Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Známky z tělocviku jsou nesmysl. Hodnotit by se měla snaha, ne nadání

Nenaučí-li se dítě pořádně vyjmenovaná slova či násobilku, dostane špatnou známku. Má ovšem dostávat čtyřky a pětky i za to, že nezvládne šplhat po provaze, přeskočit kozu či uběhnout šestistovku?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Labirinto

A co takhle

hodnotit hlavně snahu i v matice například? Já bych zas chtěla známkovat tělocvik, ten mi vždycky šel a je také důležitý, že... a na matiku talent nemám, ale SNAŽÍM SE :-). Předmět jako předmět, každý má talent na něco. A na co talent nemá, tak má hold horší známku. To pak zrušme i známkování výtvarky, tam je to taky hodně subjektivní jestli je čmáranice hezká nebo ne.

+3/0
20.4.2012 13:11

Dani.K

Re: A co takhle

Já bych právě zrušila známky i v malování, hudebce a pracovních činostech, tak jako v tělocviku.

0/0
3.5.2012 15:50

gogan

Re: A co takhle

Ale proč? Ty známky právě ukazují na co má vlohy, nemají sloužit rodičům k soutěžení čí ratolest má lepší průměr. Těm dětem je to stejně fuk.

0/0
3.5.2012 23:45

KarelV

Na táboře

při příjezdu na dětský tábor jsme si všimli lan zavěšených na vrbách u řeky vzadu za chatičkami...

při příjezdu na ta lana nevyšplhal skoro nikdo...

při ODJEZDU domů z tábora nahoru vyšplhaly všechny děcka !  ;-) ... a vo tom to je.

Bylo to blízko, bylo to furt k dispozici a byla přirozená konkurence a soutěžení mezi dětmi ... R^

+4/0
20.4.2012 9:21

janiiiv

Tělocvik

Já jsem odmala na tělocvik a obecně nějaký přesně určený pohyb levá. Taneční kroky pochopím, ale trvá mi to delší dobu. Mám problém sladit při aerobiku ruce a nohy. Nebaví mě kolektivní sporty, jedině snad basketbal nebo florbal, jenomže my měli ve třídě závodní volejbalistky a gymnastky, takže jsme si taky mohli nechat zajít chuť. Navíc kluci měli štěstí na tělocvikáře s rozumem, takže drtivou většinu roku hráli fotbal, my skákaly, běhaly, házely a vrhaly a co z toho? :-P Třídní výlet na kole jsem přežila s jazykem na vestě jako poslední ocásek vzadu, na "cyklistický kurz" jsem si bez větší námahy vymínila u alergoložky papír (a ano, fakt na jaře trpím jak pes). Bavila mě voda. Ráda chodím pěšky, i když zase nejsem žádný šílený turista. Ve třeťáku na gymplu jsem dostala z tělocviku za 3, protože jsem měla angínu a po zkušenostech s opakovaným návratem nemoci jsem odmítla 14 dní cvičit.

+3/0
19.4.2012 23:46

merobijec

A co vůbec chcou?

0/0
19.4.2012 19:35

kretzschmar

znamky

obecne si myslim, ze vetsi problem nez znamky je pristup telocvikare. byvam na deti nekdy hodne zlej. hlavne kdyz se smejou nekomu, kdyz mu neco nejde. kdyz je pristum ucitele rozumny, tak i to dite, ktery je totalni kopyto, muze mit z telocviku dvojku a mit ho presto rad. znam takove pripady...

+3/0
19.4.2012 17:03

kretzschmar

Radvansky

koukam, ze si pan Radvansky mysli, ze telocvikari jsou asi spisovatele :) psat 200 slovnich hodnoceni kazdyho pul roku by byla celkem pekna knizka... a myslim, ze by se pak pobavili rodice, kdyz by si ty nase vyplody cetli:) ale jinak vsechna cest pred panem doktorem (btw: doktory obecne nemam rad a jsem telocvikar)

+2/0
19.4.2012 17:01

Dáin

vysvedceni je zhodnoceni

schopnosti zaka. at se jedna o pohybove nadani ci naopak matematicky mozek. ja zase nemam ani omylem na chemii a znamkovat snahu jsem tedy nikdy nezadal ;-D.

+3/0
19.4.2012 16:51

tabasco

Re: vysvedceni je zhodnoceni

ony by nejlépe ty internety a tělocviky zrušily...

