Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Známky nebo slovní hodnocení: co školáky motivuje víc?

Jsou známky ve škole pro děti hnacím motorem, nebo jim naopak ubírají chuť se učit? Je to jedna z otázek, které budete řešit, pokud se rozhodujete mezi klasickou základkou nebo školou typu Montessori.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S22t70a76n12i63s55l87a98v39a 79K20r18e95j80č75o45v34á 4120883444222

Já bych skoro řekla, že "jedničkáře" motivují známky, ty pomalejší slovní hodnocení. Jinými slovy - jedničky motivují, slovní hodnocení nesráží tak, jako pětka.

+6/0
11.8.2014 13:20

J16a57n 85F15r12o96l40í87k 6806900535604

Každá pochvala potěší a motivuje, ale když mě přinesou vnuci vysvědčení a dědo mám samé jedničky pak vidím to čaro těch číslic v očích našich potomků.;-)

+1/0
11.8.2014 16:58

P55a52v50e42l 15S57o96b78o57t25k49a 5150204

Geny. 90% jsou geny, takže šanci něco ovlivnit máte minimální.

0/−1
11.8.2014 0:01

J37a31n 27F79r45o45l50í89k 6246190725454

Vylepšuje se obtížně. Pokazit se dá snadno.

0/0
11.8.2014 17:00

R24a82d63o44s48l83a37v 69K75l90a33u77d65a 5764858494392

On je děsněj problém dát známku a k tomu slovní ohodnocení.... Rv

+7/0
10.8.2014 20:20

O12l78g35a 67S35v66o61b89o96d65o80v79á 1254417687

Lidi si rádi zjednodušují práci... Mám tak nějak podezření, že se to stejně zvrhne v pár naučených frází jak na straně učitele, tak na straně žáka a těm hodnocením se bude slangově říkat "jednička" nebo "pětka".

+1/0
10.8.2014 16:56

R85u97d66a 73S69l19a81v34í25k 5363538606441

Co jsem měl možnost vidět vysvědčení prvňáků na konci roku, tak to tak vypadalo...všude byl ten stejný text, měnilo se jen oslovení (Pepíku, Mařenko, Jirko,...)

0/0
11.8.2014 11:07

J77a49n 43F65r24o31l87í52k 6216550265264

Ovšem v neformálním rozhovoru Vám učitel odhalí silné i slabé stránky Vaší ratolesti a tento "posudek" postrádá Váš růžový filtr. Takové sdělení je lepší než jen číslice. Vždy jsem na třídních schůzkách čekal, kdy mě učitel něco řekl o dětech abych věděl kam napřít mou pozornost.

0/0
11.8.2014 17:05

S82a64n32d52r67a 82F77e33r59i18a56n93č61í33k13o57v27á 7893898851333

Motiváciou je vždy úspech. Ak niekto vidí úspech v pochvale, v známke alebo vo výsledku svojej snahy a práce, je to už len na ňom. A úspechom by malo byť vždy dosiahnutie maxima vlastných schopností, nie zapadnúť do číselnej škály. 

Otázka je, čo chce rodič, aby jeho dieťa dosiahlo. Ja napr. chcem, aby moje dieťa zo vzdelávania malo niečo, čo bude môcť v živote reálne využiť. A čísielka na papieriku, na tie si za pár rokov ani len nespomenie.

+4/0
10.8.2014 12:21

V94l74a74d77a 37S67i69m24o51n12i42k 3439313113355

A pak se střetne student- absolvent - ve dvaceti s realitou, kde bude záležet na tom, kdy přijde, kdy odejde, kolik udělá, kolik dostane zaplaceno. Všechno exaktní data ... číslíčka jsou i na výplatní pásce.

+3/−2
10.8.2014 17:11

S14a11n65d27r96a 65F82e53r45i84a48n33č40í11k29o26v80á 7503488541953

Jediné číslička na papieriku, ktoré ma zaujímajú sa volajú peniaze. Ale ak je pre niekoho najväčšou motiváciou mať len tie papieriky, nikdy nebude najlepší v tom čo robí. Na kvalitnú prácu treba motiváciu robiť dobre.

