náhledy
Hidžáb - tradiční muslimský šátek, který zakrývá vlasy a krk - je s módou spjatý víc, než si většina lidí myslí. Hlavně mladé muslimky jeho výběr i vázání často pojímají kreativně, je to pro ně plnohodnotný módní doplněk. Podívejte se, jak to vypadá, když se hidžáb potká s módními trendy. Na snímku ho mají Londýňanky Saryah a Hiba Alhejazi, které patří ke generaci takzvaných „Mipsterz“.
Autor: Profimedia.cz
Mipsterz je původně satirický, ale dnes už běžně používaný výraz pro „muslimské hipstery“. Jsou to mladí, dobře situovaní a moderně smýšlející muslimové, kteří žijí v trendy čtvrtích evropských velkoměst, jako je třeba londýnský Shoreditch. Podobně jako blogerka Aalia sledují trendy, zajímají se o oblékání a často v módním průmyslu i pracují.
Autor: Profimedia.cz
Sarah Elenany má vlastní značku oblečení se sportovním nádechem - ve svých návrzích propojuje typicky „západní“ design s prvky tradičního muslimského oděvu. "Idea muslimské módy se za pouhých pět let (od roku 2009 do roku 2014) změnila z haram, tedy zakázané nebo rouhačské, na mainstreamovou a obecně přijímanou. Když zpochybňujete status quo, můžete dosáhnout změny," napsala nedávno na svůj Facebook.
Autor: Profimedia.cz
V Londýně také pravidelně probíhá „Hijab fashion week“ - týden módy vhodné pro muslimky. Jeho pořadatelky se snaží podporovat mladé návrháře a ukázat rozmanité způsoby, jak tradiční oděv nosit.
Autor: Profimedia.cz
Na stále větší poptávku muslimských žen po módních a trendy kouscích začaly reagovat i některé evropské značky. Loni to byl například švédský řetězec H&M: ten do své televizní kampaně poprvé obsadil dívku, která nosí hidžáb. Byla to Mariah Idrissi, britská modelka, která má pákistánské a marocké kořeny.
Autor: Profimedia.cz
Kolekci určenou speciálně pro bohaté muslimské klientky letos představila návrhářská dvojice Dolce & Gabbana. Novinka, kterou časopis Forbes vyhodnotil jako „nejchytřejší krok, jaký značka za poslední roky udělala“, má pochopitelně své příznivce i odpůrce. Dokonce mezi samotnými muslimkami: některé z nich argumentují, že nepotřebují předražený klasický šátek prezentovaný jako hidžáb.
Autor: Profimedia.cz
V kolekci italské značky se ovšem najde také kus oblečení, kterému se říká abája. Oděv, který nosí ženy v Ománu, Saúdské Arábii, Íránu a dalších muslimských zemích, připomíná dlouhé šaty. Hidžáb, který zakrývá hlavu, je buď součástí abáji, nebo se váže zvlášť.
Autor: Profimedia.cz
Dolce a Gabbana nicméně nejsou první - čas od času se variace na hidžáb objevují na přehlídkách nejrůznějších módních domů. Ať už proto, že se designéři snaží oslovit co nejširší spektrum zákaznic, nebo proto, že čerpají inspiraci v odlišných kulturách. Model na fotografii je z kolekce britského návrháře Juliena Macdonalda pro sezonu podzim-zima 2008.
Autor: Profimedia.cz