Diskuse k článku

Lékař: Dědičnost u kazů nehraje žádnou roli, za vše může jen špatná péče

Zdravé a krásné zuby by si přál každý. Důvodem není jen vzhled, ale také nemalé peníze, které za nemocné zuby vydáte u lékaře. "Dědičnost nehraje žádnou roli. Zubní kaz vzniká jen při nesprávně prováděné ústní hygieně," upozornil v on-line rozhovoru lékař.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A82n61n19a 96V95e29s73e61l19á 2470308916

Odolnost zubů a dásní do jisté míry vrozená bude, ale mizerným a laxním čištěním si člověk způsobí spousty problémů, které by při lepší hygieně nepřišly.

To nic nemění na tom, že správným čištěním lze mnohé zachránit, ať už se to týká kazů nebo paradentózy a stojí za to se správnému a pečlivému čištění naučit a už nikdy si nedovolit jít spát bez solidně a pečlivě vyčištěných zubů.

Nejdříve je ale nutné najít solidního zubaře, postupně všechny problémy vyřešit, zajít k hygienistce, která profesionálně odstraní zubní kámen i pod dásněmi, a začít pečlivě čistit.

To je má vlastní zkušenost, ke které jsem došla prakticky až na stará kolena, ale pořád dostatečně včas na to, aby zuby šly opravit, vypadaly dobře i řadu let po padesátce a nepotřebovala jsem ještě dlouhá léta snímací protézu...

Také je dobré vědět, že velmi negativní vliv na zuby i dásně má kouření.

+2/0
5.4.2018 9:17

M59a10r71t97i16n16a 67S64e32d53l26i45c80k64á 5402125431732

Jenže s tím má většina lidí osobnostní problém - připustit, že něco dělám špatně. A začít se pídit po možnostech zlepšení. Jak se říká - kdo nechce, hledá důvod ("já za to nemůžu, moje zuby jsou od přírody špatné"), kdo chce, hledá způsob (kde je možnost dentální hygieny? jaký kartáček má dostatečně jemné štětiny? jak se zachází s mezizubními kartáčky? jak mohu zkontrolovat zbytky plaku po čistění...?)

0/0
5.4.2018 10:53
Foto

A79n60n55a 43V86e47s11e69l88á 2560738746

A nejhloupější je, že lidé běžně říkají svým dětem, kterým přibývají plomby: „To máš po mně, po otci, po babičce...“ a tím je učí, že to je zkrátka osud, se kterým je nutné se smířit...

Je to obdobně hloupé, jako tvrzení: „Tloušťku máme v rodině, s tím se nedá nic dělat.“

Ve skutečnosti se dědí životní styl, způsob stravování a laxní přístup k zubní hygieně.

Když ale člověk chce a přemýšlí, své rodiče kopírovat nemusí v ničem: v jídle, v chování, v hygieně, ani ve výchově...

0/0
5.4.2018 12:43

Z44u60z76a48n17a 28B26e80n43d11o34v58á 2386382443728

Mě to s tím dokonalým čištěním přijde jako se spotřebou udávanou výrobci aut. Teoreticky za nějakých ideálních podmínek ji můžete dosáhnout, ale v praxi těžko.

Stejně tak se zubama, teoreticky si je můžete dokonale vyčistit, ale v praxi to dokáže málokdo. Já jsem byla na dentální hygieně, začala používat mezizubní kartáčky a zlepšení vcelku žádné. Tak už nevím, co mám dělat.

A to ty zuby až tak špatný nemám.

+1/0
5.4.2018 8:48

M26a41r88t71i28n44a 67S68e45d26l22i34c95k46á 5262215901572

No popisujete to dost vágně. Čistit pořádně neznamená jenom začít s mezizubnímmi kartáčky. Každý zub je nutné opucovat ze všech stran, aby na něm nezbyl žádný plak.

0/0
5.4.2018 12:22

P19a65v67l42a 57K21v84a62p40i78l36o95v14á 7579128374537

Hygiena má vliv na paradontózu, ale ne na kazivost. Zubař kecá a to je fakt blbý.

+4/−2
4.4.2018 21:48
Foto

P56e67t12r 55J98a92r17o12š 6893162911

Nekeca. Vliv to ma take. Ale neni to zdaleka jediny faktor. Jen chteji prosadit primou platbu za plomby. A to je spatne, ze k tomu pouzivaji hazani viny za 100% na majitele chrupu. Osobne to vidim tak na 80%.

