Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poradna: Syn má zájem o písmena a čísla, ve školce mi za to vynadali

Mám moc chytrého čtyřletého syna. Skoro sám se naučil abecedu i čísla, ale ve školce mi za to paní učitelky vynadaly. Čtenářka Valerie poslala dotaz do rodinné poradny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z12u24z26a80n64a 22S37t55a70r42á 9864804614

Ono je to o schopnosti učitelky ,v každé třídě na každém stupni budou vždycky děti,které toho umí víc a je na učitelce,jak je získat,aby je to ve škole bavilo.

Naše děti i vnoučata všechny uměly číst v předškolním věku,jedna dcera dnes vzpomíná,že se v první třídě nudila,ale že by zlobila,to ne. Na to byla dost vychovaná.

Já myslím,že si tím zakazováním kantoři chtějí usnadnit budoucí práci a to mají dnes těch dětí ve třídě kolem dvaceti,nás bylo v první třídě 44.Číst jsem uměla taky, z nápisů na obchodech při jízdě tramvají.Tenkrát jezdily pomaleji.

Kamarád od sousedů byl o dva roky starší a půjčil mi slabikář. Poupata. To byla taková nádhera,že jsem se nemohla nabažit.Můj slabikář -začínala padesátá léta,to už bylo o ničem,nezajímal mne.

0/0
7.6.2017 23:51

J25a90n 58K60o62h65l 4773557921314

Nevím, já uměl číst ve třech letech a ve škole jsem se nikdy vysloveně učit nemusel, to jedině až později na VŠ.. kdy jsem to ale pro změnu zase neuměl, takže chápu rozladění vychovatelek.

Jinak tehdy tady žádný program pro nadané studenty nebyl a nespoléhal bych na něj ani teď, osobně. Dneska se dá bohužel spolehnout jen sám na sebe, jinak není jistý nic..

0/0
14.5.2017 10:51

D26i83a65n19a 61M95a67r38u79š47k22o69v62á 7346775434415

A co takhle mrknout do pedagogiky Marie Montessori?

+1/0
23.4.2017 18:14

M33i16c11h54a48l 42M90i44l22l92e69r 9506652969562

dat 3 letemu diteti tablet, ktery uci pismena a cislice je cilevedoma cinnost zahajena rodici, ne spontanni aktivita ditete.

Bylo by neco jineho kdyby junior sam zacal ukazovat na pismena nekde v napisech a ptal se rodicu co to je, jak se to cte..

+4/−1
23.4.2017 8:20

H56a30n93a 64S80k55o27u92m74a73l58o10v23á 5120317952

A tak jí vynadali, nebo ji zrazují? A umí ten kluk opravdu písmenka, nebo se vytahuje? A chce ta maminka poradit, nebo si potřebuje postěžovat/pochlubit se zneuznaným géniem?

Takhle slabý článek už tu dlouho nebyl. :-/

+8/0
22.4.2017 12:17

A36n84n31a 45K32u85č29e70r44o32v27á 2271823739670

Pokud vím, neučí se úplně sám... ten tablet mu nacpali ve 3 letech rodiče...

+5/0
22.4.2017 8:55

J38o81s25e23f 16V14a82c78e60k 7761878172791

Naši rodiče i naši prarodiče určitě neměli "odbornou" literaturu, ani nechodili za "odborníky", ale děti vychovat uměli.

Se sestrou žádní géniové nejsme, ale četli jsme od 5 let. Rodiče nám četli, ukazovali písmenka... Žádnou speciální metodu neměli, dělali to tak, jak s nimi jejich rodiče. Myslím, že je pro děti velmi dobré, pokud se naučí číst dříve, než jdou do školy. V klidu, s maminkou a tatínkem.

+7/0
21.4.2017 14:54

M73i83c90h31a19l 71M73i24l79l74e20r 9346432739932

ja se ucil cist v tramvaji od svych 4 let. Kdykoliv jsme jeli s babickou z nasi ctvrti do centra Prahy, vsimal jsem si napisu na obchodech i v tramvaji a kratil jsem si douhou chvili rozeznavanim pismenek.

