Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Malá domácí ekologie: kupte si myčku, látkové kapesníky a sprchujte se

Čechům jde výborně třídění odpadků. Jenže to životnímu prostředí pomůže, ale nespasí ho to. Nákupy pořád nosíme v igelitkách zadarmo, plýtváme energiemi, nakupujeme zboží, které k nám putuje stovky kilometrů a necháváme po sobě spoustu odpadu. Rozhodla jsem se polepšit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

bereniqa

nic se nema prehanet...

S vetsinou clanku souhlasim..., ale ze bych si nedala kavu kvuli pralesu, nebo zebych navrdo vypinala pokazde TV a PC..musi to byt pro slupka, pokazde je cele nastartovat:(.., na usporne zarovky si nemuzu zvyknout..maji takove slabe svetlo, i kdyz mam tu nejsilnejsi, proste je to malo, ......mycku bych rada, ale nevejde se mi do kuchyne nikam..jedinne cele predelat a na to nejsou penizky ;-(

0/0
24.3.2011 9:31

opportunity

Doufám, že autorka

si přestane barvit vlasy, na dovolenou nebude létat do zahraničí a pro jistoru ani nepustí počítač.

0/0
19.3.2011 22:08

emtel

a proc netridit pouzite jednorazove pleny ????

tak jak to delaji v NL a recykluji je na ruzne izolacni materialy. Bydlim v Holandsku v mensim meste a vedle jesli stoji kontejner na pouzite jednorazove pleny.    Docela jednoduche reseni,ze.  Taky jsem byla prekvapena co ten prcek nadela odpadu 8-o   Tady v tom okrese je clovek vlastne povinen ten odpad tridit. Radnice totiz vymyslelea, ze popelnice do ktere muzete nahazet vsechno se vyvazi jednou za 14 dni. No a kdyz netridite, tak vam ta  jedna popelnice pro 3 clennou rodinu ( 2 dospeli a mimino) na ty 2 tydny nestaci. Proto ma kazda domacnost jeste jednu na bio a zahradni odpad a  jednu na papir. A v kazde ctvrti stoji kontejnery na sklo aplasty. Takto to funguje ve vetsine mest v Nizozemsku. Ale treba v  centru Amsterodamu se vsechno haze do plastovych pytlu aty pak na ulici a pak se to tridi az v nejake centrale na odpad.

0/0
18.3.2011 17:36

opportunity

Re: a proc netridit pouzite jednorazove pleny ????

Jenorázové pleny jsou průšvih, rozkládají se celá staletí, tak je asi raději spalují.

0/0
19.3.2011 22:10

Skippik

Re: a proc netridit pouzite jednorazove pleny ????

To  jsou kecy, dali jsme schválně několik pampersek na kompost a po 3 letech po nich zbyly jen ty suché zipy.

0/0
20.3.2011 10:47

jjyyy

RZETA jsou RZETA jsou RZETA jsou RZETA jsou RZETA

0/0
18.3.2011 12:48

Zuchnicky

super článek

99% souhlas ;) s tou rychlovarkou dobrý vtip - neviděl jsem zatím žádný jiný typ než s automatickým síťovým vypínačem, ale jestli máte takový rituál vytahovat všechno ze zdi... já tam zas dycky nechám trochu vody - kdyby někdo omylem zapnul bez vody aby se nespálila tepelná pojistka... (i když myslím, že tam ještě vratná termo..) btw vytahujete i mikrovlnku, elektrickou plotnu? mě by asi nebavilo furt nastavovat hodiny... :D

Jinak souhlas, nic mě nerozesměje víc než blázni tahající si desítky kg vody z obchodů (žiju ve městě né na samotě u lesa, tak předpokládám že jim voda z kohoutku teče).

A ještě k těm úsporkám, zatím jsem nenašel žádnou, která by delší dobu fungovala v lapičce - většinou skoří častým zapínáním - nahradil jsem LED "žárovkou" a můžu blikat do zblbnutí ;-)

0/0
18.3.2011 2:40

opportunity

Re: super článek

LEDky mají trochu ostré světlo, ale jinak s šetřivkama souhlas.

