Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jsou domácí úkoly přínosné? Může je nahradit čtení, navrhují odborníci

  0:47aktualizováno  0:47
Domácí úkoly jsou občas postrachem dětí i rodičů, obzvlášť pokud se jich sejde víc a dítě se k nim dostane až večer. V tu chvíli mnozí rodiče pochybují nad tím, jestli má podobná práce jiný smysl než trápení všech zúčastněných. Co si o domácích úkolech myslí psychologové a pedagogové?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle odborníků je velký rozdíl mezi úkoly pro žáčky na prvním stupni a pro starší děti na druhém stupni, případně na střední škole. U menších dětí se v často citované metaanalýze Harrise Coopera a jeho kolegů z roku 2006 přínos domácích úkolů na studijní úspěchy nepotvrdil.

Knížka a brzy na kutě

Některé americké školy se proto poslední dobou vydávají novou cestou a vymýšlejí alternativy k domácím úkolům. Mark Trifilio, ředitel školy v americkém Vermontu, navrhl svému učitelskému sboru nahradit domácí úkoly doporučením pro rodiny, jak trávit odpoledne a večery. To zahrnuje alespoň dvacet minut čtení libovolné knížky (menším dětem čtou rodiče, starší si mohou číst samy), více času stráveného venku a méně před obrazovkami, společné rodinné večeře, u kterých děti pomáhají rodičům s přípravou a sklizením ze stolu, a dostatek spánku, tedy brzký odchod dětí na kutě. Všech čtyřicet učitelů s jeho návrhem souhlasilo a experiment se škole podle jeho slov povedl, píše Washington Post. Podle ředitele studenti nezůstávají pozadu, ale naopak jsou kreativnější a podle rodičů mají více času na své koníčky a mnozí si navykli více si číst. Jiní rodiče se ale obávají, že jejich děti nebudu dostatečně připraveny na nástup na druhý a další stupně vzdělávání.

Přístupy a názory na domácí úkoly se liší i u nás - a to nejenom napříč jednotlivými školami, ale také napříč učitelskými sbory. „Máte na psaní úkolů dobré vzpomínky? Myslíte si, že jste se při psaní úkolů něco naučila?“ ptá se mě Dominika Macková, zástupkyně ředitele ScioŠkoly na Praze 6. „Stále se něco učíme a rozdělování vzdělávání na učení ve škole a doma mi připadá trochu umělé, protože svět okolo nás, vše, co nás obklopuje, nás nějakým způsobem formuje a obohacuje. Podle mého názoru je největším úskalím domácích úkolů to, že jsou mnohdy nepřiměřené a děti zahlcují. Obírají je o nestrukturovaný čas, který nutně potřebují pro svůj správný psychický vývoj. Škoda je také to, že dětem smysl domácích úkolů často uniká,“ dodává pedagožka Macková.

Bez domácích úkolů také letos zahájí svůj školní rok na dvacet tisíc studentů prvního stupně ve floridském okrese Marion County. Výjimku budou tvořit pouze zvláštní úkoly a projekty. Rozhodnutí vydala nová superintendantka pro vzdělávání, podle které jsou výsledky vědeckých prací jednoznačné, argumentuje také tím, že děti nechápou smysl úkolů a často pro ně nejsou ani přínosné, protože jsou zadávány nekoncepčně a nevhodně. I zde je namísto domácích úkolů rodičům doporučeno, aby s dětmi strávili čas nad knihou a u společného jídla, což jsou aktivity, jejichž prospěšnost pro děti psychologové naopak jednoznačně potvrzují.

„Já toto rozhodnutí podporuji,“ říká učitelka matematiky Lisa Fontaine-Dorsey ze základní školy Wyomina Park. „Já jsem jim stejně úkoly nedávala. Musí jít domů, hrát si a dělat něco zdravého, jako je sport. Celý den ve škole je na ně vyvíjen nátlak prostředím testování a zkoušení. Doma si od toho musí odpočinou. Myslím, že to dětem prospěje,“ dodává učitelka, která se věnuje hlavně třeťákům.

Druhý stupeň

Na druhém stupni to ale vypadá s přínosností úkolů (k nelibosti dětí) trochu jinak. Podle výše zmíněné metaanalýzy Harrise Coopera má sice malý, ale přesto pozitivní vliv na školní prospěch dětí na druhém stupni. Pozitivní vliv potvrdil třeba i výzkum vědců z Oxfordu, Birbecku a Institutu pro vzdělávání. „Nejlepší výsledky byly zaznamenány u těch studentů, kteří strávili nad úkoly každý den dvě až tři hodiny,“ uvedli vědci pro BBC. Děti, které se pravidelně doma připravovaly, podle nich měly desetkrát větší šanci uspět závěrečných zkoušek GCSC než děti, co nedělaly nic.

