Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Doktor Hay doporučuje stravu kytiček a zvířátek

  20:14aktualizováno  20:14
Proslulá dělená strava herečky Lenky Kořínkové, která dělí potraviny na "kytičky" a zvířátka" vychází v podstatě z redukční diety doktora Haye, který ji nazývá stravou kombinovanou. Jeho dělení je vědečtější: na uhlohydráty a bílkoviny. Doktor Hay vychází ze svých pokusů, ve kterých prokázal, že potravinu buď lépe či hůře trávíme podle toho, s čím jsme ji dopravili do žaludku.
Typické jídlo

Typické jídlo - Typické alpské jídlo - "gröstl" - si rádi dopřejí místní i turisté. | foto: Copyright by TIROL WERBUNG Byline TISimage.com

Rozdělil proto potraviny do uhlohydrátové a bílkovinné skupiny, které se nesmí požívat společně v rozestupu nejméně 3 hodin. Navíc je tu skupina neutrálních potravin, které můžeme kombinovat s potravinami z jedné či z druhé skupiny.

Lenka Kořínková doporučuje jíst jednu skupinu celý den. Kombinovaná strava Dr. Haye je pestřejší, neboť se omezuje pouze na jednotlivé chody, mezi nimiž ovšem musí následobat nejméně tříhodinová přestávka, aby se mohly natrávit.

H L A V N Ě  D O D R Ž O V A T !!!!
1.  Žádný hlad
2.  Pravidelná snídaně
3.  Velká konzumace syrové a vařené zeleniny
4.  Co nejvíce omezit spotřebu soli
5.  Po 15. hodině nekonzumovat mléko a bílkovinné pokrmy 

S k u p i n a    b í l k o v i n

drůbež, ryby (kambala, losos, platýs, makrela, mořský losos, pstruh, tuňák, sleď, štika, treska, ústřice, rak, krab), soja, vejce, mléko, sýr (max. tučnost 50%), vařená rajčata.
= bobuloviny, jádroviny, peckoviny, citrusové plody, exotické ovoce - mango, papaja, kiwi, melouny.

Sladké ovoce kombinovat jen v malém množství, jíst pouze ke snídani a k svačině s mlékem a kysanými mléčnými výrobky.

N e u t r á l n í    s k u p i n a

tuky (nerafinované), oleje, margarin, máslo, smetana, tvaroh, kysané mléčné výrobky, smetanové a tvarohové sýry, sýry (max. tučnost 60%)
syrové nebo uzené ryby (losos, makrela, matejs, pstruh, sleď, úhoř, uzenáč)
syrová a vařená zelenina (artyčoky, avokádo, bílé a červené zelí), brokolice, celer, cibule, cuketa, čekanka, červená řepa, fazole, fenykl, hlávkový salát, hrášek, chřep, kadeřávek, kedlubna, kysané zelí, lilek, mrkev, okurka, paprika, pekingské zelí, pórek, rajčata - syrová, růžičková kapusta, ředkev, ředkvička, špenát, štěrbák), veškeré čerstvé a sušené bylinné koření, borůvky, nesířené rozinky, ořechy (kromě arašídů a kaštanů), houby, olivy, vaječný žloutek

S k u p i n a    u h l o h y d r á t ů

obilí (pšenice, žito, ječmen, oves, špalda, jáhly, kukuřice, pohanka, rýže NATURAL, klíčky), celozrnné housky, těstoviny, brambory, kapusta, černý kořen, banány, zralé sladké ovoce, nesířené (tj. přírodně sušené) ovoce, datle, fíky, med, javorový sirup, jablečná a hrušková frutiloza, borůvky

Pozn: Obilovinné placky obalovat v celozrnné strouhance, ovesných vločkách, mletých oříšcích, sezamu

NEDOPORUČENÉ POTRAVINY
výrobky z bílé mouky, loupaná ríže, sušené luštěniny, hotová jídla, konzervy, cukr, umělá sladidla, kuchyňská sůl, vepřové maso, uzeniny, syrový vaječný bílek, ztužený tuk, syrové maso, průmyslově vyráběné majonézy, arašídy, kaštany, křen, ocet, hořčice, pepř, černý pravý čaj, zrnková káva, kakao, rebarbora, marmelády, brusinky, konzervovaná zelenina, dietní limonády, slané pečivo, vaječné těstoviny, rafinované oleje, stolní oleje, umělé jedlé tuky

ZÁLIVKY
Zálivky k bílkovinným pokrmům: olej + smetana + byliny + citron
Zálivky k uhlohydrátovým pokrmům: zakysané mléčné výrobky (kefír, jogurt, zakysaná smetana)

TUKY
oleje: lněný, bodlákový, slunečnicový, pšeničný, kukuřičný, olivový
máslo
neztužené přírodní rostlinné tuky
(nepřepalovat)

SLADIDLA

Recepty praktikující kombinovanou stravu najdete ZDE


přírodně čistý, zastudena zpracovaný med
javorový sirup
jablečná nebo hrušková frutiloza
nesířené sušené ovoce

SŮL
místo soli trochu bylinkové soli, mořské soli, soli s přídavkem jodu, jodizované soli
zeleninové vegetariánské bujony: Countrylife, Biocentrum (v podobě sypkého prášku, pasty, tekuté)

Autoři:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.