Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět tipů, jak si snížit hladinu cholesterolu

O svůj cholesterol se člověk obvykle nezajímá do chvíle, kdy ho lékař při prohlídce upozorní, že výsledky nejsou dobré, a že by měl zapracovat na tom, aby hladinu snížil. Jak na to?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34a81r86t68i88n 22J26i72r49o36u88s22e37k 7956105325778

Už je dávno prokázané, že za vysokým cholesterolem a usazováním plátů v cévách jsou zejména cukry. Takže omezte potraviny s fruktózo-glukózovým sirupem, sacharózou a bílý pečivo a půjde to dolů samo.

0/0
11.4.2016 18:57

P68a88v17e63l 73G95r62a82s39g20r66u95b29e75r 8954868214557

Dobrý postřeh. Ale poněkud nepřesný. Vysoký cholesterol totiž většinou odráží vysoké hladiny "hodného" HDL cholesterolu a je tedy ve skutečnosti ochranným faktorem. Stačí se seznámit s těmi nejelementárnějšími mezinárodními statistikami. Vysoký podíl tuků a bílkovin (hlavně těch z vlašských ořechů a mléčných v podobě sýrů a tvarohu) je tou nejsilnější prevencí kardiovaskulárních chorob - spolu s konzumací ovoce a vína.

Sacharidy celkový cholesterol snižují - ale právě na úkor HDL cholesterolu. Naopak podíl "zlého" LDL cholesterolu stoupá. Vysoký podíl sacharidů ve stravě nebo jejich vysoký glykemický index (u obilovin a brambor) je tedy kardinální příčinou kardiovaskulárních i jiných metabolických chorob. A současně největším lidským zabijákem. A jen tak mimochodem: Musíte rozlišovat mezi LDL cholesterolem o vysoké hustotě (který stoupá následkem sacharidové diety) a o nízké hustotě (který stoupá následkem diety založené na nasycených živočišných tucích). Pokud začnete jíst tučné maso a sýry, vyletí vám nahoru celkový, HDL i LDL cholesterol, ale z toho celkového a LDL cholesterolu si nemusíte dělat žádnou hlavu.

Ta nesmyslná veteš o kardiovaskulární zhoubnosti vysokého cholesterolu (pokud nemáme na mysli dědičnou hypercholesterolemii či případ stravy založené na ztužených tucích) už by měla nadobro zmizet ze světa. Občas si připadám jak v nějakém přízračném panoptiku ve stylu Andersenovy pohádky Císařovy nové šaty. Vždyť se koukněte na příklad Francie: Země s nejnižší kardiovaskulární úmrtností v Evropě (a druhou na světě, hned za Japonskem), kde se konzumuje nejvíc živočišných tuků na světě!

Vysoký cholesterol má ovšem i odvrácenou stránku v podobě zvýšeného rizika typických "civilizačních" rakovin (prostaty, prsu, bílých krvinek). Ovšem to už je zase na jinou debatu.

0/0
12.4.2016 20:45

R54e68n65e 56S48t98o30š37e64k 2919290356534

Ja mam sestupnou tendenci cholesterolu, toho spatneho LDL, po drastickem omezeni rohliku a chlebu, kde to spadlo dolu hlavne hned jak jsem s temi rohliky a chleby prestal,

samozrejme cikr je treba take omezit a zacit jist zelene listy, na tom jsme se vyvijeli miliony let, me fakticky pripada kardinalne smesne vymyslet diety a nedelat to, co dela clovek miliony let, zelenina, korenova, hodne listu, i maso , samozrejme karbohydraty rychle take, pokud vim, ze vydam energii ze sebe a spalim to. Pokud se nekdo nehybe, nemel by si k tem rohlikum a chlebum aj. ani cuchnout. Ale i toto neni dobre. Nehybat se. Jako biologicka entita se musime hybat, jinak biologicka hmota nema co resit, to je jako dat matematikovi rovnici k vyreseni niceho ...

+1/0
10.4.2016 20:30

J78o13h28a20n84a 70P16e27k27a22ř71o35v38á 3866622826401

A jéje, oblíbený strašák vajíčka. Přitom horší než vajíčka jsou ty doporučované umělé margaríny a hlavně paradoxně pšenice. Jasně, hýbat se, nehulit jak tovární komín, necpat se sušenkami, jíst hodně zeleniny - to beru. Ale nevěřím tomu, že by s místo přírodních základních potravin měl člověk cpát umělými náhražkami.

+7/0
10.4.2016 18:41

A68n46n41a 18K88i76r32š98o33v60á 9256740745343

Fůůj Žádný margarín tedy jíst nehodlám. :-P Vždyť je to průmyslově vyráběné jako-jídlo....takže k tomu opravdu nemám důvěru.

+2/0
10.4.2016 18:26

M51a49r71t76i76n 35H83e48i51s47l43e75r 4724916502129

Hmm, taková skrytá reklama na potravinové doplňky, jejichž efekt (navzdory snaze výrobců) se neprokázal (to znamená, že jediný efekt pro celou řadu lidí je ta dieta, kterou dodržují, když už berou drahé pilulky - jinak se prý efekt nedostaví). Když ono je tak snadné žrát nějaké "správné" bobule, že. Jen, aby se člověk nemusel více hýbat nebo omezit alkohol a kouření, které neprospívají i jinak.

Stejně jako je přeceňován ten "negativní" vliv živočišných tuků (včetně vajec). Leckterý průmyslově vyráběný tuk (včetně Flory) je mnohem větší svinstvo. Je lepší a chutnější si dát tučný tvaroh (10% přírodního tuku) než jakýkoli margarin (90% umělého tuku). Dokonce většinou i než nízkotučné jídlo - tak je totiž třeba ten tuk nahradit něčím "chutným".

+5/0
10.4.2016 16:57

K18a88r65e16l 47M94a39r43h61a 3708829665118

Sorry ale píšete sem nesmysly, to co píšete platilo pro ztužené tuky z WWII (pravda i později) které se vyráběly hydrogenací olejů na niklovém katalyzátoru a obsahovaly mj. škodlivé transnenasycené kyseliny. Rama a Flora nejsou z ropy ani z nějaké chemické syntézy nebo něčeho takového, to je přetrvávající mýtus. Jde o směs vody, slunečnicového, lněného, řepkového a palmového oleje čili žádný "umělý tuk", podrobnější složení včetně podílu jednotlivých skupin mastných kyselin najdete na krabičce.

Hoax o margarínech už je dost starý a profláklý ale stále se zřejmě šíří http://www.hoax.cz/hoax/margariny-a-zdravotni-riziko-rama-s-nama/

+1/0
10.4.2016 19:45

R47e96n10e 20S50t71o51š87e29k 2749630416624

Jsou tam konzervanty, muzete rict, ty neskodne, ...no, ale jezte to kazdy den v takovem mnozstvi, to nema v tele co delat, pokud si date tucny zdravy, skutecny jogurt s bakteriemi , kde je tuk, nebo i normalni maslo bez soli, delam myslim lepe. Ovsem vtip je v tom, ze pokud omezite chleba a rohliky, tak zjistite, ze to maslo neni na co namazat a kupuje se mene!

+1/0
10.4.2016 21:23







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.