náhledy
Pojďte si prohlédnout padesát let ženské módy v Čechách během několika málo minut. Vintage modely ze sbírek Národního muzea tentokrát nepředvádí modelky, ale běžné ženy, které takto podpořily projekt Senzační senior Nadace Charty 77 a Konta Bariéry.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Jarní model z počátku druhé světové války navazuje na eleganci první republiky. I velmi jednoduché šaty, ušité v době přídělového systému z minimálního množství látky, v kombinaci s kloboukem, liščím přehozem a rukavičkami vyzní mimořádně elegantně díky doplňkům. Pokud byly z běžnějších druhů lišek, byly i dostupné. Stříbrná, polární nebo pastelová liška měla luxusní charakter.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Jednoduché košilové šaty ušili ještě ze zásob látky z roku 1939 (tj. před zavedením přídělového systému) v malém, ale vyhlášeném krejčovském závodu paní Gráfové. Byly určené na letní nošení dvěma sestrami, které je doplnily vlastnoručně háčkovanými tzv. karlovarskými rukavičkami.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Odpolední šaty z první poloviny 40. let jsou ušity z materiálu trikotýn, který byl v té době velmi populární díky své nemačkavosti a praktickému praní. Přestože módní žurnály přinášely tehdy nejnovější trendy z dílen pařížských krejčí, převaha žen v Československu byla v módě konzervativní. Už od 30. let se v ulicích Prahy procházela většina žen v šedém kostýmu nebo tříčtvrtečním modrém plášti.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Oděv pro sport se začal odlišovat od toho denního víceméně až po první světové válce. Ve 20. letech se tenisové šaty lišily maximálně tím, že postrádaly rukávy. 30. léta již byla odvážnější. Šaty vystřídaly kalhotové sukně a mladé štíhlé dívky hrály dokonce v šortkách. Ale stále platilo, že podobně odvážný oděv by žena měla oblékat jen na krytém kurtu, aby nebudila pohoršení okolí. Aby zbytečně nevykoukl pas, nosily se na sport halenky s propínáním v rozkroku. Po hře se přes šortky zapínala zavinovací sukně. Šaty na snímku pocházejí z roku 1942.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Na těchto krásných svatebních šatech snad všechno křičí šedesátá léta. Ve druhé polovině 60. let byl velmi oblíbený krátký áčkový střih, stejně jako krajkovina a k nim klasické silonové kombiné.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Původní majitelka těchto šatů se narodila v roce 1880, v roce 1900 se provdala, ještě jí nebylo 21 let a musela tak být zplnoletněna. V roce 1950 si nechala ušít tyto hnědé šaty na oslavu své zlaté svatby. Apartní klobouček k šatům nepatří, ale se svatebním obřadem je také svázán. Měla ho totiž na hlavě maminka jiné nevěsty.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Praha zlatých 20. let žila bohatým společenským životem. V módě byl kabaret. Ovšem nepředstavujme si šantán, spíše malé divadlo. Pro takové příležitosti se hodily večerní společenské šaty z roku 1926. Byly ušité podle poslední módy, která v tomto roce přinesla vsazování zvonových dílů do sukně. Charakteristický pro módu 20. let je snížený pas.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Od chvíle, kdy Coco Chanel „objevila“ tzv. malé černé, staly se jednoduché černé šaty nezbytnou součástí šatníku většiny žen a zaplnily hlediště divadel i koncertních síní. Byl to totiž univerzální společenský oděv, který pomohl ženám, jež si nemohly dovolit šaty odpolední, šaty na diner, koktejlové šaty, malé večerní šaty a další, vyřešit problém oděvní etikety. Pokud žena na šatech obměnila doplňky jako různé fiží, límečky nebo i kožešinu, představovaly malé černé praktický odpoledně–večerní univerzální oděv. Kožešinové přehozy z kuny byly levnější variantou nákladnějších lišek nebo luxusních norků, činčil a hermelínů.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Šaty do tanečních byly ušity v roce 1945 po skončení války. Jejich majitelka na ně získala látku výměnou za husu a tančila v nich s americkými vojáky, kteří osvobodili její vesnici. Šaty jsou ušity z organdy (též organtýn), což byl velmi oblíbený materiál na tzv. stylové šaty, tj. šaty s historizující širokou sukní a nosily je již od 30. let hlavně mladé dívky do tanečních. Kožešinovými pelerínami se doplňovaly velké společenské a plesové úbory od 30. let, kdy se objevila móda odvážných výstřihů na zádech. Konkrétně tato pelerína je z bílého stříhaného králíka a napodobuje tak luxusní hermelín.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
V roce 1947 přišel Christian Dior s naprosto novou linií ženského oděvu, tzv. New look. Ženské tělo opět formoval korzet, aby byl pas co nejužší, sukně byla naopak široká, podložená řadou spodniček. Tento střih šatů pak zůstal v oblibě po celá 50. léta. Charizmatická zrzka předvádí šaty, které si pořídila gardedáma do tanečních své dcery.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA
Tyto černé šaty si nechala v roce 1962 ušít jedna česká dáma poté, co viděla v časopise fotografii Audrey Hepburnové z filmu Snídaně u Tiffaniho. Šaty sice nejsou tak dlouhé jako šaty Audrey, ale linie útlého pasu a výrazných boků je jim společná.
Autor: Tomáš Krist, MAFRA