Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

R52o20m14a91n 30D55o80r98s11k62ý 1356354630108

Hodně divně napsaný článek, ale stejně díky za něj, donutilo mě to si dohledat informace jinde. Třeba větu : "Vitální kapacita plic je maximální objem vzduchu, který dokážete vydechnout po maximálním nádechu. I po tom největším výdechu nám totiž v plicích nějaký vzduch zůstane." jsem si četl několikrát, protože mi dávala smysl asi jako :" Objem pullitru je maximalni mnozstvi tekutiny, kterou dokazete vylit po maximalnim naplneni. I po tom nejvetsim vylití nám totiž v pullitru voda zustane. To sluvko "totiž" tam nemá co dělat, když nedovysvětlíte ten zbytek, aneb že vitalni kapacita plic je rozdilem celkove kapacity plic a rezidualniho objemu plic. Neboli máme klasický objem plic (dechový objem 150-200ml), ale i po klasickém nádechu se lze nadechnout (inspirační rezervní objem 3l ) i po výdechu lze ještě krapet vydechnout (expirační rezervní objem 1,7l) a toto vše dohromady je vitální kapacita plic a k ní patří to "totiž", protože i nyní nejsou plíce ještě prázdné, ještě je tam TOTIŹ reziduální objem 1,3 a toto všechno dohromady je celková plicní kapacita...

(nechlubím se, jen přepisuji to, co jsem očekával, že se dočtu v článku a musel si tak sám dohledat)

+2/0
doporučit
23.11.2017 10:38

M77a12r73t53i86n 93M22a62t63a39s 1558239865295

Vzduch se nezastaví v plicích a pokračuje až do bránice? Proboha, a kde se zastaví, tedy, jestli vůbec.

+1/0
doporučit
23.11.2017 7:57

I19v34a19n 38Z10y14k26á91n 9720893239506

Upozorňuji na jeden podstatný detail. Pro správné dýchání je možná ještě důležitejší trénování výdechové, než "pouze" nádechové fáze. Výdech by měl být delší. Díky tomu se podaří více vytěžit kyslík, než namísto toho nevyužitý putuje opět zpět z plic ven. Pomalý výdech napomáhá klidnější a stabilnější srdeční činnosti. Aby bylo možné vydechovat pomalu, musí být tento projev mnohem více svalově kontrolovaný a koordinovaný, což není na škodu. Člověku se to zautomatizuje, netřeba na to myslet, netřeba se toho bát. Dechaři nebo zpěváci to dobře znají. Umění nadechnout se v maximální možné míře v co nejkratším čase, ale oproti tomu umět vzduch posazený do bránice vypouštět řízeně a efektivně co nejdéle.

Praktických cvičení na trénink dlouhého dýchacího cyklu je nespočet. Vše, co má charakter rytmu, se nechá využít. Pracovat s různými počty kroků při chůzi nebo běhu na nádech/výdech. Postupně si tento interval prodlužovat. Organismus v prvních vteřinách vyšle signály, že mu to komfortní nepřijde, ale pár rytmech dechu zjistíte, že se velmi rychle zadaptuje a neprotestuje. Naopak, je to relaxační. Při monotónní jízdě autem/busem s míjením dálničních patníků je také šance je využit. A závěrem jedno cvičení, které dává dobrou zpětnou vazbu o aktuální "formě". Ten, kdo má možnost/nutnost chodit do více pater do schodů, zkuste si od paty schodů, na kolik PRAVIDELNÝCH dechových cyklů se dostanete pravidelným krokem (je na Vás, zda po jednom, po dvou schodech, atd.) na vrchol své cesty. (tam už se pak můžete "zhroutit" do rychlého udýchaného stavu :-) ) Zjistíte, že se činžáky a paneláky nechají, pro někoho možná překvapivě, vyjít na hodně málo nádechů.

Mějte prima dýchání.

+1/−1
doporučit
23.11.2017 11:40







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.