Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Manželka schizofrenika: Báli jsme se, kdy vytáhne nůž

Když mého bývalého manžela, stavebního inženýra s IQ 142, propouštěli lékaři před lety z prvního léčení na psychiatrii, nad jejich radou, abych od něj okamžitě odešla, že může být velmi nebezpečný, jsem neústupně zakroutila hlavou. "Přece ho miluji a neopustím ho, ani když je nemocný."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jirius

tato nemoc je opravdu strasna

Ta pani to myslela mozna asi obrazne ze , ze ujel 100km na kole , je jiste ze fyzicky byl v pohode a mel silu. Tato nemoc totiz bere lidem psychicky klid a vlastne ovlivni zivot cele rodiny. Fyzicky take cloveka zrujnuje. Clovek neni schopen vstat z postele, vycistit si treba zuby a ostrihat nehty. je to silene , ale je to tak. A to jsou jen ty male veci. Presne jak s etu pise. Ti lide za to proste nemuzou, vymena latek v mozku probehne , ale tak jak nema a pak se dejou veci. kdyz ma nekdo zlomene koleno, tak je to na nem videt, kazdy to pozna a ten nemocny si zajede k doktorovi a jeto. ale s psychickym problemem je to jine. Tahle problematika by se take mela odtabuizovat.Ti pimplove nahore kradou a zabyvaji se ve zkratce nepodstatnyma vecma. O blaho spolecnosti nikomu nejde. Projdete se stredem Prahy, kolik chudaku se tam potlouka a vyhrabava kose a zebra. To jsou vetsinou lide z kteri zili v detskych domovech, a take psychicky nemocni lide.Vetsina tak zit nechce.

0/0
23.6.2012 0:20

jirius

Tato nemoc je strasna

0/0
23.6.2012 0:11

hariprasad8

Paní bych doporučil

aby se na toho ombudsmana opravdu obrátila. Podle deklarace lidských práv a svobod OSN vám váš bývalý partner zasahuje do života i soukromí nepřípustným způsobem.

0/0
19.6.2012 22:22

evil_nasty

...

Na téma schizofrenie doporučuji skvělý film Čistá duše http://www.csfd.cz/film/4543-cista-duse/ :-P

+1/0
19.6.2012 19:35

daadyy

Re: ...

skvělej film R^

0/0
19.6.2012 23:21

DADAnce

Re: ...

A já britský film Some voices (Daniel Crag v hlavní roli).

0/0
25.6.2012 13:29

překladatel do reality

Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

... mi přijde zajímavé to, že snad každý, který těmi různými našeptávacími hlasy trpí, je bezvýhradně poslouchá. Ano, je to možná tím, že vzhledem k tomu, že jsou vytvářeny jeho mozkem, připadají mu možná reálnější a vlastně je to manifestace přání jednotlivých "okruhů" mozku, ale stále je tu někde přítomna i ona sobecky obranná část osobnosti, která nás pudí neposlouchat jiné lidi, tak proč vždy a bezvýhradně tyto hlasy poslouchají?

0/0
19.6.2012 18:33

hariprasad8

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Ano, je to tak, jediná realita, která existuje je ta uvnitř. Uvědomme si jeden základní postulát, že vše vnímáme prostřednictvím smyslů. Tedy i osoby blízké. pokud někoho milujete, je to na základě vašich představ uvnitř a smysly vás v tom mohou buď podporovat, nebo od toho zrazovat, ale to je zase otázka interpretace. Tyto hlasy a představy pak nejsou nic jiného, než podněty, které nám dává vlastní ego. Duševní onemocnění je, dá se říci jistá forma nezvládnutého ega. Někdy i sebezničující, protože například schizofrenie může skončit i rozpadem základních životních funkcí. Ono je to tak, že hranice mezi normalitou a duševní poruchou je velmi pomyslná, my si totiž všichni někde hluboko uvnitř myslíme, že jedině já jsem "letadlo". Jestli znáte ten vtip. Zbavit se tohoto bludu, se kterým se už rodíme, se povede málokomu. Znám několik lidí, kteří se z toho zbláznili. Je to trochu jako začarovaný kruh, nestaráte se o ego, přeroste vám přes hlavu, staráte se o ego a zblázníte se z toho. :-)

+1/0
19.6.2012 19:52

petr_leicester

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

zajimavy prispevek nutici k premysleni...

