Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Věnovat ledvinu bolí míň než porod, říká první dobrovolná dárkyně v Česku

Už pět let žije Hana Rohlenová jen s pravou ledvinou a je šťastná, že tu levou nezištně mohla darovat tomu, kdo ji nutně potřeboval. "Věnovat ledvinu jsem se nebála. Část rodiny mi fandila, část říkala, že to je nezodpovědné. Je to ale můj život," uvedla v pořadu Rozstřel první altruistická dárkyně v Česku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a32r82o26s56l95a80v78a 72K26a20n33i16o60k80o31v27á 7892389662677

Osmý smrtelný hřích - Patologický altruismus (morbidní nesobeckost) -http://jdem.cz/c2xqc2

0/0
17.5.2017 19:43

B88o92h29u14m82i68l 79P59e84t79r30a50s 1643764611492

Naprosta vetsina tech co potrebuji novou ledvinu nezije zdrave, proto bych zadnou ledvinu nedaroval. Pro me by to ani neprichazelo v uvahu, narodil jsem se jen s jednou. A o tu se dobre staram, jsem veganem.

+2/0
13.5.2017 23:35

J11i75n89d19ř13i91š88k16a 27B90u22r57g86e15r74o15v86á 3125534398635

Paní je roztomilá, ale má psychický problém. Říká se tomu sebepoškozování, a je úplně jedno, jestli v prospěch nemocného. Bohužel...

+2/−2
12.5.2017 13:06
Foto

J21a73r36e11k 29J87a46k88u81b51č82e29k 7819250238488

Ziji uz par let v Nizozemi a znam hodne mistnich, dost z nich eurovych milionaru (coz neni zase tak neobvykle), ale ze by nekdo mel pocit, ze si svuj majete ziskany praci nezaslouzil a mel potrebu se vykupovat, to teda ne :-)

+2/0
12.5.2017 0:21

J56a63n 96Š13e22s85t90á56k 3318719789154

napřed jsem si četl tady diskusi a až pak jsem si šel poslechnout rozhovor, čekal jsem opravdu velkou hrůzu od nějaké cáklé ženské, ovšem byl jsem velice příjemně překvapen celkovým projevem paní Rohlenové. Není to prostě tuctová osoba už proto, že roky pracovala na tom plicním, kde často umírali pacienti, což ji pochopitelně formovalo taky v tom smyslu, že v porovnání se smrtelnými plicními chorobami ji ta ztráta ledviny nepřišla až tak závažná. Ale abych se nějak k jejímu činu vyjádřil, na to si opravdu netroufám, protože to prostě nejsem schopen nějak posoudit, to snad můžou fakt jen dárci sami.:-)

+2/−1
11.5.2017 23:13
Foto

L24u62b62o33š 31Z85á88l12o62m 9187827139528

http://zalom.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=603781

Kolika ledvin se má vzdát etalon altruistické morálky?

+1/0
11.5.2017 20:42

L45u49k38á38š 15O89m60á66č39k47a 5551354501356

Jinak se daruje v 60 letech, jinak ve 30. Nikdy nevíte, zda by ji nedejbože někdy nepotřebovali vlastní děti či někdo z rodiny. Darovat ledvinu, nikdy. Daruji krev, na více jsem srab, či čti - až moc si cením svého vlastního zdraví.

+6/0
11.5.2017 18:59

L81a79d78a 57N19o40v73a28k 4882593967

na tom není nic "srab"... člověk by se neměl mrzačit jen tak kvůli dobrému pocitu... Ledviny nejsou hračka..., jsou důležité a jejich selhání je jeden z častých důvodů smrti...

+4/0
11.5.2017 20:21

D95a36v21i85d 48D79i92r60g94a 7505511288

Proto je lidi potřebují.

+1/0
11.5.2017 22:55

R92i65c88h54a57r33d 24V76a95c44e63k 5301828382358

Je to nezodpovědnost od lékařů, že něco takového připustili. Chápu, že někdo má v životě smůlu a postihne ho vážná nemoc. Ale rozebírat kvůli tomu někoho zdravého? A navíc ještě zadarmo?

0/0
11.5.2017 17:18

L93e21a 52M26i60č77u40l19k62o49v79á 6907666626732

Ano, paní darovala ledvinu. Hezké. Dobrý skutek. Pak jsem se podívala na rozhovor, který o svém dobrém skutku poskytla, Já, já, já...já se ničeho nebojím, třídím odpad, sbírám hliník, adoptovala jsem holčičku v Indii, pomáhám, kde můžu. Pak jsem to vypnula. Můj dojem je, že dělá dobré skutky, aby o tom mohla mluvit. :-/

+9/−1
11.5.2017 17:17

M54a83r39t60i84n90a 30S85e26d94l73i82c11k60á 5712905121202

Submisivní/ženská forma narcismu - "já se takto a takto obětuji pro dobro ostatních, tak mě za to musíte oceňovat".

