Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inkluze není pro děti vždycky přínosem, tvrdí dětská psycholožka

Po dovolené, která je z pohledu psychologa pro rodiny kritickým obdobím roku, přichází začátek školního roku. A s ním i stres a nejrůznější poruchy učení a chování našich děti, které je třeba řešit. „Radím trpělivost a nadhled,“ řekla psycholožka Milena Bučková pro magazín Ona Dnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P82a41v59e96l 11S36o40b72o40t28k90a 5120694

Někteří zaostalí lidé tvrdí, že vzdělání by mělo být vždy přizpůsobeno individuálním potřebám dítěte.

Moderní přístup je ale zcela opačný - viz Paralympiáda, Mistrovství světa v šachu mentálně retrdovaných nebo Světový pohár v ledním hokeji - už nejde o to být nejlepší nebo dosáhnout vynikajících ekonomických výsledků, ale o to, aby se lidé pobavili.

0/0
19.9.2016 19:09
Foto

M13a30r24i52e 44M89e81t28l24i74c42k86á 9411364431712

Možná jste si nevšiml, ale paralympiáda je právě proto, že paralympici na normální olympiádě by byli naprosto bez šance, stejně je to u dalších vámi jmenovaných akcí. Tedy je to přizpůsobeno na míru.....

+1/0
19.9.2016 21:15

F96r17a19n56t73i90š79e98k 68M82a68t36ě85j17č15e64k 7253342493211

Mohu říci, že se závěry profesora Matějčka plně souhlasím!

+1/0
19.9.2016 17:28

P62e84t67r 17S72e11d23i44v31y 6687498985457

Ad stridava pece a stridani rodicu - No otazkou je, kdo si muze dovolit byt u deti z prvniho manzelstvi a opustit zase na tyden jeho soucasnou rodinu? Take kdo koupi a bude platit naklady na dalsi byt? To stridani rodicu u deti je utopie. Fungovat muze jen v pripade, ze oba rozvedeni rezignuji na svuj partnersky zivot a rozhodnou se byt sami. Dle meho je nejlepsi opravdu stridavka, ale ne po tydnu. To pak neni zajistena kontinuita. Dle melo pro deti od 8 let je optimalni 14 a 14 dni. Pro deti od pate tridy klidne mesic a mesic, s tim, ze samozrejme si mohou volat s druhym rodicem a stykat se s nim uz sami. Vzdyt pata trida uz je pata trida.

+1/−1
19.9.2016 15:13
Foto

M96a55r93i94e 59M97e38t39l44i52c74k17á 9221904381672

Hlavně je ovšem důležité, jestli dítě musí co 14 dní chodit do jiné školy, jestli na čtrnáct dní má jiný okruh kamarádů, jestli ....... Prostě důležité je to dítě, střídavka ve stylu 14 dní Praha, 14 dní Pardubice je spíše pohromou z hlediska dítěte.....

+3/0
19.9.2016 21:17

J32i25ř12í 93E60n43g32l51i48š 1105899655641

Nádhera. Tahle dáma je mi sympatická jako odborník, ale hlavně svými lidským přístupem k řešení problémů.

+17/0
19.9.2016 11:03

J47o24s29e36f 49Š20e58m70e29l73í51k 7829331490247

Šmarjápannjo, ta děvčica mi mluví z duše. Karma nebo co se to tu dává! R^

+14/0
19.9.2016 10:48
Foto

K42a65r87e31l 16M63a40l26ý 6836434130941

Bojler

+4/0
19.9.2016 10:53

J60a72n18a 58N37ě49m78e87č37k91o91v64á 3873564781616

První, co mi při čtení blesklo hlavou - co je "každý normální rodič"? Ten, který za ženskou, do které vrazila jeho manželka, řve v obchodním centru dalších 50 metrů sprosťárny? Nebo ten, jehož osmnáctiletá dcera odpovídá dospělým "jdi do pí*i, ty k*ndo?"

Při čtení o nutnosti autority je mi fakt smutno...

+3/−1
19.9.2016 10:28
Foto

M94a38r51i77e 20M81e36t15l44i11c44k58á 9821824131522

Smutno vám je asi proto, že jste to nepochopila. Nebo máte pocit, že autorita je jen když se vulgárně řve???