Kdyz jsem sel k zapisu, byl jsem nejmladsi ze svych vrstevniku. Nas rocnik byl hodne populovany a tridy byly nabite, dokonce museli vytvorit novou tridu ve "skolicce" v jine casti nasi ctvrti.

Podle data narozeni me uz nechteli vzit, ale byl jsem dost vysoky (druhy nejvyssi ve tride), znal jsem vsechna pismenka (trebaze se me babicka snazila ve cteni zpomalovat "abych se ve skole nenudil", jak ji doporucovali) a kdyz se me zeptali na nejakou pisnicku nebo rikanku, znal jsem jich dost.

Tak nakonec usoudili, ze nechat me o rok dele doma abych sel do skoly az po 7. narozeninach, by byla blbost.

+1/0
23.4.2017 8:29

J45o32s98e75f 90V10a89c71e41k 7861188882321

Myslím, že to je správné, že děti se naučí číst před školou. Děti získají více sebevědomí a škola je potom baví mnohem více.

Dokonce v nějakých zemích je to povinnost. Děti bez toho do první třídy nevezmou:)

0/0
23.4.2017 8:45

M11i52c84h54a96l 21M89i69l48l36e95r 9726122929232

v ruznych zemich se nezacina 1. tridou, ale pripravkou.

Mohl bys -pro zajimavost- vyjmenovat staty kde dite nevezmou do skoly bez znalosti cteni?

0/0
23.4.2017 11:16

J11o49s12e81f 69V19a83c24e54k 7881418882731

Všechny státy SNS (Rusko, Ukrajina, Kazachstán, Bělorusko ...). Pokud dítě neumí číst, psát, počítat (do dvaceti, sčítání, odčítání), tak se do dobré státní nebo soukromé školy nedostane. Poslední ročník školky tedy asi u nich funguje jako přípravka. Ale mnoho rodičů se učí s dětmi doma. Mají tam velmi širokou nabídku literatury, pomůcek, dětských center. To se mi líbí, ale to, jak se potom děti musejí vrčet všechno nazpaměť, je strašné.

Věnuji se výuce jazyků, tak s rodinami z těchto regionů jsem ve styku denně.

0/0
23.4.2017 11:31

M92i29c88h32a62l 84M91i77l31l35e78r 9466612149752

v tom pripade to vypada, ze ty deti tam mohou rovnou preskocit do 3. tridy. Prvni rocniky skoly nepotrebuji, kdyz je rodice vsechno musi naucit doma.

O cizich jazycich: zatimco me babicka zpomalovala v mem usili se naucit cist, naopak me nasi zacali ucit cizi jazyky v hodne predskolnim veku.

0/0
23.4.2017 21:27

L83i72b79u27š96e 95N57o39v46o15t16n61á 8915681695987

Mám snachu z Ukrajiny, ale takovou informaci jsem od ní neslyšela. Kde jste to četl? To si děláte legraci, že. Měsíc apríl už je za námi.

0/0
5.5.2017 19:57

J18o79s11e94f 54V17a16c50e48k 7181318322281

Jak jsem psal, tak s lidmi ze SNS jsem v kontaktu prakticky denně, neboť ke mně chodí na výuku jazyků. Nevím, z jakého regionu je Vaše snacha, ale já pracuji jak se studenty z Kyjeva, východní Ukrajiny i západní Ukrajiny. Dokonce i děti z rodiny, kde maminka i tatínek pocházejí z malé vesničky v horách (ale oba vystudovali vysokou školu), uměly číst a psát (ukrajinsky) v pěti letech.

0/0
6.5.2017 10:12

R75a12d33i56m 79K47o69k25t60a 7702767959709

Taky mame tento "problem". Holka dostala tento "tablet" jako predskolak a malej bracha (3 roky) ji ho bere. Meju nadobi a z obyvaku slysim: Kde je Pe? Spravne! ze by nahoda? kde je Dvojte We? spravne! hmmm? .... u 4. pismenka jsem to nevydrzel a zavrel vodu a sel se kouknout a on to opravdu umi. Nikomu ve skolce to netroubime, je jim po tom prd. Po 10 pismenkach to zabalil a sel si hrat s masinkama. Normalni dite, ne? ;-)

