Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak mít úspěšné dítě. Podle odborníků nejde o IQ, ale o vytrvalost

Každý rodič chce pro dítě to nejlepší. Problém je, že sami nevíme, co to je. Proč některé děti z bohatých rodin skončí na ulici, zatímco děti z chudých poměrů udělají kariéru? Co bychom měli v našich dětech rozvíjet? Na tyto otázky se pokouší odpovědět Paul Tough v bestselleru Jak mít úspěšné dítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31i56r42k52a 39A35n39d19r80y74s 1738799260625

Uz z nadpisu se mi jezi chlupy pri predstave, jak rodice agilne planuji svym potomkum zivot, aby byli uspesni. 

Podle me uspech je, pokud je clovek v zivote stastny. Ale ne kazdy uspesny (v ocich spolecnosti) clovek  je v zivote stastny.

+1/0
15.8.2014 17:42

J11i63r78k33a 23A98n59d88r19y21s 1228639800725

A jeste jedna zasadni vec. Inteligence jako lidska vlastnost se priserne precenuje!!

+1/0
15.8.2014 17:43

A78n37n67a 75K82r23á57s31o86v78á 6900714160318

Umožnit dítěti, aby co nejvíc rozvíjelo své schopnosti, patří mezi základní povinnosti rodičů.

+1/0
15.8.2014 22:19

P94a13v19e86l 90F59o78l27t43á10n 4850972924

A ne každý "šťastný" člověk je pro společnost přípustný. Třeba takový masový vrah, kdypak tento tvor je asi šťastný?

0/0
16.8.2014 2:24

I31v95a 52K42r27i22s74t38o18f95o46v21á 7495783862162

Jak mít úspěšné dítě? Rodiče, věnujte se mu, čtěte mu, hrajte si s ním, povídejte si s ním, ať objevuje svět. Řekněte mu, že ho milujete. Pokud ho posadíte k telce a o víkendu dáte do dětského koutku v nákupním centru, bude blbé, kde by se co naučilo, když na něj kálíte?

+1/0
15.8.2014 8:20
Foto

A57n46n43a 18V86e81s87e25l19á 2540928806

„Úplně základním předpokladem šťastného a vyrovnaného dítěte je totiž podle psychologů raná citová vazba k pečovateli.“

Principem je, že tohle je i předpoklad k tomu, aby dítě rozvinulo svoji inteligenci a naplnilo svůj potenciál. Proto je tak zásadní věcí nenechávat opuštěné děti v kojeneckých ústavech, ale svěřovat je (kvalitním) pěstounům.

+3/0
14.8.2014 23:04

L29u57d49ě42k 82N37ě58m37e64c 5825471392884

Co je to za blbce, který tvrdí, že svědomití lidé nekouří a nepijí?

+8/−2
14.8.2014 13:13

P19a30v74e10l 90F54o47l38t48á55n 4930372614

Možná jsou svědomití, ale pokud kouří a pijí tak jsou blbci.

(kouřil jsem kdysi čtyřicítku denně, opět nekuřákem jsem 30 roků)

+1/−1
14.8.2014 22:07

L58u23d18ě70k 53N12ě13m30e45c 5375761872714

To je jiná věc. Já taky vlastně kouřím jenom o víkendech. Ale co to má společného se svědomitostí? Tedy... jak bylo řečeno v příslušném článku. Jsou lidi, který svědomitě makají (duševně) celou noc a u toho hulí jednu od druhé.

+1/−1
14.8.2014 22:48

P17a95v59e56l 30F81o60l69t56á92n 4770942444

Omluva, ale já reagoval pouze na vaši větu, ne na článek.

A co komu děláte o víkendech sem raději netahejte.   :-)

0/0
16.8.2014 2:27

L54u12d35ě81k 28N11ě85m87e98c 5965771502734

;-D

+1/0
16.8.2014 9:06

S76a85n86d15r10a 39F72e23r65i75a31n52č95í46k17o78v97á 7523608761743

Fluidita inteligencie je nezmysel, viaceré štúdie dokázali, že inteligencia je geneticky podmienená a teda logicky nemenná. To, že tréningom zlepšíme našu schopnosť vypočítať nejaký príklad alebo prijísť na nejaké riešenie nie je zmena inteligencie, ale je to výsledok naučených postupov. 

Inak, väčšina spomínaných osobnostných vlastností sú veci, ktoré už rodič môže len minimálne výchovou ovplyvniť. 

Skôr si myslím, že by človek nemal škatuľkovať pojem úspech a nemal by vnucovať svoju predstavu svojmu dieťaťu.

