Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak si užít běžecký závod. Přinášíme vám 15 rad

Mnoho naběhaných kilometrů a propocených triček. Schody, kopce, sprinty, namožené svaly, unavené nohy, bolení zad, horko, zima, déšť. A teď stojíte na startu závodu, na který jste se celou dobu připravovali. Poradíme vám 15 tipů, jak ho neprotrpět a naopak si ho užít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kali-gandaki

Hlavně nezapomenout!

We run Žluté lázně, we run Janoušek, we run Hrdlička, we run Bém, we run Prague !V

0/0
31.8.2012 0:45

bombai

a bude to zase takové maso jako loni..

to měli první ročník, podcenili stanice s občerstvením, bylo 30 stupňů, dusno a lidi jim padali jak mouchy. Zrovna jsme seděli na palubě jachtičky pod Vyšehradem, popíjeli vínko a čekali na to až odbouchou rozjížďku nebo byla totální flauta. A na nábřeží se potácely ty ubohé vysílené běžící mátohy, co si zaplatily startovné za muka. Nic ve zlém, já jsem už pár i velkých marathonů doběhla, v zahraničí též, ve Vídni bylo také horko jak v peci, ale organizace a občerstvovačky vzorné. I  PIM to má vymyšlené výborně, ale tento závod pořádaly loni totální trubky. Takže moje rada zní, moc tě pořadatelům nevěřte a běžte jinam. Třeba zítra na Run Up na Pankrác, to je vždy dobrá párty.

0/0
30.8.2012 21:31

Rudý přízrak lucha la libertad

tak zaregistrovat se uz nestihnu

ale zase usetrim 4 kila za startovny, docela dost, za ty prachy je snad lepsi jit do hospody nez zaplatit a pak se jeste znicit desetikilometrovym behem po kostkach a asfaltu. Rv

0/0
30.8.2012 19:59

IQ pouhých 41

V nedeli mam 1/2maraton,

tak jsem se zajmem precetl... ale uz to nak tak vsechno znam :-)

0/0
30.8.2012 19:53

Si0 po 4. zákazu

A nějaká rada, když už po 100 metrech nemůžu,

by tam nebyla?

0/0
30.8.2012 17:19

fitzie

Re: A nějaká rada, když už po 100 metrech nemůžu,

byla. vykašlat se na to.

0/0
30.8.2012 19:40

bombai

Re: A nějaká rada, když už po 100 metrech nemůžu,

tramvají domů...

0/0
30.8.2012 21:32

Z mechu - nová registrace

Rady k ničemu

Ty rady jsou věcně správné, ale celkově je to mimo. Pokud někdo poběží závod na 10 km, tak nejlepší radou je, aby tu trasu pravidelně běhal. Pokud běhá 3x týdně 10 km a k tomu jednou třeba 15 km, tak to poběží jako další půlhodinový trénink. Jistě správné rady, nebrat si nové boty. Ale ostatní rady celkem zbytečné - pro toho, kdo pravidelně běhá. Kdo pravidelně běhá např. 10 km a má běžet 20 km závod, tak tomu zas ty rady tolik nepomůžou. Ten potřebuje spíš běhat dleší trasy. A kdo má běžet maraton, tak ten by potřeboval rady. Konkrétní běžecké. Např. 3x týdně běhat 20 km, jednou v týdnu delší trasu 30-35 km, zbylé dny třeba jen krátkou trasu lehkým tempem spíš na relaxaci, jeden den mít zcela bez běhu. Konkrétní tréninkové plány dle stavu trénovanosti, výkonnostního cíle i časových či zdravotních možností. To běhání je možné doplňovat i jízdou na kole. Běh znamená zátěž pro achilovky, kolo je v tomto směru v pohodě. Dvouhodinová jízda jednou týdně středním tempem může být taky dobrým

0/0
30.8.2012 15:28

Z mechu - nová registrace

Re: Rady k ničemu

doplňkem běžeckého tréninku. Při běhu je zátěž pro plíce a srdce větší, ale pro trénink celkové vytrvalosti je kolo velmi dobré.

Hlavně at nejde závodit někdo, kdo pravidelně neběhá. A taky, ono je možné běhat jen tak pro sebe. Klidně sledovat i výkon, rychlost, naběhané km atd. a nestarat se o nějaké soutěže. Změřit si trasu není problém. Pak se nemusí řešit, jestli si vzít na závod nově koupené boty ap.

0/0
30.8.2012 15:32

Jojna Brutman

Re: Rady k ničemu

Příspěvek mi přijde 100x věcnější než samotný článek. Díky za něj.