+14/0
21.4.2017 12:46

M59a84r57t77i39n85a 62S64e78d37l80i13c80k38á 5652735751572

No já nevím, zase to rodiče moc řeší - nebylo by lepší spíše pustit slova učitelky druhým uchem ven? Pojmenovat některá písmenka zvládne dítě v 18 měsících coby cvičená opička - když ukazuje B, tak mu řeknu, že je to B a příště mi nadšeně ukazuje B. Za tím žádná genialita není, ale tajit dítěti písmena, to je na palici. :-)

+11/0
21.4.2017 12:13

P87a36v16l28a 39H14r38a44d87i31l38o92v29a 3397281571454

I driv. Dcera umela abecedu nekdy po roce, mela takove drevene jako puzzle s pismeny. Hloupa neni, ale zadny genius taky ne.

0/0
21.4.2017 13:19
Foto

L55u65c90i40e 90V46o65n20d32r94á74k76o66v41á 7590853943280

Ono záleží, jakou pančitelku v první třídě vyfasujou. Já šla do školy s revolucí, četla jsem rychle, ve druhé třídě už jsem ležela v knížkách. Ve škole to problém byl a ne malej. Byla jsem o dvě tři kapitoly napřed, nudila jsem se a kreslila si - nepozornost, provokace, poznámka za poznámkou, mámu honili do školy.

0/0
24.4.2017 9:15

Š18á44r52k66a 28K72o10l50á73č43k49o43v61á 8726623809

Jo jo spz aut je fajn vec. Dcerka (2) je taky zkouma a komentuje. Cii seest aa bee osuum jeden...ackoli tam jsou uplne jina cisla nebo pismena :-D jeste to planta, obcas je rekne spravne. Koykam, ze auta na parkovistich male deti bavi :-D

+1/0
21.4.2017 11:43

Z29u28z20a66n56a 44B69e62n28d80o42v69á 2216632963428

Jj, auta jsou nejlepší učební pomůcky :-)

+4/0
21.4.2017 15:34

J42a44r98m48i10l12a 97M72a66c89h94o90v76á 9815604238134

...doteď si pamatuju, jak se synek naučil ve třech letech abecedu a čísla...hodně jsme chodili venku a první písmenko se naučil "P", když se ptal, co že je to za písmeno na dopravní značce "parkoviště", no a další "četl" z SPZ aut...no a SPZ byly taky na čísla...fakt je to o zájmu dětí...

+6/0
21.4.2017 10:51

Z14u59z39a67n83a 61B61e10n82d14o98v91á 2666802613788

Jj, tak nějak se to naučil ten náš.

0/0
21.4.2017 11:28
Foto

B52o11h28u38n62k41a 28J25a21n92č88a54ř73í70k50o97v81á 8550189595

syn poznával všechna písmena ve 2 letech, ve 4 četl a psal tiskacím ...na základce to pro něj bylo utrpení, žádný individuální plán, hlavně nevyčnívat a nepřidělávat učitelce práci, vysvobozením bylo pro něj osmileté gymnázium, tam se konečně nenudil, i když doma se nikdy neučil, vše mu stačilo pochytit ve škole, teď je bez zkoušek na VŠ a učí se konečně to, co ho baví ...

+13/0
21.4.2017 10:30

M47i12l74e59n47a 86K10l29o93u72č74k32o24v39á 2976390596932

Heč, moje dítě v jednom roce už plynule čte, umí čínsky, umí malou i velkou násobilku, za rok ho přihlásíme do autoškoly, na pul roce si dokázalo samo vyměnit plínu....ne vážně mě baví, jak se rodiče předhánějí ve výčtu,co umí jejich dítě. Každé dítě a člověk je individualita a nelze na ně pasovat nějakou šablonu. Prostě některé děti jsou chytřejší, a když se jim rodič věnuje, je to znát.