+5/−3
14.8.2014 11:12

E16v68a 74H42u11r94t69o69v31a 9174606596518

myslím, že rodič může ovlivnit úspěšnost dítěte velmi; znám rodiny, kde se dětem věnovali a je to vidět a znám rodiny, kde děti vyrůstaly jako dříví v lese a je to na nich hodně poznat; jasně, že někdo je od přírody inteligentnější a má předpoklad pro určité činnosti větší, ale na tom, jestli bude dítě zevlant mají velký podíl rodiče a je úplně jedno jaké má dítě IQ

+6/−1
14.8.2014 13:15

S40a85n92d70r16a 71F94e14r81i87a69n15č95í58k89o51v90á 7273798961223

Samozrejme, že môže rodič ovplyvniť úspešnosť svojho dieťaťa, voči tomu ja neodporujem (aj keď najviac to ovplyvní sociálnym a materiálnym zázemím). Čo ale rodič neovplyvní je osobnosť (väčšina osobnosti je geneticky podmienená a zvyšok sa buduje v detstve) a inteligencia dieťaťa výchovou. Môžete sa dieťaťu venovať akokoľvek, ale vrodené predispozície nezmeníte. Teraz je otázka, od čoho závisí skutočný úspech. V našej spoločnosti naozaj od IQ úspech nezávisí. Je kopa úplne sprostých ľudí na vysokých pozíciách, showbiznis je výkladnou skriňou úspešných blbcov. 

Bohužiaľ v dnešnej dobe skutočne viac záleží od toho, ako ste snaživý, ako sa viete sebaprezentovať, prebiť sa v konkurenčnom boji, než od inteligencie.

+2/−1
14.8.2014 14:46
Foto

A98n20n79a 46V34e95s71e28l95á 2150108446

Ve skutečnosti nikdo neví, jaká část inteligence a osobnostních vlastností je vrozená a jaká ovlivněná výchovou. Jisté je, že rodiče svou péčí mohou pomoci naplnit dítěti jeho potenciál a vyrovnat případné nedostatky. Naopak, dítě, které by mělo potenciál být vysoce inteligentní, ale ocitlo by se v kojeneckém ústavu a dětském domově, kde se vychovatelé střídají a nedojde tedy k pevné vazbě mezi dítětem a vychovatelem, dítě svůj potenciál nenaplní a mezi vysoce inteligentní, případně velmi úspěšnou část populace pravděpodobně patřit nebude...

+1/−1
14.8.2014 21:00

S44a86n64d47r21a 59F88e69r12i20a63n92č54í41k88o72v21á 7403648681413

Tak to ste úplne mimo, veda má v tomto celkom jasno. Inteligencia je vrodená (pozrite si pojmy ako Cyril Burt a Minnesotská štúdia dvojičiek z roku 1990). Temperament je plne vrodený. U osobnosti sa v odbornej literatúre hovorí najčastejšie o pomere 80:20, genetika výchova. 

To čo hovoríte neodporuje tomu, že inteligencia je vrodená. Prečítajte si moje ostatné príspevky, tam to budete mať vysvetlené.

+1/−1
14.8.2014 21:20
Foto

A71n43n72a 92V60e35s35e70l18á 2200698726

Za pomoci testů IQ nikdy nezjistíte, jaký byl váš vrozený potenciál inteligence, kde byl váš pomyslný strop. Zjistíte jen výši IQ, jaké se vám podařilo díky genům a prostředí dosáhnout. Jestli je to devadesát devět procent vašeho potenciálu, nebo sedmdesát, padesát nebo méně, to se nikdy nedozvíte.

Děti stejných rodičů mají různý vrozený potenciál, navíc stejné výchovné metody mohou mít na různé děti různý účinek. (Proto Zdeněk Matějček říkával, že výchova není věda, ale umělecké dílo, protože i při nejlepší snaze nemusí vždycky dopadnout dobře.)

Takže tvrdit, že inteligence je vrozená, je informace  jednak zavádějící a za druhé se nedá nijak v praxi využít, jelikož jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc. Bez ohledu na to, jestli má dítě potenciál být geniální anebo má Downův syndrom a je tedy mentálně retardované.

0/0
14.8.2014 22:48

L10u95d23ě54k 64N35ě78m67e47c 5325381172684

Tedy... to je zase druhý extrém. Nedá se nic dělat. Je to fifty fifty a spíš se přikláním k těm genům. Jde jen o to, k čemu se využijí.

