Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Etiketa v salonu: jak reklamovat a jaké dát dýško kadeřnici i manikérce

  0:30aktualizováno  0:30
S pravidly chování je to vždycky těžké - zvlášť na místech, kde je ještě nikdo pořádně nezmapoval. Určitá nepsaná etiketa platí třeba v kadeřnictví, na kosmetice či na manikúře. Dali jsme dohromady základní tipy, díky kterým se v salonech vyhnete drobným nepříjemnostem a trapasům. A navíc odejdete spokojení.
Jak se v salonu vyhnout faux-pas? Řiďte se několika nepsanými pravidly.

Jak se v salonu vyhnout faux-pas? Řiďte se několika nepsanými pravidly. | foto: Profimedia.cz

V kadeřnictví

1.Přijďte brzy, nebo jindy

Ať už si jdete pro nový sestřih, barvu nebo oboje zároveň, mělo by platit několik pravidel. V první řadě přijďte včas. Deset, maximálně patnáct minut zpoždění se dá pochopit (i tak ale předem zavolejte s omluvou), pokud by to mělo být víc, domluvte si raději jiný termín. V salonech, kde mají nával, vás možná už nepřijmou nebo váš vlasový stylista v časovém presu neodvede tak dobrou práci. Návštěvu přeložte na jindy taky v případě, že jste nemocní.

2.Řekněte přesně, co chcete

Jaké dát spropitné?

V Česku neexistují jednoznačná pravidla, každopádně by dýško mělo odrážet vaši spokojenost.

I když platíte kartou, spropitné dávejte radši v hotovosti. Pokud platíte na recepci, dejte ho recepční, která ho personálu předá.

Kolik se hodí?

  • v kadeřnictví 10-15 %
  • u slavnostního účesu až 20 %
  • u kosmetičky či na masáži 5-10 %
  • u manikérky či pedikérky od 10 % výš

Pokud se pouštíte do radikálnější změny, je vždycky lepší přijít s několika fotografiemi účesů, které jsou blízké vaší představě. I při popisování se snažte být co nejvíce konkrétní.

„Pokud si nejste zcela jistá, co znamenají odborné termíny jako teplá, studená nebo třeba popelavá, raději se jim vyhněte. Místo nich použijte konkrétní příklady, jako je barva medu nebo čokolády,“ radí newyorský kadeřník Kyle White, který se stará o vlasy Jessicy Alby nebo Kate Winsletové.

Všichni to známe, při odchodu z kadeřnictví jsme nadšení, ale doma začneme hledat mouchy. Pokud jste přesvědčení, že barva nebo sestřih zdaleka neodpovídají vašemu přání, nestyďte se je reklamovat. Do salonu zavolejte co nejdřív, maximálně do tří dnů, co nejlépe vysvětlete, proč nejste spokojení, a domluvte si další návštěvu. Je běžnou praxí, že vám vlasový stylista nebo kolorista účes znovu zdarma upraví.

4.Nesnažte se nic zatajit

Platí to hlavně při barvení a odbarvování. Možná jste se už barvili doma, možná jste si už tři roky nenechali zastřihnout konečky nebo jste svého kadeřníka „podvedli“ s jiným. Za nic z toho se nemusíte stydět. „Jedna klientka mi nechtěla prozradit, že má vlasy chemicky narovnané. Myslel jsem si, že nejsou vůbec poškozené, a tak jsem použil velmi silný odbarvovač – a spálil jí konečky,“ vzpomíná Kyle White. Často je lepší přiznat barvu než pak litovat.

V kosmetickém salonu

1.Mluvte s personálem

Ať už jdete na kosmetické ošetření, na masáž nebo třeba na depilaci, pravidlo číslo jedna zní: komunikujte. Nejlepší je dopředu upozornit na to, jaký máte práh bolesti, jak citlivou pleť, případně na které látky jste alergičtí. V průběhu ošetření či masáže se nestyďte personál hned upozornit na jakýkoli druh bolesti, abnormálního svědění nebo pálení; není třeba čekat až na závěr.

2.Upozorněte na zhoršení

Jestli se po návštěvě kosmetičky nebo dermatologa stav vaší pleti výrazně zhoršil, máte třeba pupínky, vyrážku nebo se vám loupe kůže, co nejdříve do salonu zavolejte. Poradí vám, jak pokožku ošetřit a pravděpodobně vám domluví nejbližší možný termín kontroly. Je na nich, aby situaci napravili. Samozřejmě zadarmo.