+2/0
10.8.2014 17:34

K37a25m79i44l 88S38c16h30w89a59g67e85r 3593606175466

;-D nesmysl - v práci akorát záleží jestli se snažím, že se něco nepovede je normální - na výplatu to má nulový vliv, takže asi záleží kde a jak pracujete...

0/0
10.8.2014 22:52

S50a47r56a 50B43e76n18y51o88v72a 8139565461801

nevím zda to rodiče vědí, ale je možné zažádat o obě hodnocení. U svého syna to mám a je to nejlepší řešení. On dá na ty známky, a ja si přečtu  podronější analýzu jeho aktivit ve škole. U nás ve škole to taky rodičům nabízíme.

+6/0
10.8.2014 12:18

B92á85r54a 69T21e37s20n76e75r32o85v59á 5355860264939

Já co jsem se setkala v rámci své práce s mnoha různými řediteli zš, všichni mi potvrdili, že slovní hodnocení pouze na vyžádání, ano, ale zároveň pouze u dětí, které mají nějak problém typu dyslektik apod.

0/0
10.8.2014 12:40

S59a80r68a 39B16e70n46y54o73v64a 8219325971181

tak to si te´d nejsem jistá, protože já pracuji ve Speciální škole a syn ma ADHD , takže splňuje Vámi zmińovanou podmínku . Zkusím někde zjistit

0/0
10.8.2014 12:57

P44a29v74e30l 48F39o74l81t83á83n 4590902224

Tak jsem se zase pobavil. Píšete:

"Slovní hodnocení od učitelů nabízí prostor pro obsáhlejší hodnocení práce školáka, není to jen striktní rozdělení: jedna, nebo pět."

Pokud to vezmu od konce, tak neexistuje přece pouze striktní "bílá=1" a "černá=5", ale máme k dispozici "šedé" mezistupně 234.

To vaše "Slovní hodnocení" mi připomíná šalamounské komentování výsledku turnaje:

"Naše mužstvo skončilo na krásném druhém místě, soupeř byl až předposlední"

(malý problém je v tom, že byli pouze dva účastníci)

+2/−2
10.8.2014 11:23

K68a33t49e26ř36i81n58a 65V42a20š91á16k38o74v31á 5701122919895

to zalezi na tom,  jak to slovni hodnoceni  pojmene. Prave proto, ze tam neni striktni zamereni na vysledek, ale na daleko vic okolnosti, napr. mnozstvi prace, snahu, atp.

Osobne jsem mela jednicky a na  uceni jsem ani nesahla - minimalne celou zakladku. Chapu, ze nekdo, kdo doma drti a ma trojky, je tim demotivovany.

Podle me je problem uz v tom, ze vubec nejake hodnoceni je dulezitejsi nez vysledek,pokud je motivace znamka, je to klasicka zamena prostredku za cil.

+7/0
10.8.2014 12:27

P12e55t83r 55H84e52l12l42e44r 5683686984164

Ty jo, to jste mi to nemohli říct dřív, když jsem ještě do školy chodil? Že mě měli známky nebo hodnocení motivovat?

No teď, po dlouhém přemýšlení, byla škola něco jako zákopové boje první světové. Zkoušení a testy, to bylo něco jako střelba a vybuchující granáty, před kterými jsem se neustále kryl a snažil se unikat.

Takže určitě nehrozilo, že bych si někdy přečetl nějaké svoje hodnocení, tak nějak jsem svůj názor měl a nenašla se taková osobnost, jejíž názor by se mnou nějak hnul.