0/0
14.8.2014 23:26
Foto

A82n40n50a 39V38e33s92e68l78á 2750548926

„Nedá se nic dělat“ říká kdo...? Já určitě ne: „Jediná rozumná možnost je snažit se dítěti věnovat, jak nejlépe člověk umí a rozvinout jeho potenciál pokud možno co nejvíc.“

Kolika procenty se pak na vlastnostech a schopnostech dospělého potomka podílely geny a kolik prostředí nemá (z hlediska rodiče) smysl měřit. Jediné, co má smysl, je přispívat k pokud možno všestrannému rozvoji dítěte ze všech sil...

0/0
15.8.2014 2:13

L14u47d65ě38k 44N76ě49m54e82c 5845671872754

To říkám já a mám pravdu.

0/0
15.8.2014 13:15
Foto

A96n85n10a 42V61e13s95e50l63á 2530658516

Jedním z důkazů, že prostředí (výchova) je pro první roky dítěte (tzv. kritické období) klíčové, jsou případy „vlčích dětí“. Dětí, které první léta života vyrůstaly bez kontaktu s lidskou společností. Takové děti svým chováním připomínají zvířecí mláďata. Nemluví, vzpřímená chůze jim dělá problémy, nemají rozvinutou jemnou motoriku, jsou plaché, bázlivé, vůči lidem nedůvěřivé. Takové děti až na výjimky zůstávají mentálně retardované, svůj hendikep vůči stejně starým dětem se jim většinou už nikdy nepodaří vyrovnat bez ohledu na to, že „v genech“ je všechno v pořádku a jejich inteligence (i další vlastnosti) by při dobré péči byla v průměru, případně nadprůměru...

Proto je tak důležité zejména v útlém věku děti nezanedbávat.

+1/0
15.8.2014 2:27

L39u67d79ě40k 48N16ě37m44e77c 5195421742294

Kdy už konečně přistoupíte i na druhou stranu? Ano, tohle je jeden pohled. A co uděláte s jedincem, který se narodí silně retardovaný? Tomu naopak sebelepší výchova nepomůže k tomu, aby z něj vyrostl plnohodnotný člověk.

0/0
15.8.2014 13:18

L80u93d93ě39k 29N37ě57m65e70c 5495561942814

S výhradou. Geneticky podmíněná neznamená geneticky určená. A tréninkem je také možno změnit přístup k řešení, nikoli jen naučit postupy řešení.

+5/−1
14.8.2014 13:26

S77a42n91d88r18a 96F11e83r77i34a20n86č13í54k28o80v48á 7623178891103

Inteligencia je podmienená a určená geneticky. Samozrejme, na inteligenciu majú vplyv aj iné faktory, ale nie v zmysle jej zvýšenia, ale naopak, zníženia. (napr. choroby, úrazy, nedostatočná výživa v tehotenstve)Ten vrodený potenciál môžete iba nevyužiť. Zmena prístupu k riešeniu vám stále nedvíha inteligenciu. 

A mimochodom, na štúdii s jednovaječnými dvojičkami, ktoré nežili v rovnakom sociálnom prostredí, teda boli od seba oddelené po pôrode, sa preukázalo, že sociálne prostredie má minimálny vplyv na inteligenciu, tieto dvojičky mali totiž IQ takmer rovnaké.

0/−1
14.8.2014 14:56

L86u83d24ě55k 69N24ě46m24e81c 5115181892904

Já si nemůžu pomoct, ale kolikrát už se mi stalo, že jsem někomu vysvětlil, že přístup k řešení problému je daleko důležitější, než mechanické naučení postupu. Prostě je potřeba inteligentnější přístup. Většinou jednodušší. S těmi dvojčaty určitě máte hodně pravdy, ale určitě si i vybavíte, že se píše jen o překvapivě prokázaných shodách. O rozdílech se nikde nepíše. Pochybuji, že je to tím, že žádné nejsou.

+1/0
14.8.2014 15:28

S20a54n65d45r26a 52F65e32r78i19a26n14č19í49k54o20v51á 7673188421733

No áno, na ten inteligentný prístup potrebujete inteligenciu. Ak ju nemáte, tak sa ju nenaučíte cez mechanické naučenie postupu a ani nijak inak. Inteligencia nie je naučiteľná alebo trénovateľná vlastnosť. 

