Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dřina, dřina, dřina. To je CrossFit, dokonalé cvičení pro pevné tělo

  11:41aktualizováno  11:41
Pamatujete si kruhové tréninky se stanovišti, na nichž se posilují různé partie těla? CrossFit je zdokonalená metoda, která pomocí stojek, shybů či angličáků neuvěřitelně zlepší fyzičku a perfektně zpevní tělo.

Dřep s činkami na ramenou. Pracuje hýžďové svalstvo, kvadriceps a také svaly na pažích. | foto: Lukáš Fabián

CrossFit je funkční trénink, který se dá označit jako jednoduché cvičení, posilující kompletně celé tělo. Jde o spojení gymnastiky, rychlosti a silového tréninku.
Podle Davida Čejky, trenéra funkčního tréninku, potřebuje tělo kombinaci cviků s vlastní vahou a aerobního cvičení.

Tělo musí vyvíjet silovou vytrvalost, jinak dokonalé míry získat nelze. Pravidelným cvičením CrossFitu se tělo nejen zpevňuje, ale zvyšuje se i jeho kondice. Cviky, které cvičí začátečníci, se postupně technicky ladí až k jejich dokonalosti.

CrossFit versus klasická posilovna

Základní rozdíl mezi tradiční posilovnou a tělocvičnou pro CrossFit je ve způsobu cvičení. Zatímco v posilovně se jedou cviky zaměřené na konkrétní svalové skupiny, CrossFit je zacílen na kondiční trénink, neboli cviky posilující celkovou fyzickou zdatnost.

"V posilovně se cvičí kruhové tréninky, což je v podstatě CrossFit s pauzami. Je tam řekněme pět stanovišť a po každém následuje odpočinek. U CrossFitu se jede v kuse a na čas," popisuje rozdíl Michal Fabián, majitel tělocvičny pro funkční trénink LA Gym.

V České republice jsou v současné době pouze dvě licencovaná CrossFit centra. Je ale mnoho tělocvičen, kde fanoušci tohoto typu pohybu cvičí tréninky postavené na stejném principu pod názvem funkční trénink. Cvičit se dá prakticky kdekoli, oproti tradičním posilovnám nejsou potřeba žádné stroje.

"Nejvíce převažují cviky se zátěží vlastního těla, jako jsou kliky, angličáky, sedy lehy, ale hodně se používají i činky, kettlebelly, medicimbály nebo třeba švihadlo," říká trenér funkčního tréninku a majitel tělocvičny David Čejka.

TRX Atomic Push up. Komplexní cvik na celé tělo, hlavní záběr břišních svalů.
Výpad s kotoučem. Hlavní zapojené svalstvo na hýždích a stehnech + zabírají

V tělocvičnách s kondičním cvičením se sestavují cviky na míru, časy se měří a trenéři si je zaznamenávají. Důležité jsou výsledky cvičení. V Americe má CrossFit mnohem větší tradici než u nás a také s daleko větším množstvím fanoušků.

Hodina probíhá zhruba tak, že se podle rozvrhu sejde v určitou hodinu skupina cvičících. Na stěnách visí tabule s denním tréninkem a výsledně pak i časy soutěžících. Skupinové cvičení je vlastně hecování o nejlepší čas, který je u CrossFitu důležitý. Nesmí však být na úkor správné techniky provedení cviků.

Nejtěžší je začít

Začátky v tomto případě nejsou nejjednodušší. Žena může být průměrně trénovaná, může chodit běhat, plavat nebo cvičit pilates, ale první trénink ji zaručeně dá pěkně zabrat. Dodržovat techniku cviků, na které není zvyklá, ještě vše zacvičit v co nejkratším čase, není legrace. Sestavení tréninku záleží na úrovni cvičícího.

"Před první hodinou probíhá seznámení a anamnéza zdravotního fyzického stavu. Následuje rozcvička, plán cviků, které se nováčkům vysvětlí," popisuje první hodinu funkčního tréninku Michal Fabián.

S dalšími tréninky se postupně nabalují další gymnastické a složitější cviky. Začátečníci budují sílu a pilují techniku, dokud se nezvládnou technicky nejnáročnější cviky.

Trénink může trvat od tří minut až přes hodinu. Ale i tříminutové cvičení může být únavnější než půlhodinové. Cviky pro ženy i muže jsou stejné, liší se pouze v zátěži a ve volbě výběru lehčí verze. Tím pádem je otevřen prostor pro začátečníky.

Technika cviků se postupně učí s pomůckami pro usnadnění zvládnutí cviku, například obtížný cvik "shyb" se ve funkčním tréninku začíná formou cviku TRX Low Row, později se shybuje s gumou pro odlehčení váhy až k samotnému shybu bez podpory. 

Pravěká strava pro cvičení CrossFit

CrossFit jde ruku v ruce se stravou "paleo". Tento styl stravování spočívá v inspiraci jídelníčkem, který jedli naši pravěcí předkové. V podstatě jedli jen to, co jim nabídla čistá příroda a co si mohli chytit.

Velmi zjednodušeně řečeno jsou ze stravy vyloučeny obiloviny, mléčné výrobky a sladkosti. Jí se pouze maso, vajíčka, ovoce, zelenina a oříšky. Převažují tedy bílkoviny, tuk a minimalizuje se příjem sacharidů. 

"Nejtěžší jsou první tři týdny, kdy si tělo odvyká ze závislosti dávek cukrů a sacharidů, ale pak si uživatelé této diety pochvalují to, že kromě výrazné redukce tělesné váhy nejsou po jídle unavení, protože trávení tolik nezatěžuje organismus," pochvaluje si trenér David Čejka, kterému se po roce a půl držení tohoto stylu stravování zlepšil krevní tlak a snížila alergie na prach.

Nevýhodou je to, že pokud jde člověk do společnosti, je tak trochu vyřazen. České restaurace nebo pizzerie zatím na tento styl stravování nereagují, takže si prostě nelze dát s kamarády kus pizzy, ale můžete zvolit maso se zeleninou.

Jinak je na tom americký trh, kde paleo strava má více příznivců, a tak lze najít ve vybraných supermarketech regály s paleo potravinami a polotovary. David Čejka však s úsměvem doporučuje nic nelámat přes koleno a nenechat se tím zcela pohltit. Strava, stejně jako cvičení, by nám měla život usnadnit, nikoli komplikovat.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.