0/0
19.6.2012 20:08

DADAnce

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Bych se spíš klonila k tomu, že je to v podstatě chemie...;-)

0/0
21.6.2012 0:28

Mr.White

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

To je takový moderní názor, který se tváří, že vysvětluje vše, ačkoli nevysvětluje vlastně nic. Moderní člověk se s metafyzickými otázkami "vypořádal" tím, že je prohlásil za irelevantí a přestal si je klást, případně předstírá, že na ně má vědeckou odpověď.

0/0
21.6.2012 12:09

DADAnce

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

;-D Tak jestli se chcete tady pustit do biochemckých rozborů, tak jen do toho.... Pro mě je to kapku složité  na diskusi pro Onadnes. Navíc "moderní člověk" je teorie, každý z nás to má jinak. ;-)

0/0
21.6.2012 13:00

Mr.White

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

No to bych právě nechtěl. Chtěl jsem spíš varovat před moderním názorem, že psychickou nemoc člověk zčistajasna chytí jako chřipku, protože myslím, že brání pochopení jejích příčin a tím i úspěšné léčbě a prevenci. (Chemicky (prášky) lze léčit symptomy, nikoli příčiny. Nic proti tomu, samozřejmě. Ale to, že je člověk utlumený ve svých psychických projevech by se nemělo chápat jako vyléčení.) Právě vztah k egu, jak naznačuje příspěvek výše, je v tom pochopení klíčový. Také myslím, že rizikovým faktorem vzniku psychických poruch je přebujelé, ale zároveň vnitřně nejisté ego, a rizikovým faktorem vzniku takového ega citová deprivace nebo traumatické zážitky v dětství, nebo třeba i raná popularita. No, ale to je uznávám, už trochu spekulace..to, že jeden má jen určité psychické problémy a u druhého propukne nemoc v plné síle pak závisí zřejmě na pozdějších zkušenostech a predispozicích (jednou z nich je snad i vyšší inteligence a sklon k abstraktnímu myšlení) toho kterého jedince.

0/0
23.6.2012 12:06

DADAnce

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Asi to bude dost různé u různých poruch... V případě schizofrenie k predispozici přistupuje spouštěč, což nejčastěji bývá nějaká chemická disbalance v těle - třeba marihuana, extáze a jiné drogy, extrémní stres, vyčerpání, nebo třeba koňská dávka hormonální antikoncepce... Takže souvislost s přebujelým egem mi z toho z neleze... U hysterie to snad možné je (ovšem hysterii už ze seznamu diagnóz vyškrtli). Deprese je asi víc závislá na tom, o čem píšete... Ale musím říct, že po psychofarmakách člověk utlumený nebývá, ani se mu nemění osobnost .. Prostě se chová, jako by byl zdravý. Někomu stačí jeden léčebný cyklus a už se u něj příznaky nemoci nikdy nevyskytnou. Po příčinách dobrý psychiatr pátrá, a podpůrné terapie se také užívají... Myslím, že málokterý obor prošel v posledních letech tak zásadním vývojem jako psychiatrie. Ale souhlasím, že (a nejen v psychiatrii)  se nemá k pacientovi přistupovat jako k hromádce orgánů, z nichž s každý specialista hledí jen toho svého.

0/0
25.6.2012 12:07

perthuis

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Jeanne d´Arc? ;-);-)

+1/0
19.6.2012 21:47

surimi

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Neurolog Ivan Lesný psal ve své knize Zpráva o nemocech mocných,že Jeanne d´Arc mohla trpět epilepsií,před záchvatem nemocný pociťuje předzvěst záchvatu - auru,která se projevuje vizuálně(např. záblesky) nebo sluchově, nemocný slyší až tři sluchové podněty a Jeanne slýchala "hlasy "sv.Michala,Kateřiny aTomáše.

