Také Číňané žijící ve Spojených státech bojovali proti opiové vůni od první chvíle, kdy se objevila na trhu v USA. Tam patří tento parfém v kosmetice dodnes mezi nejprodávanější. Opium je ale opravdu dobré a na pulty čínských parfumerií se
vrátilo roku 1997, aby si o tři roky později zopakovalo původní osud. Nová kritika a zase na téma, že název evokuje opiové války, které v 19. století způsobily úpadek Číny a vydaly ji napospas západním velmocem.
Opium prodává italská firma Gucci, která nový zákaz parfému v Číně zatím nekomentovala. V ČLR se totiž prodává malá lahvička tohoto luxusu za 60 dolarů a pro florentský podnik jsou obchody v Číně "zanedbatelnou" položkou. Čínský distributor parfému, firma Kuo Chang-sin Technology, vyjádřil politování nad novým zákazem a přiznal, že opatření není v souladu s touhou Pekingu stát se členem Světové obchodní
organizace.
Parfémy domu Yves Saint-Laurent prodávané pod názvy Y, Opium, Rive Gauche, Paris, Yvresse a Love Again patří nyní po sérii změn majitelů florentskému Gucci. Roku 1998 se jich prodalo za 3,2 miliard franků (490 miliónů eur).
Opium patří mezi tři nejlépe prodávané parfémy světa. Poprvé zavoněl zákaznicím roku 1977 a od roku 1995 je k dispozici také obdoba pro muže. Zná ho 80 procent populace.
Nejen Opium působí potíže výrobci Yves Saint-Laurent. Roku 1995 francouzský soud zakázal prodej jeho parfému Champagne. Tenkrát musel tvůrce dokonalých vůní ustoupit před protesty vinařů z kraje Champagne ve sporu o původní název. Parfém byl pak
"z úcty ke všem, kdo přispívají ke kypění žití" přejmenován Yvresse - opojení. Pod tímto jménem ale parfém nikdy nezopakoval úspěch, který měl pod původním názvem Champagne. Rozsáhlá reklamní kampaň zahájená pro jméno Champagne znamenala v USA prodej za milión dolarů za prvních několik měsíců, než byl stažen z pultů. Opojný Yvresse se už tak dobře neprodává.
Opium - populární parfém, který se Číňanům nelíbí - odsuzují ho za "koloniální vliv". |