Diskuse k článku

30 dní hubnutí s OnaDnes.cz: Tuk potřebujete i při dietě. Jaký vybrat?

Pátý den našeho hubnoucího seriálu se zaměříme na tuky. Ne tedy na ty v problémových partiích těla, ale na ty, které jíme. Mnoho dietářů totiž dělá chybu, že se tukům při redukci váhy vyhýbá. Ty ale tělo pro zdravé fungování potřebuje. Jakým dávat přednost, se dozvíte v dalším díle seriálu 30 dní hubnutí s OnaDnes.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A61n54n96a 33V74e29s46e51l27á 2400668256

Zajímalo by mne, jestli by skutečně nějaká čtenářka dokázala dodržet tuhle redukční dietu, vařit a připravovat si podle návodu ty malé porce nepříliš lákavých jídel, na která není zvyklá, každý den navštívit nějakou novou tělocvičnu nebo fitness studio a zkusit nezvyklou sportovní činnost, kterou zatím neovládá, to všechno doma každý den doplnit novými posilovacími cviky a mezi tím normálně fungovat, čili docházet do zaměstnání, případně pečovat o děti a jiné členy rodiny, kteří to potřebují...

+2/0
13.1.2018 10:25

P48a22v60e34l 21Z80a24h62r30a91d74n87í36č47e71k 7905660691395

Ano, tuky jsou základní složkou potravy (společně s bilkovinami), říká se jim proto také esenciální složky - tělo si je neumí samo vyrobit. To už ale neplatí o sacharidech, pro tělo nejsou nezbytné, funguje výborně i bez nich - a neexistuje nic jako dobré sacharidy. Např. ovoce, zeleninu nebo med jíme kvůli vitamínům a minerálům, ne kvůli cukrům v nich.

Myslím, že genetický základ v naší kotlině nás předurčuje k nizkosacharidovému stravování. Navíc když to řeknu jednoduše - pokud bude jíst víc tuku a minimum sacharidů, vaše tělo se naučí lépe zpracovávat tuky, včetně těch nechtěných na vašem těle.

Pro více informací si zjistěte něco o LCHF stravování. Ale pokud jste se stvém svého zdraví spokojení, zůstaňte kde jste...

+1/−2
13.1.2018 8:27

D98a93n67a 20T87e85n66z66l23e94r 5370572965973

;-D Ano, tělo neumí vyrobit tuky, správně...

+1/−1
13.1.2018 10:24

P35a71v67e76l 35Z19a97h18r26a28d69n79í18č96e36k 7575550831575

OK, tak teď jste mě přesvědčila o své "znalosti" fungování metabolismu. Určitě jste už slyšela pojem esenciální mastné kyseliny, ale tady je vysvětlování zbytečné. Řídím se heslem "Chytrému napověz, hloupého kopni." Takže končím tuhle diskuzi. ;)

0/−2
13.1.2018 12:04

D11a66n30a 79T12e72n48z53l23e10r 5660912435763

No, já se tvrzením, že "tělo si neumí tuky vyrobit", neztrapnila. Asi bude opravdu lepší skončit. ;-)

0/0
14.1.2018 12:15

P88a10v74e13l 23Z41a59h41r90a77d49n50í18č76e69k 7405650491525

Měl jsem na mysli esenciální mastné kyseliny - zjednodušeně tuky.

0/0
14.1.2018 13:00

M98a95g41d14a91l65e14n85a 65H83r18o58n35o35v12s29k95á 3610532414529

Mylný a nebezpečný (pokud ho někomu budete vnucovat) názor.

0/0
13.1.2018 21:12

P97a68v75e52l 40Z60a64h70r83a82d43n27í49č44e80k 7575940821475

V čem?

0/0
13.1.2018 23:12

D19a54n93a 56T81e29n23z24l15e57r 5730772215183

Někde si o tom něco přečtěte, to by bylo na delší diskuzi. Začněte s učivem základní školy. :-)

0/0
14.1.2018 12:16

P10a10v36e64l 61Z60a14h49r25a81d11n73í41č85e90k 7305700101785

Já se právě o stravování velmi zajímám. Tuky tvoří většinu mého energetického příjmu. Výsledky testů krve byly 100%, ale vy si stejně budete dál opakovat zastaralé názory.

Víte, ještě před 100 lety se věřilo, že kouření je zdravé.