+1/0
10.8.2014 11:16

L66e54o20n71a 25W97u78n22d16e12r16l54i52c58h45o47v83á 1798389104130

Slovni hodnocení, jednoznačně. Zažila jsem oboje a to nestresování dětí má obrovsky pozitivní dopad na jejich vnímání školy. Naráz to není závod, soutěž o jedničky... Hra na ty lepší a horší, která demotivuje zvláště ty méně úspěšné. Vyzdvihnutí předností každého jedince zvlášť staví děti do jedné roviny. Mají čas být dětmi a školu vnímat jako prostředí, kde se dozvídají nové věci... Nicméně toto bude v čr možné až po určité transformaci školství, zmněnit vnímaní učitelů, rodičů i dětí. Neumím si představit, jak učitelka se třiceti dětmi ve třídě slovně hodnotí každého jednotlivého žačka :-( Za stavu v jakém školství je, bude toto trvat dlouho. Nicméně člověk musí ten rozdíl zažít, aby mohl soudit. Jsou země, kde je slovní hodnocení běžné a funguje roky. Není to nic jen pro alternativce ... Jak je to často vnímáno v čr. Tož tak.

+11/−2
10.8.2014 10:58

K15a68m66i90l 14S56c66h82w52a98g87e10r 3293906405956

jen poopravím děti není potřeba nijak měnit - děti žádné známky nemají a neznají - tak je deformuje až nástup do školy, takže jediné co stačí je ten nesmysl zrušit - známky nic jiného než stresovat nedokáží...

+1/−1
10.8.2014 22:57

A19l64e10n85a 45V58e96s47e18l10á 3723731415408

Otázka je, jestli je opravdu dobře děti úzkostlivě chránit před stresem... a do jakého věku. Stres je do určité hranice totiž pozitivní věc, i když jsme si jaksi zvykli na něj hledět jako na strašáka.

0/0
12.8.2014 6:55

K63a10m42i24l 61S96c52h88w71a98g89e22r 3853206755586

No tak ve škole i mimo ni děti zažijí stresu už tak dost, tak proč je potřeba jim ho ještě uměle vyvolávat??

0/0
22.8.2014 16:06

M43a92r45i60e 48B30u40b61n94o14v95a 4926584733928

Hodnocení známkou - jsem absolutně proti. Nic nevypovídá o snaze žáka a jeho přístupu k práci. Jenže psát správné slovní hodnocení je mnohokrát obtížnější a pracnější, proto ho odmítají i sami učitelé (řežu do vlastních řad). A musí se ve třídě i jinak s žáky pracovat, vést je k objektivnímu sebehodnocení, víc pracovat s rodiči.

 V naší společnosti je vžité, že každý má jedničky. A kdo je nemá už vybočuje a je mimo. To je náš národ taková elita? Myslím si, že známka "dobře" by měla být brána za standart. Ti lepší by mohli mít chvalitebně, nejlepší "výborně". (Jak to je např. v Holandsku. Ale tam mají A - F.)

+5/−7
10.8.2014 8:59

H66e49l37e46n89a 56Č40í28ž41k15o95v78á 9891201852258

Vážně myslíte, že je v naší společnosti vžité, že každý má jedničky? Možná ztrácím přehled o dnešní situaci a je to tedy dnes (nebo ve velmi nedávné minulosti) jiné, než co pamatuju z vlastního dětství; ale jako někdejší "notorická" jedničkářka jsem měla vždycky pocit, že jsem spíš "nenormální". Jinak řečeno: byla jsem exot, byli jsme takoví ve třídě dva, možná tři. Spíš mi připadalo (tehdy), že jako běžná, uspokojivá norma jsou brány spíš ty dvojky a trojky (resp. nemám dojem, že by z nich moji spolužáci byli nějak zdrcení nebo že by je rodiče za tyto známky nějak "stírali"). Ale jak říkám, možná je to nyní jiné...

+9/0
10.8.2014 9:34

K14a11m56i61l 51S42c78h45w58a13g48e65r 3873136855486

no tak v devadesátých letech kdy jsem byl na základce byla jednička jediný cíl. 2 už znamenalo, že jste něco pokazila a 3 bylo tak to nejhorší co člověk mohl dostat, 4 a byla z milosti jak učitelky rády říkávaly, jako že někdo kdo nic neuměl alespoň projevil snahu nebo zazněl náznak nějakého faktu a 5, že jste úplně tupá... a co si pamatuju tak na prvním stupni to obrečelo spoustu děcek, jeden šprt i tu dvojku...

