Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dvanáct tipů, jak se navždy zbavit závislosti na cigaretě

  3:00aktualizováno  3:00
Kdo zkusil skoncovat s kouřením, ví, jak je těžké žít bez zapálené cigarety. Zbavit se závislosti na tabáku mnohdy nedokáže ani ten, kdo to myslí smrtelně vážně. Existují ovšem triky, které vám mohou v odvykání pomoci.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Pro ty, kteří už mají dost této nebezpečné závislosti, máme spolu s odborným serverem lecba-rakoviny.cz dvanáct odvykacích tipů. Třeba se mezi nimi najde i klíčový nápad, který jste ještě nezkusili a který vám pomůže navždy cigaretu odložit. 

1. Musíte vědět, proč přestáváte

Abyste se vzdali nikotinu, musíte mít vážně dobrý důvod. Čím bude osobnější a více konkrétní, tím lépe.

2. Nepřeceňujte svou silnou vůli

Nikotin je návykový a přestat s kouřením ze dne na den bez farmakologické podpory je prokazatelně obtížnější. Odstraňte nejhorší abstinenční příznaky pomocí náplastí nebo žvýkaček.

3. Zkuste odvykací léky na předpis

Kromě volně prodejných medikamentů tu jsou ještě ty na předpis. Jsou účinné, takže vám boj s cigaretou usnadní. Požádejte o ně svého lékaře.

4. Nebuďte v tom sami

Řekněte rodině i přátelům, že chcete odvykat. Určitě vás podpoří a vy se budete cítit více zavázáni dostát svému rozhodnutí.

5. Zatočte se stresem

Jeden z důvodů, proč lidé kouří, je ten, že nikotin pomáhá relaxovat. Naplánujte si předem jiné způsoby relaxace: hudbu, sport nebo masáže. V prvních týdnech odvykání se snažte vyhýbat stresu.

6. Vyhněte se alkoholu a dalším spouštěčům

Kromě alkoholu se vyvarujte i dalších situací, v nichž jste byli zvyklí kouřit. Pokud kouříte po jídle, zkuste si místo cigarety prostě jen vyčistit zuby nebo si dejte žvýkačku.

7. Ukliďte dům

Jakmile jste típli svou poslední cigaretu, vyhoďte všechny zapalovače a popelníky. Vyperte záclony, závěsy a prádlo načichlé kouřem, abyste zbavili byt jeho cigaretového zápachu.

8. Zkoušejte to znovu a znovu

Je naprosto běžné při odvykání selhat. Mnoho kuřáků absolvuje několik pokusů, než se jim podaří nakonec přestat. Nikdy se nenechte odradit neúspěchem.

9. Začněte se hýbat

Fyzická aktivita zmírní vaše odvykací příznaky a pomůže zbrzdit nechtěné přibírání na váze. Zkuste najít druh pohybu, který vás bude bavit.

10. Jezte ovoce a zeleninu

Při odvykání kouření se nesnažte držet dietu. Namísto toho zařaďte do jídelníčku více ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků.

11. Vyberte si svou odměnu

Když přestanete kouřit, ušetříte peníze. Nebojte se je utratit za něco, co vám udělá radost.

12. Dělejte to pro zdraví

Nezapomeňte, že kromě ušetřených peněz si odvykáním pravděpodobně přidáte pěkných pár let zdravého a kvalitního života navíc. Užijte si každý nový den bez cigarety!

Autoři:






Nejčtenější

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Páj s modrým sýrem a hruškami
Švédská kuchyně nejsou jen ryby. Tři recepty z nové severské kuchařky

Hity středomořské, italské nebo třeba bavorské kuchyně dovede většina z nás vyjmenovat i ze spaní, zatímco o té severské toho víme mnohem méně. S největší...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Břichomluvkyně Darci Lynne Farmerová v show Amerika má talent (Los Angeles, 20....
Břichomluvci nemluví břichem. Tajemství úspěchu je v mozku diváků

Dvanáctiletá vítězka soutěže Amerika má talent znova nadchla svět pro břichomluvectví – prastarou techniku, která ve skutečnosti s břichem nemá nic moc...  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.