+1/0
19.9.2016 21:19
Foto

K16a17t62e20ř56i65n91a 54M82a70r36t15í72n94k66o28v16á 8617647871159

Se vším naprosto souhlasím! R^

+8/0
19.9.2016 10:24
Foto

A60n27d49r89e80a 52Š92r47e43t39r53o19v88á 7221805490258

Vynikajici rozhovor, ta pani ma proste rozum.

+10/0
19.9.2016 10:15

H50a48n71a 58D32o36s21t10á10l71o16v77á 1409764300474

"Několikrát jste zmínila ADHD, ale rodiče často své nevychované spratky omlouvají, že mají právě tuhle poruchu.... Dítě s ADHD je neklidné, jako by jím probíjel proud, ale pokud mu rodiče nastavují hranice a režim, nemusí z něj být spratek, který dospělým skáče do řeči, ničí věci, obtěžuje všechny ... Pokud žák prvního stupně řekne učitelce „ty krávo, polib si prdel, tohle já dělat nebudu“, je to problém rodiny, ne jeho případně poruchy."

To je přesné. I to ostatní s inkluzí. Bohužel takovýmto lidem nebývá popřáno sluchu.

+20/0
19.9.2016 10:10

J63i11ř55i44n69a 65M83a48n61d44á36t96o61v63á 9157538460655

Přesně. Dítě s ADHD jsem vychovala, nebylo to jednoduché, na třídních schůzkách jsem se hanbou propadala do sklepení a byla ráda za starší dceru (která chodila na tutéž školu a bylo na ní poznat, že rodina je "normální a funkční" :-) ). Přesto tento syn s ADHD nebyl nikdy agresivní nebo vulgární.

+6/0
19.9.2016 12:16

P46e23t48r 42F11r93ý22d78e79k 7529311419653

Pockat ono jde u inkluzi o deti? Ja myslel, ze jde jen o prachy z marxistickych fondu.

0/0
19.9.2016 9:36
Foto

P97r75e87m51y57s79l 93K79y80s82e87l20a70k 5915833134489

Myslím, že je to absurdní. Ano chápu do výuky a třídy zakomponované děti, které jsou mentálně v pořádku a mají tedy jen handicap třeba pohybový, ale ať se na mně nikdo nezlobí děti, které vyloženě brzdí vývoj třídy mají mít speciální výuku, třeba s návštěvami standardních škol na určitý druh výuky, či sociálně se mohou družit s dětmi v družině.. Myslím, že to směřuje k tomu aby na olympiádě byli také paralympionici (doteď mající vlastní paralympiádu) s tím, že jednonohým běžcům se bude třeba odečítat 5 s aby se jejich výkony daly srovnávat se zdravými a nakonec by z toho mohl také vylézt první olympijský vítěz na vozíku ve sprintu, porážející famózně U. Bolta o 1 s.

+13/0
19.9.2016 9:11

L17u11d33m92i20l83a 33Š25i67n54d49e56l85á14ř95o39v13á 7692976842751

Jsem pro rozumnou inkluzi tam, kde je to možné a pro všechny přínosné (např. vozíčkář, dítě s lehkou poruchou učení, neagresivní dítě). Pokud ale dítě omezuje ostatní nad rozumnou mez, je agresivní apod., tak nemá ve třídě co dělat. Jako rodič bych rozhodně netolerovala, kdyby dítě chodilo ze školy pokousané od spolužáka apod.

+17/0
19.9.2016 8:50

E62l95i65š71k65a 42K65u54č90e33r30o93v75á 7149232393423

"Setkala jsem se i s tím, že učitelka problémy nemohla vidět, protože dítě plnilo, co má, spolupracovalo se spolužáky, odpadlo až doma, jako kdyby mu došly baterky. Spousta dětí se dokáže přizpůsobit, chovat se, jak se od nich očekává, ale za cenu velkého vyčerpání, poruch chování nebo psychosomatických potíží: bolí je břicho, hlava, pomočují se."

