Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Éčka nejsou vždy problém

  6:00aktualizováno  6:00
Není třeba, abyste se zhrozili, kdykoliv se podíváte na obal oblíbeného jídla a zjistíte, že obsahuje "éčka". Některá jsou nejen bezpečná, ale i prospěšná. Antioxidanty chrání potraviny před zkažením, konzervanty brání mikroorganismům v tom, aby se rozmnožily na neúnosnou míru.
Bez éček byste museli každý den nakupovat čerstvé potraviny.

Bez éček byste museli každý den nakupovat čerstvé potraviny. | foto: Profimedia.cz

Snad každý slyšel zvěsti o tom, že éčka v potravinách jsou zdraví škodlivá. Některým téměř vstávají vlasy hrůzou, kdykoliv toto slovo zaslechnou. Jenže mnoho z těchto obav je neopodstatněných. V první řadě je nutno říci, že díky legislativě dochází k poměrně přísným kontrolám nezávadnosti přídatných látek. Do některých potravin pak éčka dokonce nesmí být ani přidávána. Pokud se výrobce ale přeci jen uchýlí k přidání těchto látek, měl by k tomuto svému kroku vždy mít technologické odůvodnění.

Bez éček to nejde
Pod tajemným písmenem E se skrývá mnoho typů látek. Jmenovitě se jedná například o antioxidanty, balicí látky, barviva, látky zvýrazňující chuť a vůni, lešticí látky, konzervanty, regulátory kyselosti, tavicí soli, náhradní sladidla, zahušťovadla, želírovací látky, kypřicí látky, stabilizátory, emulgátory, propelanty, odpěňovače anebo zpevňující látky.

Ačkoliv bychom se rádi živili jen samými zdravými, přírodními věcmi, které neobsahují přídatné látky, je nutné si přiznat, že bez éček to v dnešní době jednoduše nejde. Jen málokdo je ochoten každý den zavítat do obchodu a nakoupit si čerstvé potraviny. To by ale bylo téměř nutností, pokud by se v potravinách nenacházely antioxidanty, které brání žluknutí, nebo konzervanty, prodlužující uchovatelnost potravin.

Aditiva mohou být i prospěšná
Pokud ale pomineme nutnou daň za delší trvanlivost, kterou představují některé typy éček, existují i další faktory hovořící pro používání přídatných látek. "U některých z těchto látek lze očekávat i celkem příznivý dopad, např. u určitých přidávaných vitaminů. Jejich užití je prospěšné obzvláště u těch výrobků, u nichž při technologickém zpracování dochází k vysokým ztrátám nutričně významných složek, kupř. k úbytku vitaminu C. Je-li proto k těmto potravinám vitamin C (tj. E 300) následně přidáván, tak to lze hodnotit kladně, jelikož jeho příjem mají mnozí nižší, než jejich tělo potřebuje," říká V. Syrový ve své knize Tajemství výrobců potravin.

Dlouhodobé zdravotní důsledky konzumace některých přídatných látek jsou stále předmětem diskuse. Mnoho odborníků se nicméně shoduje na tom, že existuje skupina aditiv, která by našemu organismu neměla uškodit. "Do této kategorie tzv. ‚bezpečných přídatných látek‘ jsou zařazovány látky přírodního původu, které jsou získávány z přírodních zdrojů nebo jsou tzv. přírodně identické, jsou tedy vyrobené takovým způsobem, že jejich chemická struktura je stejná jako u přírodní látky," říkají V. Klescht, I. Hrnčiříková a L. Mandelová v knize Éčka v potravinách.

Vybírejte pečlivě
Pokud máte obavy z negativního dopadu konzumace éček na váš organismus, nabízí se dvě řešení. Můžete zkusit konzumovat pouze výrobky ekologického zemědělství nebo investovat svůj čas do výběru potravin s přídatnými látkami přírodního původu. Alternativou je i konzumace potravin, ve kterých by se aditiva vyskytovat neměla.

"Přídatné látky (kromě balicích plynů a propelantů, které se mohou používat v nezbytném množství) se nesmějí používat pro výrobu nezpracovaných potravin, medu, neemulgovaného tuku a oleje, másla, pasterovaného nebo sterilovaného mléka a smetany, neochucených kysaných mléčných produktů, minerální vody, kávy (kromě instantní), nearomatizovanío čaje, cukru, sušených těstovin (kromě bezlepkových těstovin anebo těstovin pro hypoproteinové diety) a neochuceného podmáslí," konstatují autoři knihy Éčka v potravinách. Bohužel i u těchto potravin existují výjimky, které umožňují výrobcům přidávat do jejich složení potravinářská aditiva.

Příklady bezpečných aditiv: karamel (E 150 a), karoteny (E 160 a), riboflavin (E 101), kyselina mléčná (E 262), chlorofyly (E140), kyselina jablečná (E 296), kyselina vinná (E 334), včelí vosk (E 901), celulóza (E 460), pektiny (E 440), soli kyseliny askorbové (E 301, E 302), soli kyseliny jablečné (E 350, E 351, E 352).

Autoři:






Nejčtenější

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.