0/0
14.1.2018 13:03

M15a32g96d14a22l92e33n26a 46H58r23o19n15o31v18s48k43á 3530912434319

Nechci zbytečně rýpat, ale 30-35 % energie z tuku? To je pro nějakého cyklistu ve fázi největšího objemového tréninku? A 3x denně mléčný výrobek? To snad ne... A řepkový olej? Inu, místo pro reklamu se vždycky najde, že?!;-€

0/−2
12.1.2018 22:45

P43a69v39e21l 55Z18a86h37r32a83d85n72í97č16e85k 7125950241715

Vám asi procenta moc neříkají, jinak si neumím vysvětlit, proč píšete takový nesmysl. Tělo si přece umí brát energii jak ze sacharidů, tak z tuků. Takže i kdyby měli nastaveno, že budou brát 60% energie z denního příjmu kalorií z tuků, bude to ok.

Pokud uvážíte průměrnou ženu - příjem cca 1500kcal/den - z toho 30% energie je 450kcal - to odpovídá asi 90g tuku, to není nic šíleného.

Jinak s vámi souhlasím, mléčné výrobky, zejména ty zakysané, ano, ale není potřeba 3x denně. Řepkový olej už vůbec nechápu, daleko lepší ke olivový nebo sádlo.

Osobně jsem zastánce životního stylu na lchf, googlujte.

+1/0
13.1.2018 8:16

M38a44g66d89a11l71e94n51a 32H47r56o76n78o65v57s71k61á 3670912654849

Co? Tělo si umí brát energii i z bílkovin, takže kdyby měli nastaveno, že 90 % energie bude z nich, je to podle vás ok?;-) Poměry jsou důležité, podle mě je to rozmezí tuků nad přijatelnou úroveň. Ty tuky snad jedině, pokud bude provozovat vytrvalostní aktivity. Na ty intenzivnější nebude mít energii...

+1/0
13.1.2018 8:23

P45a88v23e73l 36Z45a16h25r32a45d47n39í30č14e85k 7765780371495

Jelikož bílkoviny ve velkém množství nepřiměřeně zatěžují ledviny, tak je tohle srovnání hloupé. ;P

Pokud člověk nedělá nějaký hodně anaerobní sport, tak sacharidů moc nepotřebuje. Ale jde o to, že pokud je někdo zvyklý na 200-300g sacharidů denně, tak mu přechod na tukovou stravu bude dělat pár týdnů/ měsíců problém s přechodem na tuto stravu. A potom vznikají mýty jako třeba nedostatek energie při sportu. Pokud člověk není nějaký závodník, vystačí si s minimem sacharidů.

Zkrátka, pokud někdo jíhodně sacharidů, nemůže jist moc tuků, neboť se tyto dvě věci najednou v těle zpracovávají špatně. Ale pokud se naučíte jíst málo sacharidů, můžete jíst spoustu tuku a budete koukat na ty benefity. Více si zjistěte o LCHF.

0/0
13.1.2018 9:06

M59a66g64d89a75l17e17n16a 50H44r33o44n13o57v86s92k55á 3520252744359

Ne, musel byste nasadit ketogenní dietu, abyste v běžném denním režimu získával energii primárně z tuků. Ten je dlouhodobě neudržitelný a nebezpečný. Přemíra tuků mimo jiné zpomaluje metabolismus, musel byste ho "nahazovat" bílkovinami, a to už by moc prostoru pro sacharidy nezbývalo. Nemusím být závodnice, ale při 20-30 % sach. by pro mě jakákoli intenzivnější aktivita byla problematická. Ano, při dominanci sacharidů v jídelníčku nemůžete jíst moc tuků, proč taky... Bavím se o poměru (S:B:T) +-60:15:25

0/0
13.1.2018 21:53

M88a35g10d11a19l46e57n60a 70H93r82o39n52o16v27s79k97á 3470662284389

A propos, tak low carb ne na proteinech, ale na tucích. Obojí je stejně marné - jeden extrém je střídán druhým. Kdy se naučíte hledat "zlato" ve vyváženosti toho, co máte přirozeně k dispozici?

+1/0
13.1.2018 22:06

B64a80r98b10o43r81a 43J21a40n33e63č61k24o69v40á 9644872651

Z podobneho jidelnicku bych zesilela hlady...zadny protein az do obeda, na obed miniplatek libove kruty...klobouk dolu pred kazdym, kdo tohle vydrzi.

Osobne doporucuju na snidani protein (vejce se smakounem, se sunkou, klidne omeletu s kuretem), trosku sacharidu "pro pocit" (napr pul krajice chleba nebo trochu sacharidove prilohy) a neomezene zeleniny.