+18/0
21.4.2017 10:26

M73o51n28i21k52a 71R67o71l54l18o42v58á 5923842346535

Abyste se mela cim chlubit,tak tu plenu by si menilo ve 3 mesicich a v pul roce by bylo bez plen;-)

+1/0
21.4.2017 10:31

Š28á15r97k53a 78K25o54l28á95č26k30o24v31á 8596403519

Ale casto je ta radost predcasna, nebo spis ty dovednosti deti precenene. Neznamena to, ze budou jednou celkove nadanejsi ci chytrejsi. Proste se jen neco naucily drive, rychleji. Pak se to zase dorovna. Ja sama cetla jeste driv nez jsem sla do skoly, ve skolce jsem cetla detem pohadky. Ale ze bych byla nejak zvlast nadana ci necim vyjimecna? Nejsem. Ano VS mam, ale patrila jsem mezi bezne, prumerne studenty. Nechci se podcenovat, vim, co umim, ale genius nejsem. A casto ti nejuspesnejsi ani skoly nemeli, nebo byli spatni studenti.

+12/0
21.4.2017 11:51

J67a31n61a 43M18á28š90o31v86á 9781241541202

Nedej bože, aby bylo moje dítě genius, přeskakovalo ve škole třídy, nemělo kamarády, ale šikanu, tiky, dneska musí přijít dítě do školy hlavně zocelené psychicky

+1/0
22.4.2017 14:54

M61a23r80t46i88n84a 78S34e61d49l94i35c73k91á 5562555471572

No nevšimla jsem si, že by se někdo chlubil a předháněl. Jediný, kdo se občas potřebuje chlubit, jsou babky, kterým dítě před 30-40 lety prosedělo čtvrtinu kojeneckého věku na nočníku, takže "se naučilo" na nočník velmi brzy.

+10/−1
21.4.2017 12:21

A32n58n11a 16K34u63č72e19r20o85v16á 2321903459390

Nesmysl, nevíte o čem mluvíte. Generace dětí s látkovými plenami opravdu většinou chodila na nočník dřív. Ale nebylo to proto, že by rodiče parkovali děti na půl života na nočník... Pobyt v počůrané látkové plíně nebyl pro dítě nijak příjemný, děti byly často opruzené, prostě nic, co by kdokoli chtěl prodlužovat. Takže rodiče, kterým na jejich dětech záleželo, se snažili je odnaučit plínám co nejdřív. ZáklZásadním pravidlem ale tehdy bylo, že dítě nemá na nočníku vysedávat. Že se má posadit, vyčůrat a zase běžet, protože jen tak se vytvoří ten správný reflex.

A vzhledem k tomu, že po celé generace se to dařilo a dvouleté dítě s plenkami bylo spíš rarita, řekla bych, že dneska je to víc o pohodlí rodičů....

+6/0
22.4.2017 9:06

Z72b84y64n16ě42k 84P70o54i71s43l 9698216488814

Vážená paní. Problém zcela zásadní je ovšem v tom, že nejen naše školství ale celá společnost je postavena právě na tom šablonování a výjimky tvrdě trestá. Poznal jsem to na vlastní kůži!

+8/−1
21.4.2017 13:14

L54u97c74i41e 41L66i32c60h59n16o55v82s25k75á 6679489547278

Bohužel máte pravdu :-(

0/0
21.4.2017 15:35

K13a88t44e29ř70i89n41a 24F47e87n55c43l90o93v60á 8703387408183

Moje sestra šla do první třídy a už uměle číst. Pravda, trochu se nudila.

Naše tříleté dítě počítá do dvaceti a písmen pozná deset. Kámošky stejně starý kluk zná dopravní značky a značky aut podle loga vepředu. Čísla ho nezajímají, písmena taky ne. Oba se "to své" naučili, protože je to zajímá. Děti se chtějí učit nové věci, jejich mozek je jako houba. Než jim to překazí nějaká úča.

Nechápu, proč to ve školce vadí. A jako rodiče by mě zajímalo, co tedy vlastně paní učitelky s dětmi dělají (např. v rámci přípravy předškoláků).

+21/0
21.4.2017 9:49

J56a59n14a 71M50á34š15o98v85á 9121541781142

Jako bývalá učitelka v 1.třídě doufám, že se děti v předškolním oddělení naučí správně mluvit, vyprávět, sebeobsluhu, toaletu, podřizovat se laskavé autoritě učitelek, chování v kolektivu, a hlavně správně držet tužku. Vše ostatní přijde samo. Ale mám pocit, ne vím to, že se učivo stále posouvá do nižších tříd, takže nevím, co se učí v devítce. Asi se bifluje na přijímačky.