Přesně takto jsme dopadli v první třídě my: dali jsme tomu 5 měsíců čas, ale když se to nelepšilo, tak proběhlo x jednání s učitelkou, pak celým houfem pedagogů, který svolala na jednání ředitelka, a všichni nás přesvědčovali, že věc vidíme špatně a oni dobře a dítě je naprosto v pohodě a nic špatného na něm nevidí. Přitom děcko bylo jak bez života, úplně zhaslo, bylo jak vyměněné, už jsem dokonce hledala kontaty na dětské psychiatry. Škola se naopak začala obracet proti rodičům, že "musí být nějaký problém v rodině", předem vypracovali zápis z jednání, kde sepsali, že mi vysvětlili a já jsem pochopila, že věci vidím blbě... no tak jsme tomu dali prázdniny, viděla jsem, že se děcko vrátilo do normálního stavu, tudíž problém je škola, a tak jsme šli jinam. Za dva týdny je moc brzy říct, ale děcko je nadšené, škola je podle něj "úžasná", přímo srší energií.Tak jsme to asi vyřešili, přinejmenším než nám změní učitelku.

+18/0
19.9.2016 8:36

H14a65n13a 28D42o21s48t40á33l95o82v23á 1409874240154

Když se proti vám spojí, nemáte šanci. Blahopřeji k řešení.

+5/0
19.9.2016 10:12

P62e41t47r37a 37H47e28l89i58k23a62r26o36v90a 9378914267724

Příbuzná pracuje jako speciální asistentka na jedné pražské základce. Svou práci má ráda a dává jí maximum, ovšem sama říká, že někdy vidí tu marnost, protože některé děti prostě běžnou základku nezvládají. Zrovna teď má autistu - neudrží pozornost a přes veškerou snahu se nůžky mezi ním a zbytkem třídy stále rozevírají. Známky dostává prakticky za nic, a i kdyby tu školu vyšel s vyznamenáním, neumí nic a v praxi je zcela nepoužitelný. Sice mohou rodiče říct, že absolvoval normální ZŠ, ale nemá to žádný praktický přínos. Tak jestli by v některých případech nebylo opravdu lepší dát dítě do nějaké speciální školy, kde by se naučilo aspoň něco...

+29/0
19.9.2016 8:20
Foto

P37r92e28m71y44s62l 53K32y35s19e68l70a76k 5915413794709

Nemusí být škola stačí třída. Aby nebyli úplně separováni od ostatních dětí.

+2/0
19.9.2016 9:14

K50a81r91e15l 76U27r84b37a82n 2974854231969

Má ho nechat propadnout.. každý má plnit stejné požadavky.

+2/0
19.9.2016 12:02

T15o54m31á24š 25T86a22t43í68č12e73k 5820242920808

Nemyslím si, že bych se mýlil - v dětském věku, právě v těch kritických 5-6 letech, je člověk snad nejpřizpůsobivější z celého života, dle pozorování i veškeré logiky. Kdy si má jindy zvyknout na to, že musí, že musí dělat i něco, co mu nejde nebo co ho nebaví. Ať si sociální inžinýrky a inžinýři říkají co chcou, ale to je prostě životní realita.

Takže co - když dítě není šťastné ze školy, budeme měnit vše kolem dítěte, pošleme ho do ní o rok o dva později, aby pro něj škola byla procházka růžovým sadem? Heče peče... :-P

0/−13
19.9.2016 8:03

J89a51k85u34b 93Š20r66o50u43b 1807316257119

Je zajímavé, jak často poslední dobou vídám někoho říkat "ať asi [skupina X] říkají co chtějí". Tedy volně přeloženo: "Jiné názory mě nezajímají, kašlu na to, co si myslí odborníci a co si myslí ti, jichž se to týká, já to vím nejlíp a můj názor je jediný správný."

Jak se ti to vyplácí?

+5/0
19.9.2016 12:42

T86o17m79á55š 46T21a21t63í25č54e76k 5260922570168

Jaká skupina? Jedna psycholožka - a právě mezi psychology panují velké rozdíly v názorech. Ona to holt není exaktní věda.

Zato jsou psychologové hodně často i sociálními inženýry.