Prusvih je totiz v tom, ze ti lidi daji mraky penez za prevenci a hygienu a nakonec si jeste zaplati osetreni. Coz muze paradoxne vest k situaci, ze lidi se na prevenci vykaslou a budou rovnou setrit na zakrok.

+2/0
4.4.2018 22:16

M83a96r83t23i67n80a 29S78e15d82l83i77c85k65á 5142875421492

No to je ale pěkný nesmysl. Jakože čištění nemá na kazivost vliv? Tak si zkuste půl roku zuby nečistit a spočítejte si nové kazy.

0/0
5.4.2018 12:24

B21a63r32b68o92r69a 52J87a11n19e71č59k39o66v15á 9924772431

S uctou, tomu neverim. V zivote jsem nemela kaz a to jsem v mladi na zuby kaslala (cisteni dvakrat denne 2-3 minuty, zadna technika) a mezizubni kartacky jsem zacala pouzivat az ted, a presto mi zubarka chvali zuby. A to jsem jako mala vyrystala na typicke devadesatkove strave rohliku, vody se stavou, atd. Znam jine, co dbali o zuby vic, jedli i zdraveji, a kazu fura. A vetsinou to maji v rodine.

+13/0
4.4.2018 21:28
Foto

P94e23t38r 33J37a32r32o69š 6723892261

R^

0/0
4.4.2018 22:11

P89a94v14e74l 62S77o51b68o25t13k24a 5690784

Bludy.

Zubní kaz je nejrozšířenější nakažlivá nemoc na světě, takže samozřejmě že je "dědičný".

Jenže - komerční zdravotnictví je tu od toho aby tvořilo zisk (stejně jako každá jiná komerční firma), proto dentisté neřeší příčiny - neničí antibiotiky aj. bakterie které zubní kaz způsobují, ale řeší jen následky - vrtají, plombují, provozují ordinace dentální hygieny,...

Zubního kazu se nikdy nezbavíte hygienou, stejně jako vám hygiena nepomůže s tuberkulózou nebo s angínou.

+3/0
4.4.2018 20:29

V78e20n16d54u53l26a 71F91a86i70f92e29r20o87v36á 4988461333959

No, tak ještě že na jiné tělní tkáně psotižené infekcemi, záněty, autoimunitou, aj. aj., nelze dosáhnot nějakým kartáčkem, to by byli lékaři bez práce, prostě špatěn čístíte.;-D Je to samozřejmě blbost, hlavní roli hraje imunita zubu, jak dokáže odolávat vnějším vlivům, a tak je skutečně u každého rozdílná.

+4/0
4.4.2018 18:55

M61a71r20t23i67n84a 76S88e62d33l62i39c79k52á 5592545271252

Imunita zubu? No potěš koště...

0/−2
4.4.2018 19:23

V76e25n56d27u34l13a 34F20a54i52f89e25r69o78v79á 4278171163679

Ale zjednodušeně to tak skutečně lze říct, zkrátka jak dokážou být zuby konkrétního jedince imunní proti vlivům prostředí. A odolnost typicky proti virům a bakteriím je o imunitě. Samozřejmě, že to lze řešit i "čištěním", což by bylo anoalogické např. držení se v izolaci, abch nechytla např. chřipku a díky ní dokonce nedošlo k poškození nějakých tkání v těle, ale je tohle skutečně řešení, resp. jediné řešení?

+1/0
4.4.2018 21:36

V95e48n68d76u36l18a 67F34a40i22f75e60r43o18v82á 4688171483449

Tedy jsem chtěla říct, že u disponovaných jedinců by se řešení kazů čištěním mohlo dosáhnout snad jen nějakou permanentní desinfekcí.

0/0
4.4.2018 21:39

V47e17n88d57u40l33a 98F47a63i82f58e61r44o52v85á 4308761183489

Což by ale asi neměl být přirozený stav.

0/0
4.4.2018 21:39
Foto

P29e18t65r 77J92a96r77o91š 6563162851

Nepresne receno, ale modri uz vedi.

+2/0
4.4.2018 22:10
Foto

P19e72t78r 72J68a60r17o90š 6383522371

Cela diskuze na toto tema v podledni dobe za cil jedine. Presvedcit verejnost, ze kdyz se vam udela kaz, muzete si za to sam. Muzete si zuby cistit 4x denne, ale proste to delate blbe (protoze kdyby ne, tak zadny kaz prece mit nemuzete) a tak si za to opet muzete sam.