+4/0
22.4.2017 15:04

V93o24j93t44ě91c20h 78S13t51r98n51a83d 4724131722645

Malé děti jsou neuvěřitelně učenlivé a nechat je čekat do první třídy, než se začnou učit číst a psát, je blbost a ztráta času všech zúčastněných. A pokud chcete dát dítěti opravdu užitečný dárek, dejte mu možnost se co nejdříve začít učit nějaký druhý jazyk, za to vám v dospělosti poděkuje.

+25/0
21.4.2017 9:06

V88á64c15l39a17v 46P69o53l84á71š78e46k 9836410381457

Pokud dítě při vstupu do 1.třídy již umí číst a psát, posílí to jeho sebevědomí, což může být prospěšné, je-li třeba malé nebo slabé nebo má-li nějakou tělesnou vadu nebo vadu řeči. Má to často následek, že se dítě snaží si svůj náskok před ostatními udržet, takže pak bude patřit k nejlepším po celou školní docházku i po celý život.

+8/0
21.4.2017 9:04

E42v76a 39K95r78y66š35k46o30v38á 6521179140295

Jen ať se kluk učí co chce, když ho to baví. Byla jsem na tom podobně a v ničem mi to neublížilo ani ve škole. Sice mě Slabikář nestačil, ale vůbec to nevadilo, četla jsem tedy jiné věci.

+12/0
21.4.2017 8:58

R65o60s12t36i31s22l89a73v 74C86a77h33a 6903167477981

Nevim, jak prisla psycholozka na toto: "Jsou děti, které jdou do školy s tím, že umí číst a nijak tím netrpí, jiné si vše osvojí až ve škole."

Jasne si vzpominam, ze pri cteni nekteri z mych spoluzaku slabikovali, ze se nedalo sledovat kde jsou. A pak jsem schytal od pani ucitelky za to, ze nevim, kde jsme skoncili, kdyz jsem byl vyzvan k pokracovani. Cetl jsem od peti let plynule. Zaroven nekteri spoluzaci cetli desne pomalu, takze jsem se opravdu nudil a pani ucitelka mne neumela zabavit.

+13/−1
21.4.2017 8:46

K66a66m67i23l48a 40K35a42l67e19n96s78k91á 9856177267458

To bylo možná před 40-ti lety že? Pro nadané děti je možný individuální studijní plán a mohou zakončit základní vzdělání i rychleji. Jsou tací co učivo dvou ročníků zvládnou za jeden rok...

+1/−2
21.4.2017 8:51

R79o51s22t85i81s15l16a32v 52C13a64h19a 6103437447391

S temi 40 lety jste to trefila. Ale opravdu nevim o tom, ze by v dnesni dobe to bylo s nadanymi detmi jednodussi, pokud ho nechcete vozit do vzdalene skoly pres pul mesta.

BTW, taky negativni zkusenost ze skolky -pani ucitelka cizi zene rekla, ze si mysli, ze moje dite by melo zadat odklad. Pritom prvni stupen skoly melo naprosto bez problemu a na gymnaziu ted dela hlavne veci, co ho bavi a je v nich uspesne.

+4/0
21.4.2017 9:34

Z82u39z85a50n46a 16T27i30c75h93á 4638136910933

Byla jsem na tom podobně, přesto nepovažuju za špatně to, že jsem uměla číst, psát a počítat před nástupem do školy, ale zastaralý přístup ve škole, který s něčím takovým nepočítal. Další chybou podle mě bylo, že mě rodiče nedali do školy o rok dříve, ale tehdy to ještě nebylo moc zvykem. Jsem narozena na podzim, takže by to nebyl problém, takhle jsem do školy šla ještě ke všemu až skoro v sedmi letech, ačkoli jsem v pěti letech také plynně četla, uměla tiskace i psace celou abecedu (naučila jsem se to sama podle sešitů starších sourozenců), uměla násobit a dělit atd... nebyla jsem žádné geniální dítě, ale se staršími sourozenci člověk holt přijde s různými věcmi do kontaktu dříve, ačkoli mi to nikdo necpal a nikdo mě neučil.