Ale já bych volil (přesněji, když jsem si před 15-16 lety potřeboval "vyřídit účty" s maratonskou tratí, tak jsem volil) jiný způsob přípravy.

To, co popisuješ, se mi zdá dost neefektivní - zbytečně mnoho kilometrů a žádný důraz na kvalitu.

"Pouhým" hltáním kilometrů se tělo nenaučí patřičné tempo.

0/0
30.8.2012 17:16

Z mechu - nová registrace

Re: Rady k ničemu

Ano, o intenzitě běhu jsem nepsal. Asi tak, kdo běhá trvale a jde závodit, tak ten potřebuje běhat v nějaké intenzitě, aby si zvýšil výkon. Jenže takovýto článek či rady nepředpokládám pro někoho, kdo na takové závody už leta chodí. A nebo aspoň leta běhá.

Kdo je začátečník, tak cílem tu bývá spíše tu trať vůbec uběhnout a nebo dosáhnout nějaký limit. Začátečníkům bych radil spíše větší objem a pak zvyšovat i tu intenzitu. U výkonnostních sportovců bývá obvyklé, že některý trénink v týdnu mají s vyšší tepovou frekvencí a jiný zas s nižší. To je otázkou dosavadní trénovanosti.

Takový Abebe Bikila, ten běhal obrovské objemy. Současně je běhal i ve vysoké intenzitě. Kdo běhá spíš rekreačně, tak lepší je běhat nejdřív spíš ten objem a pak až zvýšit intenzitu. Objem je potřebný tak jako tak, kdežto intenzita je jen věcí výkonu. Opačně, zvyšovat rychleji intenzitu po menším naběhaném objemu může znamenat zdravotní rizika, k zvýšení výkonu pomůže stejně jen omezeně.

0/0
30.8.2012 18:34

Z mechu - nová registrace

Re: Rady k ničemu

Co jsem napsal výše, to jsou jen obecné věci. U kokrétního případu to chce uvážit dosavadní běhaný objem za týden, dosavadní intenzitu, s jakou tepovou frekvencí to dotyčný běhá. Od toho je pak možné dělat konkrétní tréninkový plán.

Nejsem moc pro hurá akce. Někdo si řekně, že něco zdolá a začne dosti intenzivně trénovat, ale doba přípravy je dosti krátká. Výkon tu docílit jde, zvl. pod vedením dobrého trenéra. Ale zdravé mi to nepřijde. Nejsou mi taky moc blízké soutěže. Změřit si přesně trať měřit si čas uběhnutí není problém. Výsledky ostatním mě osobně zas tak nezajímají, všeobecné údaje jsou dostupné a výsledek v konkrétním závodě by mě příliš nezajímal. Otázkou by mi spíš bylo, za jak dlouho uběhnu po rovině 10, 20 km ap.

0/0
30.8.2012 18:40

Jojna Brutman

Re: Rady k ničemu

Ono to tempo neuškodí ani tomu začátečníkovi.

A ani si nemusí pořizovat sporttester. Stačí, když si to tempo rozpočítá - a taky aspoň trochu o něm získá představu a naučí se ho udržet.

Příklad: Chtěl by se na maratonu dostat ke čtyřem hodinám. To je zhruba 5min40s / km. Když si občas střihne třeba 4 x 2km po 11 minutách, tak mu to jistě přijde vhod.

0/0
30.8.2012 20:06

bombai

Re: Rady k ničemu

Já jsem naopak na sobě vypozorovala, že samotné kolo mi nijak v běžeckém výkonu nepomáhá. Tedy, přesněji, pro celkovou kondici jistě, ale abych si zlepšila čas a nelapala při Běchovicích na Jarově po vzduchu - to bohužel ne. Přes léto najedu na MTB i na silničce nějaké ty tisíce, kopce, roviny, ale pak se musím stejně rozběhat. Kdysi jsem po hodně intenzivním cyklistickém létě, kdy jsem k tomu neběhala, vyrazila na 1/2 maraton na Mondsee, a skoro jsem tam vypustila duši. Sice jsem ho nakonec dokončila s časem 1h:56m, ale s černem před očima. Takže za mne, pokud chci dobře běhat, tak mi kolo k tomu nijak zvlášť nepomůže. Ale každý to může cítit jinak.

0/0
30.8.2012 21:40

Jojna Brutman

Re: Rady k ničemu

100% souhlas. Všeobecný základ se určitě hodí, ale bez běhání to nejde.

Ono je to logické, jezdit na běžkách, na kole, nebo "aspoň" páchat turistiku je vždycky lepší než si válet šunky. Ale co nenaběháš, to nemáš. A samozřejmě i psychicky. Když jdeš do závodu jen tak z voleje, nebo když víš, že máš na své poměry naběháno, tak je to sakra rozdíl.