No a proto si to taky sam zaplatite. A tady jsme u jadra pudla. Cela diskuze je vyvolana jen proto, aby se zavedly prime platby u zubare.

Zubni a ustni hygiena samozrejme ano. Souhlasim i s tim, ze dokaze snizit riziko vzniku zubniho kazu. Ale na na nulu. Ja tvrdim, ze kdyz vyberete 100 lidi a nechate jim po dobu deseti let cistim zuby 3x denne odborniky, vyskytne se vam u techto lidi alespon jeden jediny kaz.

+12/0
4.4.2018 18:31

M70a13r50t81i59n40a 17S56e86d16l59i67c29k35á 5802385941592

Dobře, není to nula, ale téměř nula. V medicíně není nikdy nic na 100 %

+1/−4
4.4.2018 19:25

P61a41v51e41l 77S72o84b82o71t82k34a 5230854

Snížil jsem vysokou kazivost na nulu - za posledních 15 let řeším jen vypadené plomby, ale nemám už žádný nový kaz.

Ale ne usilovným a častým čištěním zubů.

(viz výše).

+1/0
4.4.2018 20:31
Foto

P79e95t90r 47J61a37r21o46š 6473832981

Ja behem vysoke na kolejich taky pet let nemusel k zubari a zuby jsem si temer necistil. Co z toho chcete vyvozovat?

Ono cisteni pomaha. Ale ne kdyz se ladujete cukrem a kyselinami, jako jsou ruzne limonady. To si muzete cistit zuby jak chcete a budete mit kazy i kdyz si kartacek usoupate. Zakladem je jidelnicek. Cisteni zubu neni samospasne a vziku kazu nezabrani samo o sobe.

0/0
4.4.2018 22:06
Foto

M28i78c59h15a58l 47G87r31e22š40l75i20k 9841386352766

O dedičnosti sa dá polemizovať. Zubný kaz vzniká po narušení skloviny chemickou reakciou. Na tú dedičnosť nemá vplyv. Ani na mikroflóru v ústnej dutine, ako tu niektorí tvrdia. Ale stravovacie návyky v kombinácii so zubnou hygienou nepochybne.

Celé detstvo som v podstate nemal problém. Na prelome dvadsiatky zmena prostredia, kuchyne, pár úrazov a prišiel som o pár zubov. Potom po usadení ďalších 20 rokov v podstate nič.

Keď zubárka videla moju zubnú kartu, tak prvé, čo ju napadlo u toho výkyvu, bola zmena stravovacích návykov.

Veľa ľudí urobí rannú hygienu a potom si dá raňajky. Ja to napr. robím opačne... zuby si umývam po kávičke s cukrom, nie pred ňou... a hneď vyrážam do práce. Mimochodom, kvôli tomu postupu som nafúkal na alkohol testeri 0,5 promile. Nepovedal by som, že aj zubná pasta to ovplyvní. Po pár minútach nuly. :-)

+3/0
4.4.2018 18:17
Foto

M95a76r68i33e 32M73e30t79l71i37c86k28á 9111834221242

To jsou řeči.... proto asi můj strýc, který si zuby nečistil vůbec a jen vyplachoval jako jediný z naší rodiny měl zuby zdravé. Ještě nás přesvědčoval, že my máme zuby špatný, protože si je hoblujeme kartáčkem.....

+6/0
4.4.2018 18:16

V57á52c22l97a23v 79K34u34r94e12š 9106549133846

Á další pan chytrej. Můj otec i má matka si čistili zuby celý život stejně a stejným způsobem. Otec měl do konce života své zuby a 3 kazy, matka od 70 let umělý chrup. Pantáta si v životě nečistil zuby kartáčkem, v 70 letech měl všechny zuby zdravé a rozkousával s nimi lískové oříšky. Já si čistím zuby celý život a mám je všechny zkažené. K zubařce chodím každých 1/2 roku a ta se jenom diví a krčí rameny, když vždy nějaký kaz najde. Tak ať tady ten chytrák nevykládá takové nesmysly.Rv

+9/0
4.4.2018 16:39

M15a18r36t59i25n69a 77S59e76d54l58i78c42k31á 5592685301382

To se nevylučuje. Prostě jste si čistili zuby špatně a projevilo se to až ve vyšším věku. Pantáta měl štěstí, že mu nízká hygiena tolik nevadila.