0/0
10.8.2014 23:03

K44a61t10e65ř55i90n44a 53V46a23š55á50k61o15v36á 5601472529545

presne tak, ve Francii je taky normalni, ze ma kazdy body i slovni  hodnoceni  zaroven. neni to zas takovy problem, deti je tam vice ve tride nez u nas a kazdy ucitel kazdemu napsal jednu az dve vety.

A taky se mi libi sirsi skala znamek /bodu, tam je napr. od 0 do 20, pricemz 0 a 20 se vlastne nedavaji temer nikdy. Zalezi pak na typu predmetu, v tech exaktnich muzete daleko lehceji dosahnout i vysokeho bodoveho hodnoceni, treba u filosofie ci slohu je 14 uz velice vyborna znamka.

A podle specializace,  kdyz uz pak je, se dale pridavaji znamkam koeficienty do celkoveho prumeru,  coz taky vubec neni marne.

0/0
10.8.2014 12:33

M59a78r38i44e 62B11u71b58n85o70v90a 4836784153408

O těch jedničkách je to naprostá pravda, asi ne v celé společnosti, ale mezi určitou skupinou rodičů určitě.

 A věřte (mnohokrát jsem byla svědkem), že se maminka   ptá v šatně prvňáčka, co bylo a on poví 2 ze psaní, mnoho matek řekne: Proč jsi neměl 1?

0/−1
10.8.2014 20:09

H33o97n75z42a 77K89o55z16e10l 8464169282964

A proc nemel 1?

0/0
12.8.2014 6:08

I16v58a87n85a 59N68o32v47a71k13o23v94a 2632172649482

v Holandsku maji 10 az 0 az na jedno desetinne cislo a prase se v tom nevyzna. 10 se nedava, 9 je nase 1+, 8 je vyborna, min nez 5.5 je nedostatecna. Pak se to zaokrouhluje a prumeruje (aspon se decka nauci pocitat) aby se zjistilo jestli dite proslo nebo propadlo. Jo a dcera kdyz totalne nezvladala zemepis, tak mela upravene pisemky - min ukolu jak ostatni decka a na vysvedceni dostala 7*.

0/0
25.8.2014 10:22

H16a89n57a 74F28i36n45k14o41v51á 1186535594406

Taky jsem pro známky.

+4/−4
10.8.2014 8:22

H38e13l22e85n97a 27Č47í53ž22k74o90v45á 9691901202938

Jenže taky dost záleží na učiteli. Pokud už od začátku první třídy sází koule jako na běžícím páse (z čehož šestileté dítě skutečně může být nešťastné tak, že celkem brzy ztratí motivaci) a celkově se chová jako ras, je také něco v nepořádku s ním. Jinak řečeno: to, že se dítě pak trápí, není možná vina systému známkování jako takového.

+8/0
10.8.2014 8:12

J71a10r97m40i80l19a 69M24a65c63h50o44v35á 9295404298344

Já jsem taky pro známky. Zvlášť u starších dětí. Co mi pomůže, když synek v pololetí přinese hodnocení "...je šikovný, ale měl by se víc snažit.....", když během roku nemám srovnání "jak na tom je..."...takto vím - důležitý test za dva, dobře, doučíš se, máš mezery, jo, dostal jsi za čtyři, tak to ne, budeš makat, pomůžu Ti to doučit...apod....

+8/−2
10.8.2014 8:06

A85l14e95n57a 19V94e89s56e69l30á 3653631345638

Možná, ale slovní hodnocení by mělo (i když si nejsem jista, že je každý učitel toho schopen) podchytit rozdíly mezi situací - děcko dostalo za čtyři, protože na to kašle a rodič by měl dohlédnout, aby víc makalo nebo - děcko dostalo za čtyři protože prostě na víc nemá a rodič by se měl srovnat s tím, že holt nemá génia a neměl by děcko totálně zničit nucením k tomu, aby víc makalo.