0/0
19.4.2012 16:55

tabasco

...

je zvláštní, že tělocvik nemají rády hlavně ženy, které mají problém doběhnout i tramvaj :-)

0/0
19.4.2012 15:07

tabasco

Re: ...

ony se v tom mladém věku o své tělo starají vesměs tak, že prostě buď nejí dostatečně (kvůli štíhlé postavě) a nebo se přejídají. chtělo by to pravidelný pohyb i stravu a hned bude v tělocviku více jedniček.

0/0
19.4.2012 15:10

heim

Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

Všechny předměty označené "výchova" by měly pouze vychovávat k tomu, aby děti měli k těmto předmětům kladný vztah. Matematika, český jazyk, cizí jazyk, chemie, fyzika apod - všechny tyto předměty se lze naučit, někdo musí vynaložit větší úsilí, někomu to jde pro změnu samo. Ale pokud někdo nemá hudební sluch, nemůže ho žádným učením získat, pokud nemá pohybové nadání, tak se lepšímu pohybu jen těžko naučí a výtvarné nadání musí mít člověk také tzv. shůry dáno. Stejné je to s pracovní výchovou, pokud je někdo tzv "levej", zručnosti se nenaučí. Klasifikace by měla být v těchto předmětech zcela zrušena, mělo by se jednat o víceméně odpočinkové hodiny, které rozšíří obzory dětí. Místo toho  tělocvikáři často bazírují na nesmyslných výkonech a výjimkou nejsou vysvědčení s 1 od shora dolů, jen z TV třeba za 3. Obdobný zcela nesmyslný přístup znám i z hudební či výtvarné výchovy.  Myslím, že slovní hodnocení by v těchto výchovách bylo mnohem vhodnější.

+4/0
19.4.2012 12:35

Fonon

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

mne učitel na základce vždy říkal, že si rukama nevydělám ani na slanou vodu. Nebral jsem to jako žádnou křivdu, naopak jsem byl přesvědčen, že má pravdu. A tak jsem se rozhodl vydělávat hlavou;-D

+1/0
19.4.2012 13:23

xxdavxx

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

pekne :D

0/0
19.4.2012 13:25

tabasco

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

dnešní děti mají daleko méně pohybu než dříve a není to vrozené ale tím, že děti od mala sedí u PC,  venku neběhají, nelezou po stromech a neskáčou přes rigóly. vymluvat se, že nemám pohybové nadání mi přijde směšné, prostě výmluva jako hrom. přece nepotřebuju pohybové nadání abych udělal výmyk a dokázal hodit míčem.

0/0
19.4.2012 14:50

_m-

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

To máš těžký, já jsem taky dlouho nechápala co je složitýho na kvadratických rovnicích a shodě podmětu s přísudkem.......

+1/0
19.4.2012 14:54

tabasco

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

já to chápu. kdo necvičí a netrénuje (jak rovnice, tak běh) je jasné, že v tom bude nejlépe průměrný. ale ne na jedničku.

0/0
19.4.2012 15:00

Brundi

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

Aktivne sportuju, sport mam rada a pokud se pamatuju, tak vymyk udelala z holek na gymplu skutecne maloktera a to i z tech nadanejsich. To neni pohyb, ktery by sel bez uceni jen tak sam od sebe. Na hazeni micem, volejbal atp. jsou holt nekteri lide levi. Nenadelas nic.

+1/0
19.4.2012 22:01

tabasco

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

;-D no to snad ne. samozřejmě při výmyku by měl pomáhat tělocvikář ale časem by to měl zvládnout každý zdravý jedinec. stačí tréning.

0/0
20.4.2012 10:11

Brundi

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

Ucitelka urcite pomahala a asi jsme to nijak zvlast nedrtili. Vymyk proste neni prirozeny pohyb, tam je treba naucit se ten grif. Silove to nijak zvlast narocne neni a i kdyz vysplham nekolik metru bez prirazu a bricho mam vytrenovane, takze sily na to mam nekolikrat, tak vymyk nejspis nedam (uz dlouho jsem to nezkousela), neb ten grif jsem proste nikdy nechytla. Moje nadani jsou evidentne jinde. :-)

+1/0
20.4.2012 11:13

Lord Havelock Vetinari

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

Tak nějak...po stromech jsem kdysi lezl pořád, skákal přes výkopy také, uběhnu aspon sedm kilometrů, naučil jsem se stojku aji vylézt na tyč bez pomoci nohou, nemám žádnou přebytečnou hmotnost, ale výmyk prostě nedám, ani kdybych se postavil na hlavu.