+5/0
11.5.2017 19:23

J54a98r48o52s34l90a50v62a 56K35a15n76i41o57k23o31v88á 7792899312527

Lidský altruismus je převlečeným sobectvím: obětujeme něco, protože očekáváme, že dříve nebo později nám tato oběť něco přinese.

Osmý smrtelný hřích - Patologický altruismus (morbidní nesobeckost) - http://jdem.cz/c2xqc2

+1/0
17.5.2017 21:14

D43a72v35i36d 30R86i93e39s58z 8904570

Je to její ledvina. Jestli se rozhodne ji dát někomu komu to zachrání život, nebo ji osmaží na cibulce a sní, je to jen její věc.

0/0
11.5.2017 15:58

L76a80d22a 63N34o12v58a48k 4202323447

není to jen její věc... Jsme společnost, nejsme jednotlivci a společnost by se měla o slabomylsné jedince postarat, aby si neubližovali...

+1/−1
11.5.2017 20:23

A93n80n48a 63K25i69r78š70o91v10á 9806660205353

Máme v rodině jedno dárcovství ledviny mezi sourozenci. Oba dva jsou v pohodě. R^

0/0
11.5.2017 15:33

E23l25i14š14k55a 32K96u44č56e98r60o45v59á 7969852303513

Doporucila bych ji psychotetapii. Od te doby, co mam deti, me tyhle blbosti presly, protoze vim, ze muj zivot patri mym detem, ktere me potrebuji

+12/0
11.5.2017 15:02

M21a29r97t77i53n 87B66e70r34a60n 6869985576951

Ano, do jisté míry (!) Vás potřebují. Nepředpokládám, že potřebují Vaší ledvinu.

0/−6
11.5.2017 15:28

J23o11l37a20n86a 54B43r63z10y46b59o34h48a12t79á 9199819836

Potřebovat mohou. Nikdy neříkej nikdy.

+5/0
11.5.2017 15:46

J70a58k68u46b 22J56e68m37e47l43k31a 7719204448976

Muze nastat situace kdy budou a co pak?

+3/−1
11.5.2017 17:06

D13a46v43i32d 85D98i75r17g56a 7295601278

Tak v zásadě jsou dvě možnosti. Buď se najde dárce, třeba i mimo rodinu, nebo si budou všichni říkat "co kdyby ji někdy potřebovaly mé děti". Většinou naštěstí úplně zbytečně.

+1/0
11.5.2017 22:56

A29l48e63n89a 24V77e13s37e98l36á 3763881805518

Ještě je třetí - tak jako u všech ostatních transplantací - od mrtvého dárce. Ano, orgán od žijícího má obvykle větší "výdrž" - ale v tom druhém případě už zcela určitě nebude nikomu chybět.

+1/0
12.5.2017 7:34

D58a17v10i42d 37D36i25r35g45a 7645451868

Ono nejde ani tak o tu výdrž, jako vůbec o to dárce nalézt, ať živého nebo mrtvého. Řada lidí zůstává na dialýze, nebo umírá dřív, než se potenciální dárce najde. Proto mi to, co paní udělala, smysl dává.

0/0
13.5.2017 0:49

A94l83e94n50a 22V26e60s38e49l87á 3823521165928

Samozřejmě. Má to smysl - ale současně to sebou nese značné riziko.

Takže smysl dává i to, že se většina lidí rozhodne takové riziko nepodstupovat.

+1/0
13.5.2017 10:03

L17a17d98i75s69l54a50v44a 50S67t16r23n91a34d12o93v13a 3978534371812

Paní má můj respekt a úctu .Pokud bych mohla ,byla bych zbabělá a pro cizího člověka bych do tohoto risku nešla, , paní je borec.

+4/0
11.5.2017 14:58

S28t42a57n24i60s38l51a11v 69K34r57e36j43c29a17r 2351698943906

I tato diskuze napovídá .......! Každý jsme originálem, a jak se kdo rozhodne je i vizitkou výchovy v rodině. Někdo pomáhá, někdo pouze bere. Pravdou je, že předdárcovská vyšetření, jsou tak perfektní, že dnes dokáží odhalit i to o čem dárce ani neví nebo neměl tušení. Rozhodně stát se dárcem je dobrovolným aktem člověka. A je rozhodně druhořadé, zda dáváte krev(a za to dostanete Janskeho plaketu), kostní dřen nebo část svého těla.