Na obed pak trochu vic tuku nez je v krute s mrkvi, napr pridat kousek avokada nebo par orechu nebo tucnejsi syr nebo klidne i trochu smetanove omacky. Vecer pak diky tomu nebudete travit zakousnute do polstare, abyste odolaly najezdu na lednicku, a kalorie nepresvihnete.

Navic pro zenu vazici 70 kg bych doporucila spis 1600 kcal za den, nez 1400, minimalne pokud bude ten den cvicit. Vaha pujde mozna dolu o trosicku pomaleji, ale je to udrzitelnejsi a nenaberete masivne nazpatek, jako kdyz budete mesic hladovet, a pak se utrhnete ze retezu...navic je dulezite svaly spis budovat, nez travit hladovkou.

+3/0
12.1.2018 13:47

T69o58m54á78š 49N49a14v60r50á68t22i56l 9141583551957

Moje řeč, tohle je prostě klasická níčící dieta, ano je to nastavené na 70kg ženu, ale je to prostě málo.

Já preferuji pořádný příjem zdravých živin a pořádně sportovat, něž nějaké protaženíčko. Navíc člověk jak se naučí hýbat, tak to má napořád, kdežto tady dle této diety člověk trpí hlady, jakmile to bude dlouhodobější, tak to skončí ve výsledku špatně.

A ten minimální příjem bílkovin až straší.

+2/0
12.1.2018 16:42

A33l54e10n10a 74V64e24s49e40l69á 3293771375458

Zkoušela jsem to natlouct do kalkulátorů... bílkoviny tam náhodou nevycházejí až tak špatně. Tedy procentuelně. Celkově je toho prostě málo, ale pokud by člověk těch cca 1000 - 2000 kJ poměrně přidal, bylo by to bílkovinně slušné.

Sacharidů je tam strašně málo a většina z nich je navíc v podobě jednoduchých cukrů.

+1/0
12.1.2018 19:14

M86a25g20d80a95l68e83n84a 41H58r95o81n40o73v98s82k28á 3140162274469

Vychází to na skoro přesně 6000 kJ, takže souhlasí, energetický poměr B:S:T je cca 23:41:37 - z mého pohledu moc málo sacharidů, moc bílkovin a tuků. V absolutních hodnotách je B:S:T 83:126:60, takže v souladu s článkem. To vlastně není tak špatné, ale pro sportující ženu bych přidala sacharidy. Trochu mě překvapuje vaše poznámka o jednoduchých cukrech. Kde je vidíte?

0/0
12.1.2018 23:13

A85l63e86n89a 15V44e15s48e78l30á 3363321155808

Tak pravda, přesnější je, že tam nevidím ty složené. Nula pečiva, nula příloh... Těch jednoduchých z ovoce tam není nějak přehnaně moc.

0/−1
13.1.2018 8:04

M96a45g32d62a86l22e47n23a 51H14r92o34n50o50v56s51k24á 3710202984119

Naprostá většina lidí preferuje sacharidový typ stravování čili S:B:T +- 60:15:25 Na vašem jídelníčku by sportující člověk za chvíli odpadl. A překrmovat se bílkovinami hned od rána je dobrá cesta k chronické únavě.

0/−1
12.1.2018 22:51

B60a32r90b89o34r77a 46J61a37n68e59č34k92o12v46á 9944502291

Ze je na snidani dobry protein je dokazane x studiemi, o tom uz se ani nevedou diskuze. Unava naopak prichazi pri sacharidovych snidanich. Ovsem proti gustu...

+1/0
13.1.2018 11:22

M15a97g72d22a82l96e79n92a 64H90r37o15n64o22v16s79k45á 3230412714619

Zkuste být věcnější... Vašich odhadem těžce stravitelných 40 g bílkovin k snídani s 30 g sacharidů nepovažuj za přijatelný standard. Když mluvím o sacharidech k snídani, nemluvím o tom, že nesmíte přijmout žádné bílkoviny či tuky. Mluvím o dominanci sacharidů. Před dnešními 23 km běhu jsem opravdu neriskovala a dala si ovesnou kaši s mandlovým mlékem a mandlemi, něco chia semínek, půlku banánu, jablko a před samotným během kousek 80% čokolády.

0/0
13.1.2018 21:41

M44i11l60e23n44a 43K98l57o48u19č55k72o51v14á 2116380486492

Nebudu klikat. I kdyby byl článek sebelepší.