Je pravda, že jsem se nikdy neuměla učit ve škole, ani dávat pozor, a možná to má kořeny právě zde. Na osmiletém gymplu jsem se oproti spolužákům vůbec učit neuměla a občas byla za blba, ale zvládlo se to i tak. Vzhledem k tomu, že v ČR až na výjimky neexistuje něco jako dobrá škola (zvláště střední), se stejně člověk musí většinu naučit sám a celkově jeho vzdělání závisí na jeho vlastní aktivitě.

+6/0
21.4.2017 10:15

M81a10r70k16é54t36a 94Š86u80b84o61v16á 25P86e32š76k57o19v63á 7445615133774

Synovi budou 2 roky a umí abecedu, pozna vsechna písmenka, umí napočítat do 10 a pozná čísla, barvy i anglicky. Synovi se věnujeme, čteme, zpivame, chodíme cvičit, plavat, jezdíme autama, stavíme kostky, lego ...

Kreslení ho nebaví.

Tablet nemá! Podle psycholožky je v nadaný a v žádném případě jej brzdit nemáme.

Pokud dítě má samo zájem a učí se hrou a chce to znát, tak není důvod ho brzdit. Pokud se ve škole bude nudit, tak hold najdeme jinou školu s individuálním plánem. V dnešní době to problém není.

Nechápu paní Karolínu a její příspěvek, ale zřejmě na k tomu důvod.

+8/0
21.4.2017 8:19

J40i94n42d45r93i64c15h 21K52o29l59a18r 7820180395373

Hlavne ho neucte cesky sama, vy holde. ;-)

+7/−2
21.4.2017 8:24

E88v13a 86D52r15o65z84d98o12v42á 7529267155925

Ve dvou mít psychologa...hmm.

+6/−10
21.4.2017 8:30

Z38u58z29a96n91a 74T58i92c59h91á 4258786500623

Achjo.

+3/0
21.4.2017 8:36

J95a37n23a 93M49á78š36o54v58á 9261341351392

Ano, a běda, když takový malý genius přinese domů špatnou známku, to.zn.dvojku, už startují a učitelko, třes se.

0/0
22.4.2017 15:08

V57á45c91l32a61v 93P47o35l31á59š62e21k 9466610401197

Tu "jinou školu s individuálním plánem" najdete možná ve velkých městech, ale ne v malých městech nebo na vesnicích. Ale jinak s Vámi zcela souhlasím.

+1/0
21.4.2017 8:57

A37n60n88a 85E44r46l15e14b39a32c64h24o12v13á 7691790674491

Já jsem také četla už ve 4 letech (to nebyly tablety). V první třídě jsme byli takoví dva. Paní učitelka nás nechávala číst delší zábavné texty s úkoly, zatímco se věnovala ostatních dětem. Tohle je podle mě většinou o přístupu učitele - nenechat dítě se v hodině nudit.

+18/0
21.4.2017 8:13

K29a45r23o98l91í27n55a 24K69y16s63e41l37o41v73á 9242492871735

Tatínek s maminkou narvali malému dítěti tablet, aby měli chvilku pro sebe a řekli si, že když už ho má, tak mu tam stáhnou taky nějakou tu vzdělávací hru. A ono to vyšlo! Kluk se naučil písmena a čísla a ty zlý závistivý baby ze školky jim místo plácání po ramenou řekly svůj názor na věc. Kdyby si s ním místo tabletu sedli ke skicáku a pastelkám, nebo s ním stavěli kostky, udělají pro něj mnohem víc.

+5/−14
21.4.2017 8:03

Z45u53z23a98n86a 28B32e71n81d21o28v55á 2916402783218

Tak zapšklý příspěvek jsem dlouho nečetla. Teda, že si dítě v 21. století hraje s tabletem, to je škandál! :-)

+12/−1
21.4.2017 8:09

T21o72m23á60š 95N68o87v31á45k 5974747909379

To ani nebyl tablet s Androidem ani Windows, dle clanku se jednalo o detsky tablet, urceny k uceni deti. Tedy tam se procvicuji slova, cislice, pocty. dopnovacky apod. Na to decko to i mluvi. Takze pani je zcela mimo.

+11/0
21.4.2017 8:20







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.