Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stoupne-li teplota nad 37 stupňů, je zle. Největší mýty o horečce

Horečku poznáte podle horké kůže nebo když naměříte cokoli nad sedmatřicet stupňů. Je potřeba ji ihned srazit, protože je nebezpečná a může způsobit poškození mozku. Představujeme vám největší mýty, které kolují o horečce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kajak v zakoně

jsem se preventivně změřil.. a mám 35,2..

8-o

0/0
18.5.2011 1:01

CCblue

Re: jsem se preventivně změřil.. a mám 35,2..

V konečníku? Doporučuju nedávat si tam led nebo podobné podchlazené věci.

0/0
18.5.2011 10:54

Sasenka

Re: jsem se preventivně změřil.. a mám 35,2..

Nemáte digitální teploměr? Ještě jsem nepotkala takový, který by opravdu měřil...

0/0
18.5.2011 14:43

Lunruj

Re: jsem se preventivně změřil.. a mám 35,2..

Já potkal dva a oba měřily dobře. Oba kontaktní. Jen je potřeba dbát na dobrý kontakt a nevěřit zvukovému signálu, většinou jsou nastaveny tak, že zapípají, pokud se teplota nezmění o více jak 0,1 °C během 1 minuty, obvykle stačí podržet teploměr tak o pár minut déle, případně přidat asi 0,2 - 0,3 °C. Nevěřil bych moc těm desetisekundovým. A měl bych tendenci nedůvěřovat bezkontaktním teploměrům. Možná by mohla být nějaká odchylka u staršího teploměru, ty čidla stárnou, ale asi to nebude nějak extra významné.

0/0
25.5.2011 12:57

Alice.J

obecný mýtus nebo osobní nevzdělanost

Článek je matoucí, nemá žádnou informační hodnotu. Autorka předkládá všeobecně známé informace a ještě k tomu zmateně, protože nerozlišuje pojmy horečka a zvýšená teplota. Zajímalo by mne, kde autorka přišla na tyto mýty. Neznám nikoho ve svém okolí, kdo by si takové hlouposti myslel. Článek velmi snižuje serióznost novinových článků a navíc takto neodborně a zmateně předložené informace mohou způsobit nesprávné jednání některých rodičů, kteří dosud jednali správně a skutečnou horečkou malého dítěte se zabývali.

0/0
17.5.2011 20:24

kajak v zakoně

Re: obecný mýtus nebo osobní nevzdělanost

článek rozhodně nesnižuje serióznost ostatních článků.. Serióznosti ostatních článků se bez problémů vyrovná..R^

0/0
18.5.2011 1:03

Sasenka

Re: obecný mýtus nebo osobní nevzdělanost

http://www.azrodina.cz/1471-o-lecive-sile-horecky

0/0
18.5.2011 14:45

Kittanya

Re: obecný mýtus nebo osobní nevzdělanost

Máte pravdu, že nějaká redaktorka nemá co psát o takových odborných tématech, nicméně jako medička musím potvrdit, že tento článek je napsán správně, tedy co se týče těch mýtů. Když vypustím, že zde chybí termín "zvýšená teplota". Znám velké množství mladých, ale hlavně i starých, maminek, které zbytečně histerčí i při sebemenších prkotinách. Ale to, že pa na takovou údajnou horečku dávají svým dětem, které ještě nemají 6 let acylpirin a něco jako Reyův syndrom jim nic neříká.

+1/0
19.5.2011 0:01

jiki

Re: obecný mýtus nebo osobní nevzdělanost

No, článek zdejší poněkud matoucí je, je to  nepodařený pokus učinit z originálu jakýsi výcuc.  Zásady přístupu k horečce a antipyretické léčbě jsou publikovány ja ww stránkáchAmerické pediatrické akademie a jsou revisí přístupu z roku 2001.