0/0
19.3.2011 22:11

comme il faut

Nejlepší je mít myčky dvě

Do jedné strkáte špinavé nádobí, z druhé berete čisté podle potřeby. Ušetříte za kredenc.

0/0
17.3.2011 23:18

S-Tony

Re: Nejlepší je mít myčky dvě

Nejlepší je chodit na teplé meníčka po restauracích. Tolik peněz kolik ušetří člověk za koupení myčky, prostředků, za vodu a elektřinu, za vaření doma, tak tolik neprožere po restauracích za celý rok. :-P

0/0
18.3.2011 0:52

comme il faut

Re: Nejlepší je mít myčky dvě

V kalkulaci jste opomněl cenu nových vnitřností, protože ty původní Vám z těch blafů odejdou.

0/0
18.3.2011 0:57

Gwendolyn I.

Mycka neni vselek, latkove kapesniky jsou humus a jsou lidi,

kteri vyplacaji vic vody ve sprse nez ve vane. Kdyz mate opravdu rymu, je prijemnejsi a prakticteji smrkat do papirovych, jednorazovych kapesniku. ZKuste si zaspuntovat vanu ci sprchovy kout, kdyz se sprchujete, at vidite, kolik vody vazne uzivate a pak to srovnejte s tou vodou, kterou pouzivate na vaneni se. Hruza, des, bes, jeste autorka zapomela zminit, at damy neplytvaji vlozkami a tampony, ale kalisek ekologicky obecny. NEbo to tam bylo a ja to v tom soku ze svych neekologickych praktik nevidela. Vyrobky Fair Trade nejsou vzdy ferove, takze dekuji, budu si varit kavu a caj 10 x denne a nebudu vyndavat pokazde snuru a budu pit kavu, ktera mi chutna a ktera neni riznuta Robustou.

0/0
17.3.2011 23:00

MIR80

Masaz ovci

A to nakukal pani kdo, ze rychlovarku je treba vytahovat ze zasuvky, aby nezrala energii ? Uz jste videli rychlovarku se Stand-By rezimem ? To je podobna zhovadilost, jako napad, ze konvice nema mit 2,2 kW ale jen 1000W, aby nebyla takovy zrout energie. Podobne jakoze zarovka do halogenove lampy s vykonem 400W je "usporna" varianta zarovky 500W. Temahle kecama muzou masirovat akorat blbecky, kteri nikdy neprosli fyzikou na urovni zakladni skoly. Na Kdyby se radeji establishment zameril na skutecne plytvani zdrojema. I prachobycejna likvidace padelku osaceni a obuvi - ktere staly vytezeni a zpracovani surovon, energii na vyrobu atd atd a pak se boty znehodnoti a zakopou, protoze jde o cisi mamon. Stejne jako vyrobky, ze se solo bali dve lzicky jogurtu nebo 5 kolecek salamu do solo obalu.

0/0
17.3.2011 19:53

Salada

Re: Masaz ovci

Tak s tou varnou konvicí je to samozřejmě blbost ale to s tou žárovkou? To jako myslíte že když použiji slabší žárovku ta o to budu muset svítit déle?

0/0
17.3.2011 21:46

MIR80

Re: Masaz ovci

ne dele, ale vice...

500W je 500 W a 400W je 400W..zadne ze 400W je usporna verze 500W, to pak vyzniva jako ze bere 400W a sviti jako 500W.

0/0
18.3.2011 15:56

.zq.

plýtvání

bydlela jsem v jednom bytě s Ruskou .. takové plýtvání vším si člověk vůbec nedokáže představit. Však se nám zvýšila spotřeba elektřiny, vody a plynu o 14 tisíc ročně!

0/0
17.3.2011 18:54

tinytina

nakupujte lokalne?

Odporucam:  http://pinus.bloguje.cz/853764-lokalni-produkce-a-ekologicka-zatez-prepravy-potravin.php               Zaver: "I kdyby tedy zemědělec pěstoval potraviny přímo vedle obchodu, kam si je

chodíte nakupovat, ušetří se pouhá 4% emisí vyprodukovaných při výrobě

potravin. To je objem, který lze bohatě ušetřit například produkcí v

oblastech s příhodnějšími klimatickými podmínkami, kde se nemusí tolik

hnojit."

