Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Krása je postoj, tvrdila matka jedné z největších kosmetických značek

  10:00aktualizováno  10:00
Chcete být úspěšná? Pak nestačí snít s hlavou v oblacích. Musíte na tom tvrdě pracovat, den co den. Estée Lauder se této strategie držela celý život a vyplatila se jí.

Estée Lauder na začátku 40. let | foto: archiv firmy

Kosmetické impérium Estée Lauder se zrodilo doslova mezi hrnci v kuchyni v Queensu v New Yorku. Na rozdíl od některých konkurentek z oboru, které rozjely své podnikání o pár let dřív (Elizabeth Ardenová nebo Helena Rubinsteinová), byla Estée Lauder opatrná a začínala pozvolna. Nezdědila horkou maďarskou krev své matky Židovky.

Co se týče otce, v některých pramenech se překvapivě uvádí, že byl Čech, podle jiných zdrojů ale také Maďar. Každopádně příjmení Mentzner příliš česky nezní. Rodiče se do Ameriky přestěhovali za lepším životem dost ve spěchu a řada dokumentů chybí, takže úplnou pravdu o tom, jestli v žilách Estée Lauder kolovala česká krev, asi už nikdo nezjistí.

Opatrný začátek

5 kontroverzních parfémů: Opium i vůně pohřebního domu

Správně vybraná vůně dokáže skutečné divy, o čemž tvůrci parfémů vědí své....

Arome.cz

Děvčátko, které se narodilo 1. července 1908 (nebo 1906, ani to totiž není úplně jisté), dostalo jméno Josephine Esther. Bylo zvídavé, trpělivé a už odmalička zamilované do všeho, co souviselo s krásou. „Zbožňovala jsem česat mamince dlouhé vlasy nebo jí nanášet na tváře krém, vydržela bych ji krášlit hodiny,“ říkala později.

Jako uvážlivá dívka se Estée, jak zněla její rodinná přezdívka, nevrhla do vlastního byznysu střemhlav s minimální finanční rezervou, nebo dokonce s dluhy. Naopak. Postupovala po krocích. Spoustu let zkoušela podomním prodejem, jestli si první krémy, se kterými začínala a které vyvinula společně se svým strýcem chemikem, získají své zákaznice. Teprve když měla jistotu, že ano, založila v roce 1946 – v rozjitřených poválečných časech – vlastní podnik.

Během pouhých dvou let už sídlil v prestižním obchodním domě Saks na Fifth Avenue v New Yorku. Dál je příběh zdánlivě jednoduchý. Přišel let vzhůru směrem ke slávě a pohádkovému bohatství. Značka rostla a rostla, až v dobách největšího rozmachu (který stále trvá) dorostla do korporátu sdružujícího 25 prestižních značek ve 150 zemích světa.

Pokud bychom ale měli jmenovat jediný produkt, jehož vůně a hedvábná konzistence rozhodly o úspěchu, pak to byl legendární olej do koupele. A také parfém Youth Dew. Poprvé ho ženy měly možnost vyzkoušet v roce 1953 a za rok se prodalo padesát tisíc flakonů.

Koncem devadesátých let časopis Time vybral Estée Lauder jako jedinou ženu mezi dvacet nejvlivnějších obchodních géniů dvacátého století. Hodnota společnosti se tehdy odhadovala na téměř pět miliard dolarů.

Sázka na dárky k nákupům

Estée Lauder byla velmi pracovitá, a i když její firma měla tak vysokou hodnotu, dál ji rozvíjela. Jen málokdy odpočívala. „Nepamatuji si jediný den v životě, kdy bych neprodávala to, čemu věřím,“ řekla. „Pokud takové dny byly, tak velmi dávno.“ Není divu. S první krabičkou vlastního krému zazvonila Estée u sousedky ještě jako teenagerka.

Estée Lauder

  • Narodila se 1. července 1906 nebo 1908 a zemřela 24. dubna 2004 na srdeční příhodu ve svém sídle na Manhattanu.

  • Vybudovala kosmetické impérium, o které se stará její rodina. Synové Leonard i Ronald se zapojili do podnikání už za matčina života. Jejich děti ve firmě rovněž působí na různých pozicích.