Originál článek je publikován v PEDIATRICS Vol. 127 No. 3 March 2011, pp. 580-587 (doi:10.1542/peds.2010-3852)

0/0
19.5.2011 8:22

jiki

Re: obecný mýtus nebo osobní nevzdělanost

Doporučení rodičům lze najít i na www stránkách Healthy children, podporovaný Americkou pediatrickou akademií :

http://www.healthychildren.org/English/health-issues/conditions/fever/pages/Fever-Without-Fear.aspx?nfstatus=200&nftoken=cfea81d4-7fd2-424b-a1f4-36a3435d1dca&nfstatusdescription=Set+the+cookie+token

0/0
19.5.2011 8:25

kacaba11

Samozřejmně jsou výjimky

kdy se volá lékař hned při horečce a to při meningokoku a podobných nemocech,to je třeba pozorovat dítko a jestli nemá někde nějaké fleky,jestli vnímá a hlavně ohne bez bolesti hlavu na hrudníček,jinak opravdu ležet,spát a spát a hoodně pít,čím více pije to dítko nejlíp z brčka,protože někdy zvrací při horečkách  některé děti.A taky jsme začali hodně používat přírodní osvědčené recepty,jako medík a podobněR^.

0/0
17.5.2011 13:15

l.g

Ach bože

člověku se chce být nad takovým článkem sprostý. Tohle je ukázka, jak to dopadá, když naprostý laik se pokouší někomu radit v oboru medicíny. Rv

Mám z toho dojem, že to co je v článku popisováno jako mýtus, si do nedávna myslela autorka článku, někdo jí poučil a ona teď dělá chytrou. Osobně neznám nikoho ve svém okolí, kdo by si něco podobného myslel.

Ale to zcela zásadní autorce naprosto uniklo. Medicína totiž u léta rozlišuje mezi "zvýšenou teplotou" a "horečkou". Ona tyto dva stavy plete dohromady a výsledek je takovýto blábol. Rv

0/0
17.5.2011 11:48

kata-skubanek

Re: Ach bože

na omylu jste vy, bohuzel. nedavno travilo nase dite odpoledne u pribuznych a najednou ze se jim nezdalo a melo zvysenou teplotu.., no nez jsme tam dojeli, tak do nej vrazili leky na snizeni horecky. byla jsem nepricetna, ale co uz zmuzu. misto, aby nam zavolali a domluvili jsme se, tak jednali podle sveho nejlepsiho vedomi a svedomi.. prece uz vychovali tolik deti a vnoucat..

nemam jim to za zle, stalo se, stalo.., jen tim chci rict, ze kazdy k tomu nepristupuje stejne..

+1/0
17.5.2011 11:57

Bob-an

Re: Ach bože

Nepricenta kvuli lekum na horecku? Chapu ze to cloveka nastve ale nepricetna? :-D

0/0
17.5.2011 15:24

kata-skubanek

Re: Ach bože

ano, protoze decko na ne reaguje velmi rychle a velmi dobre, takze pak uz nema potrebu odpocivat a naopak lita jak das.., coz je v poradku, pokud se to pak neprotahne ze dvou dnu na tyden, kdy se teploty a unava vraci. stejne tak jak kazdy reaguje jinak na teplotu, tak i jinak reaguje na leky..

a to ani nezminuji, ze mohlo dojit k alergicke reakci.., proste jako prvni, pokud mi onemocni dite, nad kterym mam pouze dozor, kontaktuji rodice a poradim se, co s tim.., je to tak moc, co bych pozadovala?