+1/0
20.4.2012 18:31

Lord Havelock Vetinari

Re: Výchova by měla vychovávat, nikoli deptat děti, které nemají

Ono se to lidem ŘEKNE, vykopni nohy v tenhle moment nebo přenes váhu nahoru...

+1/0
19.4.2012 23:48

Kuffenbach

Ja jsem pro hodnoceni podle vysledku

V zivote je pramalo dulezite, jak se kdo snazil, dost casto to je pouha vymluva.

Pocitaji se jen vysledky. "Sefe, skoro jsem tu praci dokoncil, ale ja se hrozne snazil!" - to asi taky neprojde.

Jestli mam vysplhat na tyc do 20 sekund, tak ano, nekdo ma lepsi predpoklady, nekdo horsi. Muzeme se bavit o tom, jestli to mam sanci to natrenovat (coz je 100% potreba), ale cile by meli dosahnout vsichni, pokud nemaji nejaky zdravotni problem.

+1/0
19.4.2012 12:01

kretzschmar

jine predmety

a proc nehodnotit treba matematiku, anglictinu, vytvarnou vychovu... taky pouze podle snahy? vzdyt prece kazdej je jinak nadanej i na tohle ;-D

0/0
19.4.2012 11:24

tabasco

...

problém je v tom, že se děti dnes málo hýbou. hlavně holky, které nějákej sport většinou absolutně nezajímá. pak chtějí zrušit známkování, protože neumí obyčejný kotoul, stojku na hlavě či vyšplhat na tyči 3m, jelikož pro to nemají svalovou hmotu. další problém jsou učitelé/ky, které ten svůj tělocvik berou až moc vážně, nebo ty děti zesměšňují.

+1/0
19.4.2012 11:22

dwart

Re: ...

To si myslím, že je dnes převládající problém, lenost dětí. A částečně to pak implikuje i to druhé. Když před patnácti lety v tělocviku všichni všechno zvládli až na vyjímky tak ne nedivím kantorovi, že je dnes neoblomný u děcka, která neudělá kotoul, protože ví, že to prostě jde.

0/0
19.4.2012 12:27

komin

Nesika

Nesika s mindrakem od soudruzky samozrejme vi nejlip jak se to ma delat. Uznavam ze soudruzka Vas nemela zesmesnovat pred tridou a dostavat znamku z telocviku je docela zbytecna zalezitost kdyz slovni hodnoceni by bylo mnohem kvalitativnejsi. Nadruhou stranu vase psychicka labilita a strach z pohybu je mi k smichu. Kazdej je na neco nemehlo, to neznamena ze se to nemuze alespon trochu naucit. A ano deti jsou casto dost krute, ale cloveka to nauci postavit k necemu celem (narozdil od Vas). Pokud se nechcete pohybovat, bezte se ladovat hnusem z fastfoodu a neventilujte si mindrak na iDnesu.

Mimochodem v cestine na me nikdo ohledy nebral (dislektik a disgrafik), taky sem nevedel proc se mam k maturite ucit milion autoru a jejich del kdyz studuju strojni prumyslovku. Maturu z cestiny sem udelal diky velkymu stesti. Budou se snad kvuli tomu menit osnovy nebo styl vyuky? Ocenil nekdo moji skutecnou snahu se ty nesmysly naucit?

+2/0
19.4.2012 10:44

komin

Re: Nesika

Nenavidel sem povinou cetbu a snazil se ji vicemene uspesne vyhnout. Skola mi cteni zhnusila, ale pak jsem do ruky dostal par knih ktery muj nazor zmenilo a ted ctu jak o zivot. Chci tim rict, vykaslete se na soudruzku a zkuste si nekde protahnou skraceny slachy a nejdete se sama co vas bavi!

+2/0
19.4.2012 10:46

IfčaX

Re: Nesika

Jo, rozumný přístup.

Je ale zajímavé, že na vás tady nikdo nezareagoval, že máte poděkovat rodičům, že vás nevedli ke čtení a že kdybyste nebyl línej, tak jste přece nemohl mít problém...  (Což si samozřejmě nemyslím, ale když dítě narazí na blbého tělocvikáře, tak kdekdo takhle stupidně argumentuje.)

+1/0
19.4.2012 16:01

nerzhul

nejen v tělocviku!

