názor odborníků:"Francouzi jsou v tomto smyslu konzervativní a na reklamy, které v sobě skrývají sexismy, jsou velmi citliví. Z hlediska zadavatele ale reklama splnila svůj účel, tj. kontroverzní reklamou přilákat zájem médií a vyvolat veřejnou diskusi o tomto celospolečenském problému," říká konzultant v oblasti reklamy a public relations David Pilař. "Pouhá potřeba upoutat pozornost by neměla ospravedlnit jakékoliv mediální obrazy, které se mají objevit ve veřejném prostoru. Kampaň na můj vkus až příliš připomíná dětskou pornografii a znásilnění, což jsou závazné společenské problémy, které by se neměly zneužívat. Tato kampaň z nich udělala imidžovou záležitost," myslí si Jitka Kolářová, projektová manažerka Gender Studies. |
Kromě toho existuje i verze s mladíkem. Obě reklamy jsou opatřeny textem: "Kouřit, to znamená být otrokem tabáku".
Česká sexuoložka Hana Fifková má za to, že spojovat kampaň proti kouření s felací, kterou (stejně jako cunnilingus) lze spíše doporučit jako metodu bezpečnějšího sexu, je hloupé.
Francouzská vláda chce reklamu zakázat a společnost na ochranu rodin zažalovala její autory, uvedla agentura AFP.
Za reklamní kampaní stojí sdružení DNF, které bojuje už 50 let za práva nekuřáků. Tvrdí, že tyto šokující a ponižující snímky symbolizují podrobenost tabáku. DNF vysvětlilo, že chtělo reagovat na zoufalou netečnost mladých vůči diskusím o tabáku a prolomit vlažnost klasických preventivních kampaní.
"V době, kdy se bojuje proti dětské pornografii, jsou jiné způsoby, jak vysvětlit mladým, že cigareta vyvolává závislost," zlobí se státní tajemnice pro rodinu a solidaritu v úřadu francouzského ministerstva práce Nadine Moranová.
Společnost na ochranu rodin zažalovala autory kampaně a požádala o její okamžité zastavení ze strany komise pro etiku v reklamě.