0/0
18.5.2011 7:48

sochus

Re: Ach bože

Je to trochu přifouknuté s tou horečkou, ale já bych článek spíš pochválil. Je potřeba si uvědomit, kde ten článek visí a kdo ho bude číst. Seriozní medicínsky korektní článek by si stejně nikdo na OnaDnes nepřečetl, proto ta trocha hysterie neuškodí. Také asi neznám nikoho, kdo při 37,1 volá sanitku, ale třeba ty doporučení nepodávat léky proti teplotě preventivně nebo při teplotě 37, to už by mohlo padnout na úrodnou půdu, takové maminky znám. Jsou rodiče, kteří jsou s dítětem u doktora každý měsíc a dožadují se antibiotik na nachlazení a chřipku, takže neuškodí trocha osvěty ve smyslu "nepanikařte, uvařte dítěti čaj a dejte ho spát". Teplota není tak důležitá, jako právě ta apatie a další příznaky. Čím víc se o těch věcech píše, tím líp. Rosiče často důležité věci podceňují, ale z maličkostí jsou hysteričtí.

+1/0
17.5.2011 12:08

Kittanya

Re: Ach bože

Já bohužel znám tolik hysterek... Až se z toho dělá zle. A myslím, že autorka termín "zvýšená teplota" nezmínila jen omylem a vyjadřovala se termínem horečka právě proto, že spousta rodičů si myslí, že červená teplota na teploměru = horečka. Nicméně, já medička su a musím říct, že je pravda, že 37,5 ještě horečka není, že ano opravdu je horečka imunitní odpovědí organismu při boji s infekcí a že je nerozumné ji zbytečně snižovat z výše zmíněných důvodů a je pravda, že zejména dětem hodně kolísá tělesná teplota atd. Redaktorka je sice evidentně laik, ale v tomto článku se nelze seknout jako např v článku o chlamydiích.

+1/0
19.5.2011 0:06

Calinda

Re: Ach bože

A mě se dělá zle z lékařů, kteří své pacienty (či jejich příbuzné) nazývají hysterkami. Trochu empatie, pochopení a trpělivosti by to chtělo, slečno medičko Rv

0/0
20.5.2011 13:54

Kittanya

Re: Ach bože

Když v diskuzi označím určitou skupinu lidí jako hysterky neznamená to, že nejsem empativní, netrpělivá a nemám k nim pochopení. S takovými lidmi se musí umět zacházet. Nejlepší přístup k nim je jako k dětem - uklidnit, polopaticky jim vysvětlit, jak to chodí, říct jim co raději nedělat, proč a popřípadě je nechat si udělat pár poznámek. Raději s takovými lidmi strávím o deset minut navíc při jedné návštěvě než aby mi chodili každý týden se "smrtelnými" stavy jejich miláčků nebo nechodili vůbec. Nutno dodat, že jsem veterinární medička nicméně v oboru se musím vyznat stejně jako humánní lékaři a s majiteli mých pacientů musím umět jednat lépe než oni.

Bohužel hysterkami se lidí (ať už matky, slečny, pánové i starší lidi) stávájí právě díky úžasným pořadům v televizi, bulvárním novinám a laikům, kteří si myslí, že pozřeli mozek Einsteinův.

Nesuďte cizího člověka, kterého neznáte, slečno či paní Calindo, nevyplácí se to.

+1/0
20.5.2011 14:10

Scarlett O Hara

febrilní křeče

No, patrně si to febrilních křečích nemyslí jen veřejnost, ale dokonce i naše dětská lékařka. (Zkušená a vyhledávaná pediatrička s třicetiletou praxí) Mladší dítě nebývá nemocné, ale pokud už onemocní, mívá opravdu vysoké horečky, obvykle přes 40°C. Paní doktorka nám ještě ve věku tří let dítěte doporučovala při takto vysoké horečce podávat dítěti spolu s léky proti horečce také Diazepam,(samozřejmě v nejnižší možné dávce), jako prevenci právě oněch febrilních křečí...

0/0
17.5.2011 11:13

Scarlett O Hara

Re: febrilní křeče

*si to o febrilních

pardon, to o mi prostě vypadlo ;-)

0/0
17.5.2011 11:14

venenum

Re: febrilní křeče

k febrilním křečím musí mít dítě dispozici - nehrozí automaticky u každého.