Tohle se dá a možná i má aplikovat na více předmětů. U mě to byla například výtvarná výchova. Učitelka mi chtěla dát v 8 třídě 3ku z výtvarky jen proto, že můj potrét vypadal jako špatně strávená stolice. Ale já se přitom i docela snažil, akorát prostě neumím kreslit. Naštěstí zafungoval maminčin princip, kdy jí moje máti důrazně vysvětlila, že mě nějaká přitroublá výtvarka živit nebude a že mi maximálně zkazí vyznamenání. Podobný zažitek jsem měl i hudebkou, naštěstí tam bylo něco, co se dalo naučit nazpaměť, tak to mé špatné zpívání vyvážilo...

+4/0
19.4.2012 10:23

Lord Havelock Vetinari

Re: nejen v tělocviku!

Se školní výtvarkou jsem taky kdysi měl problém. Ale proto, že se skoro pořád dělalo vodovkama a temperama- a ať jsem se snažil jak chtěl, barvy nespolupracovaly a vždycky z čehokoliv vyšly jakýsi kafebraun do zelena nebo zvratková žluť neesteticky vyblité na papíře. Ale pak jsem zjistil, že umím s tužkou a díky tomu se dostal na architekturu.

+3/0
19.4.2012 14:05

Hans8

A co matika?

Když by se měla hodnotit snaha v tělocviku, proč ne v ostatních předmětech?? To jsou mi věci. Kdybychom byli v životě hodnoceni podle snahy a ne podle výsledků, to by to vypadalo. Zase někdo přemýšlel, že?  Např. dnes večer se Phila snažila, ale prostě dostala desítku a prohrála. Barca byla taky lepší a snažila se - a taky prohrála! To je život, milí zlatí.

0/0
19.4.2012 10:12

nerzhul

Re: A co matika?

no ta matika, myslím že když se někdo snaží, tak se něco naučit může. Obzvlášť na základní škole, kde je úroven matematiky dosti triviální. ikdyž je to taky dosti sporné a na zamyšlení

0/0
19.4.2012 10:25

IfčaX

Re: A co matika?

Protože úkolem matematiky je předat určité pemzum znalostí.

Úkolem tělocviku je, aby se děcka mezi vyučováním hýbala.... Mj. proto.

I když po pravdě řečeno si myslím, že známkování či neznámkování je jen okrajová otázka. Spíš jde o přístup vyučujícího a jeho uvědomění si, čeho má vlastně ve svých hodinách dosáhnout.

+4/0
19.4.2012 10:28

_m-

Re: A co matika?

Taky myslím.Špatná známka na vysvědčení zamrzí, ale pokud  nehraje roli při přijímání na školu, je to vlastně fuk. Ale posměch a ponížení učitelem je mnohem horší. Což ti, komu dělá problém matika, nebo jazyk nemohou pochopit, protože je málo matikářů, kteří by třídě oznamovali - vidíto to kopyto? Ani trojčlenku neumí.

+1/0
19.4.2012 10:51

IfčaX

Re: A co matika?

Přesně tak. U mě to třeba roli při přijímání na školu hrálo. Jedna jediná dvojka v pololetí šesté třídy znamenala, že jsem v osmičce přijímačky na gympl dělat musela.

Ale upřímně řečeno - mohly být pro mě s těmito známkami přijímačky problém? Nemohly. Takže to tenkrát taky vytáčelo spíš moje okolí, které takovou nelogickou nespravedlnost nechápalo, ale mně byly ty dvě hodiny nebo kolik, kdy jsem musela podle zadání na tabuli něco na tom gymplu napsat, poměrně ukradené.

Ale aby děcko chodilo do školy se strachem, popř. aby v něm celkem přirozenou potřebu se hýbat, hodiny tělocviku na dlouho ubily... tady prostě JE něco špatně.

+3/0
19.4.2012 11:01

dwart

Re: A co matika?

Jo? Já měl v páté třídě v pololetí i čtyřky 7.,8.,9. vyznamenání pak gymnázium pak VŠ. Bohužel poděkujte svým rodičům, že vás nevedli alespoň k nějakému pohybu.

+2/0
19.4.2012 12:43

IfčaX

Re: A co matika?

Bohužel - za tohle můžu poděkovat spíš těm tělocvikářům. A to podotýkám, že si nijak extrémně stěžovat nemůžu. Nějakým ponižováním či buzerací jsem si neprošla a ta občasná dvojka na vysvědčení mě nevytáčela.

Ovšem že jsem přirozeně dost fyzicky zdatná a (na něco) i pohybově nadaná jsem zjistila až v docela pokročilém věku. Následkem tělesných výchov ve mě dlouho bylo zakořeněné přesvědčení, že většího dřeva není...