0/0
19.9.2016 15:47

B22ě88l41a 92H12o91r55á92k55o98v87á 1128932879800

To, že nucená inkluze většinou není pro dítě přínosem ví i absolvent zvláštní, pomocné i specielní školy!!

+18/0
19.9.2016 8:01

J79i43ř64í 95P42l81a94v92s37k77ý 9800686351359

jo taaak, inkluze ... nazorny priklad z realneho sveta: mala vesnicka skola, maximalne dvacet deti ve tride, do prvni tridy letos nastoupil chlapec ktery nemluvi, nezvladne se sam obleknout, jeste loni mu vymenovali plenky. ano, ma asistentku ... ale jeho jedina komunikace s detmi ve tride probiha bud neartikulovanym revem, nebo hazenim vseho, co mu prijde pod ruku. rodice chlapce trvaji na tom, ze chteji sve dite umistit do "normalni" skoly, aby mel socialni interakci s vrstevniky ... vysledek ? po dvou tydnech skolni dochazky pozadali rodice peti deti ze sedmnacti o prestup do jine skoly, prestoze to obnasi dojizdeni do jine obce. schvalne, jak dlouho to vydrzi ostatni rodice ?

+30/0
19.9.2016 7:54

P40e57t77r27a 19H44e30l90i89k31a97r93o60v86a 9988464327194

Znám podobný případ - chlapec měl nezvladatelné záchvaty zuřivosti, při kterých musela být vždy třída poslána na chodbu, tam je učitelka zabavovala (vyjevené prvňáčky), zatímco spec. asistentka se snažila ve třídě hocha zpacifikovat. V tomhle případě trvala učitelka na tom, že to zvládne, ovšem během prvních měsíců odešlo několik dětí do jiných škol, protože rodiče na takovou výuku neměli nervy.

+19/0
19.9.2016 8:25

L69u37d73m95i81l37a 60Š72i40n92d47e65l34á20ř86o66v29á 7682406332751

To je absurdní, že třída musela na chodbu. To by spíš ten zuřivý žák měl být vyveden, ne?

+7/0
19.9.2016 9:26

P78e46t59r51a 74H73e44l86i44k16a38r40o57v58a 9658974657604

S tím to asi nešlo, nevím. Prostě na chodbě byla třída.

0/0
19.9.2016 9:27

H94a88n57a 70D89o97s51t65á72l83o72v30á 1789774910854

To byste musela zažít.

+3/0
19.9.2016 10:14

J92i58ř37í 46P39o62k86o38r52n57ý 1411373931619

Ta paní psycholožka je jak z jiné planety, ale v dobrém slova smyslu. Proč jen není víc rozhovorů s takovými úžasnými lidmi.

+24/0
19.9.2016 7:49

P61e76t85r40a 77H67e49l85i55k77a41r95o63v37a 9828734657714

Přitom říká docela logické, normální věci, ale v dnešní době, kdy se za bernou minci pokládají různí pseudoexperti s pavědeckými nápady, nakonec toto působí jako zjevení. Je to docela smutný obraz dnešní doby.

+10/0
19.9.2016 8:46

L33u24d15m26i48l66a 53Š61i50n37d94e71l75á70ř45o21v48á 7592706212541

Mně z toho vychází, že v některých případech inkluze přínosem je, v jiných nikoliv. Problémem jsou každopádně velké třídy. I když v nich není žádné postižené dítě, tak jak se může učitel individuálně věnovat 30 dětem? Moc ne. Kdyby byly třídy maximálně o 20 dětech, tak by ani inkluze tolik nevadila.

0/0
19.9.2016 6:53
Foto

M12a29r22i27e 36M56e65t34l59i13c88k46á 9801824781832

Jenže ono nejde jen celou třídu. Jde především o to jedno dítě, které má nějaké postižení. A každý kdo "je v praxi" ví, že ne pro každé dítě je inkluze vhodná, bez ohledu na to, kolik dětí je ve třídě.

+6/0
19.9.2016 7:56

L33u42d27m68i64l91a 11Š13i32n33d87e52l38á53ř61o23v83á 7132466382491

Souhlas.