0/0
17.3.2011 16:33

macarát

Re: nakupujte lokalne?

Jednak jsou to výpočty založené na reáliích z USA, nikoliv na českých, jednak i ty 4% nejsou tak málo.

A u nás jsou pro mnoho potravin ty nejpříznivější klimatické podmínky. Ono třeba ve Španělsku je sice tepleji, jenže víte, kolik tam zase mají problémů s tím, že to musí neustále uměle zalévat, protože je tam hrozné sucho?

0/0
17.3.2011 20:31

twoflower

...

To je zase snůška instantních polopravd...

0/0
17.3.2011 15:22

Brundi

Co ted se sebou, kdyz vypiju nekolik kafi denne?

Nemela bych si po dukladnem sebezpytu jit hodit masli? :-o

0/0
17.3.2011 14:40

.:palič

fak of

0/0
17.3.2011 14:18

Meggie_

Otázka

Všude se píše, jak je myčka super, jak šetří energie atd. A teď že je i ekologická. A tak se ptám, ale jako myslím to vážně, prostě mě to zajímá: A co ty prostředky, které se do ní cpou? Ty jsou v pohodě? A vážně to vyjde levněji?

0/0
17.3.2011 14:15

Lachenauerin

Re: Otázka

Jak je to u myčky s ekologičností, to nevím, asi nic moc. Ale finanční úspora to asi je, co do vody určitě. Některé berou necelých 10, jiné většinou do  20 litrů na cyklus. Osobně mě to překvapilo, čekala jsem víc. Při ručním umývání nádobí já osobně rozhodně vyplácám o dost víc.

0/0
17.3.2011 14:56

ivoš

Re: Otázka

NA CO tu vodu proboha vyplácáte??;-D

0/0
17.3.2011 16:35

hermína

Re: Otázka

prostředek tam dáte odměrkou a nepřesypete / nepřelijete. zejména muži rádi nalejí jaru do dřezu, že lítají bubliny na strop. pokud ale dávkujete do dřezu opatrně, rozdíl nebude. leštidlo stačí nastavit na nižší stupeň, moc se nespotřebuje, řádově kapky na 1 mytí. množství soli  na změkčení záleží na tvrdosti vody, kupuji asi 2 krabice do roka. odhadem to nestojí víc než jar (a jeho klony) a nějaký ten písek, který už nepotřebuju. nedávám tablety, ty vyjdou dráž..

co se týká mycích prostředků, pracích prášků apod., tak v evropských předpisech je jasně stanoveno, že se každý musí během několika týdnů (snad 6?) biologicky rozložit beze zbytku. navíc v naší civilizaci máme kanalizaci+ čističku nebo domácí čističku nebo jímku, do přírody to nepouští už skoro nikdo.

možná se sníží i spotřeba utěrek - méně praní, ale i tak jich já mám na praní pořád moc.

0/0
17.3.2011 18:05

Ardan

Re: Otázka

To máte opravdu tak měkkou vodu že vám stačí 2 krabice soli na rok? Nebo tu myčku pouštíte jenom o víkendech a svátcích?

0/0
17.3.2011 18:27

hermína

Re: Otázka

máme sakra tvrdou. asi kupuju velké krabice, myslím, že čtyřkilové, stojí něco přes stovku. myčka jede 8x týdně, jsme často doma a hodně vařím.

0/0
17.3.2011 18:52

Salada

Re: Otázka

Tvrdost jako taková ještě nic neznamená. Je to jen obsah Ca a Mg ve vodě. Ale tyto prvky jsou zde obsaženy ve sloučeninách. Pokud tedy voda obsahuje tyto prvky ve velkém množství (a tedy je voda tvrdá) tak je možnost (jako třeba u mě) že jsou tyto prvky v jiných sloučeninách ve kterých sjou vázány pevněji a tím pádem myčce ta tvrdost vadí méně. Lepším ukazatelem je asi usazování kamene v konvici.