+2/0
19.4.2012 13:16

tabasco

Re: A co matika?

jasně. za vaši lenost se venku proběhnout, může samozřejmě tělocvikář. to určitě. :-P

+1/0
19.4.2012 14:53

IfčaX

Re: A co matika?

Co hulíte?

+2/0
19.4.2012 15:57

tabasco

Re: A co matika?

už jste dofňukala? ;-D

+1/0
19.4.2012 16:07

dwart

Re: A co matika?

Ne, tělocvik je předmět jako jakýkoliv jiný. Nemůžete si stále vybírat, co by jste chtěla dělat a co ne. Fyzický pohyb je, ačkoliv se to nezdá, důležitý. Ne kvůli pohybu samotnému, ale fyzický pohyb a rozvoj intelektu jsou velmi úzce propojené hlavně v dětském období, s pohybem jsou spojeny také hormonální procesy.

+1/0
19.4.2012 10:56

_m-

Re: A co matika?

Samozřejmě že je pohyb důležitý -ale o tom tu pořád mluvíme.  Že  učitel, namísto, aby ukázal jak je pohyb důležitý a jak může být příjemný  dokáže dítěti ten pohyb  zhnusit.

+2/0
19.4.2012 11:01

dwart

Re: A co matika?

To ale není problém tělocviku ani známkování, ale konkrétního kantora. Bohužel je to výsledek i úvah jaké máte vy, že tělocvik je jen jakýsi doplněk. Jak tu už bylo zmíněno, když někomu nejde matematika, počítá sbírky, rodiče mu vysvětlují. Když mu nejde sport tak s tím nic nedělá. Ono stačí začít s jakýmkoliv sportem, který by dotyčného bavil a zlepší se mu obecně motorika i fyzická kondice. Ale to by musel přestat se stěžováním  "že to nejde" a začít něco dělat. Nic není v životě zadarmo nebo jen tak.

+1/0
19.4.2012 11:07

Neutrální Nick

Re: A co matika?

Přesně tak. Navíc kolektivní sporty, které se v tělocviku často hrají, mají svou roli i pro rozvoj sociální inteligence, děti se tím seznamují s tím, co znamená být částí celku atd. atd.

0/0
19.4.2012 11:01

IfčaX

Re: A co matika?

Ne, tělocvik není předmět jako každý jiný. Třeba i kvůli tom, co jste napsal. Fyzický pohyb JE velmi důležitý. Dokonce tolik důležitý, že je škoda od něj děcko odradit tím, že se budeme točit na něčem, co nezvládá.

Uvědomte si, že ty předměty s názvem "výchova" mají spoustu specifik. Třeba i takové, že v jiných předmětech (modelově třeba matematice) jste na každém stupni vzdělávání  na takové úrovní, abyste při dobré známce mohl pokračovat dál. Umím dobře učivo základky - můžu studovat dál. Zvládnu-li učivo gymnázia, mám plně dostačující znalosti pro pokračování na vysoké a to i matematického směru (nemusím už mít na složitější věci buňky, ale rozhodně se nemusím nic extra doučovat).

Umíte si představit, že s jedničkou z tělocviku - bez jiné průpravy - byste byl kvalifikován k pokračování v kariéře profesionálního sportovce? Že s jedničkou z hudební výchovy můžete jít na konzervatoř? Je mnoho důvodů, pro které to opravdu NEJSOU předměty jako každý jiný.

+1/0
19.4.2012 11:09

Neutrální Nick

Re: A co matika?

A abych použil paralelu k tvému "logickému" příkladu, člověk s jedničkou z matiky z gymplu je "kvalifikován k pokračování v kariéře profesionálního matematika" nebo se stejně, jako ten sportovec, musí nejdříve dostat o několik úrovní výš, než kde je po tom gymplu, aby se mohl daným oborem začít živit (=být profesionál)?

.

Používáš hodně přiohnuté a nesmyslné argumenty.

0/0
19.4.2012 11:14

IfčaX

Re: A co matika?

Ano. Taky proto jste už jednou prohlásil, že o debatu v tomto duchu nemáte zájem a já to kvitovala s potěšením.

0/0
19.4.2012 11:16

Neutrální Nick

Re: A co matika?

Někde jsi napsala, že máš potřebu za každou cenu prosazovat svoje názory.

Zdravé prosazování názorů (nikoli však za každou cenu) u lidí, kteří mají co říci, je v pořádku a podporuji jej, třeba v práci. Ale ne u lidí, kteří plodí bludy postavené na takhle chatrných základech.

+1/0
19.4.2012 11:26







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.