Samotný epileptický záchvat nemusí být velký ,s křečemi a válením po zemi,mohl to být malý záchvat petit mal s krátkodobou několikavteřinovou ztrátou vědomí. Schizofrenie v tehdejší době bez léků by vedla k brzkému rozpadu osobnosti a Jeanne by těžko uchvátila krále a armádu,že by ji věřili a poslouchali.

0/0
19.6.2012 22:00

DADAnce

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Byla hodně mladá a mladá se taky rozpadla na popel... takže to mohla stihnou bez rozpadu osobnost. Ale kam já na odborníka.

0/0
21.6.2012 0:30

andy_warhol

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

jsou i pripady, kdy clovek byl natolik inteligentni, ze se tomu dokazal vzeprit.

je to napriklad ve filmu cista duse pekne zfilmovano (podle skutecne udalosti). John Forbes Nash nositeln nobelovy ceny mel takovouto tezkou psychickou poruchu, bludy, hlasy a podobne. nejdriv to s nim dost mavalo, opakovane se lecil, nakonec tomu zacal tomu vzdorovat i bez leku a vratil se do normalniho zivota, nechtel leky brat, protoze pak mu to nemyslelo, dneska mozna jsou ty leky lepsi, ale tehdy byl clovek dost utlumen. takze proste ignoroval hlasy a snazil se zit jako by to nebylo. ale lehke to nebylo. a ten clovek ma fenomenalni inteligenci

http://cs.wikipedia.org/wiki/John_Forbes_Nash

0/0
20.6.2012 11:05

nicefelow

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

Prosím Vás, ten film má se skutečností společného jen pramálo. Skutečný Nash byl třikrát ženatý, a všechny své žený fyzicky týral, zas si ho neidealizujte.

+1/0
20.6.2012 19:43

andy_warhol

Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

na ty wikipedii o tom nic neni. je tam ze ho prave jeho zena podporovala a i diky ni se vratil do normalniho zivota, nevim jestli se s ni predtim stacil rozvest.

0/0
21.6.2012 1:05

GzerOO24

"Re: Na popisu schizofrenie s hlasovými halucinacemi...

"K tématu si snad dovolím citovat jen jeden příspěvek ze starší diskuze, zde je:

"Co se může skrývat za "schizofrenií"?   

Sedmnáct let naše dcera trpěla halucinacemi, tajemnými hlasy a rozdvojením osobnosti. 24 hodin lhala, byla plna nenávisti a zloby. Měla spoustu nevysvětlitelných nemocí. Po deseti letech neúspěšné léčby lékařů na diagnozu schizofrenie.,jsme se obrátili hledat pomoc jinde... . Nad dítětem byl proveden exocismus a z dítěte vyšel zlý duch, který ho sužovat 17 let. Dítě je dnes zdravé a úplně proměněné. Místo nenávisti je plné lásky a Boží milosti. Jak vidíte ne vše může být schizofrenie, ale také v každém nemusí být zlý duch. Kdyby nám tohle někdo poradil dříve mohli jsme mít dříve šťastný život...  (( je to cca z r. 2007-8, autora jsem si, bohužel, neuložil. )).

"...;-)!!.

."

+2/0
20.6.2012 21:51

Wonder Figi

Nechapu

ze chcete cekat na zlepseni zdravotnictvi v CR, Zbalte veci, decka, nikomu nic nerikejte a odstehujte se treba k rodicum a hotovo. Jedine radikalni reseni to vyresi. Necekat na to az se neco same zmeni.

+3/0
19.6.2012 17:26

panko velkomožný

Re: Nechapu

jo, to ho určitě nenapadne, že je u rodičů.

0/0
19.6.2012 22:32

Ratan Bumerangovič

:-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

ze to zduraznujete hned v prvni vete :-) ... je to neco jako Muj manzel ma rad hrusky. V pondeli kdyz jsem koupila jablka nebyl doma!

+1/0
19.6.2012 16:32

negatiff

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

právě že nijak. proto to pisatelka zdůraznila.

+6/0
19.6.2012 16:40

Papaja39

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Protože na to uraženě reagují hlupáci, zabere spolehlivě :-PR^

+1/0
19.6.2012 17:04

Tobinka2.0

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Hádám, že aby vyvrátila mýtus, který se obecně s psychiatrickými onemcněními pojí...