  • Po celou kariéru soupeřila především s Charlesem Revsonem a jeho značkou Revlon Empire a vítězila.

  • Měla vlivné zákaznice, mezi které patřila například i kontroverzní Wallis Simpsonová, kvůli které se britský následník vzdal před válkou vzdal trůnu.

  • Skutečně hluboké přátelství ji poutalo s monackou kněžnou Grace.

Později svou obchodní strategii založila na tehdy naprosto nevšedních marketingových praktikách. Dostala jste v poslední době ke svému nákupu malý dárek jako pozornost? Ona byla první, kdo na tuto převratnou strategii přístupu k zákaznicím vsadil.

To ona poslala do boje o nové ctitelky miniaturní vzorečky produktů zatavené do polštářků. A její vzkaz všem obchodníkům je dodnes dostatečně výmluvný: „Jestliže neprodáváte, není špatný produkt, ale vy.“

Oč tvrdší obchodnice, tím přívětivější byla Estée Lauder k ženám a jejich křehkému sebevědomí. Udělala všechno pro to, aby postavila na nohy každou ženu, která si nepřipadá přitažlivá. „Krása je postoj,“ tvrdila. „Stačí se rozhodnout být krásná a budete. Staňte se osobou, se kterou byste se sama chtěla potkat.“

Dvě svatby stačí

Díky tomu, co všechno dokázala, byla sebevědomá. Mnohé muže tím odrazovala, našli se však i tací, kterým její chování imponovalo. Podnikatel s prádlem Joseph H. Lauter, později Lauder, byl jedním z nich a svou lásku si vzal dokonce dvakrát. První svatba byla v roce 1930, po devíti letech a prvním synovi přišel rozvod.

Jenže o tři roky později šli oba k oltáři znovu a záhy se narodil další chlapec. Na druhý pokus se manželství povedlo. Jako by pro soukromý život Estée Lauder platilo to samé, co říkala o svém podnikání. „Když jsem si myslela, že nemohu dál, přinutila jsem se pokračovat. Můj úspěch je založený na vytrvalosti. Ne na štěstí.“

Autor:






Nejčtenější

Kristýna toho má v náhradní rodině s pěti dětmi brzy dost.
Nevěru jsem mu odpustila, ale nezapomenu, řekla Kristýna ve Výměně

Terezu s Pavlem spojuje podobný osud. Pořídili si děti, ale partneři je opustili. Pavel zůstal sám se třemi dětmi, Tereza se dvěma, a tak se dali dohromady...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Výstřih do véčka, sukně v áčkovém střihu, výrazný účes i boty na podpatku bez...
Pět tipů, jak si vylepšit siluetu: pomůže střih, prádlo i doplňky

Pokud chcete být spokojenější při pohledu do zrcadla, není hned nutné se uchylovat k dietě nebo tvrdému tréninkovému režimu. Trocha přemýšlení při nakupování a...  celý článek

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Další z rubriky

Pro správné a šetrné odličování očí je důležitý nejen přípravek, který je...
Konec podrážděným očím. Pomůže kosmetika s chrpou či měsíčkem

Při každém odličování vás pekelně pálí oči? Vylepšete svou odličovací techniku a vyberte si přípravek, který vaše oči nebude dráždit – hypoalergenní, bez...  celý článek

Modelka a dikobrazí samička Quillamenia pózují fotografce Natashe. Ta chce...
Krásky pózují se zvířaty, která byla zachráněna před svými majiteli

Vedle modelek se v hlavní roli provokativní kampaně představila exotická zvířata. Projekt americké fotografky Natashy Wilsonové chce upozornit na jejich...  celý článek

Zvlněné obočí podle blogerky  Promise Tamang.
Místo obočí vlny. Blogerky si hrají na sociálních sítích

Zapomeňte na pěkně upravené obočí v hezkém a symetrickém oblouku. Nejnovějším trendem je čmáranice, která vypadá jako vlna.   celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě
Ženy se zplihlými vlasy sem! Tři kroky k husté hřívě

Každá druhá žena si přeje mít vlasy jako vodopád. A tak následuje hodinová foukaná, nespočet pěn a sprejů na objem, drah... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.