0/−5
4.4.2018 19:23

S27a61b62r42i26n37a 63D25v51o44ř37á29k72o74v76á 3856312

A to "štěstí" je právě ta dědičnost. Někomu neuškodí ani zanedbávání hygieny, někomu ani nejlepší hygiena nepomůže. Většina lidí se pak nachází někde mezi tím.

+1/0
5.4.2018 12:37

A77n91n51a 68K52i45r96š74o67v48á 9446470135733

Takže stářím tělo chátrá, ale zuby jsou z toho vyjmuté. Věřím, že pan doktor bude mít i na smrtelném loži super-chrup :-P

+5/0
4.4.2018 15:11

E36v81a 71K36r50y32š72k91o97v94á 6981279430325

Dědičnost hraje u zubů zcela jasnou roli, protože zubní péče není všechno. A taky tvar, velikost jednotlivých zubů, velikost mezizubních prostor, stav dásní atd. - to má každý jiné. A Já tedy zcela určitě zdědila zuby po otci, což je tragédie, ale teď začínám pracovat na nápravě, sice mám strach, ale udělat to musím. Tak alespoň doufám ve slušnou anestézii na určité procedury. A zuby si čistím pravidelně, používám zubní nit a další vymoženosti, k zubaři chodím pravidelně a moc mi to nepomáhá, takže kecům o tom, že stačí jen zubní péče absolutně nevěřím.Rv

+16/−1
4.4.2018 13:17

L57u80b83o11m55í98r 80N75ě78m69e74c 7255640669581

Nebudu se chlubit, ale ten názor musím rozporovat. Zuby si čistím velmi málo, je mně 43 let a kaz ani jeden. Děda umřel bez blomby, otec má ve svých sedmdesáti tři. Hygieně taky moc nedali, myslím tu ústní.

+7/0
4.4.2018 12:55

M88a28r77k48é69t11a 46P11o47l35á63k58o85v92á 9555686342

Jste vyjímka, ale nehřešte na to. Potomkům by se to vymstilo.

0/−1
4.4.2018 12:56

O12l74d27ř85i63c42h 90S13m92u59t13n12ý 2610342664155

Nesmysl. Když jsem byl malý, tak jsem měl všechny zuby zkažený, přestože jsem si je cistil, respektive mi je cistila máma. Sestra si cistila zuby obden a měla je v pořádku. Nebo babička s dědou. Oba si celý život čistili zuby stejnou pastou a stejnými kartáčky (kupovala babička vždycky stejný oběma). Babička už má zuby umělý, děda všechny svoje v perfektním stavu. Pohádce o tom, že všechno je jen o péči, nevěřím. To je jen výmysl těch, kteří chtějí prosadit větší spoluúčast pacientů na hrazení zubní péče.

+22/−1
4.4.2018 12:50

M42a19r75k31é78t73a 31P20o78l46á75k91o49v93á 9825326102

"Pohádce o tom, že všechno je jen o péči, nevěřím."

Nikoliv. To je podle zdravého rozumu.

Pečovat si o své tělo, o své zdraví ( tělesné i duševní ) je rozumné i nutné.

A také potírat lenost u lidí.

0/−10
4.4.2018 12:53

L50u23b89o49m71í34r 85N85ě44m75e50c 7435970859101

Kdo si nečistí zuby je líný? A kdo tohle řekne je jaký, prosím?

+2/−3
4.4.2018 12:56

M95a53r53k83é78t47a 55P37o52l17á17k27o66v98á 9635976762

Kdo si nečistí zuby, je líný.

Ono takovému člověkovi kromě kazů smrdí i z pusy, víte ?

A to není nic příjemného. Pro okolí.

0/−5
4.4.2018 12:58
Foto

M79a11r20i21e 75M65e69t83l89i45c43k96á 9791764791592

Znám dost lidí, kteří si zuby nečistí, ale z úst jim cítit není....

+2/0
4.4.2018 18:18

P74a94v94l49a 97H53r62a94d85i46l42o64v16a 3287861801764

A jini su zuby cisti a z ust jim citit je.

0/0
4.4.2018 21:52

O73l62d95ř74i88c30h 87S82m98u87t11n21ý 2400722404365

A říkám snad, že člověk o své tělo nemá pečovat a že si nemá čistit zuby?