+1/0
19.6.2012 17:18

prdící had

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

zrovna o maniodepresivitě se říká, že je to nemoc inteligentů...

0/0
19.6.2012 17:18

surimi

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Schizofrenie a maniodepresivita jsou dvě různé nemoci.

0/0
19.6.2012 18:54

hariprasad8

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Jsou, ale zrovna v případě mánie a schizoafektivní poruchy je to o tom, že všichni kolem vás jsou blbci a tupci, kteří vám nerozumí a nedokáží nic udělat pořádně, případně jsou neuvěřitelně poťouchlí, zákeřní a dělají vše pro to, aby vás svými provokacemi zničili, takže Já musím být mnohem zákeřnější, abych to přežil a někdy je potřeba se uchýlit i k nějakým krajním opatřením. Je to fakt hodně blbý. Jestli jste tuhle poruchu někdy viděl v akci... :-( Nikomu to nepřeju ani zažít, ani prožít. Ani největšímu nepříteli ne.

+1/0
19.6.2012 20:04

perthuis

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Inu, máte-li takové sousedky, dá se i pochopit.Babizny jedny pavlačové.:-)

0/0
19.6.2012 21:48

surimi

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

jsem zdravotník,ale ne psychiatr,takže je možném že může být ve fázi mánie schizoafektivní porucha, ale jinak mánie se projevuje silnou,nadšenou aktivitou, umělec tvoří  (Gogh ve fázi mánie maloval,ve fázi deprese si uřízl ucho), běžný člověk horečně pracuje bez odpočinku na své práci nebo hobby, rozhazuje peníze

Např.Ota Pavel prý rozdával výplatu sousedům v domě a jeho žena je pak obcházela a sháněla peníze zpět.

Když se organismus vyčerpá,nastane zase fáze deprese.

0/0
19.6.2012 21:51

hariprasad8

Re: :-) jak souvisi IQ se schizofrenií?

Jo jo, to je ta lepší varianta. Horší je, když je v mánii destruktivní. Dost často je to tak, že se v mánii střídají pozitivní a negativní projevy chování.

0/0
19.6.2012 22:16

hariprasad8

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Asi tak, že schíza si vybírá spíše nadprůměrně inteligentní, Bohužel. Je na to nějaká statistika, čím větší IQ, tím je vyšší pravděpodobnost. Ale to neznamená, že to nemůže dostat i blbec našinec. ;-)

+3/0
19.6.2012 19:56

Mr.White

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

Myslím, že to může souviset také se sklonem k sebepozorování a k přílišnému zabývání se sebou samými, všeobecně pak se sklonem k abstraktnímu myšlení. Možná proto inteligentnější lidé častěji trpí touto poruchou..alespoň se mají od těch méně inteligentních čemu učit:-)

0/0
20.6.2012 14:52

DADAnce

Re: :-) jak souvisi IQ se schyzofrenii?

8-o

0/0
21.6.2012 0:34

belisen

Tohle se za komoušů stát nemohlo

Ti by ho zavřeli a už by nevylezl.

0/0
19.6.2012 15:59

Otoman Bezper

Re: Tohle se za komoušů stát nemohlo

a spolu s nim nekolik dalsich zdravych, ale nepohodlnych lidi

+7/0
19.6.2012 16:32

Pytlík

Re: Tohle se za komoušů stát nemohlo

Poněkud se mýlíte.

Když jsem se před 28 lety přestěhoval do svého nynějšího bydliště, tak jsme měli za sousedku schizofreničku. Obtěžovala nás, obtěžovala okolí, policie tu byla co chvíli - a nic se nedalo dělat. Přestala brát prášky a bylo to. Potom chvíli na léčení a začalo další kolečko.

Takže, prosím, nekecejte, že by se to za komunistů stát nemohlo.

+8/0
19.6.2012 17:31

Chanovský_turista

Re: Tohle se za komoušů stát nemohlo

Za bývalého režimu měli tihle schízové i ústřední výbor...