0/0
30.8.2012 22:32

provarenec

Z prdu kulička...

To je příprava jak na výstup na Mt. EverestRv

0/0
30.8.2012 13:51

ctyrykacka

Hlavně nezapomeňte během závodu předsunovat jednu nohu

před druhou, a to střídavě, jinak zůstanete na místě !Čím rychleji to budete dělat, tím rychleji se také přesunete;-D

+4/0
30.8.2012 13:22

klariet

Re: Hlavně nezapomeňte během závodu předsunovat jednu nohu

R^

0/0
30.8.2012 16:18

BezPrace.info

CO pivo, můžeme, my sportovci, pít pivo?

Taková vychlazená 12 uprostřed trasy u Žlutých lázní by bodla nebo ne? ;-D

0/0
30.8.2012 13:03

yabasta

piti

3. Dospělý člověk by měl denně vypít 200 až 400 mililitrů tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti, což odpovídá 2 až 3 litrům tekutin celkem-----pri vaze 80kg bych mel vypit 16-32 litru tekutin,to pak nebudu delat nic jineho nez chcat,chcat a chcay

0/0
30.8.2012 8:44

natvrdlý

Re: piti

přeji příjemný den... ;-DR^

0/0
30.8.2012 9:10

Fuller

Re: piti

No hlavně "Pijte v menších dávkách, například každou půlhodinu 100 až 200 mililitrů vody. ". To chci vidět jak to zvládnete.

0/0
30.8.2012 9:15

everlasting

Re: piti

Před během a při běhu. Článek je o veřejném závodě na 10 km.

0/0
30.8.2012 10:42

Fuller

Re: piti

Asi jste nečetl tu verzi, kterou se tu všichni bavíme?

Aneb chci vidět kdo dokáže vypít  200 až 400 mililitrů tekutin na 1 kg tělesné hmotnosti(v mém případě minimálně 20l) denně rychlostí 0,4l/hod. Aneb do očí bijící blbost, kterou autor přehlédl(opravil až na základě diskuze)

0/0
30.8.2012 11:02

šedivá myš

Denní příjem tekutin

Opravdu mám denně vypít 10,5 - 21 litru tekutiny denně???8-o

+1/0
30.8.2012 8:11

šedivá myš

Re: Denní příjem tekutin

Pardon, čtu dál a pochopila jsem, že rada je cílena na populaci s průměrnou hmotností okolo 7,5 kg.

+1/0
30.8.2012 8:17

natvrdlý

Takže pište si:

1. připravite si něco na posilněnou (pamlsky, kolu, pivo...), 2. oblečte si něco volnějšího (případně nic), 3. vypněte mobilní telefon, 4. vypněte zvonek u dveří, 5. vypněte dětem tu hlasitou hudbu, 6. poproste ostatní členy rodiny ať Vás neruší, 7. poproste sousedy ať nedupou, případně netlučou postelí do zdi, 8. pohodlně se usaďte, 9. dejte si nohy na stůl, aby se před během uvolnily, 10. pusťte televizor, 11. nalaďte sportovní kanál, 12. řekl jsem sportovní, ne erotický, 13. zesilte zvuk, ať sousedi vědí, že holdujete sportu, 14. dejte si pod hlavu polštářek pro případ náhlé únavy, 15. užijte si běžecký závod!

SPORTU ZDAR! :-)

+3/0
30.8.2012 8:03

everlasting

Re: Takže pište si:

Natvrdlý. Ano, nick odpovídá.

0/0
30.8.2012 10:43

natvrdlý

Re: Takže pište si:

Vida a Vy odpovídáte na otázku, která nebyla  položena. Škoda že nemáte smysl pro humor... ;-)

+1/0
30.8.2012 10:53

Jižák 4ever

:/

No to je snad článek pro ty, co 10 km ještě v životě neuběhli :-/ Ale vlastně proč ne, kdo jiný by to vůbec četl ;-D

+1/0
30.8.2012 7:26

helanek

Re: :/

Taky jsem si říkala, pro koho je to vlastně určené. Ti, kteří běhají, tyto rady opravdu nepotřebují a těm ostatním ani řádně zavodněný organismus ani fashion kšiltovka určitě nepomůže :-)

0/0
30.8.2012 8:16

xyz315

Re: :/

Ale fashion kšiltovka a nové boty patří mezi nejdůležitější. Vždyť je to už v bodě 2.

0/0
30.8.2012 8:25

helanek

Re: :/

O to smutnější to je

0/0
30.8.2012 8:28

everlasting

Re: :/

nikoli, patří k tomu, co si nebrat.

0/0
30.8.2012 10:44







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.