Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na duhové vlně. Trendy móda odráží hrdost a boj za práva LGBT lidí

  0:57aktualizováno  0:57
Zdá se vám, že se duha vrací do módy? Není to náhoda – a nejde jen o to, že by se designéři znova zamilovali do barevných pruhů. Módním světem hýbe podpora sexuálních a genderových menšin, která letos v červnu, „měsíci hrdosti“, dostoupila svého vrcholu.

Duhové modely z přehlídek Ashish a Burberry | foto: koláž iDnes.czProfimedia.cz

Móda a politika byly provázané vždycky, v posledních dekádách už velmi výrazně. Vždy bylo za co bojovat, k čemu se vyjadřovat a čí práva prosazovat: ať už nepřímo, třeba skrze zkracování sukní a odhazování podprsenek, nebo přímo a jasně s pomocí sloganu na tričku.

Fotogalerie

Od aktivistických hnutí je jen krok k předním designérům, kteří se k aktuálním tématům vyjadřují prostřednictvím svých kolekcí. A od nich pak jen malý krůček k velkým módním značkám, které se k vlnám, jež zrovna hýbou společností, rády připojí. Je to i případ „duhové“ módy, která právě teď okouzluje svět jako nikdy předtím. Vzdává totiž hold LGBT komunitě a její hrdost vyjadřuje univerzálně srozumitelným jazykem.

Proč duha? Původ má tento motiv ve vlajce, která od sedmdesátých let minulého století platí za symbol boje za práva sexuálních a genderových menšin. Autorem té původní byl americký umělec a aktivista Gilbert Baker; bylo na ní osm barevných pruhů. Postupně se vlajka LGBT hnutí zjednodušila, dnes má pruhů šest, a přibyly také alternativy pro „komunity v komunitě“. Třeba ta modro-růžovo-bílá, která symbolizuje hrdost trans lidí.

Všechno se to už nějaký ten pátek odráží i v popkultuře, designu, barevné symboly se objevují na pochodech pride i v reklamách firem, které podporují diverzitu a boj za rovnoprávnost.

Od doby, kdy Baker s kamarády ručně sešíval barevné pruhy a podomácku vyrobené tričko s nápisem si troufli obléci jen ti nejodvážnější, už společnost přece jen urazila dlouhou cestu. Móda nezůstává pozadu, často naopak novým myšlenkám pomáhá lépe oslovit masy.

Láska je pro všechny, věří designéři

Jestli se někde módní návrháři politice skutečně nevyhýbají, je to Londýn: stačí vzpomenout na feministickou sexuální revoluci Mary Quantové nebo na anarchistické začátky Vivienne Westwoodové.

V současnosti tam má hlavní slovo Ashish Gupta. Britský designér indického původu si nebere servítky a ve svých kolekcích se vyjadřuje k tématům, která hýbou jak jeho životem, tak celou společností. Ať už je to otázka imigrace nebo práva LGBT menšiny.

Ikonickou se hned po uvedení na londýnském fashion weeku stala jeho kolekce pro podzim a zimu 2017. Ashish – to je i značka, pod kterou tvoří – v ní zkombinoval barevnou, třpytivou módu plnou optimismu s poselstvím o svobodě, rovnosti a lásce, která je, jak věří, pro všechny. V kolekci se potkaly vtipné slogany, oslnivě třpytivé látky i barevný symbolismus, který stál z velké části právě na zářivých barvách duhy.

Ashish, kolekce podzim - zima 2017
Ashish, kolekce podzim - zima 2017

Ashish, kolekce podzim - zima 2017

Nebylo to poprvé, ale ani naposled, co duha podobným způsobem ovládla módní přehlídku. Podobně výrazně se o rok později promítla do kolekce pro podzim a zimu letošního roku, kterou se s vyhlášeným módním domem Burberry loučil návrhář Christopher Bailey.

„Ještě nikdy nebylo tak důležité nahlas promluvit o tom, že právě v rozmanitosti je naše síla. A z ní také pochází naše kreativita,“ prohlásil už během příprav. Velkolepé rozloučení nachystal ve spolupráci s LGBT organizacemi, ke kterým také putovala část výtěžku z prodeje.

