Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět důvodů, proč se v noci probouzíte. Může za to vedro i váš mobil

aktualizováno 
Jsou dvě hodiny ráno a vy se nervózně převalujete v posteli ze strany na stranu a ne a ne usnout. Co za tím stojí a jak se další probdělé noci vyhnout? Na vině může být brouzdání po síti i špatná teplota v ložnici.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Spánek člověk potřebuje ke svému zdraví. Jeho chronický nedostatek může vést ke zdravotním potížím.

„Zvyšuje se riziko srdečních chorob, snižuje se obranyschopnost organismu, objevují se bolesti hlavy, špatná nálada, úzkost, deprese nebo únava. Může také vzniknout závislost na lécích či stimulujících prostředcích,“ vysvětluje doktor Jiří Ondra z Lékařského domu na Praze 7.

A dodává, že se člověk může takto „prospat“ například k cukrovce, obezitě, migrénám nebo k bolestem zad. Dokonce se v některých případech objevuje i větší riziko mozkové mrtvice, vznik deprese nebo onemocnění srdce.

To, že se probudíte uprostřed noci není podle doktora Jose Colona, zakladatele Paradise Sleep a autora knihy The Sleep Diet, žádný problém, toto chování je součástí lidské DNA.

Domácí lékař

„Nikdo nespí celou noc“, tvrdí doktor Colon, který považuje za normální se za noc probudit i čtyřikrát až šestkrát. Děje se tak už od doby, kdy lidstvo žilo v jeskyních a člověk se v noci často budil, aby zkontroloval své okolí a ujistil se, že mu nehrozí nebezpečí třeba od tygra. Poté zase uklidněný usnul.

Ta poslední část je však klíčová. Podle doktora Colona byste měli být schopni vrátit se bez problémů do spánku.

Pokud se vám to nedaří a vám se po nočním probuzení nedaří zase usnout, možná za to může jeden z pěti zlodějů spánku, který brání vašemu nočnímu odpočinku.

Potřebujete na záchod

Nykturie (potřeba močení v noci) je velmi častý zdravotní problém, který může mít mnoho spouštěčů. Pokud zjistíte, že se dvakrát až čtyřikrát za noc probudíte s nutkáním na močení, i když omezíte pití před spaním, měli byste kupodivu zkusit před spaním více pít.

„Jen přidejte trochu soli,“ radí Jonathan Steele, výkonný ředitel WaterCures.org, který vysvětlil, že naše tělo se snaží udržet v rovnováze vodu a elektrolyty, neboli soli. Příliš mnoho vody bez dostatečného množství soli může způsobit, že se tělo bude snažit vody zbavit, aby nastolilo rovnováhu mezi podílem elektrolytů a vodou. To se pak může projevit nutkáním na močení a nočním probuzením. Steele proto radí vypít malou sklenku vody se špetkou nerafinované mořské soli asi půl hodiny před spaním.

Jste přehřátí

Možná jste na to už přišli sami a odborníci z National Sleep Foundation (NSF) to ještě potvrdili - teplo v ložnici může znesnadnit usínání a způsobovat časté probouzení v noci.

Doktor Marc Leavey z Mercy Medical Center in Baltimore uvedl pro server prevention.com, že teplota pokoje, oblečení do postele, prostěradlo nebo peřina, to vše hraje velkou roli v udržení té správné teploty vhodné pro spaní.

Podle doktora Jiřího Ondry z Lékařského domu na Praze 7 se ideální teplota v ložnici pro kvalitní spánek pohybuje v rozmezí od 16 do 18°C.

Potraviny pro lepší spánek

Banánová bomba

„Při vyšších teplotách než 21°C se můžete budit horkem nebo žízní. V přetopených místnostech je suchý vzduch, hůře se dýchá a zároveň se také vysušuje sliznice. Výsledkem pak může být i snížená obranyschopnost organismu. Kromě toho spánek není tak vydatný a tělo nemůže dostatečně regenerovat,“ vysvětlil doktor Ondra.

Doktor Marc Leavey doporučuje před spaním koupel, jelikož pobyt v teplé vodě před spaním lehce zvyšuje tělesnou teplotu a po opuštění vany nastává pokles teploty těla, což je pro organismus signál, že je čas jít spát.

Večerní brouzdání po síti

Pokud do vaší předspánkové rutiny patří kontrolování zpráv na facebooku či prohlížení si fotografií na instagramu, můžete zaznamenat problémy se spánkem.

Profesor Richard L. Hansler z John Carroll University vysvětlil, že vystavení očí světlu během večera zabraňuje tělu vytvářet spánkový hormon melatonin. Elektronické přístroje, jako jsou tablety či chytré telefony, patří mezi rušitele spánku, jelikož vyzařují světlo velmi blízko našeho obličeje. Podle vědců je pro spánek neproblémovější modré světlo, které vychází z chytrých telefonů.

Profesor Hansler radí ztlumit světlo v ložnici a hodinu před spaním přestat používat malé obrazovky elektronických přístrojů.

Vaše večerní sklenička

Je pravda, že sklenka vína nebo vašeho oblíbeného alkoholu na dobrou noc může přivodit ospalost a vy tak snáze usnete. Bohužel spánek bude alkoholem narušen a vy se budete v noci probouzet.

„Příliš mnoho alkoholu zatíží játra stejně jako přejedení. Navíc alkohol narušuje kvalitu spánku, protože tělo odbourává etanol,“ uvedl doktor Ondra, který však dodal, že jedna sklenka vína na druhou stranu nemůže uškodit. Podle doktora Ondry je před spaním nutné vyvarovat se povzbuzujících prostředků jako je káva, čaj a také některých léků včetně vitaminů.

Stres

Ať už se jedná o problémy v práci, potíže s dítětem nebo v partnerském vztahu, stres vás může okrádat o kvalitní spánek.

Psycholožka Lekeisha A. Sumnerová z University of California v Los Angeles uvedla, že při problémech se spánkem, včetně častého probouzení kvůli stresu, pomáhají antistresové prostředky jako jsou meditace nebo progresivní relaxace. Tyto techniky mohou podle Sumnerové pomoci přestat myslet na starosti a zlepšit náladu, což pomůže k lepšímu a nepřerušovanému spánku.

Sumnerová také podotkla, že i když některým lidem může meditace nebo jogínské cvičení při stresu pomoci, lidé s vážnějšími problémy se spánkem by měli zvážit psychoterapii.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Nový prezident České stomatologické komory Roman Šmucler hostem diskusního...
Děti v ghettech nikdy neviděly kartáček, varuje nový šéf zubařů Šmucler

Jednou z priorit, na kterou se chce nově nastupující šéf Stomatologické komory Roman Šmucler zaměřit, je prevence zubních kazů u dětí - především v sociálně...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

(Ilustrační foto)
Příběh Ivety: Po porodu se k nám tchyně nastěhovala, její péče mě ničí

Po návratu z porodnice mě doma čekala tchyně. Nadšená z prvního vnoučka a připravená mi pomáhat. První dva dny jsem byla ráda, ale po mnoha týdnech neustálé...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Další z rubriky

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nádorových onemocnění krve přibývá, řekl v on-line rozhovoru lékař

Krev je zázračná kapalina, která udržuje lidské tělo naživu. I ona ale může našemu organismu způsobit problém a to v případě, že se v ní něco pokazí....  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Když make-up a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?
Když make-up a stíny používá chlap - úchylnost, nebo umění?

V poslední době víc než beauty vlogerky a blogerky jedou jejich pánské verze. Moc testosteronu z toho sice nekouká, ale ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.