0/0
11.5.2017 16:32

P45e60t43r 36N43ě97m33e36č35e54k 1842834972773

Obrovský respekt!

+6/0
11.5.2017 14:49
Foto

M21a88r74e51k 60R19a26i98d42a 4795431

Nikomu bych žádný orgán dobrovolně nedaroval. Zvrácenost.

+1/−4
11.5.2017 14:32

H58o86n57z14a 94N67o43v13á62k 5908318835166

Ale rozhodně míň než kopanec do vajec.;-)

+2/−2
11.5.2017 14:29

M23a25r36i11e 26P55o84k49o58r57n32á 9405424820

Hm, paní rozčiluje, že tak jako ona nekonají i druzí. Tak já bych se jí zeptala, proč s tím čekala až do tak pokročilého věku? Přece ta ledvina je lepší od mladšího dárce. Neboli, taky kalkulovala a ne, že ne.

+11/−4
11.5.2017 13:51

Z18u85z73a46n28a 63B91e84n21d74o31v40á 2866512803448

Tak když jí bylo 30, byly transplantace jinde, v tomhle případě bych ji úplně z kalkulace nepodezřívala.

+2/0
11.5.2017 16:45

T85a89d14e67a38s 45P82i24s82t85a 6939932981387

Ta paní je teda přísná. Fandím jí, je to naprostá ukázka toho jak by bylo krásné, kdybychom všichni byli takoví. Je už poměrně stará a žije zdravě, takže je vysoká šance, že tu darovanou ledvinu oželí ve zdraví až do smrti. Je to úžasná paní, ale na rovinu, taky dávám krev, i bych dal kostní dřeň(jsem v registru), ale ledvinu nikdy, je moje, potřebuji jí, abych mohl žít, a nedej bože, kdyby jí potřebovalo jednou moje dítě, tak tomu jedinému bych se odhodlal, ale i tak s velkými obavami.:-/

+23/0
11.5.2017 13:39

M35a73r61t83i34n 27B87e54r12a29n 6239385136601

Nepotřebujete jí, abyste mohl žít.

0/−10
11.5.2017 14:44

T79a84d68e43a68s 23P71i42s35t73a 6549712131597

Budete se divit, ale potřebuji. Kdybych neměl obě, nemohl bych dělat to co dělám, žít tak jak žiju. Ano přežil bych asi i s jednou (kdyby mi fungovala správně, což zatím naštěstí funguje). Ale Můj život a životní styl by to omezilo.....

Když to přeženu, žít můžete i bez srdce, když vás napojí na mimotělní oběh... ale není to plnohodnotný život.

+5/−1
11.5.2017 15:07

A63l41e68n96a 84V82e49s56e77l12á 3263631555418

Neomezilo, fakt ne. Jasně, je tam větší riziko, co když se něco s tou zbylou stane, když nemáte náhradní. Ale pokud bude fungovat, rozdíl v ničem nepoznáte.

+3/−3
11.5.2017 15:31

A86l83e54n98a 42V32e43s96e26l60á 3353851655928

Minusy obvykle neřeším, ale tady bych ráda dodala, že vím, o čem mluvím. Fyzicky mám jen jednu ledvinu už deset let. Nicméně odstraněna byla jako nefunkční a podle anamnézy a některých potíží, co jsem předtím měla a byly přičítány jiné příčině, zřejmě nefungovala už cca dvacet let předtím. Mezitím jsem - nic netušíc - odnosila bez nejmenších potíží tři děti.

Fungující jedna ledvina opravdu stačí (koneckonců k dialýze se sahá až když funkce ledvin poklesne na nějakých 10-15%, tj. už třetinová funkce jedné ledviny zvládne tělo očistit).

Jak jsem psala níž - já bych do toho nešla, ani kdybych mohla, protože to riziko "co když" není zanedbatelné. Nicméně když už - tak vliv na kvalitu života odstranění jedné ledviny opravdu nemá vůbec žádný.

+2/0
12.5.2017 7:40

S47t86a39n61i23s38l90a69v 60K25r52e29j20c33a17r 6667266153664

Mnoho lidí i v ČR neví a nemá povědomí o stoprocentním fungování svých orgánů. To se většinou objeví až při nastalých zdravotních problémech. Nejedná se pouze o ledvinu ale i další párové součásti lidského těla. Dá se žít i s jednou plící, jedním varletem, jedním okem, jen ty aktivity života se podle toho musí upravit a podřídit.

+1/0
15.5.2017 12:37

A54l51e29n54a 39V80e25s65e24l18á 3713981265568

Ano, ale většina lidí nemá aktivity, které by tomuto bylo třeba podřizovat. Pokud si občas z dlouhé chvíle neupíjíte fridex...

