Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopřejte si ve stáří čokoládu, prospějete svému srdci

  1:02aktualizováno  1:02
Mlsá vaše babička ráda čokoládu? Tak ji od této pochoutky nezrazujte, ale raději jí nakupte kvalitní hořkou čokoládu do zásoby. Podle nejnovějšího výzkumu totiž čokoláda chrání ženy starší 70ti let před chorobami srdce, které jsou jednou z hlavních příčin úmrtí ve vyspělých zemích.
Zdraví prospívá pouze kvalitní hořká čokoláda (ilustrační fotografie)

Zdraví prospívá pouze kvalitní hořká čokoláda (ilustrační fotografie) | foto: Profimedia.cz

Čokoláda se v medicíně používá již více než 3000 let, ale moderní lékařství ji začalo akceptovat až v roce 1997, kdy byly objeveny pozitivní účinky antioxidantů flavanolů obsažených v čokoládě. Od té doby zkoumalo vliv čokolády na lidské zdraví mnoho studií a podle té nejnovější může čokoláda chránit starší ženy před srdečními onemocněními.

Snižuje riziko srdečních onemocnění

Dlouhodobá australská studie sledovala téměř deset let 1200 postarších žen. Vědci se zaměřili na to, jak často a v jakém množství sledované ženy konzumovaly čokoládu, přičemž jedna porce obsahovala zhruba stejné množství kakaa jako jeden šálek horké čokolády. Lékaři pravidelně zaznamenávali, která z žen byla hospitalizována nebo zemřela na srdeční onemocnění.

Výsledky studie ukázaly, že ženy starší 70ti let, které jedly porci čokolády nejméně jednou týdně, měly o 60 procent nižší pravděpodobnost, že zemřou na selhání srdce.

Prospívá už jedna porce týdně

Přibližně polovina ze sledovaných žen uvedla, že jedly méně než jednu porci čokolády za týden. Téměř 90 procent z těch, co jedly čokoládu jen málokdy, byly během studie hospitalizovány nebo zemřely na srdeční onemocnění, dalších 35 procent nepravidelných konzumentek zažilo selhání srdce.

Ačkoli autoři studie dali do jedné skupiny ženy, které jedly čokoládu denně, se ženami, které ji konzumovali jen jednou týdně, zjistili, že se obě skupiny stravovaly podobně, z čehož vyplývá, že už jedna porce týdně může být srdci prospěšná.

"Je hezké, že ženy nemusely jíst tuny čokolády, aby byly vidět výsledky," řekl vedoucí studie doktor Joshua Lewis z nemocnice Sira Charlese Gairdnera v Austrálii. "Tudíž bychom rádi varovali lidi před pravidelnou konzumací potravin s vysokým obsahem cukru a tuku a věříme, že naše zjištění podporují spíše mírnou než častou konzumaci čokolády," dodal Lewis.

Myslí si, že díky rostoucím důkazům o užitku čokolády by dalším krokem měla být velká klinická studie, která důkladně otestuje prospěšnost této pochoutky.

Pomáhá srdci a chrání nervový systém

Studií, které zkoumaly účinky čokolády na lidské zdraví, proběhlo již několik. Například v roce 2008 italští vědci zjistili, že pravidelné pojídání čokolády může snižovat záněty a zápaly, které jsou silně spjaty s onemocněními srdce a cév.

Minulý rok jiná studie ukázala, že potraviny bohaté na antioxidanty známé jako flavonoidy nebo flavonoly – včetně tmavé čokolády, jablek a červeného vína – mohou pomáhat chránit ženy po menopauze před koronárními srdečními onemocněními, kardiovaskulárními onemocněními a mrtvicí.

Studie Imperial College v Londýně zase potvrdila příznivý vliv čokolády na nervový systém díky teobrominu, fenylethylaminu a flavonoidům, které zvyšují hladiny dopaminu a serotoninu, látek jež fungují jako přírodní antidepresiva. Další výzkumy ukázaly, že čokoláda má pozitivní vliv na funkci mozku, na snížení rizika demence a rovněž se prokázalo, že zabraňuje rakovině střev.

Bílá a mléčná čokoláda zdraví neprospívá

Čokoláda dokonce obsahuje větší množství antioxidantů než borůvky, zelený čaj nebo červené víno. Rozhodně však záleží na tom, jakou čokoládu jíte.

Pouze kvalitní hořká čokoláda s podílem kakaa vyšším než 50 procent má pozitivní účinek na srdce, nikoli mléčná nebo dokonce bílá čokoláda. Australští vědci doporučují asi dvacet až třicet gramů hořké čokolády třikrát týdně, abychom tělu dodali potřebné flavonoidy.

Větší množství pak může přispívat k nárůstu váhy a obezitě, která se velkou měrou podílí na rozvinutí srdečních onemocnění.

Autoři:






Nejčtenější

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.