Na pomoc si přizval i známé osobnosti v čele se svojí múzou – topmodelkou Carou Delevingne, která často otevřeně mluví o tom, že miluje ženy i muže. Přehlídku neuzavírala v ničem jiném než v duhovém plášti z umělé kožešiny.

Burberry, kolekce podzim - zima 2018
Burberry, kolekce podzim - zima 2018
Burberry, kolekce podzim - zima 2018

Burberry, kolekce podzim - zima 2018

Lidská práva očima gigantů

Do debaty o rovnoprávnosti se čím dál častěji zapojují i mainstreamové módní značky a řetězce; svou podporu LGBT komunitě vyjadřují hlavně během června. Ve Spojených státech, ale i v dalších zemích totiž v té době probíhá „Pride Month“, měsíc hrdosti.

Letos na něj speciálními kolekcemi zareagovaly americké značky jako Gap, American Eagle, (už tradičně) Levi’s nebo britští Urban Outfitters. Speciální kolekce duhových tenisek si připravili lídři na trhu Adidas, Nike i značka Converse, která se spojila se zpěvačkou Miley Cyrusovou. Poprvé se k měsíci hrdosti přidal také švédský řetězec H&M, jeho kolekce volně inspirovaná barvami duhy a známými slogany je k dostání i u nás.

V Česku si značka připravila speciální editorial, ve kterém se LGBT hrdost v...

H&M

Také v případě značky Levi’s se už jedná o tradiční záležitost.

Levi’s

Firma American Eagle se letos při přípravě speciální kolekce spojila s LGBT...

American Eagle

Část aktivistů módním značkám podobné kroky vyčítá s tím, že se jen vezou na trendy vlně, která zrovna teď LGBT tématice přeje. Další se radují – ať už jsou motivy jakékoli, zvyšují prý módní giganti povědomí o samotné komunitě i jejích problémech. Kromě toho řada z nich posílá část výtěžku z kolekcí rovnou dál, právě organizacím, které se věnují lesbám, gayům, bisexuálům, ale třeba i trans lidem a dalším menšinám.

Autor:



Nejčtenější

Soutěž Léto v plavkách: hlasujte pro vítěze druhého kola!

Léto v plavkách - Kos

Plavky jsou pro nás nepostradatelnou součástí léta. Na pláži u moře, u rybníka i na koupališti, ale i při opalování na...

Potraviny, které byste rozhodně neměli omývat před vařením

Ilustrační snímek

Takřka každý ví, že si má před jídlem umýt ovoce či zeleninu. Možná vás však překvapí, že jsou potraviny, které byste...



Dress code nemusí být v létě peklo. Pět tipů, jak na něj vyzrát

Výrazné kousky a doplňky mají na pracovišti stopku. Zbytečně by odváděly...

Formální oblečení může být pro někoho v parném horku jako noční můra. Dlouhé rukávy a upnutá sukně můžou rapidně...

K životu nepotřebujete spoustu oblečení, říká Kamila Boudová

Kamila Boudová, módní designérka

Vždycky ji zajímala móda. Kamila Boudová vystudovala oděvní design, pak působila v zahraničních firmách, pro které šili...

KVÍZ: Co víte o ženském orgasmu?

Cesta za orgasmem může být i velmi nebezpečná.

K Mezinárodnímu dni ženského orgasmu, který připadá na středu 8. srpna, jsme pro vás společně se sexkoučkou Julií Gaiou...

Další z rubriky

Dokonalé modelky jsou minulostí, začíná doba normálních žen

Záchranářky ženského sebevědomí. Pětice žen v plavkové kampani, která oslavuje...

Štíhlé křivky, vnadné poprsí a symetrický obličej bez kazu. Tak dlouhá léta vypadaly všechny úspěšné modelky. Stále...

OBRAZEM: Hitem léta jsou monokiny. Schovají i ukážou, co je třeba

Jailyne Ojeda Ochoa plavky monokiny

Bikiny mají letos u vody významného konkurenta. Dvojdílné i jednodílné plavky v jednom, které umožňují nekonečné...

Paříž, New York, Londýn. Nejmódnější města planety a jak do nich zapadnout

V ulicích Paříže nepotkáte špatně oblečeného Francouze či Francouzku. Oblečení...

Architektura, historie nebo gastronomie je to, co od sebe odlišuje města na různých kontinentech. Stejně tak identitu...



Najdete na iDNES.cz