0/0
15.5.2017 14:28

D19a89n72i63e49l 27T49s26c33h38e56r22n21a20y 2895592439292

Tak ono kolikrat staci kvalitni strava z retezcu a chvilema litujete, ze nemate ledviny ctyri

0/0
26.6.2017 11:29

M28i35l47o95s67l83a32v 42J23a34n54o51u53š53e12k 3636243263928

Škoda toho konce. Když tohle člověk dělá z vlastního přesvědčení a nikomu to necpe, je hoden obdivu. Pokud ji rozčiluje, že to nedělají ostatní, tak ať táhne k čertu. Lidí co si myslí, že sežrali všechnu moudrost světa a musí ostatním diktovat, jak mají žít, je plná politická scéna.

+18/−1
11.5.2017 13:37

M62i64r49o89s38l27a90v 97B27e68d14n75á64ř 6747529804901

Jako dlouholetý dárce krve a krevní plazmy jsem se jednou na toto téma bavil s doktorem při předodběrovém vyšetření a on mně tenkrát řekl, že on osobně schvaluje právě akorát maximálně darování krve a nebo plasmy či kostní dřeně. Dál už nic a to ani v rámci rodiny. Řekl tenkrát, že ty dvě ledviny nemáme jen tak pro legraci..

+17/0
11.5.2017 13:30
Foto

B18o22h32u88n41k16a 13J24a70n81č84a12ř19í56k95o72v66á 8800639775

to je od paní moc hezké, že se tak rozhodla, ale proč ji rozčiluje, že k tomu nemají odvahu jiní?

+12/0
11.5.2017 13:28

E44v19a 77H75a84s14n73í18k58o89v76á 1104721216554

Protože to má v hlavě jinak nastavené. Předpokládám, že i vozí zadarmo migranty do Německa a nechápe, proč je běžný Čech nechce ubytovat u sebe v bytě.

+6/−2
11.5.2017 13:32

Z11u92z14a30n58a 46B74e66n45d16o95v17á 2216182123978

Teda tahat migranty i do diskuse o darování ledviny, to už je diagnóza.

+1/−1
11.5.2017 16:47

P92e87t12r 55M98a43r56e13č37e42k 1943651809148

Darovat jen tak orgány mi přijde trochu nezodpovědné vůči vlastní rodině. Protože když se něco přihodí je rodina skupinou nejvhodnějších dárců.

+13/0
11.5.2017 13:20
Foto

L83u38b96o11š 94Z78á61l59o15m 9417697529428

morálka altruismu nakazuje, že alfou a omegou života je sebeobětování, a tedy je morální darovat ledvinu někomu cizímu, než někomu z rodiny.

proto je altruismus naprosto nelidský a zvrácený koncept morálky.

více např. na www.aynrand.cz

+2/−2
11.5.2017 13:28

M68a87g95d61a10l55e91n82a 22H70r65o55n66o46v10s92k26á 3500192844409

S paní nesouhlasím, ale takhle bych to neviděla, jednak altruistické chování neznamená automaticky sebeobětování, jednak jako strategie jednání pro přežití se často, a možná častěji, ukazuje jako lepší než opak altruismusu, tedy egoismus - pro upřesnění: jednání ve svůj prospěch na úkor druhého.

+1/−1
11.5.2017 13:41
Foto

L32u67b20o20š 23Z32á45l43o81m 9707857559118

jenže tak to není.

egoismus je nezávislé jednání na základě vlastních racionálně postavených hodnot, právě proto, že jsou racionální, vylučuje se iniciace síly proti komukoliv druhému. egoista nezneužívá ostatní lidi, nejedná na úkor druhých. egoista obchoduje.

0/−1
11.5.2017 13:46

M86a24g40d80a94l19e87n31a 70H67r41o54n37o42v60s66k88á 3890592664119

Překrucujete základní definice, Freudem počínaje. To je pak těžké. A zřejmě nerozlišujete egoismus od egocentrismu - první zahrnuje druhé, ale druhé nezahrnuje nutně první. Nezávislé, řekla bych raději autonomní, jednání a "neegosimus" - to se nějak vylučuje? Racionalita vylučuje použití síly (myslíte fyzickou agresivitu? A proč? Je to jen otázka efektivity prostředků, metody, ne? Obchoduje? Jakože třeba kdo koho víc přečurá?:-) A jak se tedy nazývá ten, kdo druhé zneužívá pro své účely, když ne egoista, abych se vrátila na začátek?

+2/0
11.5.2017 14:08
Foto

L46u30b85o50š 86Z32á55l49o39m 9987797109658

ten kdo zneužívá druhé je parazit.

+2/0
11.5.2017 14:10







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.