.

http://www.maminkam.cz/febrilni-krece

0/0
17.5.2011 20:57

Kittanya

Re: febrilní křeče

febrilní křeče nejsou chorobou, ale příznakem. A může to být příznak čehokoli. Febrilní křeče také nemusejí znamenat ihned epilepsii a pod. Záleží v jaké souvislosti se o nich mluví a jaký byl stav dítěte před těmi křečemi a také samozřejmě záleží na mnoha dalších faktorech. Takže Vaše lékařka mohla mluvit pravdu, ale může se stát, že jste její interpretaci pochopila trochu jinak nebo si ji popletla.

0/0
19.5.2011 0:13

Inkvizitor Johny

Nesmyslný článek

Lidské tělo se probírá na SŠ. Takže buď autorka nechodila na SŠ nebo si myslí, že iDnes čtou lidé se základním vzděláním.

0/0
17.5.2011 11:13

venenum

Re: Nesmyslný článek

Taky mě ten článek zklamal - začal nadějně, ale nakonec nic moc. Od vysokoškolsky vzdělaného novináře čtenář očekává přehledné a jasné informace. A pokud možno úplné...

0/0
17.5.2011 21:01

culka

...a proto

máme doma tři děti, ale ani jeden teploměr....

0/0
17.5.2011 10:47

_m-

Re: ...a proto

:-) Dětem se teplota nejlíp měří polibkem na čelo. Fakt, nekecám, dělala jsem to celý život a teploměr užívala jen pro ujištění, případně jako argument pro lékaře. Ale dotek rtů na čelo je spolehlivý indikátor.

0/0
17.5.2011 11:00

skokánek

Re: ...a proto

;-Du našeho dítěte jsou to uši,jak má horké uši,má teplotu

0/0
17.5.2011 11:18

halagajda

Re: ...a proto

mam jedno(pokud nepocitam muze;)) a take takR^

0/0
17.5.2011 11:11

Jops81

ehm

za me...

mam 37.1° a umiram.... nedelam si prdel, poznam to hned a nejsem schopen pohybu niceho...

0/0
17.5.2011 10:35

kolyvanov2

Re: ehm

ja pri 37.1 na umreni celkem jsem. NOrmalne mam totiz tak 35.4. Jsem nakej plaz nebo co:)

0/0
17.5.2011 10:52

Inkvizitor Johny

Re: ehm

To zkuste změřit jinde. Třeba v puse.

0/0
17.5.2011 11:14

tarten

Re: ehm

Nebo jiným teploměrem, někdy jsou rozdíly překvapivé. Ale to je vedlejší, jde hlavně o ty rozdíly oproti "zdravému" stavu.

0/0
17.5.2011 15:30

Yesname

Re: ehm

Teplota kolem 35,5 není nic vyjímečného. Znám spoustu lidí, kteří jsou na tom podobně, včetně mě. Možná byste i Vy byl překvapen, kdybyste se změřil třeba v neděli ráno před snídaní.

0/0
17.5.2011 16:14

Lunruj

Re: ehm

Zrovna v ústech prý je to dost nespolehlivé, co jsem slyšel. Hodně záleží, kde přesně se měří. Navíc jsou jiné normální teploty. Ale normální teplota se u různých lidí může dost lišit, stejně tak reakce na zvýšenou teplotu. Dokonce i s věkem se může měnit. Otec prý při horečkách dováděl, já jsem do 37,5 °C celkem v pohodě, při 38,5 °C a výš ztrácím chuť k jídlu, začne mě bolet zhruba tak všechno a začínám být trochu nejistý při pohybu. Když jsem nedávno chytil něco bakteriálního, tak mi vylezla teplota na 39.5 °C a nechtěl bych to zažít znovu. Normální teplota 36.5 °C přes den, po ránu tak 35,8 °C.