0/0
17.3.2011 21:54

Stork24

Re: Otázka

Nechci dělat reklamu, ale Calgonit Quantum (ALLIN1 - čistidlo, leštidlo, sůl) jsme kupovali před půl rokem za cenu cca 350 Kč 80 tablet...ještě nám zbylo asi 15 tablet;-);-)

0/0
17.3.2011 20:43

hermína

Re: Otázka

to znamená, že jste za půl roky pustili myčku 65x, to já mám odhadem na dva měsíce ;)

0/0
17.3.2011 22:24

Lvy

Vážená autorko

Pokud vám jde skutečně o produkci CO2, tak si laskavě uvědomte, že jedním z velkých producentů CO2 jsou právě reklamy na tomto serveru, zabírají nesmyslný prostor a tím zvyšují spotřebu PC. Spočítejte si to na počet přístupů a zjistíte, že vše co děláte doma je jen marginální vzhledem k tomuto. Podobný problém jsou nenažrané PC ať už z hlediska špatného systému od Microsoftu, který má obrovskou spotřebu CPU času tak z hlediska špatně napsaných aplikací...

0/0
17.3.2011 13:57

.:palič

Re: Vážená autorko

;-D;-D;-D

0/0
17.3.2011 14:19

já George XVII

já jsem rozený ekolog

každý měsíc propálím 360litrů benzinu, použít MHD nemůžu. Myslím, že i když budu třídit kelímky od jogurtů, tak to moc nezachráním :-/

0/0
17.3.2011 12:55

b.bombicka

Ekologie

Přijde mi,že článek míchá hrušky s jabkama.Lidi  určitě nepřestanou pít kafe kvůlli kácení lesů.Navíc kafe si tu nevypěstuji,stejně jako banán,takže v tom budu neekologická a to zboží si koupím.Už ale nechápu,proč mám žrát jablka z Maroka,rajčata či papriky z Holandska(v sezóně),když je to zboží, které lze vypěstovat v ČR.To samé třeba vody z kdejaké tramtárie, když voda se dá pít z kohoutku(v drtivé většině domácností).Co se týče myčky,úspora energie tam určitě je,ovšem pro mě je teda významnější úspora času-strávit cca hodinu denně u dřezu, to si umím představit lepší trávení svého volného času.Já používám eko tablety,pravda je,že na hrnce a spol.to moc není.Jakmile je to připálené nebo víc zaschlé je nutné to buď odmočit a nebo umýt v ruce.Přístroje teda osobně nechávám ve stand-by režimu, protože mě nebaví nastavovat čas.A co se týče plen-ráda bych jednou používala látkové,ale uvidíme :-)Ovšem kdyby děti neměly pleny do 3-4 let, tak by se to množství jednorázovek podstatně sníži

0/0
17.3.2011 12:07

jjenda

Re: Ekologie

Můžu se zeptat, co to je "ekotableta"?:)

0/0
17.3.2011 13:48

Lovila veverky v korunách stromů

blábol

Zajímalo by mě podle čeho se počítá produkce CO2 volání mobilem;-D

Látkové kapesníky? fuuuj

Látkové pleny stačí hodit do pračky a vyprat? Paní máte děti? Pamatuju si když byla ségra malá jak se seškrabávaly exkrementy a pleny se máchaly prvně v kýblu. A elektrika a prášek to je taky ekologie že? Vlastně ne stačí přidat ocet.........

0/0
17.3.2011 11:34

macarát

Re: blábol

Na té předpírce plen něco je, nicméně také je to tak, že i v oblasti praček dochází k nějakému pokroku od doby, kdy byla Vaše sestra malá - když se děcko vyválí v blátě, tak seškrabáváte v kýblu než to strčíte do pračky? A ty exkrementy se od jiného bláta v umyvatelnosti tolik neliší.

0/0
17.3.2011 11:45

culka

Re: blábol

Děti mám, obě byly balené do látkových plen, obě se naučily na nočník před druhými narozeninami. Správcová nechala všem v našem domě vyměnit vodoměry, protože nechápe, jak při dvou dětech a hrdě vyvěšovaných plenách můžeme mít minimální spotřebu vody. A nezapomínejte, že naprostá většina plen je počuraných, nikoli pokakaných. U těch špinavých je prvotní ošetření vyplatí (existují i jakési separační vrstvy, které se dávají na plíny pro lidi, co jsou moc cimprlich na to, aby se zabývali dětskými exkrementy - to se pak jen sbalí a vyhodí - ale nás to nezaujalo). Kdyby všechno bylo tak jednoduché jako látkové pleny....