Myslím, že nechápete, čo som napísala. Medzi tými dvojičkami boli rozdiely veľmi malé v inteligencii a neboli to žiadne "prekvapivo dokázané zhody". Štúdií na túto tému prebehlo už viacero, všetky potvrdili to isté (vyhľadajte si meno Cyril Burt, a tiež Minnesotskú štúdiu dvojičiek z roku 1990). O akých rozdieloch vy hovoríte? Veď reč je o inteligencii.

0/0
14.8.2014 18:08

L87u42d15ě15k 93N51ě41m69e40c 5205371842934

První Vaše věta. Podstatné není nasadit kopyto, ale začít nad problémem přemýšet. Změna tohoto přístupu vede ke všeobecnému zlepšení přístupu k řešení problémů, čímž dotyčný vykazuje vyšší inteligenci. Což platí, vznešeně řečeno, napříč inteligenčním spektrem. Poud se tohoto přístupu dostane jen jednomu z dvojčat, má prostě zvýšené příslušné hodnoty proti druhému z nich. Ano, v překvapivě velkém procentu vykazují dvojčata výrazně shodnější všechny vlastnosti oproti jiným dvojicím sourozenců.

0/0
14.8.2014 20:56

S63a37n69d92r96a 71F73e56r31i61a45n45č52í19k37o73v36á 7903658311823

To ako budete nad problémom premýšľať a akú úroveň problémov zvládnete vyriešiť závisí od vašej inteligencie. Prístup k životu, riešeniu problémov, životná filozofia na vašom IQ nič nezmení. Mýlite si príčinu s následkom. 

Inteligencia nie je prístupe. Nedá sa dieťa vychovať k inteligencii. Tie zvýšené hodnoty sú také nepatrné, že zjavne ten prístup nemá žiadny valný význam na IQ. To vyplýva zo štúdií. 

No samozrejme, pokiaľ ide o jednovaječné dvojčatá, tak je logické že zdieľajú rovnaké gény a preto na nich môžeme najlepšie skúmať to, čo je geneticky podmienené a to čo je podmienené výchovou.

0/0
14.8.2014 21:26

L77u79d77ě12k 21N47ě71m79e47c 5495841932804

Znovu a naposled. A už se nebudu hádat. Geneticky jsou dané předpoklady. Výchova z nich může a nemusí udělat schopnosti. Konec citátu.

0/0
14.8.2014 22:44

A63l59e56š 24W96o25l44k12e24r 6849829534589

A co je to "úspěšné dítě" / "úspěšný člověk"? (Peníze? Sláva? Postavení? ...)

Já bych chtěl, aby moje dítě bylo hlavně spokojené a v pohodě.

+25/0
14.8.2014 7:45

K15r87y60š13t45o10f 93H38l42a53v91á22č 9292689618192

když je člověk spokojený v práci, ve vztahu a v rodině, to je velký úspěch :-)

+17/0
14.8.2014 8:01

A59l80e96š 95W66o24l55k20e76r 6439509334679

To si taky myslím, ale právě nejsem přesvědčený, že tímhle směrem společnost míří.

+10/0
14.8.2014 8:30

E42v77a 62H26u37r93t23o74v58a 9874816586798

"úspěšné dítě" je to, které se dokáže samo uživit, vychází dobře s ostatními lidmi, cítí se spokojené a nepáchá zločin; není potřeba být slavný, expert atd.

Pokud se rodiče na dítě v dětství vykašlou, má to následky; bohužel děti pouze živit a šatit nestačí...

+15/0
14.8.2014 8:33

K68a31r24e70l 15N12o25v42a61k 2758336718605

Někde jsem četl, že za úspěšného lze považovat člověka, který je inspirativní.

0/−2
14.8.2014 10:05

D18a30v45i56d 35P33r60a86ž18á85k 6584442652516

Úspěchem se rozumí být Pražákem R^ :-P

+1/−6
14.8.2014 11:42

P33a25v46e15l 48F18o83l65t75á50n 4550292794

Stalin a jemu podobní také asi byli ve své "práci" spokojení a produktivní a v pohodě.

0/0
14.8.2014 22:14

E28l65i27š44k11a 50K14u31č61e65r37o51v35á 7339552183433

jinak klíčem k úspěchu je PŘÍLEŽITOST. Můžete mít inteligenci, jakou chcete, špičkové volní vlastnosti, a umřít ve slumu v chudinské čtvrti někde v zemích třetího světa. Pro "úspěch" se musí setkat dvě věci. Příležitost. A schopnost jedince příležitost identifikovat a využít. Poměr těch dvou věcí může být různý: velmi schopný člověk dokáže využít i malé příležitosti a velká příležitost vynese nahoru i poměrně neschopného, když na to přijde. ale bez těch dvou věcí dohromady to nejde.