0/0
25.5.2011 13:17

Bubulus Extremus

Re: ehm

To je změkčilost, ne umírání. Taková populace je motorem farmaceutického průmyslu...

0/0
17.5.2011 11:15

_m-

Re: ehm

Proč? jsem na tom stejně a  stačí mi cca 24 hodin v posteli, obklad na čelo  a litry horkého čaje. Potom vlažná koupel a dalších cca 12 hodin v posteli už bez pocení -a jsem fit. Farmaceutický průmysl s tím nemá nic společného.

0/0
17.5.2011 11:20

kata-skubanek

Re: ehm

tak to me pobavilo ;-D mam rymu, boli me v krku, klouby narikaji, o svalech ani nemluvim, do toho ledviny.., no proste klasika, ale to mi nevadi a jedu dal (bez leku a tisicich prostredku), ale v momente, kdy se teplomer jen priblizi k 37, tak jsem na umreni.

mate pravdu, neni nad zmekcilost a motory farmaceutickeho prumyslu ;-DR^

0/0
17.5.2011 11:30

Jops81

Re: ehm

presne jak pise Kata-Skubanek

ryma, kasel, bolesti vseho mozneho mi "nevadi", ale ta teplota me povali. Nerikam, ze kdyz mam 37,1 ze jdu hned k doktorovi, vezmu si den volna, chlastam cajicek a doufam, ze druhej den muzu do prace vyrazit

0/0
17.5.2011 12:05

Yesname

Re: ehm

Nemluv k tématu, kterému nerozumíš. Mám to obdobně a mimochodem - naposled jsem byl nemocný asi tak před 20 lety, pokud nepočítám neštovice, zlámaná žebra, nebo salmonelu.

0/0
17.5.2011 16:18

matka2deti

Re: každý ví, že v horčce se nemá nechat ani dospělý, natož

Každý ví, že se v horečkách nesmí nechat ani dopělý. Natož dítě. Vesmírní (Plejáďané) říkají - chřipky jsou zde velice opomíjeny ve své nebezpečnosti. Zeptejte se, proč dochází k nárustu počtu lidí nemocných ve stáří např. diabetem II.typu, nebo další vývojové vady  u dětí. Každý ví, že přechozená chřipka ráda mění podobu a postihuje kromě kloubů také další vnitřní orgány. Není tedy důvod domnívat se, že ušetříme, když se nějakou horečkou nebudeme zabývat, protože tělo se s ní vyrovná samo. Samo není nic. Všechno to stojí úsilí. Každá napadená tkáň se nikdy nezhojí tak, aby nebyla poškozená. Vždycky tam dochází ke srůstům. Ony srůsty pak tlačí na nervovou tkáň. Odhojená tkáň na srdeční chlopni je taky docela průšvih. To by každý lékař měl vědět a léčit, ne uklidňovat, že se nemusí nic dělat.

Z vlastní zkušenosti - taky umírám, když mám pouhých 37,1. Vždyť nevíte, jaký další problém v tom vězí.

0/0
17.5.2011 12:24

venenum

Re: každý ví, že v horčce se nemá nechat ani dospělý, natož

Naopak - horečka posiluje imunitu a urychluje uzdravení - proto tělesnou teplotu uměle snižujeme až tehdy, dosáhne-li příliš vysokých hodnot.

Rozhodně však nelze očekávat, že po podání příslušné dávky libovolného antipyretika vysoká teplota klesne zcela k normě. Ani to obvykle není žádoucí.

Febrilní křeče u dětí nejsou pravidlem - objevují se pouze u některých.

0/0
17.5.2011 20:53

tarten

Re: ehm

To je normální, zvlášť u mužů. Já mám teplotu poměrně pevnou a při 36,9°C je mi mizerně, asi tělo neví co by mělo dělat. 37,2°C už je mi celkem hej, asi už je jasno. No ale není to důvod brát antipyretika, tak do 38°C. Při 39°C už ano, přijde mi, že pak se rekonvalescence zbytečně prodlužuje.