+9/0
12.1.2018 8:14

D92a20n40a 22T55e34n31z14l46e28r 5220652335633

Řepkový olej do studené kuchyně a olivový na smažení? :-)

A ne, neklikla jsem na další článek/stranu. Už tak se mi při každém načtení stránky vnucuje na obrazovku spousta odpadků a reklamy. Nebudu to ještě násobit, stejně je na dalších stránkách stejný nesmysl jako na té první.

Vaše už roky věrná čtenářka. Berte to jako zpětnou vazbu od publika.

+9/0
12.1.2018 6:54

M78a66g70d95a21l97e47n63a 79H45r26o80n81o42v22s17k14á 3510952724489

Co máte prosím proti oliváči na smažení, i když tohle je poměrně krátká úprava? S řepkáčem souhlas - je to reklama - proč si rvát do studeného jídla rafinovaný olej (ten nerafinovaný řepkový by až tak špatný nebyl, ale neprodává se).

0/−1
12.1.2018 23:16

S61v30a31t54a36v91a 39D95u80r44a81n85o90v93á 3849439144261

repkovy lisovany za studena se prodava, ne tak casto, ale ano. Napr. Lidl.

Navic je mnohem kvalitnejsi nez slunecnicovy. Jen ta povest spatneho oleje mu to kazi.

+1/0
13.1.2018 8:06

M50a11g38d39a94l95e73n51a 88H91r38o23n70o69v59s24k26á 3460482504839

Máte pravdu, docela snadno sa dá sehnat, jenže proč, kyž mám doma avokádový, "vlašský", konopný i ultrapopulární:-) chia olej? Mou snahou je vyhnout se omega-6, a těch má řepkový hodně, na rozdíl od pro mě základního - olivového. Řepkový má tu pověst právem - protože při výčtu jeho domnělých výhod se pokaždé uvažuje o rafinovaném - to autoři PR článku tak nějak pozapomenou uvést.

0/0
13.1.2018 8:40

D15a17n66a 98T11e44n94z89l47e37r 5730102345543

Uměla byste také vysvětlit proč se vyhýbáte omega-6?

+2/0
13.1.2018 11:33

M71a19g32d35a35l80e83n12a 47H67r67o73n21o35v76s76k47á 3930622414449

Podporují zánětlivé procesy v organismu. Vyhýbat se není přesné, přesněji vyhýbat se jejich nadbytku - udržovat poměr s omega-3 1:1(2).

0/0
13.1.2018 21:29

D92a71n39a 92T61e78n61z51l63e64r 5220452255873

Všeobecně se to všude papouškuje, to ano. Jsou na to opravdové studie? Myslím opravdové, které něco prokázaly a nedostaly se do světa přes low-level zdroje, které si nechají za zveřejňování takystudií platit a uveřejnit tam může kdokoliv cokoliv.

0/0
14.1.2018 12:18

M14a93g21d23a69l98e13n68a 98H40r37o32n69o23v69s88k78á 3460912194779

Já vím, já to do jisté míry přebírám od člověka-učitele, který studie čte "za mě". Myslím, že nějaké odkazy na studie jsou třeba na stránkách M. Slimákové. Jinak třeba i s literaturou: https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiv8OGS_drYAhWH_SwKHXPBAuIQFggnMAA&url=https%3A%2F%2Fis.muni.cz%2Fth%2F391097%2Ffsps_b%2FOmega_3_mastne_kyseliny_s_dlouhym_retezcem_-_vyznam_ve_vyzive_cloveka.pdf&usg=AOvVaw3iwf1OL4jstuR6PdIOCZ65

Také do jisté míry respektuji, že WHO doporučila poměr O-3 x O-6 1:1 - zapdá to do sebe, abych tak řekla.

0/0
15.1.2018 23:16

D47a91n41a 72T12e32n60z83l13e54r 5370952465713

Olivový olej páchne a přepaluje se. Řepkový olej nepáchne a má největší tepelnou stabilitu.

+2/0
13.1.2018 10:28

M82a36g79d91a41l41e33n71a 98H65r38o19n48o80v74s84k74á 3520152204669

Olivový olej má prostě jiné své aroma, stejně jako jiné oleje. A dobrý olej ho má velmi jemné - sama jsem s tím kdysi měla trochu problém. Je to do velké míry otázka zvyklostí. Řepkový olej není tepelně nejstabilnější, ale je víc než dostačující, to ano. Ovšem platí, že takový je rafinovaný řepkový olej, a v tom je kámen úrazu. A má hodně omega-6 mastných kyselin. Nic na tom nemění "výhodný" poměr s omega-3. Pracuji s absolutními čísly.

0/0
13.1.2018 22:10