Najdou se ale školy, které se snaží přistupovat kreativněji i k úkolům na druhém stupni. V britském Colchesteru třeba zrušili na střední škole klasické úkoly a namísto toho rozeslali studentům a rodičům seznam aktivit a úkolů, ze kterého si mohou vybrat to, co jim bude vyhovovat nejlépe. Mezi doporučované aktivity patří třeba zapojení se do místního komunitního života nebo charitativní organizaci. Učitelé se pak namísto opravování domácích úkolů mohou soustředit na preciznější přípravu na hodiny. Škola se na nový systém připravovala více než rok a rodičům poskytuje k novému systému konzultační období, během kterého se zúčastní asi třicetiminutového workshopu.

Podobný náhled na proces učení mají i některé druhé stupně základních a středních škol v Česku, jedná se však spíše o výjimku. V již zmiňovaných ScioŠkolách se s klasickými úkoly nepotkáte, neznamená to ale, že by se děti doma do školy nepřipravovaly. „V našich školách se díváme na proces učení jinak. Celou dobu, od probuzení do momentu, kdy usnete, vnímáme jako čas, kdy se něco učíme. Snažíme se, aby bylo dítě odpovědné za svůj proces učení. Aby bylo schopno říci, zda se potřebuje věnovat nějakému tématu doma a jakým způsobem. Zároveň nechceme zadusit touhu dětí dozvídat se nové věci a věnovat se tématům, která je zajímají, jak ve škole, tak doma,“ dodává Macková s tím, že vnitřní motivaci dětí vnímají jako základní předpoklad úspěšného a radostného učení.

Pomáhat s úkoly, nebo ne?

Miroslav Šoukal, ředitel pražské základní školy náměstí Jiřího z Poděbrad, si zase myslí, že domácí příprava i u mladších žáků smysl má. „Pokud je zadává učitel promyšleně, tak smysl mají v procvičení a upevňování látky nebo samostatné práci.“ Pokud domácí úkoly zadávány nejsou, podle jeho zkušeností se děti přípravě do školy příliš nevěnují. Domácí úkoly lze podle něj zadávat i diferenciovaně a samozřejmě s přihlédnutím k věku žáků, ale třeba i jejich mimoškolním aktivitám. „Třeba kvůli akcím naší školní družiny se na prvním stupni nezadávají žákům úkoly ze středy na čtvrtek,“ uvádí příklad ze své školy.

Názory na zadávání domácích úkolů se podle Šoukalových zkušeností mezi rodiči značně liší. Přesto by měli kontrolovat, jak dítě k domácí přípravě přistupuje. „V první fázi by se určitě měl žák „poprat“ s domácím krátkodobým úkolem většinou sám. Rodiče by pak měli úkol zkontrolovat a upozornit na chyby a nedostatky. Při dlouhodobějším úkolu není na škodu, když rodič nejdřív vyslechne představy svého dítěte a případně ho navede k lepšímu řešení či zpracování. Ale ne že mu ho nadiktuje či řekne, jak ho zpracovat,“ dodává zkušený pedagog.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

(Ilustrační foto)
Chuť na sladké může ukazovat na poruchu spánku i štítné žlázy

Neodbytná touha po cukru nemá jediné správné vysvětlení. Může signalizovat špatné stravování, spánkovou poruchu, přemnožené kvasinky, ale třeba i deprese nebo...  celý článek

léky
Léky, které už nezabírají. Nejčastěji jsou to antibiotika

Dosud hýčkaná antibiotika začínají být v boji proti mikrobům neúčinná a ti jdou pomalu, ale jistě vstříc vítězství. Budeme umírat na banální choroby, nebo je...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Výstřih do véčka, sukně v áčkovém střihu, výrazný účes i boty na podpatku bez...
Pět tipů, jak si vylepšit siluetu: pomůže střih, prádlo i doplňky

Pokud chcete být spokojenější při pohledu do zrcadla, není hned nutné se uchylovat k dietě nebo tvrdému tréninkovému režimu. Trocha přemýšlení při nakupování a...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Další z rubriky

ilustrační snímek
Poradna: Pohádali jsme se s dcerou a ta se odstěhovala, teď mě to mrzí

Naše nejstarší dcera se změnila poté, co začala chodit do práce a našla si přítele. Jedna hádka vyvrcholila tím, že se druhý den odstěhovala ke svému chlapci a...  celý článek

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Kristýna a Jakub
Chlap u porodu? Pro Jakuba je to povinnost, Marek o tom nechce slyšet

Názory na přítomnost otce u porodu se různí, valná většina žen by si ale přála cítit na porodním sále podporu od svého partnera. Další díl projektu Malé lásky...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?
Řasy jako panenka: Jak vybrat správnou řasenku?

Také bojujete s tím, jak vykouzlit uhrančivý kočičí pohled? Ani nejdražší oční stíny a dokonalá linka nebudou co k čemu,... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.