0/0
17.5.2011 15:29

To viš že jo

Přiznám se, že jsem taky vyšiloval

Nedávno měla naše dvouletá dcerka teplotu 40,5 stupňů a já jsem vychován tak, že co je nad 40, tak už to zavání velkým problémem. Ale doktorka nás uklidnila, že teplota při viróze, je u dětí obvykle nad 40 stupňů. Alespoň jsem zase o něco chytřejší a příště nebudu hysterčit ;-)

0/0
17.5.2011 10:21

tarten

Re: Přiznám se, že jsem taky vyšiloval

Přesto si myslím, že vůbec neškodilo při teplotě 40°C zpozornět a kontaktovat doktorku. Taky mohla říct něco ve smyslu "Jo letos to dost řádí. Běžte pro něco do lékárny, připravte si něco na zábaly a v noci hlídejte ať vám neshoří, klidně by z toho mohlo být 42°C."

0/0
17.5.2011 15:35

To viš že jo

Re: Přiznám se, že jsem taky vyšiloval

Vždyť říkám, že jsem vyšiloval a pak jsme samozřejmě u té doktorky byli a ta nám řekla, že to u dítěte taková hrůza není...

0/0
17.5.2011 16:09

kacaba11

Dnešní děti jsou doslova přeládované lékama

imunita se jim ani nestačí tvořit,paraleny či panadol v sirupu způsobil našemu malému leukopenii,netvořily se mu bílé krvinky na boj s infekcemi ,pokud nemusíte nedávejte dětem nic od teploty,raději uvařit čaj a ležet a spát,to nám pomáhá nejvíc.když měl malej rýmu,tak kapky do nosu,pak sinupret,pak od bolesti hlavy sirupek ,pak od kašlíku a za den do sebe nacpal hromadu léků,po týdnu se osypal a hotovo,do toho ta leukopenie,nepřeju nikomu!Mělo by se opatrně:-/:-P

0/0
17.5.2011 10:17

sdv

Re: Dnešní děti jsou doslova přeládované lékama

bohužel doba to chce, doba chce rychlý řešení, rychlou pomoc.... a lékaři pilulky dávají rádi, dokonce vás i přesvědčí, že tehnle přípravek je přírodní, šetrnej atd.,... však za to dostanou pár drobnejch od lékárníků, za to že předepisujou ty správný pilulky... a lékárník si hladí kapsu :-) byznis jako kráva... Rv

0/0
17.5.2011 10:45

Rosomak

Dřív se dával zábal

a na ten muselo mít dítě horečku několik hodin nad 38°C.

Případně se dávaly chodidla do tvarohu.

Pokud po zábalu lezly teploty zase nad 38°C, tak se při 39°C dal zábal a Acylpirin - ten český s příměsí kůry, který už se nevyrábí.

Dnes se u podávání Acylpirinu straší Reyův syndromem, ale při výskytu 1:100 000 a podmíněné genetické dispozici je to nějak nepochopitelné, protože i ostatní léky mají podobnou pravděpodobnost výskytu komplikací.

0/0
17.5.2011 10:09

_m-

Re: Dřív se dával zábal

Před lety měl kluk tepolotu přes 40. bylo mu tuším 8-10 a bylo to o víkendu, přesně v době kdy republikou letěla meningoková hysterie. Na pohotovosti nám poradili posadit do vany a lehce sprchovat třísla a podpaží vlažnou vodou. Než dorazil doktor (cca 1/2 hodiny) byla teplota o kousek níž. nakonec jsme to zvládli se zábaly  bez acylpirinu. Mimochodem. acylpirin se už nevyrábí?

Jinak krom tvarohu pomáhá i ocet, nejlépe bezinkový, což každý nemá, ale stačí i obyčejný. Ony ty naše babičky věděly co dělají.

0/0
17.5.2011 10:38







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.