+2/0
10.8.2014 8:41

H45e16l10e70n97a 82Č45í73ž73k62o77v59á 9781851272288

Přidám s dovolením svou zkušenost. Naše dítě (10 let) chodí do školy, kde se používají oba systémy hodnocení souběžně, tj. např. vysvědčení má dva listy, jedno se známkami, druhé se slovním hodnocením (ale i k různým dětským samostatným "projektům" a větším pracím se nepíše jen známka, ale i stručné slovní hodnocení). To mi připadá jako dobrý nápad, ale je fakt, že to asi klade větší nároky na učitele. A taky je pravda, že v dotyčné škole jsou rodiče a učitelé průběžně v kontaktu celý rok, což je zřejmě to hlavní.

Ale stejně myslím, že opravdu záleží na osobě učitele, protože samotné známky mohou v horším případě být stejně nicneříkající jako samotné slovní hodnocení, např. pokud je frázovité.

+3/0
10.8.2014 8:56

M35a70r94i87e 59B94u30b47n11o78v41a 4766554553348

Pokud má synek napsané slovní hodnocení způsobem, jak popisujete, není to správní slovní hodnocení. Učitel má hodnotit jeho práci. Slovo "šikovný" není hodnocením práce.

+4/0
10.8.2014 8:51
Foto

K18a65t92e52ř60i89n54a 66M66a56r36t34í19n39k89o68v28á 8607817691699

Jsem pro známky.

+4/−3
10.8.2014 6:26
Foto

A43n86n61a 65V73e32s24e52l58á 2370178796

V anketě chybí třetí možnost: Chvála od rodičů, rozhovory s rodiči, vysvětlování rodičů, péče a pozornost rodičů...

+10/0
10.8.2014 3:04

A19l27e68n33a 29V60e71s98e45l85á 3583681365118

Pokud je anketa postavena jako volba, jak by měla škola raději fungovat, pak taková třetí možnost, kterou škola nemůže v nejmenším ovlivnit, nemá smysl.

0/0
10.8.2014 8:38
Foto

A85n28n18a 70V42e68s92e67l43á 2420788106

Anketa smysl nemá ani takhle, protože pro motivaci dětí k učení jsou klíčoví rodiče a jejich výchova a pozornost, kterou škole a školním výsledkům svých dětí věnují, a pak samozřejmě kvalitní učitelé. Na tom, jakým způsobem je dítě hodnoceno, záleží ze všeho nejméně...

+3/−1
10.8.2014 9:16
Foto

A11n62n47a 85V56e38s66e11l89á 2770278686

Jakým způsobem ve smyslu jaký systém je použit...

0/0
10.8.2014 9:21

H82e74l33e10n43a 41Č10í42ž56k13o89v54á 9581891922738

Rodiče určitě důležití jsou, ale nejen oni. Myslím, že ti nejlepší učitelé (jasně, mluvím o ideálním stavu), mohou zapůsobit i tam, kde rodina z nějakého důvodu (nejen neochota, ale třeba i neznalost a malá orientovanost) nemůže. Nemyslím, že je to přímo učitelova "povinnost", spíš jeho plus, pokud je tak dobrý a rozezná talent u žáka, který k tomu jaksi z hlediska "rodinné studijní anamnézy" nemá předpoklady. A před těmito učiteli se musím hluboce sklonit.

+2/0
10.8.2014 9:47
Foto

A11n19n25a 16V85e43s14e43l42á 2440958796

Proto jsem napsala: „...a pak samozřejmě kvalitní učitelé“.

0/0
10.8.2014 9:52

H51e66l27e21n94a 18Č37í10ž67k59o20v39á 9521331502208

Jistě, asi jsem to nějak v tom zápalu (téma mě totiž velmi zajímá) přehlédla. Souhlasím, že systém hodnocení je až druhotný. Jen mám asi nějakou (možná osobně podmíněnou) alergii na stále častější tvrzení, že "kde nepomůžou rodiče, je vše ztraceno". Vy jste ovšem nic takového nenapsala (a ani jsem vám nechtěla nic takového podsouvat). Jen jsem se prostě dala unést svou potřebou trochu "zabojovat", na obecné rovině, proti té představě, že kde nepomohou rodiče, nepomůže ani svěcená voda. Proto skutečně obdivuju každého učitele, který svým počínáním dokáže tuto představu vyvrátit. :-)

0/0
10.8.2014 10:10







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.