+5/0
4.4.2018 13:03

M66a91r14k67é57t77a 36P48o25l34á39k33o15v77á 9705576612

Vy jste napsal dvě věci v jedné, a já reagovala jen na jednu z nich. Z toho vzniklo nedorozumění.

Odpověď na vaši otázku viz v ostatních mých příspěvcích tady.

0/−4
4.4.2018 13:15

M29i16c23h82a84e84l 74P17r66i98n64c 7605825540735

Genetika hraje důležitou roli. Nejde totiž jen o stavbu zubů, ale i o kvalitu ústní mikroflory. Sliny se tvoří v ústech neustále a mají na její složení významný vliv. Někomu nepomůže ani čištění dvakrát denně, jiný si nemusí čistit zuby skoro vůbec.

+25/−1
4.4.2018 12:50

M12a37r49t36i81n22a 28S94e36d57l58i63c89k63á 5772315271532

Dokonalá hygiena pomůže vždy. Problém je, že 95 % lidí dokonalou hygienu neprovozuje a ani si ji neumí představit.

+1/−6
4.4.2018 12:51

M58a20r66k26é52t80a 16P38o59l90á78k71o86v42á 9795646312

Přitom stačí pít odstátou vodu místo těch barevných chemických kyselinek v PETce.

0/−2
4.4.2018 12:54

L76u38b44o74m49í10r 20N85ě35m36e30c 7835520889761

Další nesmysl...

+1/−1
4.4.2018 12:57

M47a17r33k44é17t84a 84P67o29l53á62k37o26v64á 9695266832

Všechno, co je pro člověka přirozené ( zdravé, přínosné, vhodné ), lze najít volně v přírodě.

Ostatní věci jsou více či méně škodlivé.

0/−1
4.4.2018 13:00

Z34u42z10a92n81a 77B19e19n55d40o27v54á 2856542163128

Přírodní jsou i různé viry a bakterie a ty zrovna pro člověka nejsou žádná výhra.

+1/0
5.4.2018 8:14

M11i33c79h18a44e57l 46P91r69i24n31c 7855725930315

Vážně ne vždy. Jako existuje nemoc kůže pojmenovaná nemoc motýlích křídel, tak u zubů je to podobně. Řekl bych to takhle, správné čištění by mělo odstranit problémy u téměř celé populace.

Tomu, kdo má problémy, bych ještě doporučil zaměřit se na stravu ovšem ne ve formě doplňků stravy (např. vit. D, vápník a jiné minerály). Místo tsblet se dá změnit jídelníček.

+2/0
4.4.2018 12:58

M64a20r45k58é20t87a 83P64o39l23á35k60o53v66á 9225436972

Já to nemyslela absolutně, tj. že samotná voda léčí.

Myslela jsem to tak, že je to jedna z pomůcek, která pomáhá, ale starat se o zuby ( čištění a režim ) je základ.

+1/0
4.4.2018 13:01

M55i34c25h40a89e17l 49P76r95i18n32c 7675555330455

P. S. Tuto informaci i jinak dokonalou péči mám od své zubní lékařky. R^

0/0
4.4.2018 13:01

R60i18c61h44a49r94d 95K24o26ž68e49l93u19h 3968915345570

Je mi 34 let, zuby jsme si vždy pravidelně čistil, aspoň co si pamatuji a kaz jsem neměl žádný. V pubertě, ale nastal zlom a já jsem během 5ti let navštívil zubaře asi 30x. Zuby mám hodně zaplombované, některé z obou stran, ale od 20ti let mám jen jednu plombu. K doktorovi chodím 2x ročně a techniku čistění jsem nezměnil. Tak mi teď někdo netvrďte že za to nemohla genetika když moje máma měla úplně stejný průběh.

+10/0
4.4.2018 12:45

M79a32r40k48é78t90a 74P12o95l81á23k79o61v95á 9835896882

špatně: od 5ti, od 20ti, od 20-ti

správně: od 5 nebo od pěti, od 20 nebo od dvaceti ( let )

+3/−5
4.4.2018 12:50

M98a45r15k76é92t13a 58P20o97l70á49k22o39v79á 9145826742

Paní Hradilová, dala jste tomuto mému příspěvku mínus. Proč ? Co je na tom chybně nebo špatně ?

+2/−1
4.4.2018 13:04