus

Vysoký společenský post znamená, že se od vás očekává vkus a styl. Své o tom...

Vysoký společenský post znamená, že se od vás očekává vkus a styl. Své o tom vědí manželky státníků, které musejí...

OBRAZEM: Kate a Naomi - nepřehlédnutelné krásky z módní branže

Nepřehlédnutelné dámy z první generace topmodelek Kate Mossová (44) a Naomi...

Nepřehlédnutelné dámy z první generace topmodelek Kate Mossová (44) a Naomi Campbellová (47) jsou spolu k vidění nejen...

Olympijská móda: vyhřívané bundy, sněhule, ale i šátky a jezdecké boty

Finové mají smysl pro humor a nebojí se barevných detailů. Jejich kolekce asi...

Olympijské hry nejsou jen největší světovou přehlídkou sportovních výkonů, ale pozornost se upírá i k tomu, co mají...

Škola líčení: Jemný plesový make-up

Škola líčení: Jemný plesový make-up

Arome.cz Decentní líčení nutně neznamená, že se musíte držet zpátky a neužít si tak trochu jiný, slavnostnější makeup. Mějte však...

Chystáte se na hory?
Chystáte se na hory?

Pořiďte zímní výbavu rychle a levně. V našem bazárku najdete vše, co potřebujete na zimní radovánky.

Najdete na iDNES.cz