+19/−1
14.8.2014 7:01

E15v83a 55H66u59r89t37o60v86a 9664216106468

příležitost si Vás najde, pokud máte určité vlastnosti; dítě, které bylo necháno ladem příležitost nikdy mít nebude

+1/−3
14.8.2014 8:36

D79a79v83i77d 40P17r89a30ž41á98k 6634112292926

Nesouhlasím. Nic takového jako příležitost nikde ve vzduchu nevisí. Příležitosti vytváří pouze sám člověk.

+1/−3
14.8.2014 13:26

L83u49d21ě65k 58N42ě29m41e21c 5245941712974

To není pravda. Jsou lidi, kteří mají kliku a lidi, kteří ji nemají. Prostě třeba někam přijdou v pravý čas. Nebo se ozvou zrovna když je nablízku vhodný posluchač.

+2/−1
14.8.2014 13:31

A66n54n72a 88K26r64á50s64o90v71á 6550484770778

Přijít někam v pravý čas pomůže pouze tomu, kdo je připraven. Vhodný posluchač bude naslouchat pouze tomu, kdo je schopen mu říct něco zajímavého. Ten, kdo je připravený a má co říct, si časem tu pravou chvíli a vhodného posluchače najde.

+1/0
14.8.2014 19:29

L36u25d63ě24k 67N94ě87m18e66c 5125261102444

Ne. Papouškujete pouze moderní dobou zprofanovaná hesla. Ano, příležitost přeje připraveným. Nikoli "připravený dostane příležitost". Ale to není všechno. Kdo je podle Vás připravený? Ten, kdo něco ví, nebo ten, kdo umí tlachat? Jen se zaposlouchejte do řečí některých politiků. Byli připraveni nebo ne? Byli ve správnou dobu na správném místě? Nebo jen tlachají? Jak kdo, že?

+1/−1
14.8.2014 21:03

A86n47n59a 52K65r26á21s28o32v73á 6540904210128

1 % je nadání, 99 % píle. To není nic nového. Průměrně nadaný pilný člověk bude úspěšnější než geniální flink.

+3/−1
14.8.2014 0:51

V38á42c84l30a92v 13R93o50s62e84n97b41e57r40g 6719657642327

Řekl bych tak 20-80, ale jinak souhlas.

+11/0
14.8.2014 1:12

E23l47i50š29k13a 34K94u94č22e61r25o96v41á 7499232133763

to mluvíte o tzv. pilných blbcích, jak je všichni známe, že? dělá to blbě, ale dělá to s chutí, nadšením, pílí a vytrvalostí. ;-D

+9/0
14.8.2014 6:58

B15a38r69b41o79r50a 83S52v18o88b80o27d78o69v90á 6112877358880

Jo ty znam - mam jich kolem sebe dost. Bohuzel pracuji v akademickem svete tak si dovedete predstavit kam jejich horliva cinnost vede... :-(

+3/0
14.8.2014 7:41

I87v89a 91K64r26i68s17t97o38f11o69v11á 7105183272672

Iniciativní blbec je horší než třídní nepřítel. :-P

+1/0
15.8.2014 10:12

L88u59d92ě53k 16N70ě78m29e80c 5855151412434

Kdy už konečně někomu dojde, že výraz "ruku v ruce" znamená přibližně fifty-fifty? Navíc tam máte logickou chybu (čemuž se ve Vašem pojetí ani nedivím). Neměla jste přirovnávat ke geniálnímu flinkovi, ale k průměrně pracovitému géniovi, když už tolik lpíte na píli. A to Vám navíc rovnou řeknu, že jste vedle jak ta jedle. Klidně si můžete srovnat geniálního flinka s nejpilnějším debilem. Copak Vám asi vyjde?

0/0
14.8.2014 13:22

L45u36d49ě47k 34N77ě86m26e47c 5775751622814

Mimochodem - už jste slyšela o tom, že člověk musí být dostatečně líný na to, aby vymyslel nějaký zlepšovák, který by mu usnadnil práci?

+3/0
14.8.2014 15:30

T75e53r79e87z21a 25N78o61v73o43t98n75á 7949443837307

Přesně. Můj geniální spolužák z gymplu je na architektuře, mohl by být skvělý architekt, ale sedí jenom u WoWka, na školu kašle a stává se z něj ještě větší sociopat než vždycky byl. A takových inteligentů znám víc.

+1/−1
14.8.2014 17:49







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.