+1/0
20.6.2012 19:36

jirius

Re: Tohle se za komoušů stát nemohlo

Aha a myslis ze je to zpavne? Jo zavrit cloveka az zcerna je to nejjednodussi. Ale je to taky henom clovek, a ten nikoho nezabil a mel by se lecit. A jakym chytrym zpusobem aby ta lecba byla co nejefektivnejsi by s emeli podilet politici tedy ti nahore. Lecba, odstraneni stigmatu to je to dulezite a podstatne.

0/0
23.6.2012 0:28

Hynek Vilém Jarmila reloaded

psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

Ano, současná psychiatrie se ještě 20 let po převratu nevzpamatovala z toho, že ji totalitní systém zneužíval a dnes zaujali druhý extrémní postoj, že k léčbě nemohou nikoho nutit. Nějak ale zapomněli, že existuje nemalá skupina pacientů, kteří na svou nemoc nemají objektivní náhled a nejsou schopni se racionálně rozhodovat. Tihle lidé pak dělají své rodině nebo i jiným lidem - sousedům v domě, obci - ze života peklo. Co s tím? Jediná šance je asi zbavení svéprávnosti a ústav.

                                                                                                                                                        

http://vorisek.blog.idnes.cz/c/199564/Chybejici-psychiatricka-prevence.html

+6/0
19.6.2012 13:48

Yanajedna

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

Proč hned zbavení svéprávnosti? Stačí, aby fungovala nařízená léčba.

+1/0
19.6.2012 13:55

tomtop

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

na to ale není spoleh ... a dokud je svéprávný, tak je to jen na něm. Není divné, že o své léčbě rozhoduje nebezpečně nemocný pacient ? Mě to přijde špatně. Být na místě té ženy, asi mám v každé kapse pepřák....

0/0
19.6.2012 21:14

perthuis

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

No ale to by taky mohly být ústavy plné....třeba i drben.Ne?

0/0
19.6.2012 14:40

Hynek Vilém Jarmila reloaded

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

Ten návrh je na soudem nařízené prvotní vyšetření, ne hospitalizaci. Spousta pacientů se k tomu psychiatrovi ani nedostane. Protože oni se cítí zdrávi, nemocní jsou všichni kolem.

Co se bude dít pak, to je druhá věc.

+1/0
19.6.2012 15:10

perthuis

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

Nevím.Domnívám se, že obyčejnou manipulací vůči někomu, kdo se vám třeba z nějakého osobního důvodu nelíbí byste tak mohl ublížit i normálnímu zdravému člověku..A zbavení svéprávnosti...to snad je trochu silná káva.

0/0
19.6.2012 15:47

prdící had

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

všechno je zneužitelné. takže je to o tom, zda je prospěšnější zavést nějaký systémový nástroj, díky kterému rodina může dostat nemocného do léčby nebo je lepší to nechat, protože zneužití takového nástroje by bylo větší, s horšími důsledky atd....

0/0
19.6.2012 17:18

marvin1

Re: psychicky nemocný nemá často náhled na své zdraví a chování

Ano a to je ta naše Hlava xx  - zbavte ho svéprávnosti, jinak nelze nařídit léčbu.

Myslím, že právě tady je zakopaný pes našeho systému péče o psychicky nemocné.

Pokud rodina nechce psychicky nemocnému dále ubližovat, nelze mu nařídit léčbu. Pro hodně lidí je těžké, tento krok udělat a naše zdravotnictví si pak "umyje ruce" není to jejich věc.

A pak tady IDnes dělá kampaň proti schizofrenikům. To už je několikátý článek během asi sedmi dnů.

0/0
20.6.2012 7:01

Tobinka2.0

Stránky schizofrenika

O tomhe pánovi taky každý ví, svoje výplody dává na internet. Sousedi ho sledují mikrovlnkou a laserovými ukazovátky, nahrávají si ho, snaží se ho zabít... Dokud nepude domnělého pronásledovatele zabít, taky s tím nikdo nic neudělá...

http://smit.wz.cz/zrcadlo/view.php?cisloclanku=2007011201

+2/0
19.6.2012 13:40







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.