3.Nenechte si vnutit produkty

V případě, že před vás milá paní kosmetička postaví celou řadu produktů, které si můžete hned na místě koupit, se těžko odolává. Nezapomeňte ale, že to není vaše povinnost a že kosmetika, kterou v salonu prodávají, nejspíš není jediným řešením pro vaši pleť. Máte-li už doma své oblíbené přípravky, nekupujte si nic „ze slušnosti“. Na druhou stranu není od věci zkusit něco nového. Můžete se taky zeptat na vzorečky a s větším balením počkat do další návštěvy.

V nehtovém studiu

1.Nestyďte se promluvit

I tady platí, že kdo není se službami spokojený, měl by se ozvat. Pokud se vám barva laku líbila v lahvičce, ale na nehtech už to není ono, upozorněte manikérku co nejdřív, aby ji ještě mohla změnit. Pokud jste bezprostředně po zaschnutí sáhla třeba do kabelky a jeden nebo dva nehty si odřela, klidně poproste o opravu. V obou případech je fér dát personálu o něco větší dýško.

2.Omezte telefonování

Krátit si čas, než vám lak zaschne, hlasitým telefonováním, není zakázané, ale není to ani příliš zdvořilé. „V salonu chce většina zákaznic relaxovat a ruší je, když musí poslouchat cizí hovory. Často pak dochází ke zbytečným hádkám,“ říká například majitelka newyorských salonů Jin Soon Choi. Navíc i manikérky při práci ocení, když hovory omezíte jen na ty důležité a když ztišíte hlas.

3.Upozorněte na infekci

Pokud se vám po manikúře nebo pedikúře zanítil nehet nebo jeho okolí, případně vás začala trápit plíseň, rozhodně do salonu zavolejte a slušně službu reklamujte. Je možné, že jejich náčiní nebylo sterilní nebo že personál není dobře vyškolený; manažer salonu by se vám měl minimálně omluvit, v nejlepším případě dostanete peníze zpět. S léčbou si bohužel budete muset poradit vy a váš lékař.

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak se rychle zbavit stresu

Určitě to dobře znáte. Zrychlí se vám tep, sevře se hrdlo a žaludek a najednou máte pocit, že se nemůžete pořádně nadechnout. Stres útočí. Poradíme vám pár...  celý článek

Americká tenistka Serena Williamsová v olympijském utkání s Australankou Darjou...
Williamsová má strach o dceru. Nechce, aby si prošla tím, čím ona

Serena Williamsová (35) fanouškům odhalila svoji citlivější stránku. Na sociálních sítích zveřejnila fotku malé dcery Alexis Olympie, vyjádřila obavy o její...  celý článek

Nový prezident České stomatologické komory Roman Šmucler hostem diskusního...
Děti v ghettech nikdy neviděly kartáček, upozorňuje šéf zubařů Šmucler

Jednou z priorit, na kterou se chce nově nastupující šéf Stomatologické komory Roman Šmucler zaměřit, je prevence zubních kazů u dětí - především v sociálně...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Herečka Kristýna Fuitová Nováková
Jindřiška z Pelíšků: Je to jediný film, ve kterém se můžu vidět

Nechtěla být jenom doma s dcerami, ani si pořídit chůvu. Proto Kristýna Nováková pracuje jen tolik, aby hlídání zvládla rodina. A až letos se poprvé vypravila...  celý článek

Další z rubriky

Třpytivé líčení se dá nanést nejen na obličej, ale na celé tělo.
Třpytkové šílenství. Blogerky je dávají do vlasů, na jazyk i do vaginy

Lesk a třpytky na kůži mohou být příjemným zpestřením líčení. Nejnovějším trendem ze sociálních sítí je zdobení i dalších částí těla. A to i těch, na kterých...  celý článek

Fanynka seriálu Hra o Trůny se promění v Nočního Krále
Fanynka Hry o trůny se proměnila v postavu Nočního krále

Jak se nejvíce přiblížit oblíbené seriálové postavě? Snadno. Pokud to umíte s líčidly a jste ochotni strávit hodiny před zrcadlem. Přesně jako francouzská...  celý článek

MOJE ROZMARNÉ LÉTO - Luhačovice
V soutěži Moje rozmarné léto jsme rozdali ceny, soutěžícím děkujeme

Celoprázdninová fotosoutěže Moje rozmarné léto skončila. Rozdali jsme ceny v osmi kolech a v hlasování jste vybrali také absolutního vítěze. Je jím Blanka...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Když make-up a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?
Když make-up a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?

V poslední době víc než beauty vlogerky a blogerky jedou jejich pánské verze. Moc testosteronu z toho sice nekouká, ale ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.