0/0
17.3.2011 14:46

Zuchnicky

Re: blábol

R^ přesně tak, plinky máme bambusové, bavlněné a konopné a fungují dokonale :-) tu separační vrstvu tam manželka myslím taky občas dává, lépe se to pak čistí, ale jinak používáme paralelně i nočník od 3 měsíců, tak se snad brzo naučí jenom na nočník (teď má 8 měsíců)... Pračka je taky hodně úsporná, měřáky teď taky všem vyměnily, ale my jsme za to nemohli ;-D

0/0
18.3.2011 2:24

Alowen

Mycka....

Koukám diskuze o článku se smrskla na diskuzi, zda myčku ano nebo ne... Já od té doby co mám myčku, na ni nedám dopustit. Takhle umyté nádobí jsem nikdy neměla, zvlášť sklo a porcelán. Nemám možnost (tedy ani chuť) měřit spotřebu vody. Ale za to pohodlí mi to stojí.

Jinak třídění odpadu je dneska opravdu samozřejmost, ale abych se sprchovala místo vany? Sprcha je pro rychlé opláchnutí, vana pro vykoupání, to mi nikdo nevymluví. Rozhodně neušetřím tím, že budu deset minut stát pod proudem vody.

0/0
17.3.2011 11:13

kecy1

Autorka jen zbytecne vyprodukovala dalsi CO2

Kolik CO2 se spotrebovalo pri psani tohodle clanku? Pritom je to uplna zbytecnost a navic plna kecu a lzi. Radsi usetrim trochu CO2 a nebudu komentovat vsechny ty nesmysly v clanku, protoze na to bych musel vyprodukovat clanek minimalne stejne dlouhy.

0/0
17.3.2011 10:35

prdly

Sprcha vs. vana - jen se směji :)

Cha, chá! To chci vidět jak někdo ušetří na sprše oproti vaně :) Zkuste si vy "sprcháči" někdy zašpuntovat odtok ať vidíte o čem je řeč. Ano uznávám, že pokud se namočím a vodu zastavím, pak se namydlím a rychle opláchnu, tak oproti vaně ušetřím, ale to se jen myji a "nekoupu". Když spěchám, asi si nebudu napouštět plnou vanu a hodinu v ní ležet nebo si snad někdo napustí plnou vanu, aby tam vskočil, namydlil se a hned vyskočil ven? A pokud se chci koupat, tak jen 10 minutové čvachtání pod sprchou je spotřebou vody úplně někde jinde než napuštěná vana, kterou ani nutně nemusím mít plnou po okraj, že. O komfortu a prožitku vanové lázně nemluvě :) To je jako s těma myčkama, kdy se porovnává jejich nejúspornější program s naprosto nesmyslným způsobem mytí nádobí pod plným proudem vody. Ale ženy některé věci prostě nepochopí, nebo nechtějí? Např. žena stříkne na Jar přímo na nádobí a okamžitě jej spláchne proudem vody :( Na zabití :(

0/0
17.3.2011 10:31

kl007

Re: Sprcha vs. vana - jen se směji :)

opravdu pěkný blábol o koupání x sprchování - chtěla bych vidět někoho kdo se koupe ve vaně každý den, fakt zadžený vodoměr. To samé mytí nádobí - mám myčku rok a samozřejmě jsem také zkoušela měsíc myčka vs. ruční mytí, podotýkám v napuštěné vodě a umyté v jaru samozřejmě oplachuji. Absolutně nesrovnatelné, ať už to, že pro udržení čisté kuchyňské linky musíte po každém jídle, neřkuli kafi atd. vše hned opláchnout, do myčky hodíte a umyjete třeba v noci, žádný zápach ;-D, žádný hluk ;-D, nebo časově (kdo nemá co jiného, ať tráví 3 x půl hodiny u dřezu), finančně (kdo má vlastní studnu a třeba nízký tarif na elektřinu úplný ráj, já ne; připočítávala jsem samozřejmě i spotřebované tablety)

0/0
17.3.2011 11:43

S-Tony

Re: Sprcha vs. vana - jen se směji :)

Já to zkoušel a když se sprchuju, tak mi do zašpuntované vany nateče jen 25% vody než kolik veme plná vana.