0/0
19.9.2016 8:38

S19i58l75v50a 51N21o10v97á43k13o89v89á 8875334989

Úžasný rozhovor! Ta dáma má zdravý rozum.

Líbí se mi její názor na inkluzi a výchovu.

+30/0
19.9.2016 6:29

J95i35ř74í 53Š35v15e82h36l92a 1794914232296

Místy je to těžký bulvár.

+1/−19
19.9.2016 3:30

D16u56s92a42n 20K13r91i61v14s33k77y 7364855877233

Kdo je pro inkluzi, by mel nest nasledky za absolutni zniceni ceskeho skolstvi. To nejde brat jen tak a delat, ze se nic nedeje. Za sve anticeststi a antineco by se tu nemeli davat medaile.

+14/−4
19.9.2016 3:04

R12o41s69t87i86s62l42a90v 83C80a25h79a 6133757497571

Tak se aspon nauc cesky.

Ceske skolstvi bylo zniceno davno pred inkluzi.

+3/−3
19.9.2016 6:49

V70o28j85t78ě37c55h 95V57i77n29c16z43e 4312506750989

Ty vo*e, na to snad člověk nemusí být psycholog, nebo ano? To je jako s migranty. Každý normální a příčetný člověk musí vidět, že je takový přístup naprosto absurdní. Svět se v pr*el obrací a my tomu přihlížíme jako stádo ovcí :-/;-(

+15/−2
19.9.2016 2:19
Foto

M29a94r22i89e 48M31e34t42l53i24c12k58á 9391864221572

No to je nám objev. Kdyby ministrová školství byla vzdělaná a nebo aspoň měla kolem sebe skutečné odborníky, tak by věděla, že inkluze za každou cenu je cesta do pekel a to především pro to postižené dítě. Odborníci by věděli, že toto si vyzkoušeli na západ od hranic už cca v 70.letech minulého století a že se jim to vážně neosvědčilo. Odborníci by věděli, co dokáže s psychikou dítěte udělat, jestliže i při sebevětší snaze je "na chvostu" a všichni jsou na tom lépe....

+26/−2
19.9.2016 1:54

J38i83ř30í 64Š66v11e44h74l84a 1724404182426

Hele, ty odborníku, četla jsi o tom nějaký názor odborníka?

0/−16
19.9.2016 3:32

M35a56g62d39a 49K80a83t79z37o66v32á 9966611459838

Stačí si promluvit s někým, kdo učebnu zná od katedry a ne od psacího stolu na min isterstvu.

+19/0
19.9.2016 5:15
Foto

M41a93r97i48e 42M93e84t91l66i55c43k62á 9921764241622

Pokud se vám docent Matějček, mezinárodně uznávaný odborník na dětskou psychologii, dlouholetý pracovník dětského psychologického poradenství, podle nějž dodnes učí na zahraničních univerzitách, zdá jako neodborník, to už nevím co víc byste chtěl........ O tom, jak se skoušela plošná inkluze v sedmdesátých letech si také můžete najít dost literatury.

+12/0
19.9.2016 7:52
Foto

M57a93r33i20e 87M54e95t98l46i40c73k57á 9551624421682

Oprava - Zkoušela....... (je vidět, že jsem po noční)

0/0
19.9.2016 7:58

J49a98r90m53i78l41a 69P10í41c70h69o72v93á 5472307854593

Začlenit můžete i dítě nějak postižené, třeba vozíčkáře, ale NIKDY nezačleníte dítě nevychované, které o školu a učení nemá zájem.

K nám do specky třeba chodila slepá holčička. Učitelka se sice snažila, ale přece jen jsou u nás školy na slepé děti specializované, ti znají postupy, mají spoustu pomůcek. Totéž platí pro děti hluché atd. Problémem byl i vozíčkář, protože 2.stupeň školy nebyl bezbariérový. Nakonec bylo dítě přeřazeno do jiné bezbatiérové školy, protože příspěvek na dojíždění byl v konečném výsledku levnější, než vybudovat bezbariérovou budovu, kam za dobu její historie chodilo první imobilní dítě.

Ona je celá slavná inkluze taky o zdravém rozumu a o penězích.

+14/0
19.9.2016 7:48







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.