Ale to mám úspornou hlavici na sprchu s minidírama. ;-D

0/0
18.3.2011 0:49

Ferin007

Pár poznámek

1) Nějak jsem nepochopil, jak dotyčná ušetří peníze a planetu tím, že vytáhne ze zásuvky rychlovarnou konvici a pračku. Vytahovat přístroje, který jedou v pohotovostním režimu, je sice rozumný, ale u set-top boxu, DVD rekordéru a videa se člověk pak člověk musí rozloučit s možností nahrávání, čímž trochu ztrácí svůj význam.

2) ČR patří na špičku pouze ve sběru PET lahví. V ostatním bohužel silně zaostáváme. To, co je jinde samozřejmostí (domácí popelnice na sklo, papír, kovy, plast a bioodpad), k nám stále nedorazilo.

3) Autorka kritizuje nákup výrobků, který mají za sebou dlouhou cestu, přitom horuje pro, jak se pěkně česky nazývají, "fair trade" výrobky, který k nám doráží z největších dálek. Jejich smysl pak je především ekonomickej (přímá podpora producenta), nikoliv prvotně ekologickej.

0/0
17.3.2011 9:43

Radek-333

Re: Pár poznámek

"Nějak jsem nepochopil, jak dotyčná ušetří peníze, že vytáhne ze zásuvky pračku."

Protože většina moderních praček s různými variantami aquastopů se nikdy úplně nevypnou (i když je volič programů na 0), ale jsou v bezpečnostním standby režimu. V tomto režimu "číhají" na únik vody mimo prácí vanu a pokud takový únik detekují, pustí čerpadlo a vodu se pokusí odčerpat do opadu. Vypnutím pračky ze zásuvky ušetříte energií, ale snížíte si bezpečnost spotřebiče...

0/0
17.3.2011 11:30

Anahir

Re: Pár poznámek

Určitě máte pravdu. Ale myslím že dobrý uzávěr vody elektronické ,,číhání" nahradí stejně dobře. Léta pračku vytahuji ze zásuvky a zároveň uzavírám přívod vody do ní.

0/0
17.3.2011 11:44

callid

Je trošku jinak

Netvrdím, že nemůže existovat systém, který při detekci úniku spustí čerpadlo a snaží se vodu odčerpat do odpadu. Všechny varianty systémů aquastop, které mám nebo jsem měl, nebo viděl u své rodiny či přátel, fungovaly jednodušeji a spolehlivěji a to tak, že na přívodní hadici ke spotřebiči (myčka, pračka,...) byl co nejblíže kohoutu elektroventil, který v případě, že systém aquastop detekoval únik vody, prostě a jednoduše elektroventil uzavřel. Do hadice a následně do spotřebiče žádná voda netekla a nebylo proto potřeba čerpat. Systém, který by v případě, že detekuje únik vody spustil nějaké čerpadlo ve spořebiči, je zcela k ničemu pokud voda stříká z porušené hadice.

0/0
17.3.2011 12:18

Radek-333

Re: Je trošku jinak

Odčerpávání vody je další záložní bezpečnostní systém, mimo uzávěr na přívodu hadice. Mají ho všechny nové pračky AEG, Siemens, Bosch atd...

0/0
17.3.2011 12:38

Radek-333

Re: Je trošku jinak

Ještě jsem chtěl dodat, že bezpečnostní uzávěr vody na přívodu hadice je většině případů mechanický a reaguje na prudký pokles tlaku vody. Pokud je porušena tešnost vany pračky apod. tak vám vůbec nepomůže. Nové pračky mají na svém dně další bezpečnostní vanu a pokud se tam objeví voda, začnou čerpat...

0/0
17.3.2011 12:43







mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.